• Fox transfer service DIY guide

Av:
    Valhalla_
    Är numera ägare av en Fox transfer stolpe som sjunker när man sitter på den och stiger när man kliver av. Den låser inte. Så jag tänkte att jag testar en DIY approach för att fixa detta. Första steget är att ta isär, rengöra och sätta ihop igen Funkar inte det, gör jag om samma sak men byter packningar osv. Tanken är att lösa det utan specialverktyg så långt det går, och det jag måste ha men inte har, det får jag tillverka. Tänkte det är lika bra att ta bilder och posta här så att fler kan serva sina transferstolpar själva. Fast det kan ju hända att jag inte lyckas med detta och då blir denna guide överflödig :-)

Jag ignorerade varningstexterna på stolpen om att man dör om man öppnar stolpen, och följde (typ) guiden som finns på Fox hemsida.
    https://www.ridefox.com

20190626_172121.jpg

Skruva loss botten
    20190626_195851.jpg

Låsring.. pilligt.
    20190626_200100.jpg

Kläm skaftet och skruva loss denna del
    20190626_200539.jpg

Viktigt! Denna lilla skruv ska lossas försiktigt så att trycket långsamt pyser ut. Det är nog denna del av processen man dör av om man gör fel. Följ guiden på Fox hemsida.. :-)
    20190626_201559.jpg

Lossa insexan uppepå. Försiktigt, det kan fortfarande vara trycksatt i viss mån. Jag spillde ut ungefär en matsked olja härigenom.
    20190626_201920.jpg

Förbaskade låsringar
    20190626_202540.jpg

Lossa "korken" i botten. Ännu en låsring...
    20190626_203652.jpg

Den observante ser att jag inte tagit isär inre och yttre rör. Det stämmer. Vet inte hur jag ska få isär dem utan det där stora gängade verktyget. Får ta detta vid ett senare tillfälle.
    20190626_204015.jpg
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2019-06-27 00:21 av Valhalla_.

• Re: Fox transfer service DIY guide

Av:
    Valhalla_
    Demontering av ventilen
    20190626_205839.jpg

Skruvat isär backventilen i muttern längst upp. Rengjorde och skruvade ihop igen.
    20190626_210227.jpg

Ventilen rengjord och ihopskruvad. IFP kolven intryckt tills den bottnar, och skaftet är nu istucket genom IFPn så det blir tätt i botten. I detta steg fyller man på med olja, så mycket det går. Sedan trycker man ner kolven, drar ner skaftet (man måste även se till att trycka in pinnen i botten på skaftet så ventilen öppnar, annars är allt låst) så kolven åker ner i oljan. Kör upp/ner några gånger så ev luftbubblor kommer ut.
    20190626_222429.jpg

Nu ska IFP-kolven positioneras, i detta fall 1,99 tum upp från botten. Här är mitt "specialverktyg".
    20190626_224054.jpg
    20190626_224339.jpg

Nu har jag satt tillbaka pluggen med lufthålen. Hålet man tömmer luften genom ska pluggas, det andra är för fyllnad. Här måste jag nog tillverka något slags schrader till M3 adapter så jag kan pumpa upp IFPn, stay tuned...
    20190626_231206.jpg

Därefter är det nog klart, så när som på "ytterbensservice", men det tar jag nog som sagt vid ett senare tillfälle. Alla tätningar såg fina ut och återmonterades så vi får se om det håller tätt nu. Annars blir det som sagt inköp av tätningssats och så om igen med alltihopa. ?
    Redigerad 3 gång(er). Senaste ändring 2019-06-27 00:36 av Valhalla_.

Av:
    Jimel
    Snyggt! Hoppas det håller nu då :)

Av:
    happymtb.fr
    Vågat att ge sig på den!
    Du hittade alltså inget som var fel?

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Valhalla_
    "Hur svårt kan det vara" är något som jag ofta hör i mitt huvud. ?

Hittade inget direkt uppenbart fel. Möjligen lite lite kontaminering i backventlien längst upp men jag vet inte om det var felet. Inga repor invärtes och inga blåsta o-ringar. Men det kan ju vara så med hydraulik att man inte alltid ser på tätningarna att de är dåliga. Kan ju vara så att det läcker under tryck.

Ikväll ska jag försöka ordna en adapter så jag kan pumpa upp den. Får hoppas det funkar nu.

Av:
    Valhalla_
    20190627_174948.jpg

20190627_175300.jpg

Nu saknas bara en genomborrad m3 skruv att limma fast :-)

Av:
    Valhalla_
    Svarvade till en liten hylsa..
    20190628_215300.jpg

Lite hårdlödning
    20190628_221020.jpg

Det funkar nog
    20190628_221410.jpg

Sådär.. i med 275 psi.
    20190628_222816.jpg

Tillbaks med låsringar osv.. the reverse of disassembly så att säga.. :-D
    20190628_223453.jpg

Och så slutligen, första testet..... Den går in och ut som den ska och utan missljud. Och det bästa av allt - den fungerar!
    Den förblir stilla när den ska vara stilla! Nu återstår bara lite tester på hojen, men detta verkar onekligen lovande! Woohoo!
    20190628_223755.jpg

Det gick ju finfint, med endast dessa två specialverktyg! Up yours, fox, för att ni gör så dyra verktyg!
    20190628_223923.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-28 22:56 av Valhalla_.

Av:
    Salabaladala
    Skickligt!

Av:
    Krompa
    Spännande!

Av:
    Fältprästen
    På KS Lev kan man råka ut för något liknande om man lyfter i sadeln när den inte är uppe.
    Då läcker det luft genom packningarna och sadelstolpen blir "svampig". Löses genom att plocka isär och sätta ihop igen.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Valhalla_
    Ja det är ju en klassisk metod som löser rätt mycket. Skadar ju inte att testa liksom :-D
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-06-29 07:51 av Valhalla_.

Av:
    jonte987
    Snyggt.

Av:
    happymtb.fr
    Bra jobbat!

#===#==#=#=================================================
    184x44 Fox DHX RC4 coil, Manitou IRT, m.m. säljes: https://happyride.se

Av:
    Valhalla_
    ???

Av:
    Laederlappen
    Tummen upp för finmek?

Av:
    classic
    Ha grymt, men du skulle skojat till det mrd att abrupt avsluta i bildspelet, sen infogat med en bild du hittat på nätet, där du ligger på intensiven. Och skrivit nåt i stil med- fox varnade mig hela tiden. Det var livsfarligt, jag avråder alla att fixa sin egen commander post

Av:
    Valhalla_
    Inte rört sig alls på hela dagen. ?
    20190629_214344.jpg

Eftersom min hoj har 31.6 och stolpen är 30.9 så fick jag köra med shim. Det rekommenderas att inte köra det för kolfiberramar så nu är det väl dubbeldöd..
    Å andra sidan är shimsets instick lika långt som stolpens min insert markering så jag kan inte se något problem med detta..
    20190629_225522.jpg

Av:
    Makten
    Valhalla_ skrev:
    Det rekommenderas att inte köra det för kolfiberramar så nu är det väl dubbeldöd..

Problemet är nog att det blir galvanisk festival när shimset inte är ytbehandlat. Kolfiber och alu kan ge väldigt tråkiga effekter, såsom att det inte går att demontera när det suttit ett tag. Men om du geggar in grejerna med fett så ska det nog inte vara några problem.

Av:
    Valhalla_
    Jaha, då förstår jag. Det ska jag hålla koll på. Drog på rätt friskt med greppasta men får demontera så småningom. Eller kanske försöka mig på att anodisera shimset. ?

Av:
    Valhalla_
    Eller så köper jag en anodiserad nästa gång jag beställer nåt från düsklandt..

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ