insinuerar nu inget om någon här, men generellt har jag märkt att många forumdebattörer på internet har många förutfattade meningar om andras tankar, åsikter och motiv. Oftast grundar sig nog dessa i den egna världsbilden och förståelsen för att någon annan kan tycka och tänka annorlunda är så gott som bortblåst. Alla som inte tycker och tänker som en själv är ett offer för det svarta hål av meningslöshet som arbetssamhället borrat upp i deras hjärtan, tycks vissa anse. Själv försöker jag bortse ifrån motivet när någon undrar något på nätet, och istället bidra sakligt med den kunskap jag har kring det aktuella ärendet. Men det är ju jag det. Om någon annan vill uppgradera sin båt med prylar som jag tycker är rena vansinnet, vilket händer ibland i båtforum jag är med i, så är det ju varken deras problem att jag tycker det är vansinne, eller mitt problem att de gör något med sin båt som är vansinnigt. Blir det bättre för dem, är det ju inget som hindrar att jag bidrar med min kunskap för att de ska kunna genomföra sina vansinnen. Och vill jag inte bidra, scrollar jag bara vidare.
För min del handlar den uppgraderingen jag funderar över kring helt praktiska saker. Jag har nu cyklat lite på min MTB och kört en cykelvasa på den. Det är några saker med den som kan förbättras på ett sätt som gör att jag skulle uppleva en klar förbättring för mig i spåret. Intressant nog visade det sig att de förbättringarna redan finns, jag är alltså inte den första att tänka denna tanken. Så, vad kostar då en ny cykel med de förbättringarna. Jag kollade faktiskt aldrig ens det, för jag kände att det är inte aktuellt att byta cykel. Så fick jag syn på detta upgrade kit som Shimano släppt. Tänka sig. Precis det som behövs för att komma tillrätta med de förbättringar jag önskar. Så vet jag att kostnaden att byta cykel är långt mycket mer än kostnaden av en uppgradering. Enda återstående frågan var kring de tekniska förutsättnignarna och möjligheterna. Och de är i princip utredda i denna tråden. Tack för det Sixten och Såkket :)
Sedan kunde jag inte låta bli att notera att ett nytt Shimano XT Micro spline nav inte kostar mer än en freehub. Så nu ska jag bara smälta att jag ska byta nav också, det hade jag ju inte tänkt göra. Men just nu lutar det åt att det blir Shimano XT microsplines rakt igenom. Deras upgraderingskit + nya navet. :-)
För de av er vars ekonomiska situation är sådan att ni tycker att en kostnad en bit under 4000:- för denna operation är för dyr, så kan jag bara beklaga. Ur mitt perspektiv är det inte bara det mest ekonomiskt fördelaktiga för att uppnå den funktion jag söker, utan jag får dessutom behålla den cykel jag har och gillar och jag får lära mig en massa nytt längs resans väg.