Randonneur_Stockholm
Aktiv medlem
[Kalender] 200 km brevet Uppsala-Skärplinge
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Sitter i första vagnen.Grimpeur sa:Rönninge.
Inte nu heller :-)ooms sa:Vafalls, inga bilder ännu?
:-)
Grimpeur sa:Nybörjarklungan i Alunda. Vi har övat punkalagning, fälgbandslagning och däcklagning.
jonas-ni sa:Grimpeur sa:Nybörjarklungan i Alunda. Vi har övat punkalagning, fälgbandslagning och däcklagning.
Utmärkt planerad rando-intro. Är alla me?
GoranS sa:Klämmer på bakdäcket efter ICA-besök i Alunda. Pyspunka. Ur med slang. Hittar inget hål. Måste vara liten pyspunka. Inte heller hittas något i däcket. I med ny slang. Börjar pumpa upp. Kommer på briljant idé att de andra kan åka iväg medan jag pumpar klart. Räknar med att kunna åka ikapp. Pumpar klart. Skruvar av pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mild inre svordom. Drar tillbaka ventilen. Pumpar upp. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mindre mild inre svordom. Man kommer fram och frågar om man kan punktera sådana däck. Upplyser honom sammanbitet. att det går utmärkt. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Börjar bli rätt less. Man med son kommer fram och frågar om jag har med extraslang. Svarar att, jo då, men nu har jag problem med att ventilen inte sitter kvar. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Ser till att skruva dit slangen så lite jag bara kan men så att det ändå tätar. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Drar en allt annat än mild inre svordom samt drar tillbaka ventilen. Försöker se om multiverktyget innehåller något som gör att jag kan få lite mer vridmoment så att jag kan dra åt hårdare. Det gör det inte. Pumpar upp lite grann. Skruvar av slangen. Funkar utan att luften åker ut. Skruvar dit slangen och pumpar upp däcket. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Lyckas hålla mig från att verbalisera svorrdomarna som min hjärna producerar. Plockar loss extraslangen i miniväskan under sadeln. Rätt sker på att den är av samma typ. Upptäcker till min glädje att jag hade fel. Denna har ingen lös ventil. Pumpar upp slangen. Skruvar loss pumpslangen. Finns ingen ventil som kan följa med. Jag har ett bakdäck med luft i. Yippie!
Ja, dessa slangar med lösa ventilkäglor är ett otyg. Jag kör alltid med Vittoria Ultralite 42mm som har fast kägla, men har haft en annan slang i sadelväskan för att den tar mindre plats. Ifjol fick jag min första punka, och det blev dags för slangbyte. Kör sedan ett par också med co2-patron istf pump, så det blev premiär för det också. Bytet går bra, även att pumpa upp med co2-regulatorn. Vad händer? Jo, ventilskrället följer med när jag skruvar loss regulatorn. Ridå! Lyckas ändå dra åt käglan så gott det går, och hade som tur var lite co2 kvar i patronen så lyckas få däcket halvhårt iaf => ståcykling sista milen hem... Sedan dess är det bara slangar med fasta ventilkäglor som gäller! Men har även slängt i ett sånt där litet verktyg för ventilkäglor i sadelväskan utifall-att...patten sa:GoranS sa:Klämmer på bakdäcket efter ICA-besök i Alunda. Pyspunka. Ur med slang. Hittar inget hål. Måste vara liten pyspunka. Inte heller hittas något i däcket. I med ny slang. Börjar pumpa upp. Kommer på briljant idé att de andra kan åka iväg medan jag pumpar klart. Räknar med att kunna åka ikapp. Pumpar klart. Skruvar av pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mild inre svordom. Drar tillbaka ventilen. Pumpar upp. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mindre mild inre svordom. Man kommer fram och frågar om man kan punktera sådana däck. Upplyser honom sammanbitet. att det går utmärkt. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Börjar bli rätt less. Man med son kommer fram och frågar om jag har med extraslang. Svarar att, jo då, men nu har jag problem med att ventilen inte sitter kvar. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Ser till att skruva dit slangen så lite jag bara kan men så att det ändå tätar. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Drar en allt annat än mild inre svordom samt drar tillbaka ventilen. Försöker se om multiverktyget innehåller något som gör att jag kan få lite mer vridmoment så att jag kan dra åt hårdare. Det gör det inte. Pumpar upp lite grann. Skruvar av slangen. Funkar utan att luften åker ut. Skruvar dit slangen och pumpar upp däcket. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Lyckas hålla mig från att verbalisera svorrdomarna som min hjärna producerar. Plockar loss extraslangen i miniväskan under sadeln. Rätt sker på att den är av samma typ. Upptäcker till min glädje att jag hade fel. Denna har ingen lös ventil. Pumpar upp slangen. Skruvar loss pumpslangen. Finns ingen ventil som kan följa med. Jag har ett bakdäck med luft i. Yippie!
Haha ursäkta mina muntra miner men har haft exakt samma ventilproblem som du, på en 30-milare. Just där och då hade jag lust att lämna cykeln på plats och betala för en taxiresa hela vägen hem.
Lyckades trots det få i luft i slangen och kunde få den cykelduglig i någon mil till innan det blev punka på den också...var tvungen att ta fram laglappar...hade svårt att hitta inre frid resterande av resan.
Bra trampat och väl skrivet!
GoranS sa:Det larviga var att ett försök att dra åt ventilkäglan med ett sådant verktyg gjordes av en person i gruppen innan jag sa till dem att åka.
Och, nej, den där konstruktionen är banne mig inte särskilt smart. Sen kan det ju tyckas att det vore en förbättring om fabriken antingen drog åt dem hårdare eller hade någon slags loctite.
Peth sa:Tack för trevlig RR. Hoppas man slipper dylika upplevelser själv.
Bengt-re sa:Peth sa:Tack för trevlig RR. Hoppas man slipper dylika upplevelser själv.
Köp rätt slangar bara så är det lugnt...
Peth sa:Bengt-re sa:Peth sa:Tack för trevlig RR. Hoppas man slipper dylika upplevelser själv.
Jag har ju då ingen aning vilka slangar jag köper. Försöker bara se till de har hyfsat rätt storlek. I övrigt har jag ingen som helst koll på vad som är bra eller inte.
Nummer 1 är nog att undvika de dyrare, "finare", dvs tunnare slangarna. De har ofta lösa käglor för att kunna köras med ventilförlängare i högprofilsfälgar. Det kan vara så att conti (och även Schwalbe) kör med lösa käglor även i sina billigaste/tjockare slangar, men jag är inte hundra på det. Som jag skrev ovan så vet jag att Vittoria har fasta käglor på sin Ultralite-slang med kort (42 mm) ventil, medan den med 51 mm är lös (tror jag). Även Michelin har fast kägla på sin A1-slang, åtminstone den med 40 mm ventil (men den är ogängad, dvs helt slät, istället). Billigare no-name slangar, som wiggles lifeline, brukar ha fast kägla, men där är ju risken att de är dåliga på annat sätt, t.ex. håller inte luften mer än några dagar.Grimpeur sa:Peth sa:Bengt-re sa:Peth sa:Tack för trevlig RR. Hoppas man slipper dylika upplevelser själv.
Jag har ju då ingen aning vilka slangar jag köper. Försöker bara se till de har hyfsat rätt storlek. I övrigt har jag ingen som helst koll på vad som är bra eller inte.
Samma här! Jag tror att Continental är no no men har svårt att komma ihåg när jag köper slang samt att jag misstänker att min LBS inte förstått att Conti är no no. Annars så har jag svårt att förstå varför jag har så många slangar som är rejält dåliga.
Grimpeur sa:Peth sa:Bengt-re sa:Peth sa:Tack för trevlig RR. Hoppas man slipper dylika upplevelser själv.
Samma här! Jag tror att Continental är no no men har svårt att komma ihåg när jag köper slang samt att jag misstänker att min LBS inte förstått att Conti är no no. Annars så har jag svårt att förstå varför jag har så många slangar som är rejält dåliga.
Detta var billig Contislang.ooms sa:Nummer 1 är nog att undvika de dyrare, "finare", dvs tunnare slangarna. De har ofta lösa käglor för att kunna köras med ventilförlängare i högprofilsfälgar. Det kan vara så att conti (och även Schwalbe) kör med lösa käglor även i sina billigaste/tjockare slangar, men jag är inte hundra på det. Som jag skrev ovan så vet jag att Vittoria har fasta käglor på sin Ultralite-slang med kort (42 mm) ventil, medan den med 51 mm är lös (tror jag). Även Michelin har fast kägla på sin A1-slang, åtminstone den med 40 mm ventil (men den är ogängad, dvs helt slät, istället). Billigare no-name slangar, som wiggles lifeline, brukar ha fast kägla, men där är ju risken att de är dåliga på annat sätt, t.ex. håller inte luften mer än några dagar.Grimpeur sa:Peth sa:Bengt-re sa:Peth sa:Tack för trevlig RR. Hoppas man slipper dylika upplevelser själv.
Allt ovan gäller racerslangar (700x20-25, typ).