Från XC till stig – Trek Top Fuel byter skepnad

Datum:
23 maj 2019 20:00

Sedan många år har Trek Top Fuel varit märkets heldämpade cross country- och långloppscykel med stora framgångar på såväl tävlingsbanor som i försäljningssiffror. Nu nylanserar Trek modellen genom att förlänga slaget och samtidigt ge cykeln en dos LLS (long, low and slack). Nya Top Fuel är inte längre bara cross country, nu är den stig också.
Happyride har provcyklat i Italien.

Nya Top Fuel har alltså bytt kategori, det framhölls med bestämdhet av Trek-folket på presentationen i Terme di Comano nära Riva i norra Italien i början av maj. Cykeln har glidit ifrån renodlad XC och hamnat någonstans mellan det och Trail-segmentet med en gaffel på 120 mm samt 115 på bakhjulet istället för 100/100 som den gamla plattformen erbjöd.

I deras eget marketing-språk har Trek bytt från Race till ordet kapabel, syftandes till bland annat geometrin och slaglängden.

Samtliga modeller i serien Top Fuel, från 8.0 till 9.9, säljs med dropper post och samtliga storlekar är gjorda endast för 29” hjul till skillnad från förra generationen som erbjöd 27,5” hjul på storlek small. Mer fokus på kul, mindre på vinst, helt enkelt. Samtidigt finns mycket kvar från XC-arvet. Ramen är lätt, komponenterna likaså. Cykeln levereras med kolfiberhjul (från 9,8 och uppåt) och rimligt lätta däck. Styrstammen mäter 60 respektive 70 mm och dämparna är låsbara från styret. Nya Top Fuel är fortfarande en fartraket, men kanske lite mer bekväm. Och allvarligt, 115 mm slag är fortfarande inte så mycket, eller hur?

Michele Mondini

Lite nytt, lite upp-å-ner.

Ramen är helt omdesignad på nya Top Fuel och de flesta som regelbundet läser om nya cyklar kan formulan vid det här laget: Längre reach, flackare gaffelvinkel och brantare sadelrörsvikel. Och så ett bredare styre och kortare stam. Därtill har Trek utvecklat några av sina egna befintliga tekniker. De låter fortfarande länkagets bakersta rotationspunkt röra sig runt bakaxeln (ABP som de kallar det) och det är ju rätt självklart eftersom de äger patentet. Top Fuel är i likhet med andra Trek-modeller utrustat med så kallad Mino Link, brickor med två lägen som ger cykeln två geometrivarianter att välja på, och de går normalt att finna på sadelstagens övre infästning mot länkarmen som driver dämparen. På nya Top Fuel sitter den istället vid stötdämparens övre infästning vilket enligt Trek ska göra hanteringen enklare. Kan även nämnas för den blinde att Trek valt att vända bakdämparen upp-och-ner.

Michele Mondini

Grip Shift är tillbaka? Dämparna låses och öppnas med vridreglage.

 

Terme di Comano, 2 maj 2019.
Vi börjar vår testrunda på cykeln med en lång klättring. Bergen är branta vid foten av Dolomiterna och jag får direkt en chans att utvärdera Top Fuels uppförsegenskaper. Och visst klättrar den fint. Cykeln, en Top Fuel 9.9, väger lite och de fina kolfiberhjulen svarar fint när vi vevar på upp för bilvägen. Hotellet försvinner nedanför gruppen av cykeltestare i rask takt. Sittställningen är utsträckt och bekväm med gott om plats, tramptagen känns effektiva. Jag har låst dämparna med vridreglaget på vänster handtag (som jag skrivit om här) men irriteras av att jag råkar låsa upp dem igen lite då och då. Jag har en tendens att vid långa klättringar vilja vila händerna närmre mitten på styret och kommer då åt knappen som låser upp dämparna. En vanesak såklart, har aldrig förut haft anledning att praktiskt prova Srams Twistloc-reglage.

Michele Mondini

Top Fuel är fortfarande Cross Country också.

Efter klättring kommer nerförsbacke och jag låser upp dämparna, sänker sadeln och petar i några tyngre växlar. Cykeln jag får prova är utrustad med Srams mekaniska XX1 Eagle och fungerar som förväntat. Och utför backen som är av karaktären gammal kärrväg sköter sig hojen utmärkt utan överraskningar. Trek har valt att utrusta Top Fuel med en styrstam med 13° vinkel så köparen själv kan ändra mellan negativ vinkel och svettoläge eller högre stam och bekväm stigcykling. Testcyklarna i Italien har negativ vinkel och sittställningen känns därmed race ready. Några bredsladdar med grus-skvätt senare är backen slut och byts mot en brant, teknisk klättring istället. Och först då märkts den lätta vikten och fina geon på allvar, det är inte hojen som sätter gränsen för takten. Hela sällskapet tar sig upp i fint tempo (andra finare än vissa iofs), det är fortfarande gott om cross country kvar i Top Fuel.

Michele Mondini

Flyter fint på stig.

Men äkta cross country är ju inte bara upp och ner, det ska ju piskas fart på platten också. Som av en händelse finns det ett stignätverk i dalplatån norr om Riva del Garda, stigar som ondulerar inte helt olikt svenska skogar men med vassare stenar och färre rötter och här får vi stressa på cyklarna (och en otränad försäsongskropp). Jag tycker det känns enkelt att hålla farten med Top Fuel, med rejsig vinkel på stammen är cykeln rapp men långt från nervös i uppförandet och reder sig utmärkt i snabba kurvor och trixiga klättringar. Långt ifrån enduro såklart, men väldigt kompetent xc.

Top Fuel 9.9. Kostar 99.999 kr på ett ungefär.

Nu ska det mycket till att misslyckas med en cykel för hundra tusen kronor såklart. För det är priset på den testade cykeln som är den finaste i modellprogrammet med mekaniska växlar. Det finns även en variant med SRAM AXS för tio tusen kronor till och det medför ett visst viktstraff, men ska du ändå lägga hundra tusen spänn kan du väl lika gärna lägga tio till och slippa en massa höljen?

 

Okej, du måste inte lägga så mycket pengar. Trek Top Fuel finns i fem nivåer, 8.0 har aluram, Rock Shox Recongaffel, NX eagle och 23mm alufälgar och kostar dig 33 000 kr. För 11 000 till får du Top Fuel 9.7 med kolfiberram och Reba-gaffel. Och 9.8 kostar 61500 kr med Fox-gaffel, kolfiberhjul och GX Eagle. Nåt för alla.

Aluram och enklare prylar pressar ner priset. Top Fuel 8.0 för 32.990 kr

Ja eller vadå alla? Vem ska ens ha en Top Fuel nu när den inte ”är gjord för race” längre? Knappast XC-eliten i alla fall. Men den skaran är ändå ack så liten, och betalar knappast fullpris för sina cyklar ändå (Det ingår inte riktigt i begreppet ”elit”). Men för de som tävlar i cross country och vill materialdopa sig i form till A-linjerna i internationellt konkurrenskraftiga XC-banor som Falun kan det finnas en rimlighet i att kliva över på en lite lugnare och mer förlåtande Top Fuel av 2020 års modell. Och för alla vanliga motionärer som lutar mer åt Vasan än ESS men fortfarande vill ha kul i utförsbackarna till vardags (eller åtminstone slippa #gånergråtandes) känns nya Top Fuel som ett riktigt vettigt val.

Ni finner kompletta specifikationer på Top fuel på Treks hemsida, men lite geometri kan jag bjuda på:

 

Om testaren:
1,84 cm, 75 kg. Cyklat mountainbike sedan 1994. Fostrad i stockholmsterräng men idag specialiserad på fjäll, park och berg, guidar och håller kurser. Uthållig snarare än snabb på klättring och utförsstig, pinsamt svag på platten. Tävlat på tramsnivå i enduro i Sverige, Norge och Frankrike med konsekventa mittenplaceringar. Specialitet: On-sajta stökiga branter. Svaghet: tävlingsnerven.
Måtto: ”Sämst när det gäller”

Senaste kommentarer

Toblu 2019-05-31 22:46

Jag är i samma längd som dig och är nöjd med strl på min 2017 TF P1 9.8 21,5"
Blir nog att i vinter köpa den nya modellen som ram och flytta över de flesta komponenterna?
Upplevde du det som en smal marknad att sälja en XL? Känns som de...

castrello 2019-06-01 05:39

Jag bor i Finland och sålde min här. Den var också en P1 med Kashima,dropper, Dt swiss xmc 1200 med nya däck,kedja,nyservade dämpare mm. Förutom kassetten var allt i så gott som nyskick. Riktpris ca 6500 euro via P1. Försökte få mellan 3500-4000 i hö...

NickPick 2019-06-05 13:29

Fanns en ny top fuel på lugnet XCO i helgen som var. Nu är den till salu för de som är intresserade ... Säljes till förmån för HT ??

castrello 2019-06-05 16:37

Tja...den är inte för alla. Och är man van med en brantvinklig rackare kanske man borde ge den mer tid.

Men kör man mest XCO o ska ha ngt under 10 kg så är nya TF inte din bästa vän.

hm 2019-06-07 09:50

Är väl inte så konstigt att sälja cykeln när Sveriges ända xco lopp har gått ? och skaffa en ny till nästa tävling , cykelvasan...