Sixten Fors
Aktiv medlem
[Byggtråd]Scale 900 HMF Carbon i XL från XXL
desmo sa:Jag som är ekonomisk/snål gillar dina projekt. Maximera prisvärdheten helt enkelt (jag gillar Dangerholms också, men de är mer en utopi). Du vill inte redovisa i en egen tråd? Både vad gäller ekonomi och vikt (det är svårt nog som det är på happy att hitta de inlägg man finner intressanta).Sixten Fors sa:Så vitt jag förstår finns det bara en 2019 Scott Scale (inte RC) 900 HMF Carbon ram? Som används till Scale 910/920//930/940 samt 900 Elite från XXL, i princip är en Scale 940 med en annan gaffel https://www.scott-sports.com/se/sv/...levant:filterFramematerial:Carbon:Model:Scalejonte987 sa:Sixten tipsar i tråden bredvid om scale 900 elite från XXL. Cf men vilken kvalitet kanske Sixten kan lista ut. Samma ram som 935?
Ramen är i så fall denna på 1200 gram för ca 14392 kr från R2, alltså exakt vad jag betalade för min Scale 900 Elite från XXL :)
![]()
Min avsikt är att plocka av och sälja delar för 6400 kr.
Behålla delar värda 2 K.
Netto för själva ramen blir då 6 K.
Sedan plockar jag på nya prylar för ca 14 K.
Så har en 10 kg cykel som totalt kostat ca 22 K, som är "lättare/bättre" än Scale 910 för 30 K https://www.cykelkraft.se/scott-scale-910-201314
PÅ BEGÄRAN: Byggtråd av snåljåp för snåljåpar
Min favorit LBS XXL hade kampanj på en cykel som jag trivs att cykla på. Modernisera min 2012 Scale 900 HMF Carbon eller klicka hem en 2019 Scale 900 HMF Carbon? Ny cykel kändes som en bättre deal, sett på lite sikt. Så här såg erbjudandet ut:
Tre dagar senare, New Bike Day!
Någon timme senare hängde cykeln i vågen, komplett med reflexer och dork-disc i bakhjulet. XXL lovade 12,5 kg för Mediumram, min cykel i storlek XL vägde 12,58 kg vilket väl är helt ok.
Nästa steg var att plocka ner cykeln, väga/fota alla delar och dokumentera. Så att jag vet vad som får stanna och vad som behöver bytas. Min XL-ram väger 1240 gram tom, jämfört med de 1199 gram som R2 uppger för deras ram (Medium med ? delar monterade). Helt ok, jag kan absolut leva med 1240 gram. Bild nedan inkl. styrlager (ca 70 g) och DUB PF vevlager (ca 70 g), samt Jagwire hölje/endcaps (ca 89 g) för vxlwire i ramen.
När allt var vägt och sammanräknat ser listan ut såhär. Hur mycket skit får egentligen plats på en ram? Skulle jag vilja banta cykeln med 3 kg är det inte speciellt svårt eller dyrt. Men jag har inte riktigt bestämt om det blir dropper eller ej, vilka fälgar/däck etc. Under 10 kg är nog planen i alla fall. Om ursprunglig budget håller eller ej återstår att se.
Edit: Uppdaterad lista
Senast ändrad: