Uppdatering: Det blev en Vitus Energie - Leveransstrul följde

Trengil

Medlem
Vet att det redan finns en uppsjö av trådar om detta men har inte sett något riktigt tilltalande i dem.

Nu vet jag vad som saknas i mitt liv. Den där cykeln jag kan använda alla dagarna på året där jag tänker "Nä racern är lite för fin för detta vädret". Det vill säga Oktober till April och alla dagar det regnar. Med andra ord ganska många cykeldagar om året!

Bor lite avsides men det finns många fina (jämna) grusvägar som kan komplettera asfalten där racern rullar.

Cykeln ska användas till:
*Träning, inte tävling. Gissningsvis 50/50 mellan asfalt och grus. Kanske lite snälla spår.
*Alla väder förutom snö och isgata
*Sporadisk pendling

Jag tror mig ha följande krav på cykeln:
* Rolig är viktigare än supersnabb. Men den ska inte vara slö på vare sig asfalt eller grus.
* Jag är tung (Inte tjock) så vill ha bra stoppförmåga. Hydraliska DB är att föredra
* Se ovan. Styvt hjulset är att föredra.
* Aluminium eller stål, eller titan
* Realistisk leveranstider (kollar på dig Canyon Grail)
* Inga monsterdäck (Dvs närmare MTB än racer)

För mig låter det som om jag ska ha en CC, men jag skiter faktiskt i om det är en gravel, CC eller annat så länge den fyller syftet.

Är ingen märkessnobb och är öppen för att testa mer okända aktörer också så länge de har goda vitsord.

Den cykel jag sneglar mest på just nu är Canyon Inflite AL SLX 6.0
https://www.canyon.com/sv/road/inflite/2019/inflite-al-slx-6-0-race.html

Kan den passa mitt behov? Den ligger okej i prisklassen jag kan leva med för den här typen av cykel, upp till 15k.

Tacksam för svar om vilka cyklar jag kan tänkas ha skoj på!
Väldigt ointresserad av diskussioner om definitionen av "gravel".

Senast ändrad:
Peth sa:

Båda såg riktigt mysiga ut!

Får erkänna att jag har lite dålig koll på SRAM och på WTB/Novatec.

Växlandet och vikten är inte supernoga men är det stor skillnad mellan Rival och Apex när det kommer till bromsarna och "stopping power"? Jag ligger på 95 kg idag om det har någon relevans.

WTB som levererar hjul och däck känner jag inte till alls. Hur står de sig mot lite mer namnkunniga tillverkare? Läste någon recension där de anklagades för att vara flexiga.

Henrik_E sa:
Diggern uppyler väl knappast kravlistan.

Eh, på vilken ounkt skulle den falla? (ja möjligen på sista punkten gällande däcken, men dom går ju att byta i efterhand...)

Cykeln ska användas till:
*Träning, inte tävling. Gissningsvis 50/50 mellan asfalt och grus. Kanske lite snälla spår.
*Alla väder förutom snö och isgata
*Sporadisk pendling

Jag tror mig ha följande krav på cykeln:
* Rolig är viktigare än supersnabb. Men den ska inte vara slö på vare sig asfalt eller grus.
* Jag är tung (Inte tjock) så vill ha bra stoppförmåga. Hydraliska DB är att föredra
* Se ovan. Styvt hjulset är att föredra.
* Aluminium eller stål, eller titan
* Realistisk leveranstider (kollar på dig Canyon Grail)
* Inga monsterdäck (Dvs närmare MTB än racer)

Det lockar väldigt mycket med en Vitus Energie VR. Såpass att jag bestämt mig för att slå till!

Nu till den stora frågan, vilken jäkla storlek ska jag ha på cykeln?
Jag blir inte riktigt klok på Vitus storleksguide.

Jag är 182 cm. Innermåttet från sittben till golvet är 89 cm. Vitus skriver insida av benet i sin guide, vet inte om de syftar på annat för deras guide slutar vid 84 cm.
Ska jag gå på Vitus guide så ska jag då ha en XL vilket låter helt vansinnigt.

Någon som har erfarenhet av Vitus?

Trengil sa:
Det lockar väldigt mycket med en Vitus Energie VR. Såpass att jag bestämt mig för att slå till!

Nu till den stora frågan, vilken jäkla storlek ska jag ha på cykeln?
Jag blir inte riktigt klok på Vitus storleksguide.

Jag är 182 cm. Innermåttet från sittben till golvet är 89 cm. Vitus skriver insida av benet i sin guide, vet inte om de syftar på annat för deras guide slutar vid 84 cm.

Någon som har erfarenhet av Vitus?

Äntligen är det fritt fram för geometrirunkeri! ping Sixten!

ooms sa:
Klart du ska köpa en cykel på nätet som du inte blir klok på storleksguiden på!

Nu låter du som en tjurig LBS.

Tycker frågan är befogad. Kollar man på Vitus storleksguide och geometrin så känns den ganska drastiskt olik exempelvis Canyon när det kommer till storleksrekommendationer. På en Inflite skulle jag haft M enligt Canyon.

Bilagor

• Capture.PNG
    Capture.PNG
    23.5 KB · Besök: 84
Senast ändrad:
Trengil sa:
Jag har samma mått som dig och utifrån stack och reach skulle jag inte välja XL iaf. Vad har du för mått på din racer?

Är efter en del inledande leveransstrul supernöjd med min Vitus Energie VR Apex 1x11 från Wiggle.

Storlek L på Sixtens inrådan vilket känns klockrent för mina mått (179 cm).

Pendlar 25mil i veckan med den.

Väldesignad och byggd med schyssta komponenter till det priset. Gillar geon, hydraulbromsarna, den interna kabeldragningen, enkelheten i växelsystemet och faktiskt även den gröna färgen. Möjligen kunde växlarna vara en smula mer distinkta.

Har kompletterat med fultemas skärmar, konverterat till TL samt satt monterat en lite kortare styrstam vilket gjort den ännu rappare.

Senast ändrad:
Wiciman sa:
Är efter en del inledande leveransstrul supernöjd med min Vitus Energie VR Apex 1x11 från Wiggle.

Storlek L på Sixtens inrådan vilket känns klockrent för mina mått (179 cm).

Pendlar 25mil i veckan med den.

Väldesignad och byggd med schyssta komponenter till det priset. Gillar geon, hydraulbromsarna, den interna kabeldragningen, enkelheten i växelsystemet och faktiskt även den gröna färgen. Möjligen kunde växlarna vara en smula mer distinkta.

Har kompletterat med fultemas skärmar, konverterat till TL samt satt monterat en lite kortare styrstam vilket gjort den ännu rappare.

Läser jag i din tråd så låter det som att L är rätt väg att gå för mig också. Sedan experimentera med styrstam vid behov!

Senast ändrad:
En kompis, 178 cm lång, köpte strl M, och den är lagom, så en strl L borde bli bra.

En spygrön Vitus i L är beställd!

Nu väntar jag med spänning på att se hur Wiggles och Postnords gemensamma krafter kan fucka up det här...

RÖVA. Cykeln är på väg till Sverige och nu ser jag att de slängt in 12% rabatt på Vitus Energie VR hos Wiggle. Är det kanske nu man ska vara en dryg jäkla kund och beställa en till cykel och skicka tillbaka den spygröna?

Är det stor skillnad på SRAM Apex och Rival (främst bromsarna) eller är det knappt värt besväret att byta?

Om inte annat så är Vitus Energie VR riktigt prisvärd just nu om någon annan vill slå till!

Trengil sa:
RÖVA. Cykeln är på väg till Sverige och nu ser jag att de slängt in 12% rabatt på Vitus Energie VR hos Wiggle. Är det kanske nu man ska vara en dryg jäkla kund och beställa en till cykel och skicka tillbaka den spygröna?

Är det stor skillnad på SRAM Apex och Rival (främst bromsarna) eller är det knappt värt besväret att byta?

Om inte annat så är Vitus Energie VR riktigt prisvärd just nu om någon annan vill slå till!

Om du kontaktar dom så kan du säkert få fakturan korrigerad. Läs även på https://www.wiggle.se/sc/price-match

Edit: När jag tittar så ser det ut att vara 11% vilket om jag minns rätt även var med igår. Är du säker på att du inte nåt platinum-nivån och det är den bonus-rabatten du ser?

Senast ändrad:
wukkaN sa:
Trengil sa:

Om du kontaktar dom så kan du säkert få fakturan korrigerad. Läs även på https://www.wiggle.se/sc/price-match

Edit: När jag tittar så ser det ut att vara 11% vilket om jag minns rätt även var med igår. Är du säker på att du inte nåt platinum-nivån och det är den bonus-rabatten du ser?

Jo fasen du har rätt. Inte bekant med Wiggle men verkar som om det är lojalitetsrabatt. Frågan är om de kommer gå med på en korrigering då detta var mitt första köp hos dem och lojalitetsrabatten trädde i kraft efter min beställning.

Värt ett försök kanske.

Trengil sa:
wukkaN sa:
Trengil sa:

Jo fasen du har rätt. Inte bekant med Wiggle men verkar som om det är lojalitetsrabatt. Frågan är om de kommer gå med på en korrigering då detta var mitt första köp hos dem och lojalitetsrabatten trädde i kraft efter min beställning.

Värt ett försök kanske.

Det blir nog svårt iom att du fick rabatten pga köpet. Principen gäller även om du försöker köpa 2 för 1 och sedan lämna tillbaka den ena för att få en gratis vara :)

Jag är sugen och nyfiken på apex-versionen, hur mycket går den på med platinum-rabatten?

wukkaN sa:
Trengil sa:
wukkaN sa:
Trengil sa:

Värt ett försök kanske.

Det blir nog svårt iom att du fick rabatten pga köpet. Principen gäller även om du försöker köpa 2 för 1 och sedan lämna tillbaka den ena för att få en gratis vara :)

Jag är sugen och nyfiken på apex-versionen, hur mycket går den på med platinum-rabatten?

10 348 SEK. Känns riktigt prisvärt då!

Trengil sa:
wukkaN sa:
Trengil sa:
wukkaN sa:
Trengil sa:

Värt ett försök kanske.

10 348 SEK. Känns riktigt prisvärt då!

Nice, tackar!

Jaha, detta var ju ett jävla antiklimax. Cykeln levererades med följande problem:

* Punktering rakt genom däck och slang. Ser ut som skärskada. Vafan?

* Frambromsen var ihoppressad och går inte att få upp (Ska det inte sitta en bricka i vid transport?). Måste man lufta dem för att få upp dem?

*Bromsskivan fram är lite böjd.

Inte starten jag hade hoppats på. Kan inte säga att jag är sugen på att skicka tillbaka cykeln då allt annat såg fint ut på den. Kanske bättre att fixa det som går själv och kräva någon sorts kompensation från Wiggle?

Var den packad som på bilden? Eller har du plockat bort emballage? Ser helt odugligt ut annars.

+ 1 vad gäller packningen från Wiggle. En hel del transportskador på den jag beställde (samma modell), vilket för min del parades med en del QC-missar i monteringen av Wiggle. Dessutom hade de som sagt även glömt att skicka med framhjulet... Pallade inte skicka tillbaks men tjatade till mig en rabattcheck att handla för.

Pfaff sa:
marr sa:
Var den packad som på bilden? Eller har du plockat bort emballage? Ser helt odugligt ut annars.

Så packar Wiggle cyklarna. Åtminstone var den jag köpte packat likadant. Kom dock fram utan skador.

Senast ändrad:
Trengil sa:
NickPick sa:

Förhoppningsvis var storleken rätt iaf ?

Wiggles kundtjänst lyser med sin frånvaro ännu.

Väntar på inlägget "cykeln känns bra MEN jag måste ha en kortare styrstam så det har jag beställt från X, borde komma nästa vecka" ?
Skämt åsido. Jag lägger iaf till wiggle på listan över ställen jag aldrig ska köpa cykel ifrån. Katastrof (men billigt).

Ut och cykla!

Jag hämtade ut en beställd cykel i tisdags, men åkte på en redig mancold i samma veva så jag har inte ens öppnat kartongen ännu. När jag ser hur den här tråden utvecklats de senaste dagarna känns det som om jag kanske får hanka mig ner i garaget och kolla hur allt ser ut. Ska man börja driva kundärenden är det lika bra att vara snabb på bollen.

Edit:
Allt såg oförskämt bra ut, så jag kan återgå till att ligga på soffan och beklaga mig.

Senast ändrad:
Köp ingen Trek för då är det rätt storlek och riktigt ihopmonterat och då får man inte skriva massa inlägg utan blir tvungen att ut och cykla -och hur kul är det på en skala... ?

:-)

emmer sa:
Köp ingen Trek för då är det rätt storlek och riktigt ihopmonterat och då får man inte skriva massa inlägg utan blir tvungen att ut och cykla -och hur kul är det på en skala... ?

Om man ska se det positivt. Jag som är novis har fått lära mig öppna och kalibrera bromsar och rikta bromsskiva idag.

"Tvinga en man att lära sig mecka och han behöver aldrig klaga igen" - Wiggle, antagligen.

Nu återstår bara en punktering att laga sen rullar den!

Bilagor

• 20190117_213932.jpg
    20190117_213932.jpg
    276.2 KB · Besök: 132
Trengil sa:
emmer sa:

Om man ska se det positivt. Jag som är novis har fått lära mig öppna och kalibrera bromsar och rikta bromsskiva idag.

"Tvinga en man att lära sig mecka och han behöver aldrig klaga igen" - Wiggle, antagligen.

Nu återstår bara en punktering att laga sen rullar den!

Bra jobbat! Berätta gärna hur den känns sen :)

Tillbaka
Topp