Uppdatering: Det blev en Vitus Energie - Leveransstrul följde
Vet att det redan finns en uppsjö av trådar om detta men har inte sett något riktigt tilltalande i dem.
Nu vet jag vad som saknas i mitt liv. Den där cykeln jag kan använda alla dagarna på året där jag tänker "Nä racern är lite för fin för detta vädret". Det vill säga Oktober till April och alla dagar det regnar. Med andra ord ganska många cykeldagar om året!
Bor lite avsides men det finns många fina (jämna) grusvägar som kan komplettera asfalten där racern rullar.
Cykeln ska användas till:
*Träning, inte tävling. Gissningsvis 50/50 mellan asfalt och grus. Kanske lite snälla spår.
*Alla väder förutom snö och isgata
*Sporadisk pendling
Jag tror mig ha följande krav på cykeln:
* Rolig är viktigare än supersnabb. Men den ska inte vara slö på vare sig asfalt eller grus.
* Jag är tung (Inte tjock) så vill ha bra stoppförmåga. Hydraliska DB är att föredra
* Se ovan. Styvt hjulset är att föredra.
* Aluminium eller stål, eller titan
* Realistisk leveranstider (kollar på dig Canyon Grail)
* Inga monsterdäck (Dvs närmare MTB än racer)
För mig låter det som om jag ska ha en CC, men jag skiter faktiskt i om det är en gravel, CC eller annat så länge den fyller syftet.
Är ingen märkessnobb och är öppen för att testa mer okända aktörer också så länge de har goda vitsord.
Den cykel jag sneglar mest på just nu är Canyon Inflite AL SLX 6.0
https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2019/inflite-al-slx-6-0-race.html
Kan den passa mitt behov? Den ligger okej i prisklassen jag kan leva med för den här typen av cykel, upp till 15k.
Tacksam för svar om vilka cyklar jag kan tänkas ha skoj på!
Väldigt ointresserad av diskussioner om definitionen av "gravel".
Nu vet jag vad som saknas i mitt liv. Den där cykeln jag kan använda alla dagarna på året där jag tänker "Nä racern är lite för fin för detta vädret". Det vill säga Oktober till April och alla dagar det regnar. Med andra ord ganska många cykeldagar om året!
Bor lite avsides men det finns många fina (jämna) grusvägar som kan komplettera asfalten där racern rullar.
Cykeln ska användas till:
*Träning, inte tävling. Gissningsvis 50/50 mellan asfalt och grus. Kanske lite snälla spår.
*Alla väder förutom snö och isgata
*Sporadisk pendling
Jag tror mig ha följande krav på cykeln:
* Rolig är viktigare än supersnabb. Men den ska inte vara slö på vare sig asfalt eller grus.
* Jag är tung (Inte tjock) så vill ha bra stoppförmåga. Hydraliska DB är att föredra
* Se ovan. Styvt hjulset är att föredra.
* Aluminium eller stål, eller titan
* Realistisk leveranstider (kollar på dig Canyon Grail)
* Inga monsterdäck (Dvs närmare MTB än racer)
För mig låter det som om jag ska ha en CC, men jag skiter faktiskt i om det är en gravel, CC eller annat så länge den fyller syftet.
Är ingen märkessnobb och är öppen för att testa mer okända aktörer också så länge de har goda vitsord.
Den cykel jag sneglar mest på just nu är Canyon Inflite AL SLX 6.0
https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2019/inflite-al-slx-6-0-race.html
Kan den passa mitt behov? Den ligger okej i prisklassen jag kan leva med för den här typen av cykel, upp till 15k.
Tacksam för svar om vilka cyklar jag kan tänkas ha skoj på!
Väldigt ointresserad av diskussioner om definitionen av "gravel".
Senast ändrad: