Valhalla_
Aktiv medlem
Fox transfer service DIY guide
Är numera ägare av en Fox transfer stolpe som sjunker när man sitter på den och stiger när man kliver av. Den låser inte. Så jag tänkte att jag testar en DIY approach för att fixa detta. Första steget är att ta isär, rengöra och sätta ihop igen Funkar inte det, gör jag om samma sak men byter packningar osv. Tanken är att lösa det utan specialverktyg så långt det går, och det jag måste ha men inte har, det får jag tillverka. Tänkte det är lika bra att ta bilder och posta här så att fler kan serva sina transferstolpar själva. Fast det kan ju hända att jag inte lyckas med detta och då blir denna guide överflödig :-)
Jag ignorerade varningstexterna på stolpen om att man dör om man öppnar stolpen, och följde (typ) guiden som finns på Fox hemsida.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=882
Skruva loss botten
Låsring.. pilligt.
Kläm skaftet och skruva loss denna del
Viktigt! Denna lilla skruv ska lossas försiktigt så att trycket långsamt pyser ut. Det är nog denna del av processen man dör av om man gör fel. Följ guiden på Fox hemsida.. :-)
Lossa insexan uppepå. Försiktigt, det kan fortfarande vara trycksatt i viss mån. Jag spillde ut ungefär en matsked olja härigenom.
Förbaskade låsringar
Lossa "korken" i botten. Ännu en låsring...
Den observante ser att jag inte tagit isär inre och yttre rör. Det stämmer. Vet inte hur jag ska få isär dem utan det där stora gängade verktyget. Får ta detta vid ett senare tillfälle.
Jag ignorerade varningstexterna på stolpen om att man dör om man öppnar stolpen, och följde (typ) guiden som finns på Fox hemsida.
https://www.ridefox.com/fox17/help.php?m=bike&id=882
Skruva loss botten
Låsring.. pilligt.
Kläm skaftet och skruva loss denna del
Viktigt! Denna lilla skruv ska lossas försiktigt så att trycket långsamt pyser ut. Det är nog denna del av processen man dör av om man gör fel. Följ guiden på Fox hemsida.. :-)
Lossa insexan uppepå. Försiktigt, det kan fortfarande vara trycksatt i viss mån. Jag spillde ut ungefär en matsked olja härigenom.
Förbaskade låsringar
Lossa "korken" i botten. Ännu en låsring...
Den observante ser att jag inte tagit isär inre och yttre rör. Det stämmer. Vet inte hur jag ska få isär dem utan det där stora gängade verktyget. Får ta detta vid ett senare tillfälle.
Senast ändrad: