Jag "trampar igenom" när jag cyklar - men kedjan verkar inte vara för lång - och inga hajfenor - vad kan det bero på?
Min cykel börjar bli till åren och har rost här och där. Men för det mesta fungerar den bra. Nu har den börjat trilska lite. När jag trampar så hackar den lite och jag "trampar igenom". Detta har hänt tidigare - och då bytte jag kedja så blev allt bra. Men nu har jag införskaffat ett mätverktyg för att kolla kedjan - och enligt verktyget är kedjan ännu inte för lång. Jag tycker inte heller att jag har några hajfenor på främre kedjehjul. Möjligtvis är det hajfenor där fram (syns på första bilden), men jag är osäker på att det är det som orsakar hacken. Jag har för mig att jag läst att det brukar vara de bakre man behöver byta - eller kedjan. Och i mitt fall verkar ju båda dessa vara i hyfsat skick. Går det att se på bilderna vad jag skall byta ut? Jag kan givetvis byta ut rubbet - men vill ogärna skjuta i blindo. Särskilt som kedja och kedjehjul bak ser ut att vara i okej skick - vilket även bekräftas av mätverktyg.
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen