Jag "trampar igenom" när jag cyklar - men kedjan verkar inte vara för lång - och inga hajfenor - vad kan det bero på?

niskabike

Aktiv medlem
Jag "trampar igenom" när jag cyklar - men kedjan verkar inte vara för lång - och inga hajfenor - vad kan det bero på?
Min cykel börjar bli till åren och har rost här och där. Men för det mesta fungerar den bra. Nu har den börjat trilska lite. När jag trampar så hackar den lite och jag "trampar igenom". Detta har hänt tidigare - och då bytte jag kedja så blev allt bra. Men nu har jag införskaffat ett mätverktyg för att kolla kedjan - och enligt verktyget är kedjan ännu inte för lång. Jag tycker inte heller att jag har några hajfenor på främre kedjehjul. Möjligtvis är det hajfenor där fram (syns på första bilden), men jag är osäker på att det är det som orsakar hacken. Jag har för mig att jag läst att det brukar vara de bakre man behöver byta - eller kedjan. Och i mitt fall verkar ju båda dessa vara i hyfsat skick. Går det att se på bilderna vad jag skall byta ut? Jag kan givetvis byta ut rubbet - men vill ogärna skjuta i blindo. Särskilt som kedja och kedjehjul bak ser ut att vara i okej skick - vilket även bekräftas av mätverktyg.

Tack för hjälpen

Bilagor

• IMG_6146.JPG
    IMG_6146.JPG
    155.8 KB · Besök: 175
  • IMG_6144.JPG
    IMG_6144.JPG
    209.3 KB · Besök: 182
  • IMG_6143.JPG
    IMG_6143.JPG
    234.9 KB · Besök: 173
Kan vara din body i baknavet som gett upp, brukar vara ganska enkelt att riva isär och serva. Kan vara värt ett försök oavsett, med tanke på skicket på bilderna lär det nog behövas oavsett ;)

Ny kedja på sliten kassett = grundreceptet för att få kedjan att rappa över.

Att bedöma hur sliten en kassett är visuellt är väldigt svårt.

landen sa:
Kan vara din body i baknavet som gett upp, brukar vara ganska enkelt att riva isär och serva. Kan vara värt ett försök oavsett, med tanke på skicket på bilderna lär det nog behövas oavsett ;)

+1

Tack - jag skall kolla upp body i baknavet. Är dock inte säker på vad jag skall kika på. Med serva, menar du då rengöring och smörjning?

niskabike sa:
Tack - jag skall kolla upp body i baknavet. Är dock inte säker på vad jag skall kika på. Med serva, menar du då rengöring och smörjning?

Ja precis, rengöra fetta in och sätta tillbaka. Lita olika hur den sitter fast. I bästa fall är det bara att rycka loss den, i vissa fall behöver du en stor insexnyckel och vissa har specialverktyg. Men grundprincipen är den samma, kör en youtube på "service freehub" så kommer du förstå, sen kanske det kan vara värt att lämna in om du känner dig osäker. Andra kommer skrika "-köp nytt" men kan va kul att fixa saker själv med, samt att du lär dig till nästa gång.

Det där ser slitet ut både fram och bak. Det i kombination med ny kedja gör nog att problem uppstår. Det är långt avstånd i kuggarnas försänkningar. Byt allt till nytt, inga stora pengar om man nöjer sig med alivio nivå typ..

Tror du jag måste byta både vevparti och vevlager också? Jag har aldrig gjort det förut och det verkar lite knepigt att göra det själv, enligt happymtb meckskola-filmen på youtube. Enligt den måste man slipa ner ramen först - någonting jag misstänker kan vara riktigt svårt att göra utan att köpa in dyra verktyg.

Ps. jag har ännu inte hunnit kolla body i baknavet ännu.

Men om det fungerade med den nya kedjan till en början borde det inte vara problemet, om det är en sliten kassett med en ny kedja så brukar problemen uppstå första tramptaget. Därför jag gissade på bodyn, men som några påpekat så kostar det inte många kronor att byta allt.

För det mesta fungerar det att trampa, men då och då trampar jag igenom. Och då ofta flera gånger på raken. Sedan fungerar det att trampa som vanligt igen ett tag.

Ja, det fungerade med nya kedjan till en början. Kassetten är inte supergammal heller (med mina mått). Jag bytte den i maj 2017.. Men jag cyklar inte supermycket - däremot står cykeln utomhus en hel del utan skydd.

Att byta vevparti och vevlager verkar dock vara ganska dyrt, särskilt med tanke på att jag då nog måste lämna in till cykelverkstad.

Jag tror, som ovan, att det är bodyn (frihjulslagret) som behöver service eller byte.

frid!

Bortsett från rosten så ser drivlinan i princip ut som ny.

Temporärt frihjulande känns inte på samma sätt som rappande kedja, men även jag tror att det är vad som händer. Lösningen är i så fall nytt fett i frihjulet. Det verkar inte osannolikt att det behövs vid det här laget om resten är så rostigt. Samtidigt när du ändå skruvar isär navet kan du passa på att torka rent och fetta in lagren innan de blir förstörda.

Hej igen. Nu har jag tagit bort kassetten så att bodyn syns. För tydlighetens skull (innan jag börjar skruva isär mer) så har jag lagt upp en liten youtube-film där man ser både kassett och body. Vad jag kan bedöma ser kassetten fin ut vad gäller "hajfenor". Skruvar jag försiktigt på body så hörs klickande hela varvet runt, och den tar hela tiden emot om jag vrider åt andra hållet. Men man kanske inte kan bedöma funktion utan att ta isär ytterligare?

Här är filmen, tacksam om ni tar en snabbtitt på den:

Nästa steg, såvida ni inte tycker annorlunda är att ta isär body/baknavet. Osäker på vilka verktyg som behövs. Jag gissar på en insexnyckel?

Eftersom problemet bara uppstår ibland när du cyklar, så är det inte säkert att det går att återskapa genom att vrida något varv för hand.

Oavsett vad problemet egentligen är så skadar det inte att göra en navservice. Det är bra att göra även om navet inte krånglar.

Stel kedja pga. att den är täckt av gammal olja som är full av skräp? Avfetta kedjan och olja in den på nytt? Kan vara värt att testa iaf...

Japp, skall avfetta både kedja och kassett. Lägger det på min todo.

Nu har jag skruvat av det jag tror är låset på navet. Men jag lyckas inte få bort själva navet. Jag trodde det skulle vara att bara dra ut den men det ser inte riktigt ut som på de youtube-instruktionsfilmer jag sett. Bifogar två foton. Inte kan jag väl göra rent detta redan nu? Jag kan ju försöka torka av inuti noga - men avfetta är väl inte aktuellt i detta läge? Tack för hjälp..

Bilagor

• IMG_6175.JPG
    IMG_6175.JPG
    182 KB · Besök: 91
  • IMG_6176.JPG
    IMG_6176.JPG
    119.6 KB · Besök: 126
Nu förstår jag - man skall använda en insexnyckel för att ta bort navet. Tyvärr räckte inte min 10 mm nyckel till så jag får montera ihop allting igen tills vidare...

Jag plockade bort kulorna, rengjorde, tog nytt fett, petade tillbaka kulorna igen, avfettade kedja och kassett, monterade ihop allting igen. Nu är cykeln i bättre skick än tidigare - men den hackar fortfarande när jag cyklar. Jag får köpa en större insexnyckel och plocka bort hela navet och se om det är någonting trasigt där.

Rappar kedjan över i alla växlar eller bara några växlar? Om det bara är några växlar/kuggar så skulle jag gissa att du behöver byta kassett eftersom de kuggorna du använder mest är slitna.

Samma rasonemang för framklingor. Är det bara en särskild klinga du "trampar igenom" eller är det same same oavsett klinga? Om det bara är en klinga som strular så behöver du byta vevpartiet eller cykla bara i den klingan som funkar.

Tillbaka
Topp