Modern Xc-fs - Om jag inte vill ha en Spark igen?

Freddie L

Aktiv medlem
Nu hände det, en rejäl spricka i sadelröret ovan toppröret på min gammel-Spark. Känns som det kan haverera när som helst. Trist eftersom jag trivs bra på cykeln. Får väl skicka på lagning sen, men jag behöver en cykel nu och under sommaren.

Har börjat kika lite men tar gärna er hjälp och feedback. Letar alltså en modern XC-fs som kan kännas fräsch även om fem år. Jag vill ha LLS och moderna standarder. Jag cyklar nog mest vad som kan klassificeras som ”traditionell XC”, bara stig men inga drop över halvmetern och tar det försiktigt nerför. Har tidigare kört mycket långlopp osv, men är fruktansvärt ur form efter år av neglekt. 180cm och drygt 78kg (84kg sist jag vägde mig ?).

Tänker man XC så tror jag det står mellan Yeti Sb100 eller Intense Sniper? Men kanske kan man tänka trail-light, och då blir det besvärligt. Tex en Whyte S120 kanske kan fungera?

Budget? Jag är ekonomisk. Sist jag köpte en ny cykel var det en fultysk. Drygt 10 år sedan. Men det finns inte mycket begagnat med min spec? Förutom Spark då, men jag vill ha nåt annat nu. Så måste det kosta får det väl göra det denna gång.

Vad säger ni?

Ja, just det! Jag läste ju också den nyheten. Men när kommer jag åt den? Helst på rea då också... ?

Funderar faktiskt på att klara mig på min andra-cykel över sommaren av rent ekonomiska skäl...

Freddie L sa:
Ja, just det! Jag läste ju också den nyheten. Men när kommer jag åt den? Helst på rea då också... ?

Funderar faktiskt på att klara mig på min andra-cykel över sommaren av rent ekonomiska skäl...

Den som spar han har inge roligt.

Nya top fuel går åt trailhållet. Deras xchoj är inte presenterad än.

5 år... Modern. Nja. Det blir svårt! Annars har ju typ alla en modern xchoj, men LSS är väl kanske inte riktigt vad xccyklar brukar vara? Spark låg, fourstroke slack.

NickPick sa:
Freddie L sa:

Den som spar han har inge roligt.

Nya top fuel går åt trailhållet. Deras xchoj är inte presenterad än.

5 år... Modern. Nja. Det blir svårt! Annars har ju typ alla en modern xchoj, men LSS är väl kanske inte riktigt vad xccyklar brukar vara? Spark låg, fourstroke slack.
Ja, fast kanske ska jag ha en ”trail-light” ändå, och där kan väl TopFuelen passa fint?

Ingen cykel ÄR modern efter fem år, men ligger man lite i framkant på modet just nu så kanske det håller sig bättre. Om inte modet går åt andra hållet plötsligt... :-/ Och jag tycker verkligen inte att alla har en modern hoj idag. Det känns som vissa nog lär komma med förändrade ramar när som helst. Om jag bryr mig om ”modernt” så skulle jag nog inte köpa tex en Scalpel idag.

Epic Evo har ju gängat vevlager. Bara en sån sak! Fast de har kanske kvar sina egna standarder på annat? Det står tex 12x148 på bakaxeln, men inte ”Boost”. Hade de en egen dish på bakhjulet eller nåt?

Bortsett från brain i bakdämparen är faktiskt epic evo helt ”standard”, om det nu finns något sådant på dagens cyklar...

Jag är sjukt nöjd med min Orbea Oiz. Har själv med 100/100 mm slag men finns också en 'trail'-variant med 120/120 mm och dropper

Clark sa:
Jag är sjukt nöjd med min Orbea Oiz. Har själv med 100/100 mm slag men finns också en 'trail'-variant med 120/120 mm och dropper

Tack! Intressant, men kanske en grad brantare styrvinkel än jag tänkt mig. Kan alltid ändra mig, förstås...

Hur är det med Canyon Lux då? Blir det för lite trail för dig? Tycker jag hört mycket gott om den. Jag tipsar bara för att jag vill ha en själv ;)

Elgstrand sa:
Hur är det med Canyon Lux då? Blir det för lite trail för dig? Tycker jag hört mycket gott om den. Jag tipsar bara för att jag vill ha en själv ;)

Canyon neuron är kanske det han ska ha, lite mer trail men ändå någolunda xc förutom vikten.

cykloton sa:
Elgstrand sa:

Canyon neuron är kanske det han ska ha, lite mer trail men ändå någolunda xc förutom vikten.
Nej då. Jag vill ha en XC som är som en trail, alternativt en trail som är mest XC. :-)

Jag cyklar på en gammel-Spark strl L i det flacka läget (69.5ht, 72.5st) som jag trivs på.

Jag provade en ny-Spark (67.8ht, 73.8st) på hemmastigar en kvart häromveckan. Den trivdes jag också mycket bra på, fast den förstås kändes annorlunda. Hann inte ens ta den utförs någonting.

Jag vill ha något som har flackare ht och brantare st än min gamla cykel. Alltså typ som ny-Sparken. Fast helst inte en Scott. Livet är för kort för att cykla på samma märke två gånger på raken.

Hk sa:
Med de vinklarna i geometrin så borde en Fuel Ex passa! Eff. ST 74, HT 67,7
Ja, varför inte! Marknadsförs som en do-it-all, men kanske mest som en trail som inte skämmer ut sig på en XC-tävling. Jag tror jag vill ha det tvärt om...

Jag är besvärlig... Inte lätt (för mig) att komma intill att prova varken Yeti eller Intense heller. Scott, Trek, Spez osv är ju lättare.

Grilljanne sa:
Santa Cruz Blur? Eller eller Tallboy för lite mer slag.
Jo, kollat på Blur. Har varit en drömcykel för mig ända sedan första generationen. Precis som Rocky Mountain Element. Men så är den bara en halv grad flackare än min nuvarande...

Kanske vill jag inte ha mer än 70-69 grader? Blir ju mer att välja på då... ;-)

Intense sniper som du nämner verkar ju frän, kul med jänkarpremium också. Om du är prismedveten kan ju meridas 120 va nåt att kolla på, jag gjorde ett test här på happy på en av de enklare i sortimentet förra året och den imponerade stort. Den finns med kolram som borde gå att då rimligt lätt för xc-behov också. Men kolla 2019-modeller, de äldre är "omoderna".

Ja, Intense väcker ju ett habegär i sig. Yeti, SC och RM likaså.

Och när både Intense och Yeti har cyklar som möter min spec är det väl inget att bråka om? Bara singla slant... :-)

Meridan såg ju bra ut! Ungefär som Whyte 120. Som tur är har jag en gång ägt en Merida (min första Mtb) och jag har ännu inte jobbat upp ett nytt habegär. ;-)

Nja. Superior har rätt brant ht. 71grader är inte vad jag letar efter, brantare än min jättegamla Spark...

Annars tycker jag de är snygga, prisvärda och väcker (konstigt nog?) ett visst begär hos mig. Ska jag ha en gravel eller nåt så kanske.

Avdelning märken med katalogramar:
Sverige:

Allebike och Crescent: Nja och... Ja!?!

Crescent Stark (t inte p) är en Spark fast ändå inte. Stäng tråden? Herregud...

Jag borde få min Top Fuel 2020 9.8 idag...så är du snabb finns vissa modeller för direkt leverans. Men då ska du vara snabb för Trek hade vissa modeller och storlekar tillgängliga för beställningen redan en dryg vecka före media släppte info om nya modellen.

Jag tävlar en del så nya Supercalibern vore kanske vettigare val men finska stigar/tävlingar är ibland ganska tuffa på materialet så jag valde denna nya Top Fuel och hoppas få ner den lite i vikt på sikt.

Kona hei hei dl. 100/120, 68 ha och 74sta.
Stigorienterad med dropper och lite kralligare hjul. Rolig cykel.

Trhuster sa:
Orbea Oiz TR är så mycket XC som det kan bli med 120/120 fjädringsväg och har 68 graders gafflevinkel.

Det tror jag när dom kör världscupen på den. Trail!

Däremot så är ju orbea sjukt coola.

Om man gillar Träk så lanserar dom nog sin nya xc när som helst. Inte top fuel alltså. Den är ju trail från och med 2020.

NickPick sa:
Trhuster sa:
Orbea Oiz TR är så mycket XC som det kan bli med 120/120 fjädringsväg och har 68 graders gafflevinkel.

Om man gillar Träk så lanserar dom nog sin nya xc när som helst. Inte top fuel alltså. Den är ju trail från och med 2020.

Så mycket XC som en 120/120 hoj kan vara om det var oklart. Precis det som ts efterfrågar.

Senast ändrad:
castrello sa:
Jag borde få min Top Fuel 2020 9.8 idag...så är du snabb finns vissa modeller för direkt leverans. Men då ska du vara snabb för Trek hade vissa modeller och storlekar tillgängliga för beställningen redan en dryg vecka före media släppte info om nya modellen.

Jag tävlar en del så nya Supercalibern vore kanske vettigare val men finska stigar/tävlingar är ibland ganska tuffa på materialet så jag valde denna nya Top Fuel och hoppas få ner den lite i vikt på sikt.
Ok! Bra att veta. Svårt att ta snabba beslut om så här viktiga saker bara...

Jag kan säkert bidra med bilder mm om ety par dagar.

På tal om xc/trail: Kabush kör ju SB100 med 120 mm fram rätt ofta så med rätt utrustning kan nog 100-120/120 fram funka utmärkt för XC. Klart att det är en annan upplevelse än en 9 kilos FS med Thunder Burt men...

Trhuster sa:
NickPick sa:
Trhuster sa:

Så mycket XC som en 120/120 hoj kan vara om det var oklart. Precis det som ts efterfrågar.
Hade den ha 68? Då ska jag kolla igen.

Det jag letar efter är just en racig 120, men ännu hellre en trailig 100.

castrello sa:
Jag kan säkert bidra med bilder mm om ety par dagar.

På tal om xc/trail: Kabush kör ju SB100 med 120 mm fram rätt ofta så med rätt utrustning kan nog 100-120/120 fram funka utmärkt för XC. Klart att det är en annan upplevelse än en 9 kilos FS med Thunder Burt men...

Våra tävlingar är ingenting jämfört med världscupen i svårighet, klättring och utförs så dom utgör fortfarande "facit" skulle jag säga.
100mm med eller utan dropper post verkar svenska xcoeliten köra.
Ingen blir lycklig av 120mm på långloppscupen, men det kanske inte skadar så värst heller.
Själv gick jag från 100mm till 120, 110 och nu 100mm igen.
Ser fram emot bilder! Du kanske kan skvallra om när deras nya lanseras? Den med maskerad bakdämpare på världscupen.

Freddie L sa:
Trhuster sa:
NickPick sa:
Trhuster sa:

Hade den ha 68? Då ska jag kolla igen.

Det jag letar efter är just en racig 120, men ännu hellre en trailig 100.

Den vanliga 100/100 hojen har 69 grader HA. TR med 120/120 har 68 grader.

Bilagor

• oiz-m10-TR-geo.PNG
    oiz-m10-TR-geo.PNG
    38.9 KB · Besök: 144
Freddie L sa:
Petter.T sa:
Nu snackar vi! Tack så mycket, de hade jag haft svårt att hitta. Och både Norco och Mondraker är ju tillverkare med positiva vibbar för mig.

Mondrakern var riktigt fin. Klart intressant ram. Bmc finns ju med. Men där brukar det verkligen kosta

Tillbaka
Topp