Korv i däcken!?

Korv i däcken!?
Jag kör med Pepis tyre noodle i bakhjulen på mina mtbs, tycker det är kanon.
Och skonade garanterat bakfälgen när jag fick en stickpunktering häromdan, jag kände att det var ovanligt mjukt men kunde cykla hem utan att däcket kollapsade.
På hardtailen så har jag inte fått något genomslag sen jag monterade nudeln, tidigare har jag bara gått i väntat på punkan...

Korv i däcken!?
Jag kör med Nube45 (70 gram, 29-tum) i däcken på min XC-hoj och är supernöjd. Har kunnat sänka däckstrycket med minst 0.2 bar, vilket framförallt ger bättre grepp. Rullar fint över rotmattor och steniga partier. Också tryggt att veta att man inte riskerar sina dyra kolfiberfälgar vid genomslag.

Har också testat Pepis Raceline (50 gram, 29-tum) men de är bara 35 mm i diameter och komprimeras lättare än Nube45. Sedan är det risk att sticka hål på Pepis plasthölje om man behöver plugga däcket med däcksplugg, vilket jag behövde göra förra helgen då jag fick en stor reva i däcket som inte tätningsvätskan klarade av att täta.

Både Nube45 och Pepi raceline är enkla att montera. Eftersom de spänner ut däckskanten mot fälgkanten så är det enklare att trycka upp däcket mot fälgen när man byter däck eller fyller i ny tätningsvätska, t.ex. Stan's Race som man inte kan fylla via ventilen. Nube45 fyller ut ca 80% av däcksvolymen så en kolsyrepatron räcker till flera pumpningar.

Korv i däcken!?
DrGT sa:
Jag kör med Nube45 (70 gram, 29-tum) i däcken på min XC-hoj och är supernöjd. Har kunnat sänka däckstrycket med minst 0.2 bar, vilket framförallt ger bättre grepp. Rullar fint över rotmattor och steniga partier. Också tryggt att veta att man inte riskerar sina dyra kolfiberfälgar vid genomslag.

Har också testat Pepis Raceline (50 gram, 29-tum) men de är bara 35 mm i diameter och komprimeras lättare än Nube45. Sedan är det risk att sticka hål på Pepis plasthölje om man behöver plugga däcket med däcksplugg, vilket jag behövde göra förra helgen då jag fick en stor reva i däcket som inte tätningsvätskan klarade av att täta.

Både Nube45 och Pepi raceline är enkla att montera. Eftersom de spänner ut däckskanten mot fälgkanten så är det enklare att trycka upp däcket mot fälgen när man byter däck eller fyller i ny tätningsvätska, t.ex. Stan's Race som man inte kan fylla via ventilen. Nube45 fyller ut ca 80% av däcksvolymen så en kolsyrepatron räcker till flera pumpningar.

Intressant info!

Korv i däcken!?
Lek3r sa:
När jag körde motocross körde jag mousse och de funkade riktigt bra. Så de borde ju funka bra även på cyklar.

Tror detsamma, det är ju inte direkt någon ny teknik utan ett redan välanvänt koncept inom MC så det kommer säkert kunna etableras med MTB också.

Nu fattas bara att Tubliss dyker upp inom cykelvärlden också, så är cirkeln sluten. Men steget dit är kanske lite längre, och säkert inte motiverat på samma sätt avseende behovet att pressa däcket mot fälgens kant?

Bilagor

• tubliss-gen-2-kit-2_0.jpg
    tubliss-gen-2-kit-2_0.jpg
    186.9 KB · Besök: 168
Korv i däcken!?
ancientacid sa:
Lek3r sa:
När jag körde motocross körde jag mousse och de funkade riktigt bra. Så de borde ju funka bra även på cyklar.

Tror detsamma, det är ju inte direkt någon ny teknik utan ett redan välanvänt koncept inom MC så det kommer säkert kunna etableras med MTB också.

Nu fattas bara att Tubliss dyker upp inom cykelvärlden också, så är cirkeln sluten. Men steget dit är kanske lite längre, och säkert inte motiverat på samma sätt avseende behovet att pressa däcket mot fälgens kant?

Schwalbe procore har funnits i några år nu.

Korv i däcken!?
Lek3r sa:
Men där la man på däcket med ca 2kilos tryck och där var det inte för att skydda fälgen utan en ren punka grej + att däck trycket blev lägre efter en tid när korven hade blivit gammal.
ps. för den som inte vet hur det funkar i en Mc så finns det ingen ventil eller punka medel.

Korv i däcken!?
Körde downhill med Pepis i bakhjulet i helgen och kolfiberfälgar, funkade alla tiders. Var lite rädd för fälgen innan men det kändes bra med en nudel..

Korv i däcken!?
DrGT sa:

ROKKline från Pepi är mycket hårdare och hållbarare än Raceline. Använder en annan sorts Polymeer och anpassar sig mer mot däck och fälg. Ska själv köra med PTN rokkline, hann bara testa en kort runda med den en gång och jag gillade de skarpt. sen att de skyddar fälgen samtidig som man kan köra med lägre tryck och ha bättre kurvgrepp mm är nice.
PTN körs av många åkare i världscupen, Nino körde med dem på Cape Epic. Åkare med PTN har vunnit en hel del. Så de är beprövade i alla fall. Nube ser också bra ut, sen finns de ten el av dessa korvar som bara är tunga och inte håller formen någon vidare.

Korv i däcken!?
DrGT sa:

Så med nube är det safe att plugga däcket? Tänkte testa någon av dessa två.

Korv i däcken!?
Jag har kört Nube 45 i mina 2.3 och 50 i mina 2.6. Funkar skitbra och jag har även punkat och cyklat hem/till bilen och det funkar bra!

Korv i däcken!?
Har ni verklig vikt på dessa nube?
Mina 27,5+ Rimpact vägde 120g, denna är 62mm bred.
29" 94g för breda modellen men den är 45mm bred.
Plockade ur Cushcore 29" jag haft i däck till min hardtail, 270g/st ;)

Korv i däcken!?
Jag har kört pepis nya Rokkline ett tag och är mycket nöjd. Tidigare har jag använt cush core, den främsta skillnaden jag upplever är kraftigt reducerad roterande vikt. Viss skillnad vid doserade högfartskurvor där jag upplever cush core något stabilare. Själva punks och fälgskyddet anser jag rätt likvärdigt.

Korv i däcken!?
Kört PTN rokkline ett tag nu, monterat på RF AR30 hjul och Bontrager SE4 2.6. Upptäckte igår en skaplig ding i fälgen. Har relativt mkt luft i bakdäcket så tycker det är lite märkligt. Iofs är väl RF hjulen kända för att vara lite väl mjuka....var ju just därför jag slängde i en nudel så lite besviken är jag. Har dessutom ingen aning om när det kan ha inträffat.

Korv i däcken!?
Alltid tänkt att cuchcore va tungt med 270g, men kom att tänka på att en DH slang väger ju ca 400-500g..
Körde fram till några år sedan med maxxis freeride slang då dom va ”lätta” med sinna 350g..

Provat procore endel men fasta inte för det.
lite jobbigt att tvingas köra special slangar..

Har hucknorris nu. Lätta och känns att dom dämpar lite så att genomslag blir mer ”pong” ist för ”ping”.

Ska skaffa cuchcore nästa gång, nyfiken på hur mycket den dämpande effekten gör..

Korv i däcken!?
Är precis i färd med att kränga i nukeproof:s ARD i bakhjulen på både ht:n och fs:en, betydligt trevligare prisnivå än cushcore (runt 500kr för ett sett med ventiler till) och bra vikt på 130 gram per insert i 27.5.
ARD.png

Korv i däcken!?
Ni som kört Nube-inlägg, hur länge håller de? Jag installerade mina för en månad sen och har kört ca 40 mil. Tyckte de var kanon till att börja med men för nån vecka sen tyckte jag att jag började tappa stabilitet och grepp. Idag när jag mekade med annat noterade jag av en tillfällighet att inläggen verkar ligga helt löst och skramla inne i däcken. Har inte öppnat och kollat på dem än men de verkar slut redan, eller är det normalt att de skramlar/ligger löst?
Byta en gång i månaden känns inte rimligt (och en elitåkare får då byta en gång i veckan?) ?

Korv i däcken!?
Mina ligger löst och skramlar , så det är nog som fet ska. Mina har nog gått 200mil på Epicen och 100mil Stig på Stumpjumpern.

Korv i däcken!?
Jag monterade nube i mitten av april. Byte däck i förra veckan och i framhjulet var inlägget i nyskick, i bakhjulet fanns det några märken men inget som jag tror påverkar. Har kört uppskattningsvis 50 mil med lufttryck 1-1,2 bar. Kör däck racing ralph/rocket ron.

Tycker nube fungerar kanon!

Korv i däcken!?
Ok, fick bara känslan av att de tappat lite effekt och tänkte att skramlet berodde på att de tappat volym. Men då är det säkert som det ska. Tack för svar.

Korv i däcken!?
Är det någon som råkat ut för att tätningsvätskan torkat ihop till en boll när ni kör med Nube. Det hände för mig.
Tror det beror på friktion när den är större än 29" fälgen och ligger mot däcket, löst liggande som det beskrivs ovan.
Detta har skett med orange-seal. Det kanske kan lösas med annan vätska?

Kör nu med PTN som ligger tajt mot fälg och skapar en luftkammare mellan korv och däck och har ej detta problem.(Ännu)

Korv i däcken!?
Nu har jag provat med Tubolight ett par rundor för att testa skillnaden mot Nube. När jag plockade ur Nube-inläggen fanns det en hel del skador där tätningsvätska sipprade ur när man klämmer på dem. De verkar alltså suga vätska så snart ytskiktet är skadat. Jag misstänker att en del av skadorna beror på att inläggen rör sig i däcket och att de blir "stansade" av ventilen.
Tubolight-inläggen ligger betydligt tajtare mot fälgen och "skramlar" inte. De har också en ursparing för att ge utrymme för ventilen, återstår att se hur bra den fungerar. Kanske inte har hittat rätt tryck än, men känslan är att de inte alls är lika följsamma som Nube-inläggen, det är en mer kompakt känsla (till det sämre tycker jag). Däremot känns det som att de ger ett bättre skydd av fälgen. Någon som har ett omdöme om Barbieri Anaconda?

Korv i däcken!?
Jimmieboy sa:
Är det någon som råkat ut för att tätningsvätskan torkat ihop till en boll när ni kör med Nube. Det hände för mig.
Tror det beror på friktion när den är större än 29" fälgen och ligger mot däcket, löst liggande som det beskrivs ovan.
Detta har skett med orange-seal. Det kanske kan lösas med annan vätska?

Kör nu med PTN som ligger tajt mot fälg och skapar en luftkammare mellan korv och däck och har ej detta problem.(Ännu)

Jag hade precis samma problem med nube och Squirt seal, bytte till stans race seal och har inte samma problem längre. Vet dock inte hur bra denna vätska tätar men har läst mig till att den ska vara bra.

AddeKvark sa:
När jag plockade ur Nube-inläggen fanns det en hel del skador där tätningsvätska sipprade ur när man klämmer på dem. De verkar alltså suga vätska så snart ytskiktet är skadat.

Upplever samma sak med mina nube som jag misshandlat en hel säsong nu, frågan är hur stort problem det är? Jag tycker iaf att de ganska snabbt blir "mättade" på vätska och inte suger åt sig mer än några milliliter.

Senast ändrad:
Korv i däcken!?
AddeKvark sa:
Nu har jag provat med Tubolight ett par rundor för att testa skillnaden mot Nube. När jag plockade ur Nube-inläggen fanns det en hel del skador där tätningsvätska sipprade ur när man klämmer på dem. De verkar alltså suga vätska så snart ytskiktet är skadat. Jag misstänker att en del av skadorna beror på att inläggen rör sig i däcket och att de blir "stansade" av ventilen.
Tubolight-inläggen ligger betydligt tajtare mot fälgen och "skramlar" inte. De har också en ursparing för att ge utrymme för ventilen, återstår att se hur bra den fungerar. Kanske inte har hittat rätt tryck än, men känslan är att de inte alls är lika följsamma som Nube-inläggen, det är en mer kompakt känsla (till det sämre tycker jag). Däremot känns det som att de ger ett bättre skydd av fälgen. Någon som har ett omdöme om Barbieri Anaconda?

Jag kör med Barbieri, upplever att de påverkar känslan i däcket rätt mkt, blir en ganska "död" och dämpad känsla om man har dem i xc-däck. Jag fick för mig att rullmotståndet blev högre så jag har flyttat dem till min enduro-hardtail där de får ganska mycket stryk. I fredags fick jag ett 7-8mm hål i slitbanan på bakdäcket (dubb som lossnade på schwalbe), då funkade det att köra en blå-röd dh-led med lite hopp utan att däcket åkte av fälgen, positivt!

När jag sen tog ur inserten har den ganska många hack i sig (2-3cm stora flikar) och den har tagit åt sig tätningsvätskan, så när man klämmer ihop inserten med handen sipprar det ut vätska.

Så som sammanfattning så är de billiga, de skyddar fälgen och håller däcket på plats men de drar åt sig tätningsvätska och ev. påverkar rullmotståndet.

Korv i däcken!?
skier sa:
AddeKvark sa:

Jag kör med Barbieri, upplever att de påverkar känslan i däcket rätt mkt, blir en ganska "död" och dämpad känsla om man har dem i xc-däck. Jag fick för mig att rullmotståndet blev högre så jag har flyttat dem till min enduro-hardtail där de får ganska mycket stryk. I fredags fick jag ett 7-8mm hål i slitbanan på bakdäcket (dubb som lossnade på schwalbe), då funkade det att köra en blå-röd dh-led med lite hopp utan att däcket åkte av fälgen, positivt!

När jag sen tog ur inserten har den ganska många hack i sig (2-3cm stora flikar) och den har tagit åt sig tätningsvätskan, så när man klämmer ihop inserten med handen sipprar det ut vätska.

Så som sammanfattning så är de billiga, de skyddar fälgen och håller däcket på plats men de drar åt sig tätningsvätska och ev. påverkar rullmotståndet.

Okej, låter på din beskrivning som att de är likvärdiga Nube-inläggen då, fast billigare...

Korv i däcken!?
skier sa:
AddeKvark sa:

Trodde Anacondakorvarna inte skulle suga upp vätskan, det känns som de är behandlade för att inte göra det.

De har inte heller den plasten runt som PTN Noodles har

Korv i däcken!?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Slängde i ett par tubolight i ett av hjulparen. Blir en testrunda imorgon. Ska man gå ner 0,2 bar i tryck? Kör 1,7 bak och 1,5 fram nu.
Jag har kört nube i bakdäcket på stigcykeln sen i våras och har sänkt trycket med 0,3 bar från 2.1 till 1,8. Det har funkat kanon överallt från hellas-xc till svarta dh-leder i morzine/les gets och åre tex.

Korv i däcken!?
Alltså nån plast runt korven som PTN har är ju meningslös om de suger upp vätska så fort man skär hål på dom. Poängen med bredare däck med mer volym är ju att man kan använda mkt av luftkammaren som en nedre fjäder som trycks ihop, om man inte kan göra det utan att göra så att inserten/korven suger upp vätska blir den ju rejält mkt sämre efter första gången man kör på några stora rötter eller stenar!
Låter helt sjukt om de är ihåliga eller suger upp vätska!

Då kan man ju köpa Cushcore XC direkt istället för en snikvariant som suger upp vätska o ändå väger nära Cushcore XC i slutändan!

Korv i däcken!?
Jag skar av ett använt Nube-inlägg igår för att frilägga innanmätet. Provade att droppa lite vatten på ytan av tvärsnittet och det verkar inte suga trots allt (iaf inte på kort sikt).

Korv i däcken!?
Gjorde en intressant upptäckt idag på Återbruket. Det var MC-däck där med korv i däcken. Rätt stabil korv också, det kändes lite som att de kör utan luft/gucka och bara denna!?

20220320_101110.jpg

Tillbaka
Topp