Xtr bromsar 2000kr varning bluffannons här på happyride

Raggamuffin sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Man kan ju kolla om han är villig att skicka en bild och se om e-bay-bilden dyker upp ...

Varför använda samma vara som man inte har om man ändå skall byta nick?
Det känns som det här kan vara ett olyckligt sammanträffande.

Det är samma "story" som sist med.

Sist var det väl ingen story alls enligt skärmdumpen? Eller har jag missat nåt?

Se till att få telefonnumret att swisha till, men genomför inte överföringen, utan ta namnet.

weldion sa:
Ta inte från folket sitt egna ansvar att försäkra sig om att kunna genomföra en säker affär.
Tycker att Happyride har gjort det man kan kräva från dem.
+1
Det kostar inget att annonsera, då tycker inte jag heller att man kan kräva än det ena än det andra. Jag tycker K&S fungerar bra som det är, perfekt att köpa/sälja småprylar, förstör inte det genom att lägga på massa admin eller annat. Man måste inte handla om det känns osäkert.

Men alltså, jag har aldrig köpt något på annonseringen men om man klickar på namnet på polaren som ”skriver” inlägg mm så ser man väl tidigare historik?
I dessa fall går det väl att bilda sej en ungefärlig uppfattning vad det är för person man har att göra med?
De här ”husslartyperna” kan väl knappast ha varit med någon längre tid o debatterat i huset?
Och om de har varit det måste man väl ha otur utan dess like?
De flesta av oss är väl ändå ärliga kisar (och tjejer)?

Första annonsen jag torskade på blev medlem 1v tidigare. Får ju skylla mig själv där. Men men man litar ju på folk. Har aldrig tidigare här på happy råkat ut för någon bluffare. Den andra annonsen kom ut i går och blev medlem samma dag. Bara ett bra pris men ingen bild på prylarna. Den försvann efter förfrågan på bilder. Man lär så länge man lever :)

Funkar inte det här med köp av annons för en krona och Swish? Alla seriösa som har Swish skulle väl acceptera kopplingen Id och annons?

gunnar_hoj sa:
Första annonsen jag torskade på blev medlem 1v tidigare. Får ju skylla mig själv där. Men men man litar ju på folk. Har aldrig tidigare här på happy råkat ut för någon bluffare. Den andra annonsen kom ut i går och blev medlem samma dag. Bara ett bra pris men ingen bild på prylarna. Den försvann efter förfrågan på bilder. Man lär så länge man lever :)

Ja vad fan man litar ju på folk.
Jag läste en skön filosofiskt text nån gång den löd ungefär såhär:
Om man litar på och tror gott om alla människor man möter kommer man förr eller senare åka på en rejäl snyting.

Om man tror ont om alla människor man möter och är misstänksam kommer man också att åka på en rejäl snyting.

Utifrån detta kan man ungefär välja lite utifrån vilket synsätt man kan leva sitt liv.

Peppar peppar har jag haft en jäkla tur och mest sprungit på ärliga människor men man får väl vara lite försiktig i storstadsdjungeln.

Jag tror ändå stort (naiv?) att nästan alla människor är ärliga och att man har fet otur om man drabbas av en ”husslare”.

Hoppas du inte blev ”husslad” åt helsefyr.

Hasse#7 sa:
Funkar inte det här med köp av annons för en krona och Swish? Alla seriösa som har Swish skulle väl acceptera kopplingen Id och annons?

Men tanke på polisens ovilja att utreda små bedrägerier så har tyvärr buset inget problem att stoltsera med både legitimation och swish konto i eget namn. Tyvärr baserat på egna erfarenheter härifrån.

Crocko sa:
Hasse#7 sa:

Men tanke på polisens ovilja att utreda små bedrägerier så har tyvärr buset inget problem att stoltsera med både legitimation och swish konto i eget namn. Tyvärr baserat på egna erfarenheter härifrån.

Ok, jag är väl för naiv som tror att folk äger en moralisk kompass och en gnutta rädsla för att bli inburade.

marr sa:
Hasse#7 sa:

Vem ska betala för swishtjänsten? Den är inte gratis.

Njao...tar man 2 kr då så är den självfinansierande. Har för mig att avtalet jag har är 1,50 per transaktion.

Sedan är väl problemet att utveckla apin och dylikt för att bekräfta att pengarna kommit fram. Törs inte säga om den funktionen där det fungerar "baklänges" kostar mer, där du anger ditt eget nummer och summor och allt hoppar upp i appen...då borde man enklare kunna få kvittens.

Ser ni en misstänksam annons, rapportera in den genom rapportera funktionen. Tänk inte att någon annan säkert redan gjort det, desto fler som använder rapportera desto snabbare kan vi göra något åt det. Och om ni skulle utsättas för ett brott gör en polisanmälan, jag har varit med om flera fall då det blivit fällande domar på uppgifter vi skickat till polisen.

Förutom artikel ( https://happyride.se/2019/05/29/handla-sakert-pa-happyrides-kop-salj/ ) och varning vid varje annons har jag börjat kolla på något system för att säkra upp köp & sälj. Lutar nog mot en koppling med swish. Har ni sett någon annan lösning som fungerar på en köp & sälj sida?

Senast ändrad:
Många tankar om ansvar mm sker i frågan. Jag hävdar att konsumenten har ett stort ansvar att inte bli lurad, världen ser ut som det gör och alla vet om det, det räcker att få personer av tusen seriösa är bedragare för att förstöra för alla. Att vara naiv och tro det inte kommer drabba mig tids nog är att vara naiv. Sen har så klart ägaren till forumet och siten ett stort ansvar att hantera detta på bästa möjliga tänkbara sätt, med all ära med varningstext, men jag tror det krävs lite mer än så för att få en hyfsad säker plats för handel. Vidare måste man som konsument ha i beaktande att lägga upp en annons är gratis, då kan som jag ser det inte kräva speciellt mycket från ägaren av forumet. Att koppla in säkerhetssystem eller andra funktioner kostar pengar, frågan är om happyfolket är beredd att betala för att lägga upp en annons, även om det bara handlar om ex. 10 kr.

Det är väl bara som köpare att ställa krav på säljare? Det är ju säljaren som vill kränga något så då får säljaren faktiskt visa att den är seriös.

Jag skulle använda en välkänd kommersiell mellanhand.

VättleBökaren sa:
Det är väl bara som köpare att ställa krav på säljare? Det är ju säljaren som vill kränga något så då får säljaren faktiskt visa att den är seriös.

Jag skulle använda en välkänd kommersiell mellanhand.
Det kan man ju göra, men då får man nog räkna med att få nej från många seriösa säljare också. Krångliga köpare går bort! Jag kan sträcka mig till att fota varan t.ex. med dagens tidning, men efterskottsbetalning eller tjänst som flyttar risken till säljaren (ex.vis blocket-paketet) kommer aldrig på fråga! Det är köparen som vill ha nåt, passar det inte får han handla nån annanstans.

Senast ändrad:
Ja, det finns ju alltid sådana säljare också... Jag betalar aldrig till någon jag inte känner utan garantier på att det går rätt till. Därför jag aldrig köper på K&S och liknande heller. Men om jag nu skulle vara intresserad av något så skulle det vara under förutsättning att det går att garantera att man får varan och att den är i rätt form och skick annars kan säljaren sälja till någon annan.

K&S är vägen in för seriösa nybörjare till happy. Det första man undrar är, vad skall jag köpa för cykel. Sen letar man på K&S för att hitta något. Därefter reggae man sig och frågar vad man skall köpa för cykel. Det är väldigt viktigt att detta fungerar. Bedrägeribiten måste hanteras. Har man varit med länge kan man i princip skita i K&S och göra upp affärer med de man känner. Det är inte bra för marknaden.

VättleBökaren sa:
Ja, det finns ju alltid sådana säljare också... Jag betalar aldrig till någon jag inte känner utan garantier på att det går rätt till. Därför jag aldrig köper på K&S och liknande heller. Men om jag nu skulle vara intresserad av något så skulle det vara under förutsättning att det går att garantera att man får varan och att den är i rätt form och skick annars kan säljaren sälja till någon annan.
Jag förstår att du vill försäkra dig mot fuffens, samtidigt måste du förstå att även säljaren är en privatperson som inte vill bli utsatt för fuffens. Kan man som köpare inte acceptera det så ska man nog handla i butik så att man får konsumentköplagens alla skydd, inkl reklamationsrätt.

ooms sa:
VättleBökaren sa:
Jag förstår att du vill försäkra dig mot fuffens, samtidigt måste du förstå att även säljaren är en privatperson som inte vill bli utsatt för fuffens. Kan man som köpare inte acceptera det så ska man nog handla i butik så att man får konsumentköplagens alla skydd, inkl reklamationsrätt.
Jag är alltid lite skeptisk till folk som säljer cykelprylar. Nåt fel måste det ju vara med dem? Känslokalla?
Själv sålde jag lite cykeldelar för ca 10 år sedan, och jag har nog inte riktigt klarat att bearbeta det ännu. Jag saknar mina prylar!

:-)

Bara för det är jag alltid skeptisk mot xtr bromsar. Särskilt när det är nyreggade användare utan posts som lägger upp dem.

https://happyride.se/annonser/ad.php?id=90865

Screenshot_20190725-222713_KiwiBrowser.jpg

JohanA sa:
Förutom artikel ( https://happyride.se/2019/05/29/handla-sakert-pa-happyrides-kop-salj/ ) och varning vid varje annons har jag börjat kolla på något system för att säkra upp köp & sälj. Lutar nog mot en koppling med swish. Har ni sett någon annan lösning som fungerar på en köp & sälj sida?

Minimum 6 månader medlemsskap, minimum 100 posts, eller liknande.. Är man bedragare får man då allt anstränga sig lite.
Annars är väl koppling med swish fine.. :-)

VättleBökaren sa:

Jag har köpt mängder med prylar på Happy. Alltid förskottsbetalning, aldrig problem.
Kollar dock om säljaren varit medlem ett tag och i alla fall gjort en del inlägg. Jag är av uppfattningen att de flesta människor går att lite på och vill göra rätt för sig. Även om det inte är helt sant är det trevligare att tänka så tycker jag :)

Lite intressant om man tittar på golven på bilderna som prylarna är fotade på. Antingen har han en kåk med väldigt många rum eller så har han ett lapptäcke av golvtyper i sina rum.

Raggamuffin sa:
En annons är en köpes, ser väl ändå ut som en cyklist som rensar lite tycker jag.
+1
Tittar man noga ser man också att flera golv och tapeter etc är återkommande i de olika annonserna, så det är inte nån som googlat ihop bilder och lagt upp.

Det där är ju den där Mohammad alahmad eller liknande som försöker sälja kompletta cyklar på Facebook. Går det inte slaktar han dom ganska snabbt.

GoranS sa:
Lite intressant om man tittar på golven på bilderna som prylarna är fotade på. Antingen har han en kåk med väldigt många rum eller så har han ett lapptäcke av golvtyper i sina rum.
Bara dom två möjligheterna? ?

Eller så är bilderna tagna vid olika tillfällen i olika lokaler på olika platser i olika länder. Man kan spekulera mycket om man vill.

Tycker bara man ska vara försiktig med att "hänga ut" eller spekulera om användare, tills brottslighet eller bedrägligt beteende är bevisat.

Raggamuffin sa:
En annons är en köpes, ser väl ändå ut som en cyklist som rensar lite tycker jag.
Sju hjulset på fyra veckor. Antingen har en jäkla omsättning på hjul eller så har han månadslång storstädning. Eller så är det inte hjul han själv använt.

NickPick sa:
Det där är ju den där Mohammad alahmad eller liknande som försöker sälja kompletta cyklar på Facebook. Går det inte slaktar han dom ganska snabbt.

Har faktiskt sålt en leftygaffel och hjul till han, han är en cyklist och Cannondalenörd.

GoranS sa:
Raggamuffin sa:
Sju hjulset på fyra veckor. Antingen har en jäkla omsättning på hjul eller så har han månadslång storstädning. Eller så är det inte hjul han själv använt.

Tja, så hade det sett ut om jag hade orkat städa ur min cykelverkstad med..

Tillbaka
Topp