Scott Sub Cross 20 okej som MTB?

anna.f

Medlem
Hej!

Söker en cykel som funkad på framförallt grusväg men även i skog, på stigar. Skulle en Scott Sub Cross 20 fungera?

Senast ändrad:
Hej!

Jag har haft en Scott Sub 20 av en äldre modell, och den i alla fall trivdes bäst på asfalten. Grusväg funkade, men blev något mer oländigt så var den för stum för att det skulle vara riktigt roligt (imho).

Min hade ifs stum gaffel, men kommer du i huvudsak vara utanför asfalten skulle jag rekommendera något mer mtb aktigt...

Jag har en liknande cykel och upplever att 63mm slaglängd är lite för lite . Jag skulle nog hellre köpt antingen en mtb eller en lättare hybrid med stel gaffel :)

Precis köpt en vitus till sonen, kanske ska slå till på en till mig själv med ?.
Eller ha is i magen och leta bagagnad, är dock för otolig för att vänta ??

Sondern var fin och 8 K är ok.
Hur lång är anna.f?
Mediumramen har 430 mm reach vilket innebär ca 165 cm cyklist (50 mm stam) till 175 cm (70 mm stam). Cykeln har 445 mm sadelrör vilket är lite åt det långa hållet.

Senast ändrad:
Vet inte om jag vill betala så mycket innan jag är säker på att jag kommer cykla tillräcklig.
Är ca 1.60 så måste ha en rätt liten cykel, vilket gör de rätt svårt att hitta begagnande verkar de som.

Sixten Fors sa:
SGS sa:
Inte i skogen. 15 kg skräp. En cykel som mördar all eventuell glädje och entusiasm att börja cykla i skogen.

Det håller jag inte med om. Jag äger en sådan (om än numera kraftigt ombyggd), och i XL vägde den närmare 14 än 15 kg i originalutförande. Jag upplevde inte heller att modellen tog död på cykelglädjen. Att jag byggde om min (väger numera 11.6 kg inkl. dropper), hade mest att göra med att det är kul att bygga.

Vidare så har modellen byggkvalitet som en betydligt dyrare cykel och den tycks dessutom hålla ihop riktigt bra. Utsätter min ifrån allt mellan maskingrävda bike park-spår till stigcykling och lervälling. (Gjorde jag även i originalutförande).

Visst finns det många cyklar som är bättre, men för detta pris är jag tveksam. Den har dessutom inte alltid kostar såhär lite kan tilläggas. Fjolårsmodell.

SGS sa:
Sixten Fors sa:
SGS sa:
Inte i skogen. 15 kg skräp. En cykel som mördar all eventuell glädje och entusiasm att börja cykla i skogen.

Det håller jag inte med om. Jag äger en sådan (om än numera kraftigt ombyggd), och i XL vägde den närmare 14 än 15 kg i originalutförande. Jag upplevde inte heller att modellen tog död på cykelglädjen. Att jag byggde om min (väger numera 11.6 kg inkl. dropper), hade mest att göra med att det är kul att bygga.

Vidare så har modellen byggkvalitet som en betydligt dyrare cykel och den tycks dessutom hålla ihop riktigt bra. Utsätter min ifrån allt mellan maskingrävda bike park-spår till stigcykling och lervälling. (Gjorde jag även i originalutförande).

Visst finns det många cyklar som är bättre, men för detta pris är jag tveksam. Den har dessutom inte alltid kostar såhär lite kan tilläggas. Fjolårsmodell.
Acera 3x8. Det är två framklingor för mycket. ZE-fire reglage.
Suntour 27 mm stålfjädergaffel, rakt styrhuvud, QR, helt värdelöst.
Bromshandtag med 7-fingergrepp. 160 mm skräpskivor fram/bak.
Kenda 2.2" wiredäck (skräp) på smala skräphjul med QR.

Grattis :)

15 kg funkar absolut att cykla med i skogen, det är ju var många instegs FS landar på med happykorrekta däck.

Glädjen sitter inte i prylarna, oavsett vad köphetsarna på internetforum påstår.

Ojoj, vad svårt det verkar. Är då inte så förtjust i Meridas cyklar av tidigare erfarenheter. Alternativet är att hota en till min man som är en aningen längre och jag tar hans. Men då vill vi helst få plats med en cykelstol på .

Den där Sonder Transmittern för 8 K https://happyride.se/annonser/ad.php?id=75097 med 430 mm reach + 40 mm styrstam = 470 mm till styret funkar om man är 160 cm. Vet inte vilken längd som sitter på just nu, men den ser rätt kort ut. Säljaren byter säkert styrstam utan kostnad, om du ber snällt https://www.wiggle.se/brand-x-enduro-styrstam-for-mountainbike/ då de kostar 200 kr och tar 5 minuter att byta. Om din man skulle vara 170 cm kan han cykla på samma cykel med 60 mm styrstam = 490 mm till styret.

Bilagor

• Langd-styre.png
    Langd-styre.png
    14 KB · Besök: 129
Sixten Fors sa:
470 mm till styret funkar om man är 160 cm.
….
Om din man skulle vara 170 cm kan han cykla på samma cykel med 60 mm styrstam = 490 mm till styret.
Till det bör läggas att de individuella skillnaderna i förhållandet mellan längd och grenmått är (minst) ±5cm

Åtminstone enl denna bild som signaturen Sixten Fors har postat tidigare
Inseam-v-Height-Graph.jpg

Dessutom tillkommer de personliga preferenserna på hur långt fram man vill ha styret

/Håkan

När dottern var 150 cm lång. Mediumram med 440 mm sadelrör, ingen dropper. Med 405 mm reach + 45 mm stam = 450 mm till styret. Gaffel med 120 mm slaglängd.
ScaleCF_M.jpg

Nu är hon 160 cm. Mediumram med 440 mm sadelrör och 100 mm dropper. Med 428 mm reach + 50 mm stam = 478 mm till styret. Gaffel med 130 mm slaglängd och 120 mm fjädring bak.
Spark.png

C-dale sa:
Var kommer tabellen ifrån?
Jag har postat denna bild tidigare. Där jag kombinerat lite data från några olika "undersökningar". Orkar inte leta fram länkarna, jag gjorde det för ett halvår sedan när HåkanC bad om det, det får att söka på Happy om du orkar.

Bilagor

• Längd-Gren-Sadel.png
    Längd-Gren-Sadel.png
    132.9 KB · Besök: 163
Sixten Fors sa:
SGS sa:
Sixten Fors sa:
SGS sa:

Acera 3x8. Det är två framklingor för mycket. ZE-fire reglage.
Suntour 27 mm stålfjädergaffel, rakt styrhuvud, QR, helt värdelöst.
Bromshandtag med 7-fingergrepp. 160 mm skräpskivor fram/bak.
Kenda 2.2" wiredäck (skräp) på smala skräphjul med QR.

Grattis :)

Komponenterna i sig är i samma klass som brukar hittas på cyklar för nära på dubbla priset. (Frånsett onlinemärken då såklart). Inga toppgrejer nej. Ändå gick det fint att cykla så också.

Självklart är inte modellen det bästa sedan skivat bröd, men att den (eller motsvarande), skulle vara en riktig glädjedödare kan uppenbarligen diskuteras :-)

Sixten Fors sa:
Jag har postat denna bild tidigare. Där jag kombinerat lite data från några olika "undersökningar".
Fast du har ju gjort fel genom att inte rita en (minst) 10cm (vertikalt) tjock "sadelhöjdslinje"

"if we use a 95% confidence interval on a Male and Female of equal height we get"
Expected-Inseam.jpg

http://speedtheory.co.nz/the-difference-between-boys-girls-part-1/

Även bland de med samma grenmått varierar sadelhöjden ganska mkt
shgraph.jpg

https://bikedynamics.co.uk/saddleheightformulae.htm

/Håkan

Tillbaka
Topp