• Mekguide: byta styrlager

Av:
    oxr
    När Happymtb skulle testa styrlager bytte jag och Markus styrlager på hans cykel. Vi passade då på att fotografera hela bytet, och det blev nästan 40 bilder.

Ett FSA cartridgelager byttes ut mot ett PRO cartridgelager. De flesta cartridgelager på marknaden ser ungefär likadana ut så den här guiden är därför direkt tillämpbar på nästan alla styrlager. Styrlager med lösa kulor är lite annorlunda men principen är densamma.

Verktyg som går åt när man byter styrlager på det här sättet är:
    5 mm insexnyckel
    skruvmejsel
    träklossar
    hammare
    spännrem
    rör med dimension 1 1/8"
    gängstång (M20) med brickor och muttrar
    verktyg för gängstångens muttrar

Vi börjar med att lossa topcapen, den lilla brickan som sitter överst på styrstammen.
    1.jpg
    2.jpg

Därefter lossar vi styrstammens bultar och det gör vi växelvis, ungefär ett halvt varv i taget på varje bult tills den kan lyftas av.
    3.jpg
    4.jpg

Lyft av locket som ligger mellan styrstammen och lagret.
    5.jpg

Se till cykeln är upplyft så att framhjulet hänger fritt i luften. Lägg en träkloss på gaffelröret och ge det ett slag med hammaren.
    6.jpg

Nu har centreringsringen som ligger direkt över gaffeln glidit upp någon centimeter.
    7.jpg

Tryck tillbaka gaffeln så att du kommer åt att dra upp centreringsringen.
    8.jpg

Ta loss lager och tätningar från gaffeln och från lagerskålarna (som sitter i ramen). På just det här styrlagret är lagret fast monterat i skålarna.
    9.jpg

Knacka loss ringen (lagersätet) som sitter på gaffelröret. En stor skruvmejsel brukar funka för att komma åt att göra det.
    10.jpg

Eller så har man sån tur att ringen har en slits. Då böjer man isär ringen och drar upp den.
    11.jpg

Häng gaffeln i ramen med hjälp av en spännrem så behöver du inte bekymra dig om bromsslangarna.
    12.jpg

Nu är det dags att slå ur lagerskålarna. I cykelverkstäder använder man ett rör med fyra slitsar, som gör att stålet fjädrar ut och röret därmed greppar på fyra sidor om lagerskålarna. Jag använder ett gammalt gaffelrör. Principen är samma men det ger sämre grepp. Man får slå ganska hårt. Jag börjar med den nedre skålen.
    13.jpg
    14.jpg
    15.jpg

Därefter är det dags för den övre.
    16.jpg

Då var det gamla styrlagret ute, och det är dags att ta fram det nya.
    17.jpg

Börja med att trä på ringen (lagersätet) på gaffelröret.
    18.jpg

Ta en träkloss och tryck mot ringen. Jag har haft turen att spräcka en kloss så att den får bra stöd mot gaffelröret.
    19.jpg

Slå tills den sitter jämnt runtom. Ibland kan man behöva ha ett mothåll under gaffelkronan för att inte gaffeln ska fjädra.
    20.jpg

* Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha *
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2006-05-24 22:41 av oxr.

• Re: Mekguide: byta styrlager

Av:
    oxr
    Nu är det dags att pressa i lagerskålarna. Fetta in de ytor som ligger mot ramen så glider de lättare.
    21.jpg

Min styrlagerpress är en gängstång i dimension M20, med brickor och muttrar i var ände. Brickorna täcker hela lagerskålen. Förutom de stora brickorna ha jag även lagt en mindre bricka i lagerskålen för att stången inte ska glida snett när man pressar.
    EDIT: gör inte som på bilderna utan se till att ha mindre brickor som gör att belastningen hamnar i botten av lagerskålen. Särskilt på lagerskålar av alumimium är detta viktigt så att materialet inte deformeras.
    22.jpg
    25.jpg

När allt är på plats är det bara att pressa. Se till att skålarna glider in rakt och jämnt.
    23.jpg

Nu är det dags för den övre skålen. Även där fettar jag in de ytor som ligger mot ramen.
    24.jpg
    26.jpg

Sen fettar jag in de ytor där lagren ligger i lagerskålarna.
    27.jpg
    28.jpg

Efter att det nedre lagret trätts på gaffelröret sätter jag tillbaka gaffeln.
    29.jpg

Dra åt spännremmen så att gaffeln inte ramlar ner.
    30.jpg

Lägg i det övre lagret i lagerskålen.
    31.jpg

Tryck i den koniska centrerringen.
    32.jpg

Montera täcklocket som ligger mellan centrerringen och styrstammen.
    33.jpg

Dags att montera styre och styrstam. Eventuellt ska distanser läggas under styrstammen för att få rätt höjd på styret. Se upp så slangar och vajerhöljen hamnar rätt.
    34.jpg

Gaffelröret får inte sticka upp ovanför styrstammens övre kant för då går det inte att justera lagerspänningen. Om det gör det får man använda sig av distanser mellan styrstammen och topcapen. Avståndet ska vara minst 3 millimeter.
    35.jpg
    36.jpg

Dags att justera lagerspelet. Lagret ska vara så hårt åtdraget att det inte glappar, men så löst så att det kan snurra lätt. Ett bra sätt att känna efter glapp är att ha en hand på det övre lagret och skaka cykeln fram och tillbaka med låst framhjul. Glöm inte att dra åt styrstamsbultarna efteråt!
    37.jpg
    38.jpg

Att byta styrlager är ganska lätt, men det kräver att man har en del utrustning för att få ihop det. Som synes ovan behöver det inte vara några avancerade verktyg.

För den som byter gaffeln är proceduren naturligtvis densamma, med den skillnaden att man inte behöver byta lagerskålar.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2013-05-28 16:59 av oxr.

Av:
    Fredrik Larsson
    Mycket bra guide, den läggs till i läsvärt snart hoppas jag.

Varför bytte ni styrlager, slutade FSA lagret att funka?

//Fredrik

Av:
    oxr
    Det kommer att komma en artikel om varför vi bytte. Det gamla lagret fungerade utmärkt.

Av:
    Guzzer
    Bra guide!

Jag gjorde samma sak här om sistens på min Avanti (+ gaffelbyte) och det som var klart besvärligast var att få dit nedre lagerbanan på gaffeln. En träkloss hade aldrig hållit i mitt fall, det gick riktigt trögt mellan överröret och lagerbanan. Samtidigt vill man ju vara extremt varsam om sin nya lagerbana. Några andra tips? I verkstäder har de något slags rör med rätt diameter. Någon som vet vilken?

För övrigt ser oxrs fettburk ut precis som min hårwaxdito... läskigt

/Gzzr

Av:
    Johan A
    En sak förstår jag inte, du skriver att "För en tid sedan bytte jag och Markus styrlager på hans cykel". Var är Markus?? ;o)
    Grymt bra guide annars.

Av:
    oxr
    Guzzer skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Bra guide!
    >
    > Jag gjorde samma sak här om sistens på min
    > Avanti (+ gaffelbyte) och det som var klart
    > besvärligast var att få dit nedre lagerbanan på
    > gaffeln. En träkloss hade aldrig hållit i mitt
    > fall, det gick riktigt trögt mellan överröret
    > och lagerbanan. Samtidigt vill man ju vara extremt
    > varsam om sin nya lagerbana. Några andra tips? I
    > verkstäder har de något slags rör med rätt
    > diameter. Någon som vet vilken?

Om man inte är ensam har jag öppnat skruvstycket precis så mycket att käftarna möter ringens flata ytor. Sen har jag slagit på undersidan av gaffelkronan. Man får hålla mot sidan av skruvstycket för att gaffelröret ska gå fritt.

Av:
    mytomspunnen
    oxr skrev:
    >
    > Om man inte är ensam har jag öppnat skruvstycket
    > precis så mycket att käftarna möter ringens
    > flata ytor. Sen har jag slagit på undersidan av
    > gaffelkronan. Man får hålla mot sidan av
    > skruvstycket för att gaffelröret ska gå fritt.

...och en gång räckte inte ens det. Då var jag tvungen att fila lite på insidan av ringen innan den kunde appliceras.

---------------------------------------------------
    theme song of my life

Av:
    AndersS
    Tack för den eminenta guiden! Tack vare den så håller jag just nu på med att montera mitt första styrlager... =)

Fasiken va gött!

//Anders

Av:
    rymdninja
    Bra guide...roligt för en cykel noob som jag att läsa lite om meket runt hojjarna. Men, mellan bild 36 och 37 står det :

"Dags att justera lagerspelet. Lagret ska vara så hårt åtdraget att det inte glappar, men så löst så att det kan snurra lätt. Ett bra sätt att känna efter glapp är att ha en hand på det övre lagret och skaka cykeln fram och tillbaka med låst framhjul. Glöm inte att dra åt styrstamsbultarna efteråt! "

men jag tycker inte att det framgår riktigt vad som görs. Sker det i samband med att man skruvar på top capen och det är den som drar åt lagret?

--Anders

Av:
    andreaso
    Japp, det är den som drar åt paketet så allt sitter på rätt plats när man sen fixerar det hela med styrstamsbultarna. Jag brukar skruva in topcapbulten precis tills det blir lite motstånd, sen känna efter glapp som på sista bilden, dra åt bulten typ 1/10 varv i taget (räcker att hålla insexan med ett par fingrar), känna efter glapp, osv, tills det slutar glappa. En del styrlager är jäkligt petiga med att ha exakt rätt läge för att det inte ska glappa men ändå gå lätt att styra, och med andra är det mindre noga. Många framgafflar brukar flexa en aning så det är bra att hålla ett par fingrar på lagret så man känner om det verkligen är där det glappar när man ruckar cykeln fram o tillbaka med låst frambroms. Vid montering av nytt styrlager kan man få efterdra efter ett par åk också (lossa styrstamsbultarna -> dra åt topcapbulten några mm tills det slutar glappa -> dra åt styrstamsbultarna igen). Med lite tur behöver man sen inte göra om det på ett år eller så.

Väldigt bra guide!

Av:
    Jonas Arons
    Min förra cykel hade två stora låsmuttrar för att hålla/spänna lagren. När min nya hoj började glappa i styrlagret förstod jag inte hur det skulle dras åt. Tack vare den här sidan gick det galant! Tack för det!

Av:
    s
    Snyggt jobbat!

Har någon erfarenhet av denna typ av "smacka på tills det sitter där det nog borde"-metodik för styrlager?

Kollar man prettohattarna på Chris King och deras tillvägagångssätt så kan man anta att dom skulle avlida om dom läste ovanstående :-)

http://www.chrisking.com

Frågan är alltså om den godtyckliga precisionen i Oskars härliga uppvisning märkbart påverkar hållbarhet på lager och gaffelrör? Någon som provat ovanstående och upplevt att lagren hållet sämre och sämre?

Extra kred till fotografen: Bra bilder!

Av:
    jomper
    Den här monteringen blir inte sämre än den blir om man använder Park Tools dyra verktyg.

På de flesta av mina cyklar har styrlagret knackats i med träkloss och hammare. Var bra skeptisk första gången jag såg det men jag har aldrig haft problem med ett enda styrlager. Aldrig någonsin bytt ett.

Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Rock
    det är inte bara smacka på, du måste inneha någon form av händighet och känsla :-)

Skilnaden mellan Oskars sätt och att göra det med specialtillverkade verkstadsverktyg är tiden det tar och hur lätt det är att utföra bytet. Framförallt ipressandet av lagerskålarna är lättare om du har ett verktyg som centrerar dem åt dig.

Av:
    Lotta B
    Rock skrev:
    > det är inte bara smacka på, du måste inneha
    > någon form av händighet och känsla :-)
    >
    > Skilnaden mellan Oskars sätt och att göra det
    > med specialtillverkade verkstadsverktyg är tiden
    > det tar och hur lätt det är att utföra bytet.
    > Framförallt ipressandet av lagerskålarna är
    > lättare om du har ett verktyg som centrerar dem
    > åt dig.
    Ja precis, med rätt verktyg tar det inte många sekunder alls att fixa det hela. Klart nice om ramen är dyr också, känns skumt att banka lagerskålar i en dyr aluram...

Av:
    MikeTheMan
    Vill mest dela med mig av en absolut nybörjares väg in på cykelbyggevägen.

Jag använde mig av den föreskrivna gängstången, muttrarna och brickorna för att installera styrlagerna. Det var inga problem och de gick jämnt och fint i. Jag började hamra med träbit och hammare, men det kändes inte riktigt hållbart att hamra på så fina nya styrlager som jag införskaffat.

Lösningen med gängstången gick på 75 kr inköpt på Biltema. Rekommenderas starkt.

/Mike

Av:
    gandhi
    Vill bara tacka oxr för den fina beskrivningen som guidat mig genom styrlagerbyte två ggr samt bidra med en bild på ett styrlagerverktyg som en kollega tillverkat med hjälp av svarven. Samma princip som oxr:s verktyg. Funkade klockrent för mig.

P1010020.JPG

~K

STULEN!:Transition Rapture
    Säljes: Vevparti lvg 50/34 165 mm

~Hjulbryggare~

What? No. We can't stop here. This is bat country.

Av:
    Plush
    Hmm... Lagerkoppar i aluminium är det INTE att rekomendera att man tillför tryck på dess yttre kant utan trycket skall tillföras på den inre delen som ska in i ramen... Det vet alla som mekat lite mer seriöst under en längre tid.

Visst... jag säger inte att denna metod som ni visar inte funkar men.. att rekomendera den skulle jag inte göra. Det är alldeles för lätt att paja ett lager på så vis. Gå hellre till nån som har ett riktigt verktyg...

Det här är ett av många verktyg jag tillverkat för att förhindra skador på lager och annat.
    IMG_0030.jpg

Av:
    Atlas
    Jag använder en gammal gängad gaffel och dess mutter för att dra fast nya aheadset lager. Funkar som ovanstående ûberverktyg fast kanske inte riktigt lika snyggt :)

jättesnäll

Av:
    ol__
    Tycker mig finna många tips och skolor på att montera styrlager, men inte lika många på hur man knackar ut ett gammalt. Hur mycket våld bör gå åt? Ram i alu och lager i stål, kan det har ärgat fast? Jag använder en metallstav, ca 1cm tjock, och knackar med hammare runt mot kanten, från insidan. Händer inget. Tycker ändå jag tar i så att det "borde" lossna. Har knackat bort ett gammalt lager en gång innan, och visst satt det och var lite klurigt, men inte riktigt såhär pass hårt.

Av:
    Rattnalle
    ol__ skrev:
    > Tycker mig finna många tips och skolor på att
    > montera styrlager, men inte lika många på hur
    > man knackar ut ett gammalt. Hur mycket våld bör
    > gå åt? Ram i alu och lager i stål, kan det har
    > ärgat fast? Jag använder en metallstav, ca 1cm
    > tjock, och knackar med hammare runt mot kanten,
    > från insidan. Händer inget. Tycker ändå jag
    > tar i så att det "borde" lossna. Har knackat bort
    > ett gammalt lager en gång innan, och visst satt
    > det och var lite klurigt, men inte riktigt såhär
    > pass hårt.

Jag fick ta i en del senast och då var det ändå bara maskinlagret som skulle loss ur den integrerade koppen. Till ett lager som sitter med kopparna pressat i ramen skulle jag nog inte ens försöka utan att riktigt verktyg. Minsta på snedden så sitter det som berget sen.

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Av:
    ol__
    Efter lagt det åt sidan ett tag försökte jag igen. Funderade på vad Rattnalle skrev, och visst är det bättre att pressa på alla sidor istället för enbart en. Så, jag rotade i lådorna och hittade ett 28mm kopparrör. Lite lyxigt kanske, men såg ingen annan användning i närtid. Sågade ut fyra slitsar och böjde till lite lätt. Drog igenom lagerskålen, och slitsarna fjädrade sedan ut bakom lagerskålen och tryckte fint på fyra kanter. Använde även rikligt med 5-56 mellan ram och skål, som fick dra en stund. Krävdes fortfarande ganska mycket kraft, men bort for skålarna till slut :)

Av:
    Rattnalle
    Låter som riktigt finhemmamek :)

Inlägget ovan inleds med största sannolikhet av ett osynligt "Jag tycker att" inte "Jag vet obestridligt att".

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ