Mathias sa:
kais01 sa:
nfs för typ 4000 sek per liter alltså några tiondels watt bättre än vanlig syntetmotorolja såsom mobil1, tillgängligt som ekvivalent produkt på närmsta biltema för 100 sekiner per liter. så billig att man kan applicera den flödigt och sas tvätta med den innan man torkar av. på köpet smörja som fungerar bra i minusgrader.
Det handlar egentligen inte om det. Hög effektivitet är en bonus men en olja som inte sliter på kedjan så att man kan cykla längre utan att byta kedja och andra slitdelar är det viktiga.
jag väljer låg friktion alla dagar i veckan, så länge smörjan håller ett vettigt cykelpass per applicering och inte är direkt till nackdel för hållbarheten. visst, kan jag få längre hållbarhet dessutom; gärna för mig.
men att diverse mer eller mindre hemkokta undermedel för cykelkedjor skulle ha väsentligt mer filmbärande och därmed slitageskyddande förmåga än t ex högsta köpbara kvalitet av motorolja får man nog se som en from förhoppning, så länge inte motsatsen bevisats.
en viktig faktor är förstås hur och hur ofta medlet appliceras. att som nfs tydligen rekommenderar dutta tio droppar lite här och var på kedjan och tro att det tar sig in i varje länks inre liv är inte precis åt det seriösa hållet.