Täby kommun förbjuder cykling på vandringsleder!!!

• Trådstartare Trådstartare Ensta Danne
  • Start datum Start datum
Å vad gör Svenska Cykelförbundet? Det borde vara de som företräder cyklisterna i sådana här frågor.
Men de verkar mest företräda sig själva.

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Å vad gör Svenska Cykelförbundet? Det borde
> vara de som företräder cyklisterna i sådana
> här frågor.
> Men de verkar mest företräda sig själva.

Min gammla skolfråken sa alltid att allt skulle gå rätt till. tror du inte hon kan hjälpa här?

OK, I'll do it.

Swedish Outdoor Cycling Club
Svenska FriluftsCyklisters Förening
Domännamn www.sfcf.se är tillgänglig.

Purpose: To promote cycling. Pavement, bike path, gravel road or forest trail are all equally valid places to engage in this healthy activity. Commuting, running errands, or just enjoying the great outdoors are all at least as valid and important as training or competition when it comes to methods of enjoying a two-wheeled lifestyle. Participating in cycling in all cases does more to promote a healthy lifestyle than sitting in front of the TV watching other people sweat, so get out there and ride, dammit! We have just as much right to the forest as any other granola-eating, tree hugging group out there, and our bikes damage trails much less than horses or motorized vehicles do, so don't lump us in with them if you are in the mood to protect trails for your exclusive use. We have the same responsibility to promote safe and mutual use of the outdoors as any other group, so we must also enjoy the same right of access (Allemansrätt) as any other group.

We might compete, we might even train indoors every once in a while, but we demand the right to continued trail access as long as we respect and protect the rights of others who also share that access. SCF, Cykelfrämjandet and other groups don't seem to be able to figure this out or take this on as a cause. SAMS had some real potential but was not able to follow through. To avoid falling into the same trap I promise to run this as a benevolent dictatorship rather than a true förening. I'll listen to everybody, then do whatever the hell I think is best. (Yes Markus, I am blatently copying your example on leadership style when it comes to this.)

Don't bitch about it - do something better or shut the fuck up.

Om förbudstrenden sprider sig bland Sveriges Kommuner vore det på plats med en tvådelad organisation som sas hela tiden är igång/ligger i startgroparna. En grupp som jobbar juridiskt mot förbud etc och ställer till ett sådant liv att kommunerna drar sig för i huvud taget röra vid frågorna. En annan(mycket viktigt) organisation som ägnar sig åt lobbyverksamhet och stryker makthavarna medhårs.

Edit: Snacka om att Daners inlägg ovan är svar på tal :)

Senast redigerad av en moderator:
Jag föreslog att vi skulle kollektivansluta alla Happyanvändare till Cykelfrämjandet men Jomper gillade inte idén ;-)

Gôrbra tanke Daner, men det kanske bör vara på svenska i en svensk förening som vänder sig till svenska politiker?

Daner skrev:
> Don't bitch about it - do something better or shut
> the fuck up.

Haha... Ja om man avslutar debatten med att säga att alla som debatterar vidare är la lare så... ja, tar man ju iallafall död på debatten.

Men en annan fråga... Det verkar ju som alla på det här forumet förutsätter att SCF och eller Cykelfrämjandet inte är intresserade att driva dylika frågor. Är det någon som har erbudit sig deras tjänster? Har tex SAMS eller HNS erbjudit sig att bli en "undergrupp" till tex SCF där man endast driver dylika frågor?

Jag drog mitt exempel om orienteringsförbundet för Frost-Tobbe vid nåt tillfälle och de har ju verkligen nästan en lobbygrupp för orienterarnas rättigheter. Den verkar mycket effektiv. Har en klubb nå problem med kommuner, förbud, klagomål med mera så har Orienteringsförbundet sin stab av jurister och sakkunninga som snabbt formulerar korrekta svar till de som gnäller.

Stalle

Bruse har rätt.

SFCF behöver en talman (eller kvinna) som:
1) Behärskar det svenska språket på ett fullständigt obehindrat sätt,
2) som är diplomatiskt nog att kunna vara effektiv hos politikerna oavsätt deras partitillhörande,
3) kan cykla fort nog att hänga på Happy Rides utan problem, men långsamt nog att ta politikerna ute på skogsturer utan att sätta för mycket press på dem.

Jag funderar på att muta Jomper för att få samtliga på Happy som medlemmer till SFCF. Om det var Skogling det skulle gå lätt med en sub-30g flaskhållare (kolfiber till racer, Ti till MTB), men Jonas är kanske lite svårare...

Min uppfattning är att SCF har visat sig gång efter gång att bara vara intresserade av cykling som tävlingsform, inte som livsstil, praktiskt tillämpning eller friluftsaktivitet.

När det gäller Cykelfrämjandet är jag fullständigt omedveten om att de har någonsin visat intresse för att ta upp frågor om cyklandet utanför stadsramar. Om de var effektiva utanför Stockholm så skulle vi inte ha problem att ta med cyklar på tåg här i Sverige. Dessutom är jag ytterst tvecksam när det gäller deras insatser efter att ha "njutat" av Stellas lösningar när det gäller cykeltrafik på Söder.

Jag säger inte att SCF och Cykelfrämjandet kan inte bli hjälpsamma när det gäller det här, bara att de har inte varit det än så länge.

Daner skrev:
> Jag säger inte att SCF och Cykelfrämjandet kan
> inte bli hjälpsamma när det gäller det här,
> bara att de har inte varit det än så länge.

Nä precis. Men min fråga... är det någon som har frågat dom på allvar?

Stalle

I processen kring själva tillblivandet av HNS förde jag fram en idé om att HNS skulle kunna bli en del av Friluftsfrämjandets Nackasektion. Vad jag minns hade Markus kollat upp den möjligheten i direkt kontakt med FF och förde fram ett antal goda orsaker till varför den idén inte var genomförbar. Den föll efter omröstning (säkert helt riktigt).

Daner, m all respekt, tror jag inte vi behöver börja med att försöka sparka igång ett nytt riksprojekt. NICK och HNS har på olika sätt visat att lokal förankring och närvaro har stor betydelse i kommunala beslut eller beslutsprocesser. Nej, jag är nu mer inne på en långsiktig infiltrationsstrategi som går ut på att vi placerar ut cyklister hos vandringsledsföreningar, FF-sektioner, Naturskyddsföreningarna, för all del Cykelfrämjandet och rätt ner i lejonets kula hos Fältbiologerna :) Vi föreändra sas attityden till stigcykling inifrån och ut...

Fjärdebrunn skrev:
> I processen kring själva tillblivandet av HNS
> förde jag fram en idé om att HNS skulle kunna
> bli en del av Friluftsfrämjandets Nackasektion.
> Vad jag minns hade Markus kollat upp den
> möjligheten i direkt kontakt med FF och förde
> fram ett antal goda orsaker till varför den idén
> inte var genomförbar. Den föll efter omröstning
> (säkert helt riktigt).
Jo, det föll på FF´s kretsindelning som är beroende på var man bor. I fråga om Hellas så var det ju användare från hela Stockholm som var intresserade av ett avskilt geografiskt område. Jag var själv inne på att driva MTB-accessfrågor genom FF eftersom det skulle jämställa MTB med fågelskådning och skridskor.

> Nej, jag är nu mer inne på en
> långsiktig infiltrationsstrategi som går ut på
> att vi placerar ut cyklister hos
> vandringsledsföreningar, FF-sektioner,
> Naturskyddsföreningarna, för all del
> Cykelfrämjandet och rätt ner i lejonets kula hos
> Fältbiologerna :) Vi föreändra sas attityden
> till stigcykling inifrån och ut...

Aha. Trotskism. Då kan ju våra kontaktpersoner fungera som mullvadar också.

Jag kikade just på Friluftsfrämjandets sajt, och viss hade de med MTB där. Visst, det var inte superfett, men det finns inom ramen för deras aktiviteter. Så alla folkhemsföreningsproffs som vill vara med har redan en fet inarbetad fana att samlas under.

De rapporterar bla det här från förorten:
"En bana för BMX finns nu, hösten 2006, färdigställd vid Högsätra, mellan parkeringsplatsen och grusplanen.
Arbetet med att göra i ordning banan har gjorts i samarbete mellan Friluftsfrämjandet och Kultur- och Fritidskontoret.
Banan är öppen för alla, men Friluftsfrämjandet svarar för tillsynen och skall tillfrågas av den som önskar genomföra något speciellt arrangemang på banan"

Känns lite Nolltid över Friluftsfrämjande 2007, speciellt med en så clean och floskelfri logga.

Edit: Gjorde meningar lite mer läsliga...

Senast redigerad av en moderator:
Egentligen är det ganska konstigt. Å ena sidan ser man massa leder som är dåligt underhållna med dåliga spänger, dålig markering och dålig information, å andra sidan så verkar det finnas ett stor intresse av av att bygga nya. Jag tycker det är ofta man hör en motorsåg i sicklaskiftet. Kanske byggs inte de mest vandringsvänliga lederna. Men en symbios kanske är möjlig. Jag antar att de som jobbar med underhållet av leder borde vara intresserade av hjälp.

Att "infiltrera" organisationer är inte dumt. Personligen tror jag mest på orienteringsklubbar som får tillstånd att arrangera tävlingar med tusentals löpare och där det definitivt inte bara bedrivs löpning på stigar. Vi har mycket att lära från dem.

Vad är då skillnaden?
Orientering har funnits länge och är etablerat. Cykling i skogen är något nytt. Människan gillar av naturen inte förändringar. Cyklar påminner mest om motorcyklar och de förstör skogen.
Orienterarna är välorganiserade de är inte cyklister
Orienterarna är många och är därigenom en maktfaktor

Till sist en fråga, Är det någon som har blivit dömd för att ha brutit mot ett cykelförbud i skogen? Har det varit i rättegång någongång?

Fjärdebrunn - You might right that we should keep this covert. Our minions could infiltrate the various groups one by one, becoming a large enough block to vote in our own representatives into positions of unassailable influence, then move on to the next group in turn. We just need to learn from the mistakes of the past...

http://en.wikipedia.org/wiki/Rajneeshpuram

(I neither need nor want one Rolls Royce, let alone 99 (or 365) of them. A Surly Big Dummy is quite enough for me.)

Markus F skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> > I processen kring själva tillblivandet av HNS
> > förde jag fram en idé om att HNS skulle kunna
> > bli en del av Friluftsfrämjandets Nackasektion.
> > Vad jag minns hade Markus kollat upp den
> > möjligheten i direkt kontakt med FF och förde
> > fram ett antal goda orsaker till varför den idén
> > inte var genomförbar. Den föll efter omröstning
> > (säkert helt riktigt).
> Jo, det föll på FF´s kretsindelning som är
> beroende på var man bor. I fråga om Hellas så
> var det ju användare från hela Stockholm som var
> intresserade av ett avskilt geografiskt område.
> Jag var själv inne på att driva
> MTB-accessfrågor genom FF eftersom det skulle
> jämställa MTB med fågelskådning och skridskor.
>
>
> > Nej, jag är nu mer inne på en
> > långsiktig infiltrationsstrategi som går ut på
> > att vi placerar ut cyklister hos
> > vandringsledsföreningar, FF-sektioner,
> > Naturskyddsföreningarna, för all del
> > Cykelfrämjandet och rätt ner i lejonets kula hos
> > Fältbiologerna :) Vi föreändra sas attityden
> > till stigcykling inifrån och ut...
>
> Aha. Trotskism. Då kan ju våra kontaktpersoner
> fungera som mullvadar också.

Jaha så är man bortrest över nyår och kommer tillbaks och upptäcker detta.... jag har fruktat detta sedan konflikterna i Hellas startade.... hur detta förbiud kommer att utformas verkar ju än så länge höljt i dunkel.... det mesta av vikt är nog redan sagt. Men som boende i grannkommunen Österåker och cyklist som brukar stigarna i Täby ofta så får jag väl säga att de skador som jag sett härrör från våra motordrivna vänner... det är vid mycket få tillfällen jag överhuvudtaget ser någon annan cyklist när jag är ute.... det känns mer som att förbudet är till för att stävja cykling i områden som tex Skavlöten och områdena där Roslagsleden börjar och runt de mer bebyggda områdena. jag förstår dock inte riktigt varför detta händer det kan väl knappast vara på förekommen anledning??? Underligt, i värsta fall blir det väl till att cykla olagligt....... även om det bär mig emot.

Jag kan mycket väl tänka mig att engagera mig i att göra något åt detta..... jag är dock kanske inte "rätt" man eftersom jag inte är engagerad i någon klubbverksamhet och därigenom enbart kan föra min egen talan. Detta gör att jag kanske oavsiktligen ställer till med skada för övriga. Så - om det behövs hjälp någonstans kan jag tänka mig att ställa upp finns det redan planer och det inte behövs fler skallar så bidar jag min tid.

/ R

Kung Stalle skrev:
>
> Men en annan fråga... Det verkar ju som alla på
> det här forumet förutsätter att SCF och eller
> Cykelfrämjandet inte är intresserade att driva
> dylika frågor. Är det någon som har erbudit sig
> deras tjänster? Har tex SAMS eller HNS erbjudit
> sig att bli en "undergrupp" till tex SCF där man
> endast driver dylika frågor?
>

Jupp, SAMS [RIP] gjorde det.

SCF var inte intresserade (diplomatiskt sagt) och hänvisade till allemansrätten. SCF är i mitt tycke helt rätt för detta, fast de är mest intresserade av gruppaktiviteter där man betalar medlemsavgift eller anmälningsavgift.

Jag tror fortfarande att det behövs någon form av nationell samordning, fast erfarenheten har visat att det krävs lokal förankring för att folk skall orka bry sig.

Varför är så många fokuserade på om någon dömts? Nu senast martho som skrev:
"Till sist en fråga, Är det någon som har blivit dömd för att ha brutit mot ett cykelförbud i skogen? Har det varit i rättegång någongång?"

Vaf*n spelar det för roll? Varför skall min aktivitet bli förbjuden bara för att någon tycker att man inte skall cykla där? Vissa områden är direkt olämpliga att cykla i, och det finns bra skäl för att förbjuda cykling där. Det stödjer jag. Men i områden där det inte finns några direkta skäl och det genomförs bara för att någon "tycker"...

Hur kul är det att cykla där det är förbjudet? Det blir så skön stämmning då från de som "vet" att det är förbjudet.

Mr Handley skrev:
> SCF var inte intresserade (diplomatiskt sagt) och
> hänvisade till allemansrätten. SCF är i mitt
> tycke helt rätt för detta, fast de är mest
> intresserade av gruppaktiviteter där man betalar
> medlemsavgift eller anmälningsavgift.

Som att käka upp sin egen svans.

Var tror de att mtb-cyklisterna ska kunna träna om all form av allemansrätt är upphävd genom lagar och förordningar?

Som någon redan påpekat, var det Daner?, så vor eannars Cykelfrämjandet rätt instans. Men Stella blev ju ut manövrerad just för att hon ville arbeta med just sådana här frågor som vi diskuterar nu. Cykelfrämjandet håller nästan bara på med lugna cykelturer för tanter med korg och gubbar med vadmalsbyxor som vill fika högst 5 km från bostaden. Inget fel i det, men Cykelfrämjandet kommer att dö ut med den generationen.

Kanske vi ska snacka ihop oss med Stella Fare som jag anser gjort mer för cyklingen i Stockholm än någon annan någonsin. Allt skitsnack, lögner och förtal om denna förträffliga kvinna är bara ett resultat av den svenska jantelagen.

bruse skrev:

> Som att käka upp sin egen svans.

> bara på med lugna cykelturer (...) som vill fika högst 5
> km från bostaden.

Bruse - Stella har varit effektiv, och att hon har gjort mycket för cykling i Stockholm, men jag tycker inte om en del av vad hon har gjort. Det har ingenting med Jante att göra (för min del iaf, utlänning som jag är.)

JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> -----
>
> > Som att käka upp sin egen svans.
>
> > bara på med lugna cykelturer (...) som vill
> fika högst 5
> > km från bostaden.

Jonas, skaru va taskig får du vara lite tydligare.

Daner skrev:
> Bruse - Stella har varit effektiv, och att hon har
> gjort mycket för cykling i Stockholm, men jag
> tycker inte om en del av vad hon har gjort. Det
> har ingenting med Jante att göra (för min del
> iaf, utlänning som jag är.)

Man behöver inte gilla allt hon gjort. Men jag är trött på att höra folk skälla på henne för allt vad cykelbanor heter. Det var knapapst hon som diktatoriskt bestämmde allt, eller projekterade dom i detalj eller byggde dom med egna händer. Hon drev igenom sakerna i demokratisk ordning i fullmäktige.

JLarsson skrev:
> bruse skrev:
> -----
>
> > Som att käka upp sin egen svans.
>
> > bara på med lugna cykelturer (...) som vill
> fika högst 5
> > km från bostaden.

Det beskrev väl de flesta happyturer? Passar utmärkt för min del. Får man det uppdukat med?

Mr Handley skrev:
> Det beskrev väl de flesta happyturer? Passar
> utmärkt för min del. Får man det uppdukat med?

Iofs, men skillnaden är väl att C kör på asfalt och grus med "vanliga" cyklar och vi kör på stigar med avancerade tekniska vidunder? Eller har jag missat nåt?

> Varför är så många fokuserade på om någon
> dömts? Nu senast martho som skrev:
> "Till sist en fråga, Är det någon som har
> blivit dömd för att ha brutit mot ett
> cykelförbud i skogen? Har det varit i rättegång
> någongång?"
>
> Vaf*n spelar det för roll? Varför skall min
> aktivitet bli förbjuden bara för att någon
> tycker att man inte skall cykla där? Vissa
> områden är direkt olämpliga att cykla i, och
> det finns bra skäl för att förbjuda cykling
> där. Det stödjer jag. Men i områden där det
> inte finns några direkta skäl och det genomförs
> bara för att någon "tycker"...
>
> Hur kul är det att cykla där det är förbjudet?
> Det blir så skön stämmning då från de som
> "vet" att det är förbjudet.

Många är intresserade om det finns domar för det är det som avgör om det är förbjudet eller inte att cykla. Om det finns friande domar så urholkas ju tyngden i de sk förbuden. Jag tror du förstår att jag inte tycker det är roligt att cykla där det eventuellt är förbjudet, jag uppmuntrar inte heller till det. Håller helt med om att det bör finnas förbud att cykla i vissa områden där det finns skäl för det. Att sedan skälen är legitima är något som med fördel bestäms av en domstol.

bruse skrev:
> Mr Handley skrev:
> > Det beskrev väl de flesta happyturer? Passar
> > utmärkt för min del. Får man det uppdukat
> med?
>
> Iofs, men skillnaden är väl att C kör på
> asfalt och grus med "vanliga" cyklar och vi kör
> på stigar med avancerade tekniska vidunder? Eller
> har jag missat nåt?

Cykel som cykel, cyklist som cyklilst. I allmänhetens ögon är det samma sak. Kraftfulla opinionsmakare är det som behövs. Kunnig lobbyist istället för snabb skogscyklist, om du förstår hur jag menar.

Mr Handley skrev:
> Cykel som cykel, cyklist som cyklilst. I
> allmänhetens ögon är det samma sak. Kraftfulla
> opinionsmakare är det som behövs. Kunnig
> lobbyist istället för snabb skogscyklist, om du
> förstår hur jag menar.

Stella, alltså.

bruse skrev:
> Men jag
> är trött på att höra folk skälla på henne
> för allt vad cykelbanor heter. Det var knapapst
> hon som diktatoriskt bestämmde allt, eller
> projekterade dom i detalj eller byggde dom med
> egna händer. Hon drev igenom sakerna i
> demokratisk ordning i fullmäktige.

Ja, i det här fallet så känner jag mig manad att fullständigt hålla med Bruse. Kan vi sluta att döma ut Stella Fare för några hundra meter av Hornsgatan?
Jag delar inte Stella Fares allmänpolitiska åsikt, men är ändå medlem i Cykelfrämjandet eftersom deras program stämmer med mina åsikter. Visst, det kanske inte är den tuffaste organisationen som finns, och det kanske skulle gå att skapa en annan och bättre med mer fokus på skog istället för cykelbanor. Kanske.
Men vad är alternativet? SAMS självdog, HNS gick på grund, Friluftsfrämjandet har annat fokus, SCF skiter i accessfrågor och Daner har bara skrivit en programförklaring ännu..
Jag kan förstå att den med fokus på tävling ser sina intressen bäst tillvaratagna av SCF, men varför friluftscyklister ser sig som MTB-åkare och vill ha en egen organisation istället för att se sig som cyklister som kräver möjlighet att utöva sitt intresse förvånar mig. Är det så viktigt att vara grym freerider? Kan man inte ha en hel del gemensamt med cykelkorgstanterna?

http://www.cykelframjandet.a.se/?page=2

Jag har inget emot i grunden att ha en del gemensamt med cykelkorgstanterna. Men CF har ju tagit ställning mot oss känns det som, när de "sparkade" Stella. Så är vad jag uppfattat det hela som. Rätta mig om jag missförstått tack.

Läser man CF:s mål och visioner så stämmer dom överens med vad vi alla försöker uppnå tycker jag. Synd att de själva har svårt att omsätta det i praktiken. Men det kanske är där som vi ska infiltrera oss Markus?

Cykelfrämjandet är en organisation som har som mål att göra Sverige till en verklig cykelnation. Vi arbetar lokalt och på riksnivå med att främja cykling för bättre miljö, hälsa och för att få en säker trafikmiljö i hela landet. Vi arbetar också aktivt med cykelturistfrågor och tipsar gärna om lämpliga resmål och cykelturer.

Cykelfrämjandet har en rad funktioner
* Vi samverkar med myndigheter och planerare och fungerar som remissinstans
* Vi samarbetar regionalt/lokalt bl a för att ta fram nya och trygga cykelleder
* Vi utför årligen ett flertal cykelvägsanalyser runt om i landet
* Vi informerar om cyklisternas rättigheter och skyldigheter
...

bigmollo skrev:
> NÅN måste verkligen göra nåt.

En "reclaim the skog" ride kanske?? Kan vi cykla långsamt så att alla fotgängare blir sura..

Johan A skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > NÅN måste verkligen göra nåt.
>
>
> En "reclaim the skog" ride kanske?? Kan vi cykla
> långsamt så att alla fotgängare blir sura..

Gör vi inte alltid det?
=D

Cykelfrämjandet är medlem i ECF - European Cyclists Federation. Här har vi en härlig bild som visar hur ECF styrelsen lever som de lär:

ecf_styrelse2004.jpg

bruse skrev:
> Och har någon försökt överklaga Täby kommuns
> beslut, så som gjorts angående Nackareservatet?

Så långt jag har förstått finns det ännu inget beslut att överklaga. Fullmäktige samlas för beslut i frågan 19/2. Frågan är vad som kan göras innan ärendet har nått dit? Det är här vi (Täbycyklisterna) behöver en riktig förvaltningsjurist.

bruse skrev:
> Jag har inget emot i grunden att ha en del
> gemensamt med cykelkorgstanterna. Men CF har ju
> tagit ställning mot oss känns det som, när de
> "sparkade" Stella. Så är vad jag uppfattat det
> hela som. Rätta mig om jag missförstått tack.

vad menar du med detta egentligen? vem är det som CF har tagit ställning mot? och på vilket sätt har detta gjorts genom att en enskild person inte längre finns med i styrelsen?

Fjärdebrunn: om det har passerat nämnd har det ju redan gått in i den politiska processen. Glöm juridiken. Det måste till stora smilband för att övertyga fullmäktige att köra över nämndens beslut. Det behöver du ingen jurist till.

Tillbaka
Topp