[Kalender] 200 km brevet Uppsala-Skärplinge

Tar sig, 18 anmälda och just nu enligt SMHI i värsta fall några stänk upp mot Skärplinge. Tempertauren ser ut att kunna hålla sig på tvåsiffrigt antal grader hela turen. Kan nog bli en fin dag.

Ser fram emot att starta randosäsongen på lördag!
Den eviga frågan är huruvida man ska ta en cykel med stänkskärmar eller en utan. Cykeln utan skärmar är typ 5kg lättare...
//Mikko

Rutten memorerad hyggligt väl. Har tid att repetera på tåget upp i morgon. Dags att få lite sömn ...

Rönninge.

Bilagor

• 20190511_070841.jpg
    20190511_070841.jpg
    360.3 KB · Besök: 180
Nybörjarklungan i Alunda. Vi har övat punkalagning, fälgbandslagning och däcklagning.

Bilagor

• 20190511_093152.jpg
    20190511_093152.jpg
    289.6 KB · Besök: 110
För kännedom: Ett par upphittade cykelhandskar finns bakom disk på café Linne vid målgång.

Hoppas turen går bra och inte alltför kallt, inklusive för vantarnas ägare!

Nybörjarklungan/septetten stämplade in på ganska nära tio timmar. Nu på tåget hem.

Senast ändrad:
Tack för idag. Det var lite kyligt i någon timme efter start men när solen dök upp blev det underbart.
Jag begick randopremiär och hittade en grupp som höll lagom fart redan från start. Vi trampade på bra och trots att jag inte kört något pass längre än 6 mil i år kändes kroppen pigg. Efter 120 km orkade inte benen med en fartökning uppför och jag bestämde mig för att köra själv.

Ensam är inte stark och det tog rejält med tid in mot Uppsala, efter nästan 7:30 stämplade jag sista rutan på Café Linné. Sista 80 drömde jag om en grupp som skulle komma ikapp och hjälpa mig i kampen mot vinden. Det hände aldrig men det var kul ändå.

Mot slutet kände jag i nacken att jag borde utvärderat min 140-stam istället för att lägga en massa tid på bullbak och annat.

8B28F873-BB7F-4143-A70F-1DF331E5FB5D.jpeg

2668C6B5-3258-4A31-ABFC-2B7804F552AB.jpeg

E292C877-C8FA-4E9F-9F64-64B42F1D6A34.jpeg

Klarade ni er från regn? Enl SMHI:s radar var det en del skurar nordost/ost/sydost om Uppsala under eftermiddagen, och när jag var ute en runda kl 17-20 såg det mörkt ut i öster (jag höll mig dock som längst österut sträckningen Storvreta-Vallby-Funbo och klarade mig fr regn)

På bakre ledet kom det några skurar. Inte uppskattat av en solskenscyklist men trots allt relativt uthärdligt.

RR i fragmentarisk och högst ofullständig form:

Tidigt till Café Linné. Sponsrade med dammsugarinköp för att känna att det var OK att sitta inne i värmen. Per Eric dök upp med korten. Fick fyllas i egenhändigt. Instruktioner om rundan. Kort masterstart med PE i täten. Alla-ska-med-gruppen visade sig bli en septett. Innehåller Uppsalakollega som jag "lurat" med. Passerade hans hus. Sambon och dotter ute och viftar med stor Sverige-flagga. Första gången jag upplevt det på ett brevet. Kollegan kommenterade lämplighet för rullskidåkning på GC-banan ut mot Storvreta-hållet. Henrik hade en snabbdejt med en skruv efter en mil. Rullade på i behagligt tempo på vägarna bort till Alunda och första stämplingen. Grusvägsalternativet nyttjades. Funderingar kring snabbfika kontra finfika med tanke på inte mer än drygt två mil mellan stämplingarna i Alunda och Österbybruk. Gruppens mer lokalt anknutna medlemmar rekommenderade snabbfika följt av finfika.

Klämmer på bakdäcket efter ICA-besök i Alunda. Pyspunka. Ur med slang. Hittar inget hål. Måste vara liten pyspunka. Inte heller hittas något i däcket. I med ny slang. Börjar pumpa upp. Kommer på briljant idé att de andra kan åka iväg medan jag pumpar klart. Räknar med att kunna åka ikapp. Pumpar klart. Skruvar av pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mild inre svordom. Drar tillbaka ventilen. Pumpar upp. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mindre mild inre svordom. Man kommer fram och frågar om man kan punktera sådana däck. Upplyser honom sammanbitet. att det går utmärkt. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Börjar bli rätt less. Man med son kommer fram och frågar om jag har med extraslang. Svarar att, jo då, men nu har jag problem med att ventilen inte sitter kvar. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Ser till att skruva dit slangen så lite jag bara kan men så att det ändå tätar. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Drar en allt annat än mild inre svordom samt drar tillbaka ventilen. Försöker se om multiverktyget innehåller något som gör att jag kan få lite mer vridmoment så att jag kan dra åt hårdare. Det gör det inte. Pumpar upp lite grann. Skruvar av slangen. Funkar utan att luften åker ut. Skruvar dit slangen och pumpar upp däcket. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Lyckas hålla mig från att verbalisera svordomarna som min hjärna producerar. Plockar loss extraslangen i miniväskan under sadeln. Rätt säker på att den är av samma typ. Upptäcker till min glädje att jag hade fel. Denna har ingen lös ventil. Pumpar upp slangen. Skruvar loss pumpslangen. Finns ingen ventil som kan följa med. Jag har ett bakdäck med luft i. Yippie!

Trycker ner slangar sadelväska och lyset som var fäst på det i ryggsäcken som jag testkörde på rundan (funkade helt OK). Iväg i full karriär. Inser att det inte finns skuggan av en chans att hinna ikapp de andra innan Österbybruk. Vill dock inte att de ska behöva vänta mer än nödvändigt. Startar för optimistiskt. Får slå av lite efter 8-10 min. Försöker se till att gå mer på kadens än kraft. Efter 20 min får jag verkligen börja jobba för att inte gå ner i komfortläge. Biten på 292:an känns seg. Kommer efter 37 min till Hembageriet i Österbybruk klart anfådd och med ben som fått jobba rätt bra. Stämplar. Drar i mig en burk Fanta och en havreboll. Rullar sedan iväg tillsammans med övriga sex i gruppen. Rullar på fint norrut. Blir lite mer skog och mindre åkrar och ängar. Har lite svårt att hålla benen i styr på några rakor. Order bakifrån om att slå av lite. Ut på 76:an. In genom bruksmiljön vid Lövstabruk. Fint. Borde nog åka runt och turista lite i Nordupplands bruksmiljöer någon gång. Ut på 76:an igen. Ser alltmer hotfullt ut framåt på himlen.

Lite dividerande i Skärplingen om vi ska satsa på lunch eller ej. Blir lunch på pizzerian. Inte direkt Guide Michelin-material. Regnet kommer rätt snart efter att vi stannat. Hinner sluta innan vi är klara. Rullar söderut på blöta vägar. Blir snabbt torr asfalt. Lokal skur uppenbarligen. Börjar regna. Blir blött men inte direkt kallt. Skönt att vägarna är så snälla att man inte behöver bromsa. Hatar ljudet av grus som bromsas mot fälgen.

Ica i Örbyhus föräras gruppens sista ute-på-banan-stämpling denna dag. Fortsätter söderut. Passerar Björkllinge och blir instruerad av kollegan att hälsa på Gås-Anders. Uppenbarligen i ouppfostrad typ för han hälsar inte tillbaka. Egentligen fina vägar på det hela taget. Blir dock på slutet lite uttråkad och åker mest och ser fram emot att rundan ska vara avklarad. Sista biten in till Uppsala riktigt trälig raksträcka. Svänger in för slutstämpling i runda slängar 10 timmar efter vi lämnade det. Gruppens deltagare verkar nöjda med turen. Har själv aldrig varit så fräsch efter ett brevet.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Klämmer på bakdäcket efter ICA-besök i Alunda. Pyspunka. Ur med slang. Hittar inget hål. Måste vara liten pyspunka. Inte heller hittas något i däcket. I med ny slang. Börjar pumpa upp. Kommer på briljant idé att de andra kan åka iväg medan jag pumpar klart. Räknar med att kunna åka ikapp. Pumpar klart. Skruvar av pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mild inre svordom. Drar tillbaka ventilen. Pumpar upp. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mindre mild inre svordom. Man kommer fram och frågar om man kan punktera sådana däck. Upplyser honom sammanbitet. att det går utmärkt. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Börjar bli rätt less. Man med son kommer fram och frågar om jag har med extraslang. Svarar att, jo då, men nu har jag problem med att ventilen inte sitter kvar. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Ser till att skruva dit slangen så lite jag bara kan men så att det ändå tätar. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Drar en allt annat än mild inre svordom samt drar tillbaka ventilen. Försöker se om multiverktyget innehåller något som gör att jag kan få lite mer vridmoment så att jag kan dra åt hårdare. Det gör det inte. Pumpar upp lite grann. Skruvar av slangen. Funkar utan att luften åker ut. Skruvar dit slangen och pumpar upp däcket. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Lyckas hålla mig från att verbalisera svorrdomarna som min hjärna producerar. Plockar loss extraslangen i miniväskan under sadeln. Rätt sker på att den är av samma typ. Upptäcker till min glädje att jag hade fel. Denna har ingen lös ventil. Pumpar upp slangen. Skruvar loss pumpslangen. Finns ingen ventil som kan följa med. Jag har ett bakdäck med luft i. Yippie!

Haha ursäkta mina muntra miner men har haft exakt samma ventilproblem som du, på en 30-milare. Just där och då hade jag lust att lämna cykeln på plats och betala för en taxiresa hela vägen hem.
Lyckades trots det få i luft i slangen och kunde få den cykelduglig i någon mil till innan det blev punka på den också...var tvungen att ta fram laglappar...hade svårt att hitta inre frid resterande av resan.

Bra trampat och väl skrivet!

patten sa:
GoranS sa:
Klämmer på bakdäcket efter ICA-besök i Alunda. Pyspunka. Ur med slang. Hittar inget hål. Måste vara liten pyspunka. Inte heller hittas något i däcket. I med ny slang. Börjar pumpa upp. Kommer på briljant idé att de andra kan åka iväg medan jag pumpar klart. Räknar med att kunna åka ikapp. Pumpar klart. Skruvar av pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mild inre svordom. Drar tillbaka ventilen. Pumpar upp. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Mindre mild inre svordom. Man kommer fram och frågar om man kan punktera sådana däck. Upplyser honom sammanbitet. att det går utmärkt. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Börjar bli rätt less. Man med son kommer fram och frågar om jag har med extraslang. Svarar att, jo då, men nu har jag problem med att ventilen inte sitter kvar. Drar tillbaka ventilen och drar åt så ordentligt jag kan med kontorsfingrarna. Ser till att skruva dit slangen så lite jag bara kan men så att det ändå tätar. Pumpar upp. Skruvar loss pumpslangen. PSSSS! Ventilen följer med. Drar en allt annat än mild inre svordom samt drar tillbaka ventilen. Försöker se om multiverktyget innehåller något som gör att jag kan få lite mer vridmoment så att jag kan dra åt hårdare. Det gör det inte. Pumpar upp lite grann. Skruvar av slangen. Funkar utan att luften åker ut. Skruvar dit slangen och pumpar upp däcket. Skruvar loss slangen. PSSSS! Ventilen följer med. Lyckas hålla mig från att verbalisera svorrdomarna som min hjärna producerar. Plockar loss extraslangen i miniväskan under sadeln. Rätt sker på att den är av samma typ. Upptäcker till min glädje att jag hade fel. Denna har ingen lös ventil. Pumpar upp slangen. Skruvar loss pumpslangen. Finns ingen ventil som kan följa med. Jag har ett bakdäck med luft i. Yippie!

Haha ursäkta mina muntra miner men har haft exakt samma ventilproblem som du, på en 30-milare. Just där och då hade jag lust att lämna cykeln på plats och betala för en taxiresa hela vägen hem.
Lyckades trots det få i luft i slangen och kunde få den cykelduglig i någon mil till innan det blev punka på den också...var tvungen att ta fram laglappar...hade svårt att hitta inre frid resterande av resan.

Bra trampat och väl skrivet!
Ja, dessa slangar med lösa ventilkäglor är ett otyg. Jag kör alltid med Vittoria Ultralite 42mm som har fast kägla, men har haft en annan slang i sadelväskan för att den tar mindre plats. Ifjol fick jag min första punka, och det blev dags för slangbyte. Kör sedan ett par också med co2-patron istf pump, så det blev premiär för det också. Bytet går bra, även att pumpa upp med co2-regulatorn. Vad händer? Jo, ventilskrället följer med när jag skruvar loss regulatorn. Ridå! Lyckas ändå dra åt käglan så gott det går, och hade som tur var lite co2 kvar i patronen så lyckas få däcket halvhårt iaf => ståcykling sista milen hem... Sedan dess är det bara slangar med fasta ventilkäglor som gäller! Men har även slängt i ett sånt där litet verktyg för ventilkäglor i sadelväskan utifall-att...

Det larviga var att ett försök att dra åt ventilkäglan med ett sådant verktyg gjordes av en person i gruppen innan jag sa till dem att åka.

Och, nej, den där konstruktionen är banne mig inte särskilt smart. Sen kan det ju tyckas att det vore en förbättring om fabriken antingen drog åt dem hårdare eller hade någon slags loctite.

GoranS sa:
Det larviga var att ett försök att dra åt ventilkäglan med ett sådant verktyg gjordes av en person i gruppen innan jag sa till dem att åka.

Och, nej, den där konstruktionen är banne mig inte särskilt smart. Sen kan det ju tyckas att det vore en förbättring om fabriken antingen drog åt dem hårdare eller hade någon slags loctite.

Förefaller att ha varit ett klantarsel som drog åt ventilkäglan ;) Till personens försvar skall sägas att vederbörande inte ville dra sönder käglan. En kvalificerad gissning är att fabriken har problem med smuts i gängorna vid monteringen vilket gör att en del käglor inte fastnar trots att de drar åt dem.

Ingen skuld faller på personen ifråga. Utan denne hade det över huvud taget inte funnits något verktyg tillgängligt och då hade punktören (eller heter det punkteraren?) bara haft sina kontorsfingrar att ta till och de var ju uppenbarligen totalt feldimensionerade för denna typ av uppdrag.

Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
Tack för trevlig RR. Hoppas man slipper dylika upplevelser själv.

Köp rätt slangar bara så är det lugnt...

Jag har ju då ingen aning vilka slangar jag köper. Försöker bara se till de har hyfsat rätt storlek. I övrigt har jag ingen som helst koll på vad som är bra eller inte.

Samma här! Jag tror att Continental är no no men har svårt att komma ihåg när jag köper slang samt att jag misstänker att min LBS inte förstått att Conti är no no. Annars så har jag svårt att förstå varför jag har så många slangar som är rejält dåliga.

Grimpeur sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:

Jag har ju då ingen aning vilka slangar jag köper. Försöker bara se till de har hyfsat rätt storlek. I övrigt har jag ingen som helst koll på vad som är bra eller inte.

Samma här! Jag tror att Continental är no no men har svårt att komma ihåg när jag köper slang samt att jag misstänker att min LBS inte förstått att Conti är no no. Annars så har jag svårt att förstå varför jag har så många slangar som är rejält dåliga.
Nummer 1 är nog att undvika de dyrare, "finare", dvs tunnare slangarna. De har ofta lösa käglor för att kunna köras med ventilförlängare i högprofilsfälgar. Det kan vara så att conti (och även Schwalbe) kör med lösa käglor även i sina billigaste/tjockare slangar, men jag är inte hundra på det. Som jag skrev ovan så vet jag att Vittoria har fasta käglor på sin Ultralite-slang med kort (42 mm) ventil, medan den med 51 mm är lös (tror jag). Även Michelin har fast kägla på sin A1-slang, åtminstone den med 40 mm ventil (men den är ogängad, dvs helt slät, istället). Billigare no-name slangar, som wiggles lifeline, brukar ha fast kägla, men där är ju risken att de är dåliga på annat sätt, t.ex. håller inte luften mer än några dagar.
Allt ovan gäller racerslangar (700x20-25, typ).

Grimpeur sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:

Schwalbe SV15 är pålitliga. Vittoria vissa modeller är också bra, men jag minns aldrig vilka som anses bra respektive dåliga....

ooms sa:
Grimpeur sa:
Peth sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:

Nummer 1 är nog att undvika de dyrare, "finare", dvs tunnare slangarna. De har ofta lösa käglor för att kunna köras med ventilförlängare i högprofilsfälgar. Det kan vara så att conti (och även Schwalbe) kör med lösa käglor även i sina billigaste/tjockare slangar, men jag är inte hundra på det. Som jag skrev ovan så vet jag att Vittoria har fasta käglor på sin Ultralite-slang med kort (42 mm) ventil, medan den med 51 mm är lös (tror jag). Även Michelin har fast kägla på sin A1-slang, åtminstone den med 40 mm ventil (men den är ogängad, dvs helt slät, istället). Billigare no-name slangar, som wiggles lifeline, brukar ha fast kägla, men där är ju risken att de är dåliga på annat sätt, t.ex. håller inte luften mer än några dagar.
Allt ovan gäller racerslangar (700x20-25, typ).
Detta var billig Contislang.

Tack för RR Göran!
Själv var jag i princip spyfärdig sista 50km; drog på lite för hårt i början och fick aldrig riktigt in flowet efter det. En trevlig grupp på 4 pers körde ikapp mig flera gånger så ca hälften av loppet hängde jag på dem. Punka mellan Skärplinge och Örbyhus. Tog lite extra lång tid på mig att laga punkan då det var så skönt och varmt i solen. Jag slapp regnet helt, det var bara jättebra väder hela dagen.
Tack alla som gjorde sällskap!
/Mikko

Tillbaka
Topp