AddeKvark sa:
Nu har jag provat med Tubolight ett par rundor för att testa skillnaden mot Nube. När jag plockade ur Nube-inläggen fanns det en hel del skador där tätningsvätska sipprade ur när man klämmer på dem. De verkar alltså suga vätska så snart ytskiktet är skadat. Jag misstänker att en del av skadorna beror på att inläggen rör sig i däcket och att de blir "stansade" av ventilen.
Tubolight-inläggen ligger betydligt tajtare mot fälgen och "skramlar" inte. De har också en ursparing för att ge utrymme för ventilen, återstår att se hur bra den fungerar. Kanske inte har hittat rätt tryck än, men känslan är att de inte alls är lika följsamma som Nube-inläggen, det är en mer kompakt känsla (till det sämre tycker jag). Däremot känns det som att de ger ett bättre skydd av fälgen. Någon som har ett omdöme om Barbieri Anaconda?
Jag kör med Barbieri, upplever att de påverkar känslan i däcket rätt mkt, blir en ganska "död" och dämpad känsla om man har dem i xc-däck. Jag fick för mig att rullmotståndet blev högre så jag har flyttat dem till min enduro-hardtail där de får ganska mycket stryk. I fredags fick jag ett 7-8mm hål i slitbanan på bakdäcket (dubb som lossnade på schwalbe), då funkade det att köra en blå-röd dh-led med lite hopp utan att däcket åkte av fälgen, positivt!
När jag sen tog ur inserten har den ganska många hack i sig (2-3cm stora flikar) och den har tagit åt sig tätningsvätskan, så när man klämmer ihop inserten med handen sipprar det ut vätska.
Så som sammanfattning så är de billiga, de skyddar fälgen och håller däcket på plats men de drar åt sig tätningsvätska och ev. påverkar rullmotståndet.