Täby kommun förbjuder cykling på vandringsleder!!!

• Trådstartare Trådstartare Ensta Danne
  • Start datum Start datum
E

Ensta Danne

Guest
Hej!

Den 4 december i år har Täby kommun fattat ett beslut att förbjuda all cykling på
vandringsleder ( http://www.taby.se/templates/TswNewsPage.aspx?id=10299&year=2006&month=12).

Brukar vara ute och leka lite i runt roslagsleden mm (stöter ibland på kung Stalle o grabbarna).
Har skrivit in till kommunen och undrar varför de förbudit cyklingen och vad de vill att vi skall MTB istället (är sedan tidigare förbjudet att cykla på motionsspår)? Har inte fått något svar ännu.

Ni som orkar får gärna peppra ansvariga på Täby kommun (http://www.taby.se/templates/TswComplexPage.aspx?id=7860) med telefonsamtal mm så vi får till en bra lösning var vi skall cykla!

Ensta Danne

Stigtalibanerna flyttar fram positionerna. Vem skall se till att förbudet efterlevs? MTB-polisen?

Där kom den ja... Kommer polisen att bygga speciella arrestceller med möjlighet till avspolning av cykeln också?

/Leo

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> På vissa ställen i USA tar dom framhjulet och
> så får man böta $500. :/

Där är de ju beväpnade..

lundatok skrev:

dom... vem är dom?

Och ibland undrar man vad som hände med allemansrätten.

Det där sög verkligen, riktigt hårt. Jag höll på att säga tur att man inte bor i Täby, men jag säger verkligen att jag hoppas att ni skriver och framför protester mot kommunen.

Lycka till!

HWR on the dark side!

Seriöst, så enfaldigt urbota dumt på alla sätt men tyvärr en trend vi sannolikt kommer att se mer av. Lite sent att agera konstruktivt men beslutet är ju inte fattat än.

Skulle råda dig (er?) att köpa tid genom att med juridiken åtminstånne blockera frågan i fullmäktige. Lättare att tas med frågorna innan fler beslut fattas. 19/2 fattar Fullmäktige beslut.

I Nacka har vi tillfälligt fått stopp på beslutet om reservatsbildning mha av överklaganden av fullmäktiges beslut. Här med stöd i Miljöbalken 7 kap. 25 § som i princip anger att man inte kan författa reservatsföreskrifter som inverkar menligt på medborgarnas möjlighet att fortsätta nyttja området mm. Du (ni?) måste dock kolla upp vad som gäller här och om det finns lagrum ni kan luta er emot. I vårt fall krävdes det bla att det var boende i kommunen och området som överklagade.

Har verkligen inte t ex MTB Täby varit remissinstans. Man upphör verkligen inte att förvånas.

Fjärdebrunn skrev:
> I Nacka har vi tillfälligt fått stopp på beslutet om reservatsbildning

Blir det inte golfbana och villatomter av hela rasket nu istället då?

fredrikw skrev:
> dom... vem är dom?

Akta! Dom kan höra...

them-2.jpg

Skit i förbudet, cykla på och hänvisa till denna man om det skulle bli problem. Han är iofs inte statsminister men de har säkert goda kontakter med varandra.

<

erik h skrev:
> Blir det inte golfbana och villatomter av hela
> rasket nu istället då?
Ja, den nuvarande politiska majoriteten i Stockholm verkar strunta fullständigt i reservatsbildandet, och det har inte ett dugg med överklagandet att göra.
Villatomter blir det möjligtvis på en pytteliten bit som gränsar till Kärrtorp, men om det byggs är det troligare att det blir flerfamiljshus.
Och angående golfbana så är det väl Björkhagens golf den enda golfbanan i Stockholms län som jag är villig att bevara.
Vad det gäller cykelförbud så står jag fast vid det jag tidigare sagt: Jag kommer att uppmana alla som inte gillar att jag cyklar på en viss plats att polisanmäla mig.

Fan, Diskutabelt med Aschberg var verkligen det bästa programmet. Särskilt avsnittet om Christiania. Och rättegången mot Sverige med den finska demonregissören som domare.

BTW, jag hatade Täby kommun redan innan på grund av deras korkade cykelvägar. Jag vill bara påpeka för Täby Kommuns makthavare att jag hade planerat att dra gränsen vid Dalälven, men sånt här agerande får mig att överväga att flytta gränsen söderut till Ålkistan i stället. Och då blir det tull vid gränsen!

Hur blir det nu med 08XC som har planer på att återuppstå? Den gick ju en bra bit efter Roslagsleden.

Fy f*n det är så man kan spy men då får man väl ligga i bredd på bilvägar istället o stopppa trafiken..
Det var väl hundra år sen eller mer dom kom på att det är nyttigt att motionera.
Problemet är man får väl cykla med en påk nu för att värja sig från alla gångtrafikanter som mer än gärna agerar poliser i spår och på vägar.

Ensta Danne skrev:

> Har skrivit in till kommunen och undrar varför de
> förbudit cyklingen och vad de vill att vi skall
> MTB istället (är sedan tidigare förbjudet att
> cykla på motionsspår)? Har inte fått något
> svar ännu.

Hur lång tid har det gått sedan du mejlade?

lundatok skrev:

Ett perfekt tillfälle att stämma dom för stöld och utpressning !

Jävla stigtallibaner...

Hej,

En representant från MTB Täby har varit i kontakt med kommunen och i dessa samtal har det dock visat sig att ovanstående inte gäller exempelvis, Roslagsleden och Blåleden där de inte går på anlagda stigar, vägar. Således, vad vi kan förstå, har detta ingen större påverkan på vår verksamhet.

Som svar till JLarsson: Nej, vi är ingen asfaltsklubb vilket kanske framgår av namnet. Dock stödjer vi all form av cykling.

Mvh

Andreas Hallberg
Ordf. MTB Täby

Hallberg: jag förstod inte. Har det fattat ett beslut som gäller förbud på vandringsleder utom på de två vandringsleder som går genom kommunen??? Jag hängde verkligen inte med där.

Bra fråga, men det är i alla fall den information vi fått. Roslagsleden går ju inte bara i skog utan även på anlagda spår etc. Men visst kan man tycka att det verkar lite märkligt, eftersom det redan idag är förbjudet att cykla på anlagda spår.

Mvh

Andreas

wtf, Kan inte någon lägga ut protokollet från kommun-mötet (tillämpliga delar), så vi kan få läsa vad som förbjudits.

Kan man begära att få ut dessa ??
då jag bor ett stenkast bort kan jag mer än gärna gå och fråga detta är ju så sjukt att det är skrämmande man får cykla roslagsleden men ej på dom anlagda bitarna då kommer man inte komma långt.

Är det inte den vanliga visan med vad som är anlagd stig, anlagt spår och vad som är terräng?

Skrämmande dock att så många i denna tråd verkar tycka att det är en baggis.

Hallberg, lite mer information och hur oroliga på happy kan hjälpa till vore kanske bra?
Eller är det så att trots att de tagit detta beslut (nåja, nästan i alla fall...) så påverkar det inte i realiteten och cyklister kan fortsätta att bränna runt i skogarna?

Håller med att det är skrämmande att många verkar tycka det är en baggis.
kanske bor dom i andra kommuner och inte tror att det kan hända dom. (EJ något påhopp på någon, ej något illa menat)

Det stora problemet är ju om det finns på papper att vi inte får cykla stigar så kommer inte relationen mellan hundägare vandrare cyklister att bli bättre det kan jag garantera.

Speciellt inte om det kommer ett gäng med klubbkläder. som bryter lagen medvetet.
det är ju som ett brev på posten att få besvär

Det kan vara ett antal olika motiveringar för detta beslut, så tills vi har mer information om styrelsens uppfattning av problemets art och lokalisation blir det svårt att veta vem som vill ha vad.

Mattias - Kanske dags att samla några demo MTB's och bjuda Filippa (och familjen) ut på en tur hos MTB-skolan...

Senast redigerad av en moderator:
Danderyds kommun har haft förbud på cykling i motionsspår och på vandringsleder iaf sen jag flyttade dit -97. Jag har dock inte fått klagomål när jag cyklat roslagsleden än men det är klart olustigt...

oxr skrev:
> Hallberg: jag förstod inte. Har det fattat ett
> beslut som gäller förbud på vandringsleder utom
> på de två vandringsleder som går genom
> kommunen??? Jag hängde verkligen inte med där.

Hävdarätt och allemansrätt. En stig/(traktor)väg som inte är beslutad, planerad och utförd i verdbörlig ordning för ett visst ändamål faller under allemansrätten. Antagligen fanns de där stigarna dom inte kan förbjuda cykling på före vandringsleden kom till.

Det man kan göra är att kontrollera så alla beslut är tagna på rätt sätt, plus att kolla på äldre kartor ( http://www.geoimager.com/histkart/hkindex.php?lang=SV&stop=stop ) om det redan före det påstådda anläggandet fanns en stig/väg på platsen. Dom kan inte hävda nyanläggande hur som helst om det redan innan fanns en stig/väg som allmänheten hade nyttjanderätt till.

Det är relativt ofta det finns fel i besluten, och då har man (kanske) en möjlighet att påverka.

hallberg skrev:
> Bra fråga, men det är i alla fall den
> information vi fått. Roslagsleden går ju inte
> bara i skog utan även på anlagda spår etc. Men
> visst kan man tycka att det verkar lite märkligt,
> eftersom det redan idag är förbjudet att cykla
> på anlagda spår.

Det är ju makalöst rörigt det där. Om jag förstått saken rätt så är det inte cykelförbud på Roslagsleden om man frågar Roslagsledsföreningen själva (den går ju genom en mängd kommuner. Danderyd, Solna, Täby, Vallentuna, Österåker och så vidare...)

Men den går ju på rätt mycket motionsspår där det är förbud (iaf i Täby och Danderyd). Så vad gäller? Och sen som Oxr säger. Om det är förbud att cykla på vandringsleder men inte på Roslagsleden och Blå leden... vilka avser de då?

Men det största problemet är att det körs så jävla mycket enduro i skogarna kring Täby/Vallentuna. Så om man vill styra upp ordentligt så ere ju där man skall börja...

I övrigt så ere ju inte så mycket att tjaffsa om... Som cyklist så är man bara en bråkdel av den mängd männinskor som belastar stigarna i Täby/Vallentuna. De e hästar och motorcyklar, hundar och förvirrade hundägare... så man silar mygg och sväljer kameler med ett sånt förbud.

Dock så skall jag väl nämna att min kollega och jag rensade bort en uppbyggd barrikad för några månader sedan. Det finns ett parti som binder ihop Täby och Vallentuna som i stort sett är enda förbindelsen så det är en jävla massa folk som passerar. Och där mitt i en backe hade några byggt en barrikad.

Stalle

Kung Stalle skrev:

> Dock så skall jag väl nämna att min kollega och
> jag rensade bort en uppbyggd barrikad för några
> månader sedan.
> Stalle

Så det är ni som sabbar min NS-byggen... låt bli ;)

En stignazist som klagade på en för att man cyklade på en bred motorväg till stig i skogen (Ludvika), det blev så spårigt tyckte han. Nu senast är det någon som dragit med cross/enduro efter milbanan och stigen liknar nu mest en upp-plöjd åker.. :(

bjorre skrev:
> Så det är ni som sabbar min NS-byggen... låt
> bli ;)

Haha... Tom, Billy och jag var och inspekterade NS-byggena i Vallentuna. Det är nåt för er NS-sugna att begapa. De är rejäla doningar...

Stalle

Näe nu blir jag grymt besviken! både som Täby bo och MTB Täby medlem! För det första så är vi en renodlad mtb kulubb med lite Lvg på sidan av för dem som kör vättern runt =).
Ni kan räkna med kraftag från Mtb täby om detta förslag till förbud att inte få cykla på tex roslagsleden. Att motionspåren inte är tillåtna att cykla på är gammalt men tar man hänsyn till varandra är det sällan någon som bråkar. Forts följer, efter nyårsfirandet ;-)

Gott nytt år!

//Peter

Kung Stalle skrev:
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så det är ni som sabbar min NS-byggen... låt
> > bli ;)
>
> Haha... Tom, Billy och jag var och inspekterade
> NS-byggena i Vallentuna. Det är nåt för er
> NS-sugna att begapa. De är rejäla doningar...
>
> Stalle

Jag gissar att tom var försten att terra dem? Han är ju lite sugen på sånt.

Jag såg komunstyrelsens protokoll och ringde till Täby kommun dagen efter det kom ut på weben. Jag pratade med ansvarig för driften som har hand om vandringsleder och motionsspår. Han sa att förbudet gäller anlagda leder, dvs motionsspår och dyligt. Man kan ju tycka att "vandrinsleder" är fel formulering efter att ha pratat med komunen. Det har länge varit förbud på att cykla på motionsspår i Täby men detta "nya" beslut inkräkar inte oss att åka på Roslagsleden eller Blå Leden.
Jag var rädd att allt åkande av Enduro på Roslagsleden var grunden till detta beslut men så var det inte. Komunen är väl medvetna om att det åks Enduro på tex Roslagsleden men det är svårt att komma åt dem som åker där. Jag kommer fortsätta att åka på Roslagsleden som innan om inte mer!

/Erik

Det är mycket viktigt att förslaget som tas fram i februari blir omformulerat så att det kan inte tolkas på fel sätt av andra kommuner som är inte insatt i situationen. Om det blir förbud ska det vara begränsad och mycket specifik.

Exakt ett sådant vagt förbud kan man ju tolka hur som helst.
Var uppe och tjatade lite fick nummer till en som jag försöker få tag i.
mest bara så att dom får veta att det finns cyklister också att ta hänsyn ju fler som hör av sig desto klarare blir bilden att man inte kan förbjuda cykling hur som helst.
(+ att jag är ledig just nu och har lite extra energi på att lägga på detta)

Tillbaka
Topp