Kedjetest deluxe

Kedjetest deluxe
Wow. Galet ambitiöst. Men kedjeolje-testet var ju nästan intressantare. Det stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Drylube är skit och gamla Finishline Wetlube som vi är många som hyllat på Happy genom tiderna stod sig väl. Själv kommer jag lägga en beställning på NFS när jag har tryckt enter. Saltlaken jag kör genom varje dag äter kedja.

Kedjetest deluxe
Använder NFS och kommer aldrig köra med något annat såvida inte min olja tar slut och det inte finns att få tag på. Kan det betyda att jag tycker den är bra? Fast jag måste iofs byta kedja till nästa sommar för den helslut nu.

Kedjetest deluxe
intressanta data, men så invirade i ett niagarafall av amerikanskt ordbajs och reservationer att eventuella slutsatser döljs i en tät dimma.

låt tyskarna sköta dylika tester

att som det möjligtvis framskymtar i ordflödet att smalare kuggkransar och kedjor skulle innebära bättre hållbarhet irl återstår att visa. har man hittat någon tulipanaros för bättre hållbarhet på nya och smalare generationer kedjor blir det förstås ännu bättre om den tekniken appliceras på bredare varianter.

.

Kedjetest deluxe
Jag lyckas inte hitta en enda webbsajt där NFS går att beställa. På tillverkares egna hemsida så verkar det inte gå att välja Sverige som land utan att man måste maila om offert på frakten. Hittade den till slut på en norsk sajt som ville ha 350kr (!!!) i frakt. Så tips var man kan köpa det enkelt mottas tacksamt.

Senast ändrad:
Kedjetest deluxe
Mathias sa:
Wow. Galet ambitiöst. Men kedjeolje-testet var ju nästan intressantare. Det stämmer väl överens med mina egna erfarenheter. Drylube är skit och gamla Finishline Wetlube som vi är många som hyllat på Happy genom tiderna stod sig väl. Själv kommer jag lägga en beställning på NFS när jag har tryckt enter. Saltlaken jag kör genom varje dag äter kedja.
2.5 gram salt per kvadratmeter ligger det salt är dyrt sand billigt.

Kedjetest deluxe
Väldigt intressant! Jag har alltid kört GX-kedjor och utgått ifrån att de dyrare kedjorna håller max lika länge, eller till och med sämre som är fallet med många kassetter (fast med lägre vikt).

För mig är en annan aspekt dock att en kedja blir rätt geggig efter ett tag (om man kör när det är blött och lerigt dvs). Någon gång har jag tagit loss och rengjort grundligt, men annars brukar det funka tills den ändå är sliten. Håller kedjan längre behöver man nog bli bättre på rengöringen, så mängden meck per mil blir inte nödvändigtvis mycket mindre.

Kedjetest deluxe
AX3L sa:
Väldigt intressant! Jag har alltid kört GX-kedjor och utgått ifrån att de dyrare kedjorna håller max lika länge, eller till och med sämre som är fallet med många kassetter (fast med lägre vikt).

För mig är en annan aspekt dock att en kedja blir rätt geggig efter ett tag (om man kör när det är blött och lerigt dvs). Någon gång har jag tagit loss och rengjort grundligt, men annars brukar det funka tills den ändå är sliten. Håller kedjan längre behöver man nog bli bättre på rengöringen, så mängden meck per mil blir inte nödvändigtvis mycket mindre.

Xx1 eagle håller iaf bra som satan på mtb.

Kedjetest deluxe
Mathias sa:
Jag lyckas inte hitta en enda webbsajt där NFS går att beställa. På tillverkares egna hemsida så verkar det inte gå att välja Sverige som land utan att man måste maila om offert på frakten. Hittade den till slut på en norsk sajt som ville ha 350kr (!!!) i frakt. Så tips var man kan köpa det enkelt mottas tacksamt.
Vilken norsk shop var det du hittade?

Kedjetest deluxe
AX3L sa:

Återkommande sedan i många recensioner av grupper och samtal med representanter för märkena själva är uttalanden i stil med "slx är gott nog men jag kör xtr-kedja". Men det är kul att få lite data på det mer än sådana lite svepande uttalanden.

Kedjetest deluxe
Luzen sa:
Mathias sa:

NFS är riktigt bra, fick en flaska från Silca för ett par år sen och började använda den i våras. Otroligt dryg och håller kedjan ren och tyst.
Knepigt med ställen att köpa i EU, det ställe jag fått nys om är Beijers cykel i Malmö.

Kedjetest deluxe
Luzen sa:
Mathias sa:

Här: https://www.sorensensykler.no/?s=nfs

Någon som är intresserad av gruppköp i Stockholmstrakten?

Kedjetest deluxe
Mathias sa:
Luzen sa:
Mathias sa:

Tror nästan att det blir dyrare än att beställa direkt från NixFrixShun.
15 USD per flaska, fri frakt internationellt om man beställer för över 30 USD. Även om man lägger på 30% för tull+moms så blir det mindre än 199 NOK + frakt.

Kedjetest deluxe
emilh sa:
Mathias sa:
Luzen sa:
Mathias sa:

15 USD per flaska, fri frakt internationellt om man beställer för över 30 USD. Även om man lägger på 30% för tull+moms så blir det mindre än 199 NOK + frakt.
Från Norge tillkommer även moms på cykeltillbehör.

Kedjetest deluxe
emilh sa:
Luzen sa:

Dåså. Men gruppköpstanken är bra, vill fler i Stockholm slänga iväg en beställning till NixFrixShun och dela på kostnaderna så är jag gärna med.

Är du säker på att produkten är tillåten att importera till EU? Se till att få innehållsförteckning och kolla med tullverket innan du importerar farliga kemikalier.

Kedjetest deluxe
Rattnalle sa:
AX3L sa:

Återkommande sedan i många recensioner av grupper och samtal med representanter för märkena själva är uttalanden i stil med "slx är gott nog men jag kör xtr-kedja". Men det är kul att få lite data på det mer än sådana lite svepande uttalanden.
Jag har inte läst hela artikeln jättenoga men jag skulle säga att resultatet som presenteras gäller för förhållanden som själva testet återskapar. Vidarekoppling till verkligheten, speciellt när det gäller mtb, återstår att bevisa!

Ändå rätt kul att se hur kedjorna håller mot en likvärdig belastning. Bara synd att dom inte hade med kedjan som jag använder sen jag gick över till 11-delat, dvs pc-x1... ?

Kedjetest deluxe
happymtb.fr sa:
Rattnalle sa:
AX3L sa:

Jag har inte läst hela artikeln jättenoga men jag skulle säga att resultatet som presenteras gäller för förhållanden som själva testet återskapar. Vidarekoppling till verkligheten, speciellt när det gäller mtb, återstår att bevisa!

Ändå rätt kul att se hur kedjorna håller mot en likvärdig belastning. Bara synd att dom inte hade med kedjan som jag använder sen jag gick över till 11-delat, dvs pc-x1... ?
Givetvis. Men med detta och att Shimanos representant säger om nya tolvdelade att om det är någon del man ska köpa dyrare är det kedjan så kanske det finns någon sanning i.

Kedjetest deluxe
Bengt-re sa:
Örjan Lax sa:
Kanske innehåller ptfe? ☹️

Det är ju iofs (tyvärr) fortfarande tillåtet, men det finns annat spännande vilket inte är det. Importerar man får man se till att ha koll - kan bli otrevligt annars.

BTW är produkten bara rent fejk enligt vissa.
https://forums.roadbikereview.com/components-wrenching/nfs-chain-lube-353425.html

Du läste inte hela tråden där en som är skeptisk debunkar sig själv. Samt andra tester på nätet och framförallt det riktiga kontrollerade testet i länken från kedjetestet. Jag ska kolla med tillverkaren om det går att importera till Sverige. Något säger mig att det är stop då alla affärer har slutat med det. Jag tror också det är något farligt ämne som EU förbjudit.

Kedjetest deluxe
Ledsen att jag spårar den här tråden lite. Vi kan återgå till att diskutera kedjor strax. Josh på Nixfrixshun svarade mig precis att om vi lägger $30 för frakt så går det bra att beställa direkt från dem. Så jag vill ha en flarra i alla fall. Men jag startar en egen tråd för enkelhetens skull.

Senast ändrad:
Kedjetest deluxe
4000 sek per liter som standardpriset liknar. låter som svart marknad redan där. någon skrattar på vägen till banken.

läste att enligt frictionsfacts finns det åtta andra smörj som är 'bättre'

Kedjetest deluxe
kais01 sa:
4000 sek per liter som standardpriset liknar. låter som svart marknad redan där. någon skrattar på vägen till banken.

I smörjtesten som den där Kerin gjorde för ett tag sedan så var h*ns rekommendationer Smoove och därefter Squirt.
(CS UFO kom egentligen på första plats men var för dyr att använda till vardags)

Kedjetest deluxe
Spacekitty sa:
kais01 sa:

I smörjtesten som den där Kerin gjorde för ett tag sedan så var h*ns rekommendationer Smoove och därefter Squirt.
(CS UFO kom egentligen på första plats men var för dyr att använda till vardags)

Fast om Smoove så stod det så här

“Smoove is a double-edged sword; to work it into the chain is tough. But once prepped, its resistance to riding in crap conditions is amazing. However, a wet ride will need the chain stripped and cleaned afterward.”

Det där sista var jag inte så sugen på... och den var inte testat än för hur mycket friktion den alstrade även om det verkade som om den skulle testa bra.

Kedjetest deluxe
happymtb.fr sa:
Hur många watt vinner man jämfört med en annan smörja?

Upp till 5W. *Av de testade smörjorna*

Friction-Facts-Drip-Lube-Test-1.jpg

Kedjetest deluxe
Mathias sa:
Spacekitty sa:
kais01 sa:

Fast om Smoove så stod det så här

“Smoove is a double-edged sword; to work it into the chain is tough. But once prepped, its resistance to riding in crap conditions is amazing. However, a wet ride will need the chain stripped and cleaned afterward.”

Det där sista var jag inte så sugen på... och den var inte testat än för hur mycket friktion den alstrade även om det verkade som om den skulle testa bra.
Med tanke på hur extremt lätt Squirt är att använda och att det krävs noll rengöring av kedjan så behöver ett alternativ vara rätt mycket bättre för att vara värt att överväga tycker jag. Särskilt i väta eftersom det är där Squirts svaghet är.

Om man cyklar väldigt långt på en gång kanske det finns andra aspekter att ta hänsyn till, men för turer på upp till en dag inklusive ett gäng fikastopp räcker den för mig.

Kedjetest deluxe
nfs för typ 4000 sek per liter alltså några tiondels watt bättre än vanlig syntetmotorolja såsom mobil1, tillgängligt som ekvivalent produkt på närmsta biltema för 100 sekiner per liter. så billig att man kan applicera den flödigt och sas tvätta med den innan man torkar av. på köpet smörja som fungerar bra i minusgrader.

Senast ändrad:
Kedjetest deluxe
kais01 sa:
nfs för typ 4000 sek per liter alltså några tiondels watt bättre än vanlig syntetmotorolja såsom mobil1, tillgängligt som ekvivalent produkt på närmsta biltema för 100 sekiner per liter. så billig att man kan applicera den flödigt och sas tvätta med den innan man torkar av. på köpet smörja som fungerar bra i minusgrader.

Det handlar egentligen inte om det. Hög effektivitet är en bonus men en olja som inte sliter på kedjan så att man kan cykla längre utan att byta kedja och andra slitdelar är det viktiga.

Från testet:
chain-wear-based-on-chain-lube-selection-main-test.jpg

Varje block ovan är 100mil. 100% slitage betyder att kedjan har stretchat 0,5mm på sju länkar och har börjat uppvisa slitage. Squirt klarar lite drygt 400mil innan kedjan uppvisar slitage och NFS "lite mer" (oklart exakt hur mycket).

Kerin citeras i testet att en kedja som underhålls med NFS ska kunna klara 1200 mil. Det är rätt imponerande. Men nu låter det som om jag är anställd på NixFrixShun. Jag återger bara vad jag dragit för slutsatser av testet och är nyfiken på att testa om det stämmer.

Edit: Lite språk.

Senast ändrad:
Kedjetest deluxe
Luzen sa:
emilh sa:
Mathias sa:
Luzen sa:
Mathias sa:

http://www.beijerscykel.se/ Har den på hyllan. Så svårt var det med den saken.

24AB7DFB-3BAF-4624-BD46-954494578AEF.jpeg

Senast ändrad:
Kedjetest deluxe
Nice! Jag tror de har slutat med NFS+ som är biodegradable för den finns inte på NixFrixShuns hemsida längre. Men jag såg att Beijer hade två flarror av den andra sorten med på hyllan.

Kedjetest deluxe
Mathias sa:
kais01 sa:

Det handlar egentligen inte om det. Hög effektivitet är en bonus men en olja som inte sliter på kedjan så att man kan cykla längre utan att byta kedja och andra slitdelar är det viktiga.

jag väljer låg friktion alla dagar i veckan, så länge smörjan håller ett vettigt cykelpass per applicering och inte är direkt till nackdel för hållbarheten. visst, kan jag få längre hållbarhet dessutom; gärna för mig.

men att diverse mer eller mindre hemkokta undermedel för cykelkedjor skulle ha väsentligt mer filmbärande och därmed slitageskyddande förmåga än t ex högsta köpbara kvalitet av motorolja får man nog se som en from förhoppning, så länge inte motsatsen bevisats.

en viktig faktor är förstås hur och hur ofta medlet appliceras. att som nfs tydligen rekommenderar dutta tio droppar lite här och var på kedjan och tro att det tar sig in i varje länks inre liv är inte precis åt det seriösa hållet.

Kedjetest deluxe
kais01 sa:
Mathias sa:
kais01 sa:

jag väljer låg friktion alla dagar i veckan, så länge smörjan håller ett vettigt cykelpass per applicering och inte är direkt till nackdel för hållbarheten. visst, kan jag få längre hållbarhet dessutom; gärna för mig.

men att diverse mer eller mindre hemkokta undermedel för cykelkedjor skulle ha väsentligt mer filmbärande och därmed slitageskyddande förmåga än t ex högsta köpbara kvalitet av motorolja får man nog se som en from förhoppning, så länge inte motsatsen bevisats.

en viktig faktor är förstås hur och hur ofta medlet appliceras. att som nfs tydligen rekommenderar dutta tio droppar lite här och var på kedjan och tro att det tar sig in i varje länks inre liv är inte precis åt det seriösa hållet.

Oljan är säkert jättebra, men jag säger också bullshit om det där med tolv droppar per smörjomgång. En vettig kedjesmörjning görs genom att man lägger en linje olja tvärs över varje länkskarv, så att den går in mellan alla rörliga delar. Förstår inte hur det ska gå till om man ska använda sig av tolv droppar..

Kedjetest deluxe
Orkar inte igenom hela artikeln varken om kedjor eller smörjmedel, så därför kanske jag missar något. Men är det inte lite väl stor frånvaro av källkritik och att alla bara köper resultaten rakt av? Speciellt när man tidigare läst trådar om eaglekedjor som spricker i länkarna osv.

Förstår att människan gjort ett jättejobb med att testa grejer (av oklar anledning, i 3 000 h och därtill med utlägg av motsvarande ca 100 000 svenska kronor ur egen ficka(?)), för att komma fram till att de senaste grejerna är helt sjukt mycket bättre än de föregående. Få människor skulle göra en sådan uppoffring för att få reda på vilken kedja man kan vinna några tiondels watt på eller cykla några hundra mil extra, speciellt eftersom man kan köpa och byta hur många kedjor som helst för 100 000 kr och 3000 timmar.

Jag tar till mig resultatet med en aning skepsis.

Kedjetest deluxe
som sagt. ordflöde, dimridåer och reservationer utan slut.

när det t ex gäller nfs; en tillverkare som är så världsfrånvänd när det gäller att då smörjan dit den hör hemma; hur seriös eller bra är själva produkten?

varit igenom diverse produkter och upptäckte snart att ju klibbigare desto sämre. för friktionen och smutsen. fy usch för en del sirapsliknande brygder.

sen gör flera av mina hojar flitig tjänst på vintern. då skiljs agnarna från vetet kan jag säga.

Kedjetest deluxe
läste nyfiket på lite noggrannare i testet från mathias graf härovan.

https://zerofrictioncycling.com.au/wp-content/uploads/2018/01/Lubricant-detail-review-Silca-NFS.pdf

det framgår att nfs är en tjockflytande beredning som trots det ger bra friktionsvärden liksom slitagevärden i utgångsläget utan smuts (block1). den hanterar sedan torrt damm på ett bra sätt (block2), och återhämtar sig vid fortsatt användning åter i ren miljö på ett ganska bra sätt (block3).

sedan har den vissa problem med våt smuts (block4), och tyvärr närmast havererar i block5 som kommer därefter, vilket testar hur den i återigen ren miljö sas renar upp sig efter den våta smutsen. extremt högt slitage. en bra smörj ska enligt mig vid fortsatt applicering hjälpa till att rena ur kedjan i den här viktiga och användbara situationen.

varför kerin först till stor del väljer att slita ut kedjan på andra moment innan det viktiga testet med våt smuts kommer är höljt i dunkel. ett flertal smörj kommer aldrig fram till våt-testet och ffa det intressanta som händer därefter.

i ett sidotest finner man sedan att nfs håller fullständigt extremt bra i ren miljö om man bara kör på utan att efterbehandla. förstås närmast att förvänta eftersom den är tjockflytande. på en torr heldagsrunda typ vr kan man räkna med att den håller varvet runt, ett bra användningsområde. men råkar det regna måste kedjan sedan noggrannt rengöras, annars slits den mycket snabbt ut

har som sagt testat tjockflytande smörjor förr, och blivit allmänt avogt inställd till dessa. smuts bli det, och den är dessutom extra svår att få bort. och vintertid går det trögt som attan.

men till enstaka användning ett långlopp skulle jag gärna överväga nfs. varaktigheten kombinerat med ändå låg friktion är då intressant.
.

Bilagor

• 10D999F2-47D6-40FF-B0EC-7BECE89DD810.jpeg
    10D999F2-47D6-40FF-B0EC-7BECE89DD810.jpeg
    117.8 KB · Besök: 156
Senast ändrad:
Kedjetest deluxe
Jag håller med om att testet är märkligt uppbyggt på det sättet. Varför inte testa alla kedjor under samma förhållanden från början. Ett blött test och ett torrt test. Det finns ju trots allt de lubes som kallas för "dry" och "wet". Kerin som har gjort kedjetestet skriver att NFS är en wetlube så den "borde" hålla under blöta förhållanden. Hur bra den fungerar gentemot andra är ju svårt att säga med tanke på testet då flera redan blivit utslagna... Jag har kört MucOff Wet lube sista året så jag har i alla fall något att jämföra med i närtid när jag köpt min flaska.

Kedjetest deluxe
Blev aldrig klok på det där kedjesmörjtestet när det kom härom året. Vad ska man välja?
Har f ö haft kontakt med en kille som heter Garth Wilson och han gör så här: http://wilsonminesco.com/bikes/chainwax/. 3200 mil (20.000 miles) på en kedja låter fantastiskt, även om han bara cyklar i södra Kalifornien där solen alltid skiner. Grafit och värmeljus (paraffin, inte stearin), hur svårt kan det bli? ;-)

Kedjetest deluxe
kais01 sa:
låt tyskarna sköta dylika tester
kais01 sa:
att diverse mer eller mindre hemkokta undermedel för cykelkedjor skulle ha väsentligt mer filmbärande och därmed slitageskyddande förmåga än t ex högsta köpbara kvalitet av motorolja får man nog se som en from förhoppning, så länge inte motsatsen bevisats.
Redan för 10 år sedan testade tyska tidningen Tour 50 olika kedjesmörjor
a_eade3dac46.jpeg

Här kan du själv ladda hem, och läsa, hela testet https://www.tour-magazin.de/komponenten/ketten/kettenschmiermittel/a8172.html

Bland de testade kedjesmörjorna finns en syntetisk motorolja
gtx-15w-40-a3-b3-en.png.img.500.medium.jpg

Castrol GTX 15W40

Den fick inte sämst resultat, men det var många kedjesmörjor som fick bättre resultat

/Håkan

Kedjetest deluxe
HåkanC sa:
Castrol GTX 15W40

Den fick inte sämst resultat, men det var många kedjesmörjor som fick bättre resultat

/Håkan

Nä, men då är det ju inte hypoidolja heller :-)

Det här med kedjesmörj är religion. Min religion är det som står på hyllan f.n.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp