Lättare mtb-lopp?

Roger l

Ny medlem
Lättare mtb-lopp?
Åkte engelbrektsturen i somras, delvis i regn. Rena rama slakten. Halvslut redan efter första rejäla stigningen. Många svordomar. Inga feta tanter att ligga i suget bakom. Osv
Finns det inga lite softare lopp och som ändå är lite längd på typ 50km och över. Gärna med relativt många deltagare, roligare då. En hel del lopp presenteras inte i de större cykelkalendrarna. Kanske finns nåt man missat. Tips mottages.

Lättare mtb-lopp?
Roger l sa:
Åkte engelbrektsturen i somras, delvis i regn. Rena rama slakten. Halvslut redan efter första rejäla stigningen. Många svordomar. Inga feta tanter att ligga i suget bakom. Osv
Finns det inga lite softare lopp och som ändå är lite längd på typ 50km och över. Gärna med relativt många deltagare, roligare då. En hel del lopp presenteras inte i de större cykelkalendrarna. Kanske finns nåt man missat. Tips mottages.

Cykelrallaren är väl ännu enklare än långloppscupen? Ska vara fint vad jag hört.

Lättare mtb-lopp?
Ta i mindre nästa gång? Engelbrektsturen är ett ganska lättcyklat långlopp, det som kan göra det hårt trots detta är att farten blir därefter om man har tävlingsambitioner.

Om du med softare lopp menar ett lopp där alla köra lungt i ditt tempo är det nog svårt.

Lättare mtb-lopp?
fredrikw sa:
Ta i mindre nästa gång? Engelbrektsturen är ett ganska lättcyklat långlopp, det som kan göra det hårt trots detta är att farten blir därefter om man har tävlingsambitioner.

Om du med softare lopp menar ett lopp där alla köra lungt i ditt tempo är det nog svårt.

Med soft avser jag nog hellre mindre teknisk. Upplevde vissa partier i engelbrektsloppet som väldigt knixiga och fick hoppa av cykeln på åtskilliga ställen. I motionsspåret fick man ingenting gratis, sög som fan under däcken. Nu kanske den var extra tuff ifjol eftersom det hade regnat en del.

Lättare mtb-lopp?
Roger l sa:
Med soft avser jag nog hellre mindre teknisk. Upplevde vissa partier i engelbrektsloppet som väldigt knixiga och fick hoppa av cykeln på åtskilliga ställen. I motionsspåret fick man ingenting gratis, sög som fan under däcken. Nu kanske den var extra tuff ifjol eftersom det hade regnat en del.
Ok, då är det nog Cykelvasan eller något av alla de nya gravel-loppen som börjar dyka upp lite överallt som gäller i så fall, för som MTB-lopp är Engelbrekt ett ganska enkelt lopp rent tekniskt.

Lättare mtb-lopp?
Bergslagsloppet finns också. Jag har visserligen ingen koll på hur tungt det är jämfört med andra lopp men det finns tre olika distanser att välja mellan. Då kan du ju ta den som du gillar bäst.

Lättare mtb-lopp?
Jo det blir nog cykelvasan nästa sommar. Men hajade till på priset, 1650 spänn! Måste dricka jääävligt mycket blåbärssoppa för att gå break even ?.

Lättare mtb-lopp?
Janus82 sa:
Bergslagsloppet finns också. Jag har visserligen ingen koll på hur tungt det är jämfört med andra lopp men det finns tre olika distanser att välja mellan. Då kan du ju ta den som du gillar bäst.

Bergslagsloppet är inte jättelätt om du vill cykla fulllängdsloppet. Ganska mycket stigning (1000m) och en hel del tekniska partier. Fast första 2 milen som är kortaste varianten är mest grusväg och lättare stig så det är ett alternativ.

Lättare mtb-lopp?
Cykelrallarn låter som något som borde passa din beskrivning. Inte tekniskt svårt, men ändå ett MTB lopp, med lite stig, och en hel del grusväg. Brukar vara lite lagom många startande så att det inte är kaos i starten som på vissa andra lopp.

Lättare mtb-lopp?
plumse sa:
RockyRider sa:
Bockstensturen 50 km i Varberg kanske kan vara något. Jag har bara kört 100 km men halvan är nog rätt snäll tekniskt sett.

Har också bara kört 100km, men om 50km är mindre tekniskt än 100km så ligger svårighetsgraden i nivå med en trainer ?

Citerar mig själv...
Vad jag egentligen ville säga var att lite övning kommer göra underverk. Om det kändes teknisk är faktiskt Jolinwood inne på rätt spår. Kanske inte så drastiskt dock?
Men helt ärligt... Öva och kränk! Typ. ?

Lättare mtb-lopp?
Snapphaneturen! Inte så teknisk alls, jag lyckades hålla mig på pedalerna hela tiden med helstel hoj. Det finns 45/60 km. Tre ordentliga stigningar dock. Grymt fint lopp.

Lättare mtb-lopp?
Sambal Oelek sa:
Snapphaneturen! Inte så teknisk alls, jag lyckades hålla mig på pedalerna hela tiden med helstel hoj. Det finns 45/60 km. Tre ordentliga stigningar dock. Grymt fint lopp.
Kan man kalla det soft(som TS efterfrågade) är väl frågan?
Kanske längst bak och utan tidsmål :)

Senast ändrad:
Lättare mtb-lopp?
Vet inte var i landet du söker lopp, men i närtid så finns Svartåloppet den 12/10:
https://eventor.orientering.se/Docu..._TsFPL1zAblQX-IdCO0APhVXGuJEZuUKW8Yk7lfDMoYN8
Inte så långt, inte så krävande, men kul med nåt på höstkanten.
Sen brukar Karlstadkåsan gå i November, men där har jag inte sett några datum än. Riktigt kul lopp med specialsträckor och tidtagning med "orienteringspinnar". Både dag- och nattetapper!

Lättare mtb-lopp?
Dalslands XC ! 60km enkel teknisk cykling med majoritet av grus / skogsmaskinsvägar med enstaka inslag av lätt stig. Bra tävling att börja säsongen med...

Lättare mtb-lopp?
Aeromiten sa:
Sambal Oelek sa:
Kan man kalla det soft(som TS efterfrågade) är väl frågan?
Kanske längst bak och utan tidsmål :)
Men TS lade ju till sedan att inte så tekniskt var det som menades med soft.
Men visst, jag har inte så bra koll på MTB-lopp. I min värld var det loppet soft men det är ju väldigt olika preferenser inom den här disciplinen :)

Lättare mtb-lopp?
Alla lopp blir hårda bara man tar i allt man har. Men alla långlopp är tekniskt enkla, det är distansen som gör det tufft, ihop med vädret såklart. Lera är inte tekniskt svårt men blir snabbt tufft.

Tillbaka
Topp