Uppstigning 3.50. Ja, jag hatar att stressa på morgonen. Lite vankelmodighet kring klädvalet. Blev i slutändan tunn kortärmad ylleundertröja, cykeltröja, väst, armvärmare, knävärmare, byxor, skor och de vedervärdigt fula men praktiska skoöverdragen som bara täcker främre delen av foten. Var 4-5 grader men prognoserna talade om uppemot 20 grader och sol vilket uteslöt långärmad undertröja även om det kanske hade varit skönt i början.
Under den 2 minuter långa färden ner från kullen jag bor på till tågstationen hann jag kontemplera det faktum att jag åter gått upp i svinottan för att ta 5.23-pendeln, få njuta av 24 minuters väntan på byte vid Älvsjös station för att tidigt en helgmorgon få möta upp med en grupp likasinnade dårar på en förortsmack och sedan cykla mig trött under större delen av dagen. På stationen mötte jag upp med kitzblitz som tydligen också hade tyckt att detta låtit som en trevlig påskrunda och när vi klev på tåget dök vi på ytterligare en randonnör i form av cilo (om jag inte helt missuppfattat kopplingen person-happynick).
Efter utkvittering av brevetkort stod jag häckade inne på macken tills strax före start för att undvika den sexgradiga luftens nedkylande effekt utanför. Kände mig lite håglös, men när starten gick så var det bara att hålla i hatten och styret för Adam drog iväg som att det var Södertälje GP snarare än en 30-milare. I kombination med en del vägarbeten gjorde den höga farten det nästan lite onödigt spännande inledningsvis. När vi kom ut på Linavägen och sen Enhörnaleden ordnade det dock upp sig och även om det var god fart var det en väl fungerande grupp på vägar som lämpade sig väl för att få milen att rulla förbi i god takt.
Dröjde inte länge förrän vi var framme vid Åkers Styckebruk. Åsa hade hintat om att det skulle kunna bli problem med att hitta inrättningar som var villiga att stämpla brevetkort den påskdagsmorgon. Dock visade det sig att ICA inte vek ner sig för sådana högtider när det bjöds på randonnécykling utan de bjöd på rask och bra ifyllning av korten för den ca tjoget stora förstagruppen. Brukar typiskt försöka köpa något i samband med stämpling för att ge lite goodwill åt randonnörer. Här var det dock sådant tempo att jag inte riktigt kom mig för det. Hann sedan knappt få av mig den då inte längre nödvändiga västen innan halva gänget rullat ut från macken. Ffa IngvarW verkade ha bråttom och han fick en liten lucka som dock hämtades in i backarna på väg ner mot Skottvångs gruvor. Den vägen är väldigt fin dragning på. Tyvärr är beläggningen inte helt tipp-topp och i större grupp gäller det att vara lite på alerten då cykeln hoppar och skuttar. Ut på 223:an blev beläggningen återigen bra och även om det går en del upp och ner så tickade milen på.
Kom för första gången upp i dragläge någonstans efter Björnlunda. Hade kollat lite ungefär hur långt de före mig drog och försökte hålla ungefär samma dragfart och längd som de vilket gav 3 km i spets. Fick ta i lite och även om det inte direkt sprätte i benen så var det rätt OK. När jag efter mitt dragpass kom ner och svängde in på sista rulle kom dock en fartökning modell värre som ställde av mig. En tanke att "nu åker jag av" for genom huvudet när benen inte riktigt ville ge tillräcklig effekt för att komma ikapp. Slog snabbt om till att försöka hålla mitt eget tempo och efter kanske en halvminut märkte jag att jag började nöta mig ikapp och efter snart var jag åter i svansen. Tyvärr blev det en period här där det gick lite ryckigare vilket mina ben är dåliga på att hantera. Dock blev det bara lite mikroluckor som med jämn fart kunde täppas raskt med jämn fart.
Framme i Stigtomta var det stämpling på OKQ8. En halvliter dryck och en snickers åkte i magen och knävärmarna förpassades till en ryggficka tillsammans med skoöverdragen samtidigt som armvärmarna tryckte ner runt handlederna. Kort-kort-cykling i Sverige vid påsk är inte något man är bortskämd med.
Rullade på i fortsatt fin fart ner till Jönåker där vi svängde ut på gamla riksettan. Enda gången jag cyklat den tidigare var det brutal motvind och jag låg i en kvartett med ev.randonnör, cerberos och någon som jag glömt bort och vi slet som djur för att utan lycka försöka få hastighetsmötarens första siffra att öka från en etta. Nu var det snarare 35 km/h som var marschfarten. Klockan visade när vi passerade 150 km fortfarande inte mer än 11.34 och rullsnittet låg fortfarande strax över 34 km/h.
I backarna upp mot Stavsjö låg jag på rulle på bigmollo som höll i taktpinnen. Tyvärr för mina bens skull dirigerade han upp ett tempo som slet på och när han till slut vek åt sidan funderade jag på om jag skulle lägga in en attack på världsrekordet i kort förning. Beslutade mig dock för att försöka vara lite hjälpsam och plågade benen ett par km innan jag vek ut lite och försökte vinka fram personen som låg på min rulle. Upptäckte dock att personen inte gick fram utan också vikt ut och låg kvar på min rulle. Till saken hör att det fanns en relativt bred vägren men att asfalten var rätt dålig där så jag låg i vägrenen precis närmast vägbanan där det var bra asfalt. När jag vek ut så ville jag inte slänga mig ut mitt i vägbanan. Så antagligen var jag bara lite för diskret i mitt agerande för att bakomvarande skulle uppfatta att jag ville ha avlösning. Blev att jag drog en knapp km till innan jag mer resolut markerade att nu fick det vara slut på dragjobbet.
Stämplingen på caféet ovanför Bråviken gick det inte speciellt snabbt. Kom långt fram i kön och hann stjälpa i mig en halvliters Mer och tugga i mig resterna av en energikaka samt fylla på den vattenflaska som jag druckit drygt hälften ur och ändå ha tid att stå och njuta i solen en stund innan hela gänget fått sina stämplar. Vi var nu nere på 15 personer i gruppen.
Efter utförskörningen ner till Bråviken följde vi sedan denna österut. Man kände att det var klart kyligare vid vattnet. Dessutom var det lite blåsigare och jag tror att det var visst inslag av motvind i den huvudsakligen sidliga vinden. I stigningen efter Kolmården kände jag att det bara var en tidsfråga innan det skulle bli fråga om solocykling för min del. Låg sist och släppte luckor och jobbade mig ikapp om vartannat.
I backen ner mot färjan över Bråviken fick jag dock en liten inbjudan om att skjuta fram avhakningen lite då resten av gruppen glatt struntade i vägen med "Kvarsebo båtar 1"-skylten, vilket är den vägen som rutten är dragen. Jag hade ingen lust att av sociala skäl cykla ytterligare nerför och sen cykla upp igen så jag vek in på den lilla vägen och trampade på i min takt. Även om jag såg att de andra ganska snart hade insett sitt misstag och vänt så dröjde det en liten stund innan de passerade mig. Jag såg sedan till att ligga sist i gruppen då jag kände att det när som helst kunde bli dags att släppa och jag ville inte att någon annan skulle behöva få lucka.
Efter 194 km beslutade jag mig för att det var dags att avsluta hjulsugeriet och sköta mig själv. Alltid lite trist att se en väl fungerande grupp försvinna längre och längre bort, men hade jag försökt gå med längre hade det varit risk för att det hade blivit bonk lite senare och jag tar dock trots hellre 10 mil solocykling när jag är trött än 9 mil solocykling när jag är totalt färdig. Efter några km passerar jag en annan i grupp som står vid vägkanten och fipplar. Frågar om något är på tok men får till svar något om ett tappat bankkort. Så här i efterhand hade det väl varit bättre att stanna och föreslå att vi skulle slå följe men jag tänker där och då att "Trist, men jag kan inte direkt hjälpa till med det så jag rullar på. Han kommer väl ikapp mig.".
Efter en liten stund börjar det knäppa från framhjulet. Om jag inte minns helt galet så stannar jag till och känner på framhjulet för att känna om det kan vara knas med lagret. Känner dock ingenting. Blir istället upphunnen av han som jag nyss passerat. Han är tydligen precis som jag lite smårökt. Knäppljudet tilltar och jag blir i en uppförsbacke efter precis 20 mil tvungen att stanna för att göra en noggrannare inspektion. Visar sig att jag fått någon kåda på däcket och att det i denna satt sig fast ett par små stenflisor som börjat äta sig in i däcket och att jag väsentligen har ett dubbdäck med två dubbar. Lyckas hjälpligt få bort det hela och vi fortsätter.
Lyckligtvis viker banan sen av lite mer åt norr och vinden ger åtminstone här och var lite extra skjuts i ryggen. Jag ligger och drar. Funderar i något läge på om jag ska vika åt sidan och släppa fram min kamrat. Känner dock att belastningen är rätt lagom och tänker att om han vill höja tempot kan han köra förbi mig. Detta inträffar inte utan jag drar upp till Nyköping.
Frågar på cykelbanan på väg in mot stan om han är sugen på något speciellt och får kaffe till svar. Så vi rullar längsmed gågatan i Nyköping spejandes efter något ställe med kaffe. När det nästan verkar som vi är på väg ut ur centrum hittar vi ett café på vänster sida. Känner att jag behöver lite mental uppiggning så det får bli en bit morotskaka och en större havreboll som komplement till colan.
Har nu börjat blåsa kyligt och även om solen gör sitt bästa för att värma där vi sitter vid ett bord utanför caféet så blir det kyligt och hela kittet med armvärmare, knävärmare och väst åker på innan vi ger oss iväg. Har även lyckats på fingrarna att vitna och har första biten ut från Nyköping inte mycket till känsel i dem. När blodcirkulationen kommer igång lite så släpper det dock.
Min parkamrat verkar ha fått superkrafter av kaffet och jag är rejält på fallrepet och har vid ett par tillfällen en lucka fram till honom. Sen lugnar han dock ner sig och släpper efter en stund fram mig. Jag drar i 14 km innan jag känner att det kan vara skönt med lite avlösning. Han går upp och drar i ca 7 km innan jag i en backe smiter upp i spets. Jag ökar inte tempot men märker att han släpper. Jag väntar in. Upprepas någon gång. Han säger något om att han mår illa. Försöker se till att sänka tempot. Vid fikat hade vi snackat lite om våra cykelerfarenheter och jag nämnde att jag varit nere och cyklat en del i bl.a. Dolomiterna. Han verkar vilja ha distraktion och jag får order att berätta lite mer om det. Under resten av tiden hinner vi avhandla en hel del kring cykling i berg.
Till sista stämplingen i Vagnhärad med ca tre och en halv mil kvar är vi enligt uppgift precis timmen efter tätgruppen. Ingen stress där så vi tappar nog ytterligare lite vid själva stämplingen. Blir av någon obegriplig anledning fruktansvärt sugen på glass så det blir en sådan tillsammans med en dricka innan vi rullar iväg.
Efter Vagnhärad är det ett tag en ganska bred vägren så det går fint att cykla i bredd även om det är en del trafik. Vi har nu skiftat samtalet från cykling och hinner avhandla konsekvenserna av AI samt dystopiska 1984-artade scenarion för världen. Efter Järnaavtaget blir det smal vägren och samtalet bedarrar. Tyvärr kan man inte säga detsamma om trafiken. Är en hel del bilar. När vi i ett läge kommer i närheten av E4:an ser vi att trafiken rullar väldigt sakta in mot stan där. Kanske var det en bidragande orsak till att det var ganska mycket trafik på vägen vi cyklade. Hände inte så mycket mer utan vi betat av km för km och var snart tillbaka vid macken i Östertälje för att slutstämpla och signera korten.
Tack till alla som var med och ffa till min parkamrat under sista trejdedelen. Gör det alltid lite lättare mentalt att ha någon att dela slitet med.