• Trans Am Bike Race 2019

Av:
    mhenry
    2019FlyerWebTransAm.jpg

6 740 km drygt 50 000 höjdmeter. Starten går den 2 juni. https://transambikerace.com

Någon mer som har tänkt köra förutom jag och kri? Som det ser ut nu blir det parklassen. Någon som har några tips? Det är ju rätt långt.

2018 var Gunnar O. med: https://happyride.se
    2017 cyklade antonlindb: https://happyride.se

---

• Re: Trans Am Bike Race 2019

Av:
    GoranS
    Börja trampa, fortsätt trampa, trampa lite till, trampa mycket till, trampa alldeles vansinnigt mycket till, sov när andan faller på och/eller när sängplats finns, se upp för andra fordon (i synnerhet i Kansas), ge cykeln lite kärlek då och då, se till att följa rutten, håll dig borta från andras än din eventuella partners bakhjul, byt kläder till varmare kläder när det är kallt, ta av dig varmare kläder när det är varmt, se till att dricka ordentligt, dra ner blixtlåset i tröjan när det är väldigt varmt, se verkligen till att dricka ordentligt när det är väldigt varmt, undvik bitska hundar, se till att äta emellanåt (dock bara till nöds bitska hundar) samt fira fullbordad USA-korsning. Hur svårt kan det vara? ;-)

Skämt åsido, ser fram emot att följa detta äventyr.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-14 07:53 av GoranS.

Av:
    NLC
    Fantastiskt otroligt roligt att ni planerar att köra! Det ska bli ett nöje att fascinerat följa framfarten från en trygg plats bakom tangentbordet.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    bigmollo
    Fan vad kul! Det ska bli superhäftigt att följa!

...........................................................

Bigmollo.com
    Bicycling.se
    Randonneur Stockholm

Av:
    Raggamuffin
    Ett tips är att använda cykelbyxor med stoppning, tror du får ont i rumpan annars.

:) Kör hårt, klart inspirerande.

// Muffin

Av:
    mhenry
    Hehe, tack för tipsen! Jag tror jag/vi har koll på det grundläggande vad gäller långcykling. Däremot vet jag inte hur min kropp reagerar på säg 300+ km per dag i flera veckor med kanske inte världens bästa näringsintag.

Säkerhetskraven har skruvats upp rejält. Bland annat måste man ha fyra lampor bak och två fram, reflexer överallt. Och mörka kläder är förbjudna.

Hur ska man göra med sömnen? Andel bivacksäck/motell? Tror inte att tält är aktuellt. Finns det någon utrustning som är viktig/mindre viktig? Utrustningstips i lättviktsklassen? Och vilken cykel ska jag ta?! Det känns som att det här kommer bli dyrt...

---

Av:
    GoranS
    Misstänker att antalet personer på detta forum som med någon form av trovärdighet kan uttala sig i dessa frågor är rätt lågt. Är väl Anton och Gunnar och om det finns någon TCR:are som hänger här ...

Hoppas att säkerhetsuppsnäppningen ger resultat och att det inte blir några olyckor med andra fordon inblandade nästa år.

Av:
    NLC
    Säkethetstänk i all ära men med krav på fyra lampor bakåt kan man väl nästan lika gärna ha en 🎄 på släp.

Av:
    GoranS
    NLC skrev:
    Säkethetstänk i all ära men med krav på fyra lampor bakåt kan man väl nästan lika gärna ha en 🎄 på släp.
    Kommer på winter-TABR 2020!

Av:
    mhenry
    NLC skrev:

Är det ett s.k. lättviktstips? :)

Men jag håller med. Eftersom tre av dem enligt reglerna måste drivas på AAA-batterier tänkte jag köpa några Cateye Omni 5: http://www.wiggle.co.uk Känns som att jag borde kunna få mängdrabatt.

---

Av:
    GoranS
    Måste alla fyra vara påslagna samtidigt eller hur är reglerna formulerade? Om alla ska lysa samtidigt lär man ju dessutom behöva någon i reserv om en slocknar.

Av:
    mhenry
    Oklart. Här är reglerna: https://transambikerace.com

---

Av:
    NLC
    Raggamuffin skrev:
    Ett tips är att använda cykelbyxor med stoppning, tror du får ont i rumpan annars.

Är det från Måns Möller som det tipset kommer?? =)

Av:
    Havoc 5
    Hur coolt som helst.
    Kör så det ryker!

Av:
    Spacekitty
    NLC skrev:
    Raggamuffin skrev:

Är det från Måns Möller som det tipset kommer?? =)

Ska man lita på honom, som kör med rakade skinkor... https://happyride.se

Säljes: Gopro Hero 6 black -> https://happyride.se

Av:
    konken
    Skit i lampor och hoja när det är ljust, är väl bara att dra av sovtimmarna från sluttiden ;)
    Hur kul är det att gneta på trött i mörkret, lär ju vara då som flest olyckor/haverier sker, både på material och psyke...

Av:
    GoranS
    konken skrev:
    Skit i lampor och hoja när det är ljust, är väl bara att dra av sovtimmarna från sluttiden ;)
    Hur kul är det att gneta på trött i mörkret, lär ju vara då som flest olyckor/haverier sker, både på material och psyke...
    Känns inte riktigt som att det är en trolig approach givet TS:ens normala framfart när det gäller långscykling, helt bortsett från att det bryter mot reglerna för loppet. Åtminstone hittar jag inget undantag för kraven på lysen även om man lovar att bara cykla dagtid.

Av:
    nesvop
    Ni har inte swish så man kan hjälpa till lite med sponsring inför prylinköp.
    Jag avvarar mer än gärna lite deg ;-)!

Av:
    A.Nilsson
    Blir väldigt kul att följa!

Av:
    mhenry
    Verkligen? Det är ju mer än generöst av dig! Då måste jag ju verkligen se till att hålla tråden uppdaterad under loppet. :)

Alla bidrag är välkomna på 070åtta-118 380.

---

Av:
    mhenry
    OK, någon swishade nyss en rejäl klump pengar. Jag är smått chockad att någon jag inte känner är så generös. Och hoppas att jag inte brutit mot några regler eller så. Tänkte inte på det.

---

Av:
    kri
    mhenry skrev:
    NLC skrev:

Är det ett s.k. lättviktstips? :)

Men jag håller med. Eftersom tre av dem enligt reglerna måste drivas på AAA-batterier tänkte jag köpa några Cateye Omni 5: http://www.wiggle.co.uk Känns som att jag borde kunna få mängdrabatt.

Halvvägs där..

Och ett stort tack till Freddie Sandström för hjälp med den fina ramen. Sitter hur bra som helst på den!
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-15 16:56 av kri.

7F67811E-58AE-4C60-AB8B-4C5AC47918C2.JPG

Av:
    kri
    mhenry skrev:
    6 740 km drygt 50 000 höjdmeter. Starten går den 2 juni. https://transambikerace.com

Hoppas vi får bättre väder nu än på senste rundan :)

Av:
    kri
    Tävlingsledningen skriver följande beträffande färger och belysning:

Hi Kris, black is not banned, but we recommend avoiding it, if not possible we do expect to see modifications to black bibs and/or jerseys to have proper torso reflectivity. Shoes/gloves are a nonissue, there is no requirement for when to use the lights. You'll know when you need to have all four on, sometimes during the day. Hope this helps, thanks, Nathan

Fattar inte riktigt hur man ska modifiera svarta bibs så att de "have proper torso reflectivity", men i övrigt verkar det väl OK.

Av:
    A.Nilsson
    jag är lite nyfiken hur ni resonerat kring att ställa upp i just detta lopp och inte TCR eller annat? Vad med just TABR var lockande? Som sagt bara nyfiken på resonemanget...

Av:
    kri
    A.Nilsson skrev:
    jag är lite nyfiken hur ni resonerat kring att ställa upp i just detta lopp och inte TCR eller annat? Vad med just TABR var lockande? Som sagt bara nyfiken på resonemanget...

mhenry och jag cyklade Sverige-Turkiet (och vidare) tillsammans 2014 och i somras cyklade vi Sverige-Slovenien. Därtill tog mhenry en bonustur Norra Polen-Slovakien (var det väl?) i somras. Så vi kände att det vore skoj att se något nytt :)

...sen vet man inte när i livet man får loss en månad samtidigt och eftersom det gick nu så var det väl ett bra tillfälle.

Av:
    mhenry
    Om jag ska vara ärlig är det mest Kristians tjat som fått mig att ställa upp. ;) Jag tycker att det är lite väl långt kanske, men att korsa Amerika har alltid lockat mig. Jag har haft lite diffusa drömmar om RAAM, men det verkar ju sjukt jobbigt det med.

Nu verkar jag ganska negativ, men det är jag inte, jag är väldigt taggad och entusiastisk inför det här!

---

Av:
    Havoc 5
    Jag har drömt om att göra det på en "båge" nångång fast nu förstår jag att jag tänkt lite fyrkantigt...

Av:
    Fjärdebrunn
    Att följa Antons slit här på fejjan och annat gav en viss bild av hur man kan ta sig an slitet. Bara däckvalet gav en insikt om kampen mot elementen.

En foliefilt och en gran är väl vad du behöver Martin ;)

Av:
    GoranS
    Fjärdebrunn skrev:
    Att följa Antons slit här på fejjan och annat gav en viss bild av hur man kan ta sig an slitet. Bara däckvalet gav en insikt om kampen mot elementen.

Hm, verkar lite jobbigt att släpa med sig en gran på cykeln. Men behövs det är det väl bara att bita ihop antar jag ...

Av:
    Pugilism
    Spännande, ser fram mot att följa.

Av:
    xyz-saft
    GoranS skrev:
    Fjärdebrunn skrev:

Hm, verkar lite jobbigt att släpa med sig en gran på cykeln. Men behövs det är det väl bara att bita ihop antar jag ...

Man bör ju med fördel kunna använda sig av granen man ändå släpar bakom cykeln för belysningens skull. :)

För övrigt skoj och spännande att få följa er!

n+1

Av:
    mhenry
    Hehe foliefilten kanske ersätts av bivacksäck. Eller så får den följa med som snuttefilt. Den har ju räddat mig många gånger.

---

Av:
    ani
    kri skrev:
    Fattar inte riktigt hur man ska modifiera svarta bibs så att de "have proper torso reflectivity", men i övrigt verkar det väl OK.

Sy på reflexer, korta hängslena så de sitter upp i armhålorna, och stoppa tröjan innanför.
    Bara att tänka utanför lådan!
    :-)

Av:
    NickPick
    Grymt! Kommer att följa vid skrivbordet :) Donerar även en liten summa när som. Kanske vid löning tyvärr. Det måste bli en dyr resa allt som allt med kost osv? Jag harför mig Ryan Flinn pratade om 100 AUS per dag ungefär.

Med Mike Halls tragiska bortgång så tror jag säkerheten måste skärpas. "Mr Bobb" som jag förstår det nyligen hade fått körkort och inte såg herr Hall påstod sig själv att han blev distraherad av något och trodde han körde över en känguru. Jag tror nog att han rattsurfade... Ja iaf så ville jag poängtera att syns man finns man. Det var mycket fokus på det i rättegången.
    Skitsamma, här är en liten summering https://www.sbs.com.au

"Safety and equipment check requirements
    ● Two high powered bicycle mounted front lights (please email us if you have lighting questions,
    typically front lights are not are primary concern as most default towards very high power)
    ● Four high powered bicycle mounted rear lights, three of the lights need to be powered by AAA
    batteries, we recommend the Planet Bike Superflash
    ● Reflective tape on rear of seat stays as well as sides of seat stays and chain stays, reflective tape
    on fork blades, reflective tape on rims, essentially any bare areas of the bike that are visible
    should be taped
    ● Functioning front and rear brakes
    ● Helmets are required
    ● Torso reflectivity, we are using Randonneur USA’s guide for reflectivity as a baseline
    https://rusa.org Torso reflectivity is mandatory during the the twilight hour and all
    night riding
    ● Clothing color, we are requiring that black or any dark color be avoided at all costs, if they can
    not be avoided we do expect to see modifications to the garments to increase the reflectivity
    and visibility
    ● An extra safety feature, selecting any or all of the following; ankle straps, reflective tires,
    daytime running lights, daylight visible flash rear lights, mirrors, additional reflective tape"

Av:
    WSMC
    Yes, sådana här galenskaper ska givetvis uppmuntras. Swish!

Uppför. Gärna brant uppför...

Av:
    mhenry
    Självklart kommer vi att följa reglerna, även om de känns lite som att tvingas ha "fifteen pieces of flair". Efterspelet till Mike Halls bortgång är verkligen sorlig läsning, men som du säger är inne på är tragedin en stor anledning till att reglerna förändras. När man väl vant sig vid julgranskänslan tänker man kanske inte så mycket på det utan kan koncentrera sig på att cykla, äta och sova.

Jag har kommit över Antons packlista och den var inte lång. Jag blir bara mer och mer imponerad av honom.

Och stort tack till de som har swishat bidrag! Ni är verkligen grymma! Jag har inte räknat jättemycket på vad hela kalaset kommer att gå på, men flygresa, transfer, boende vid start/mål, mat, motell och SPOT-tracker är ju kostnader som inte direkt går att avstå. Utöver det behöver drivlina, lager och däck vara nya och hållbara liksom bikepacking-specifika prylar som dessutom bör vara mångsidiga och lätta. Troligtvis behövs en ny kedja under tiden (det ska ju finnas en cykelaffär i Newton, Kansas, som ligger halvvägs och i princip är ett obligatoriskt stopp). Alla kläder ska vara extra synliga, men även mångsidiga och hållbara. Nya och fräscha bibs kan nog vara skönt att ha, och troligtvis ett par extra halvvägs om jag inte kör med två par från början. Jag kommer dessutom troligen att vilja skaffa en komforthöjande styrstam (Redshift ShockStop) och flexande sadelstolpe samt försöka hitta den perfekta sadeln (Brooks Cambium C15 Carved uppskattades inte de sista 20 milen av UTU). Eventuellt ett styre med plattare rör för att spara nerverna i händerna.

Och sen vill man väl ofta justera och byta ut saker utifrån hur det känns under början av säsongen. För min egen del kommer jag nog att satsa på många mil och timmar i sadeln och ett par testäventyr innan under de första fem månaderna nästa år. Kanske försöka toppa formen den sista månaden, men jag vet inte om det bara är slöseri med tid eller kanske till och med straffar sig. James Hayden verkar ju i och för sig tvärtom köra rätt hårt istället för långt http://jamesmarkhayden.uk, men han är ju å andra sidan åtminstone halvproffs.

---
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2018-11-16 20:19 av mhenry.

Av:
    desmo
    Kul att du ska köra Martin!

Det kommer gå skitbra. Jag har inga tips utan tvärtom, jag försöker lära av dig. Så tex när du skriver att du har fått Antons packlista vore det såklart vara roligt att veta vad han packat, om du nu får lov att dela den med oss. Och även hur du kommer modifiera packningen. Eller andra spännande detaljer som vi vanligt dödliga inte tänker på.

Av:
    mhenry
    Absolut! Här kommer lite bilder på Antons Trans Am-packning. Jag är inte helt säker på min tolkning av vad allt är stämmer, men det är ändå imponerande lite grejer tycker jag.

Antons-packning-01.jpeg
    Jersey, bibs, reflexväst, underställströja, solglasögon, hjälm, strumpor, skor, armvärmare, knävärmare, benvärmare, skoöverdrag, buff, regnjacka, korta handskar, långa handskar, skor

Antons-packning-02.jpeg
    Puffjacka, bivacksäcksliner, 3/4-långt liggunderlag, kudde, myggnät, bivacksäck

Antons-packning-03.jpeg
    Linsbehållare, tvättmedel, tvål, chamoiskräm, öronproppar, handdesinfektionsmedel, Germolene antiseptisk kräm, oklar smörja, solkräm, kontaktlinser, tandborste

Antons-packning-04.jpeg
    Växelöra m.m., bromsbelägg, pannlampa, extra kontakter till dynamo, spork, däckavtagare, fast nyckel, insexnycklar, torxnyckel, punkakit, ekernyckel, Leatherman Squirt, slang, multiverktyg, silvertejp med ekrar?

Antons-packning-05.jpeg
    Dator, extra framlampa, Di2-laddare, laddkablar, powerbank, USB-laddare med USA-uttag, hörlurar

Jag är inte säker på vad jag vill göra annorlunda, men skippar nog myggnätet på inrådan av Anton i alla fall. Knävärmare har jag inget behov av heller. Och kanske tar två slangar! Sen kör ju jag med mekaniska växlar så har ingen Di2-laddare och tar nog med någon extravajer istället. Jag antar att han hade en pump också, hehe.

---
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-11-16 22:58 av mhenry.

Av:
    Spacekitty
    Tandkräm till borsten. Kedjesmörja?

Säljes: Gopro Hero 6 black -> https://happyride.se

Av:
    mhenry
    Antons-cykel-01.jpg
    Antons On-One Bish Bash Bosh med Ultegra Di2.

Antons-cykel-02.jpg
    Quadlock-fäste för mobilen.

Martins-cykel-01.jpg

Själv kommer jag nog att köra på min Bridgestone RB-1 från 1991 med SRAM Force 22. Mer läsning om RB-1: http://www.velominati.com. Jag har redan en massa idéer om förbättringar när jag tittar på bilden. Sänka flaskstället. Större väskor i ramen och framtill. Bättre topprörsväska. Bekvämare tempopinnar. Det hade såklart varit toppen att kunna växla från tempopinnarna, men jag får väl hoppas att det är platt ;)

---

Av:
    GoranS
    Oklar smörja låter som du skulle kunna skippa. Eller var det kanske kedjesmörjan?

Av:
    mhenry
    Spacekitty skrev:
    Tandkräm till borsten. Kedjesmörja?

Bra input och tack för det generösa bidraget! Det uppskattas verkligen :)

---

Av:
    Fjärdebrunn
    Tråkråd
    Välj gul/orange väst, jacka och tex vindhandskar. Även om jag själv slarvar systematiskt är de påtagligt hur mycket synligare man blir.

Stålgalge är nog helt rätt. Adam gick ju loss fint på sin. Vet inte vad tex komfortstolpe och kokosgaffel kan göra för upplevelsen.

Åka på dagen och sova, på lokal, på natten verkar vara en långsiktig modell.

Av:
    NLC
    mhenry skrev:

Själv kommer jag nog att köra på min Bridgestone RB-1 från 1991 med SRAM Force 22. Mer läsning om RB-1: http://www.velominati.com. Jag har redan en massa idéer om förbättringar när jag tittar på bilden. Sänka flaskstället.

Rekommenderar Wolftooth B-RAD 2 för flaskställsförskjutning

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ