• Gävle Happyride: onsdagar eller vilken dag som helst ibland på mtb

Av:
    PPTG
    Hallå

Jag tycker att det är dags att etablera en kvällscykling varje onsdag, med början på onsdag 21 maj.

Vad tycks är det någon som är intresserad och kan onsdagar vara en bra dag? Nu går det ju att cykla rätt sent på kävllen också, så vad sägs om att starta 19:30 från Sörby och vidare upp till Hemlingby?

//Tomas
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2012-09-13 21:20 av PPTG.

• Re: Gävle Happyride: onsdagar

Av:
    per.e
    Hej,

Onsdagar verkar bra, även om just den här veckan inte passar mig.

En liten rättelse bara, det måste vara onsdagen den 23 maj du menar?

Just nu är dessutom mina hjulnav isärplockade och väntar på nya konor och kulor. Niklas (konsnablius) och min tur till Valbo i Onsdags gav dom sista dolkstöten...

/Per

Av:
    NickeB
    Onsdagar kan bli bra, men inte denna för mig heller....
    Bara att inse, hus, barn, jobb, cykla, en måste bort!?:) just de just de,,,, frun.....;)

Av:
    koskinen
    Onsdagar låter bra tycker jag också, dock inte denna Onsdag.
    Fru, barn, kolonilott och inte minst Champions league final.

HEAVY METAL - OR NO METAL AT ALL

Av:
    PPTG
    OK, det kanske var 23:e jag menade, man behöver ju inte ha så mkt koll på datum när man är föräldrarledig :)

Jag kontrar med radhus, vovve, barn och sambo. Man får prioritera, fotbollsfinaler och annat finns det inget utrymme för.

/Tomas

Av:
    Torque:l
    Får väl upprepa det dom andra redan sagt: den här onsda'n funkar icke, men nästa onsdag funkar.

//Stefan

//Stefan

Av:
    P-non
    min cykel är i bitar för tillfället.. så det tar ett tag innan jag kan börja följa med på happyrides.... sen så är ju jag mer för att cykla på bilar, bänkar, små barn och dyl =)

Av:
    Piglet
    jaja... får väl se till att få tummen ur även om jag gärna skulle se vi drog ut 0,5-1 h tidigare.

/Robin

Av:
    Mr.Skalman
    Varannan onsdag skulle väl funka.. men inte denna.. knoddar :)

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
    Hjälp,, mina hjul är runda.

Av:
    Daniel_E
    Så länge det inte blir tidigare än 19.00 så borde jag kunna vara med på de flesta turer. Jag dagpendlar just nu till Stockholm och kommer med tåg till Gävle i 18-tiden, vilket ger mig en timme att äta, byta om och transportera mig till lämplig plats. 19.30 passar mig alldeles utmärkt, för då slipper jag stressa.

Min MTB skulle dock behöva en ordentlig justering av växlarna, både fram och bak, så jag kan inte lova att jag dyker upp på onsdag. Har inte kompetens/kunskap nog att göra det själv, och kommer inte hinna lämna in hojen innan onsdag.

/Daniel

Av:
    Oscar
    Daniel_E skrev:
    -------------------------------------------------------
    Har inte
    > kompetens/kunskap nog att göra det själv, och
    > kommer inte hinna lämna in hojen innan onsdag.
    >
    > /Daniel

Ladda ner manualen å läs under mektips här på forumet inte alls svårt

tom jag fixar det

Av:
    PPTG
    Jag fårstår inte hur det skulle gå att starta tidigare än sju, det är ju Bolibompa då!

Daniel: Bakväxeln är inga problem, framväxeln tycker jag däremot är svår att få riktigt bra. Du fixar def. hyffsat själv med nämnda manualer.

Jag kör i alla fall på nu på onsdag 19:30 Preem Sörby och 19:40 Hemlingbyspårcentral, så ser jag om någon dyker upp.

//Tomas

Av:
    Nilsen
    Nu ska jag inte misslyckas, den här gången ska jag följa med. Blir det milen i Hemlingby, och samling vid Preem i Sörby (vid Hemköp?)?

Jag tänkte även köra en tur på torsdag, var och när bestämmer vi senare...

Av:
    PPTG
    MTB-slingan i kombination med milen eller kanske Gästrikeleden med lite grusinslag? Preem vid Hemköp är det. //Tomas

Av:
    Vilde Ville
    Är sugen på att hänga med, men kan inte denna månad över huvud taget.. mitt uppe i byte av bostad, så all tid går till rust och flytt... i Juni... då är jag betydligt mer "på"!!

Av:
    per.e
    Det ser ut som att jag fått en lucka till imorgon och siktar på att komma med. 19:30 vid Preem blir det.
    Smackade ihop naven med de gamla kulorna och konorna med rikligt med fett. Det går lite hackigt men rullar i alla fall...

Av:
    Nilsen
    Då är vi tre, eller är det några fler än jag, PPTG och per.e?

Hoppas jag hinner justera växlarna bara innan jag sticker, hack hack, knack knack, och rassel är inge kul :-(

Av:
    FOXiC
    Typiskt typiskt typiskt... Just när man ska köra Gästrike Cup 3. Siktar på nästa onsdag.
    /Henrik

Av:
    Gaastra
    Ska försöka hinna upp till Hemlingby. Magnus

Av:
    PPTG
    Solskenscyklister! Nu duger det när det blev lite fint väder :) erkänn nu erat mörkande!

Kul att vi blir några i alla fall.

per.e man ska inte hålla på kolla i naven, det blir bara massa jobb. Det bara åk!

//Tomas

Av:
    Daniel_E
    Jag dyker upp!

/Daniel

Av:
    koskinen
    Tjena!
    Tack för en kul tur, trots alla vurpor och strul med växlar etc.
    Idag kan jag rapportera smärtor i underarm och smalben plus en jäkla träningsverk på
    blandade ställen.

Av:
    MackeNo1
    Vilken nivå ligger ni på när ni kör? Är det väldigt teknisk cykling eller mer "vanliga" stigar?
    Har beställt en Kona Hoss på Posa Cykel i stan, är helt grön på cykling och detta blir min första riktiga cykel om man inte räknar gubbcyklar och liknande..

Är det nån idé att man ger sig ut med er direkt? Åker motorcykel och vet hur trist det är om man har nån oerfaren åkare med sig som man får vänta på precis hela tiden, så tar absolut inte illa upp om man bör ha lite erfarenhet innan.

Vet ni hur upplandsleden är från Älvkarleby och mot Gävle? Den går förbi mitt hus nämligen så det känns som ett bra ställe att börja cykla på :)

//Marcus

Av:
    per.e
    Grattis till cykelköpet!
    Nivån på oss är blandad och alla är välkomna! Det finns egentligen ingen ordning utan det är bara att lägga en egen tråd om man har lust att cykla och se om det dyker upp någon.
    Jag har bara kört en kort bit in på Gästrikeleden mot Älvkaleby, en bit in från där den avviker från 10km spåret. Den biten är lättcyklad på våren men igenväxt och med lite dålig sikt framåt sommaren. Som sagt är det bara första kilometern som jag kört.
    /Per

Av:
    Konsnablius
    MackeNo1 skrev:
    > Vet ni hur upplandsleden är från Älvkarleby
    > och mot Gävle? Den går förbi mitt hus nämligen
    > så det känns som ett bra ställe att börja
    > cykla på :)

Jag har cyklat sträckan Gävle-Älvkarleby (och bakvänt) ganska många ggr. Tycker det är kul och varierad cykling. Min uppfattnig är dock att den den blir finare/roligare ju närmare Ä-by man kommer.

/niklas

Av:
    piglet55
    > Är det nån idé att man ger sig ut med er
    > direkt? Åker motorcykel och vet hur trist det är
    > om man har nån oerfaren åkare med sig som man
    > får vänta på precis hela tiden, så tar absolut
    > inte illa upp om man bör ha lite erfarenhet
    > innan.

Självklart är det bara att dyka upp. Ju fler desto roligare. Sen blir det ju också lättare att lära sig om man åker med dem som är bättre då man får se att det faktiskt går att ta sig fram även om man inte tror det först.

:-)

Av:
    PPTG
    Jag tänker mig en tur på lördagmorgon start 9:30. http://happymtb.org

//Tomas

Av:
    PPTG
    Jag tänkte köra en kvällstur på onsdag samma tid som sist, dvs. 19:30 från Preem Sörby och sedan Hemlingby.

För tillfället är jag inne på att snurra runt på MTB-banan några varv (förlängd med Hällstigen från förra onsdagen). Då kan ju alla super svetton köra för fullt och vi andra vänta på att bli varvade.

//Tomas

Av:
    koskinen
    jag är nog på på onsdag om jag bara hinner och vädret är på vår sida.
    /Kalle

Av:
    PPTG
    Man hoppas ju på lite regn, så man får träna på lera, blöta stenar och rötter.

Av:
    koskinen
    visst, visst med tanke på alla vurpor jag hade förra veckan så vore blött underlag ett
    perfekt recept på benbrott.

Av:
    Jag är med på onsdag, oavsett väder...

(går det att byta sitt nick här på happy, eller måste man skapa en ny användare? blir lite jobbigt att plita ner HUMUHUMU NUKUNUKU A'PUA'A i längden)

//Stefan

Av:
    Nilsen
    Skicka ett PM till Feffemannen så fixar han det, har nyss gjort det själv...

Jag ska försöka att hänga på jag med, någon måste ju se till så att Koskinen tröstas med banan utefter banan ;-)

Av:
    Tobbe Arnesson
    Finns det någon kul teknisk cykling i Gävle? Som kuststad borde det finnas tycker jag!?

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Nilsen
    Jodå, senast i onsdags fick vi oss en stigvisning på happyriden som visade att Gävle har roligare cykling än vad jag trodde. Men vill man ha fallhöjd så får man leta sig en bit från Gävle, men stigar med stenar och rötter finns det gott om. Häng gärna med ut om du känner dig sugen...

Av:
    Tobbe Arnesson
    Har relativt ofta vägarna förbi Gävle så det är inte alls omöjligt!

--
    Blogg: Åtta!

Av:
    Konsnablius
    PPTG skrev:
    > Jag tänkte köra en kvällstur på onsdag samma
    > tid som sist, dvs. 19:30 från Preem Sörby och
    > sedan Hemlingby.
    >
    > För tillfället är jag inne på att snurra runt
    > på MTB-banan några varv (förlängd med
    > Hällstigen från förra onsdagen). Då kan ju
    > alla super svetton köra för fullt och vi andra
    > vänta på att bli varvade.

Den där Hällstigen låter ju spännade. Vad är det för extraslinga egentligen?

Av:
    PPTG
    Den är ju inte jättelång. När man kommer fram till grusvägen/vändpunkten så fortsätter man gästrikeleden till nästa grusväg. Håller vänster på den några vänster, så går det in en stig till vänster tillbaka mot vändpunkten.

Tomas

Av:
    Gaastra
    Hej! Ska försöka hinna komma på Onsdagkväll 19:40 vid spårcentralen.
    Ha de' Magnus

Av:
    Daniel_E
    Mycket troligt att jag dyker upp! 19.30 vid Preem/Hemköp i så fall.

/Daniel

Av:
    piglet55
    Om det inte blir middag med jobbet dyker jag upp....

/R

Av:
    koskinen
    Hallå!
    Vad tror ni om vädret idag, jag som är en kräsen cyklist tycker att
    det verkar illa...
    Känns som att regnkläder är att föredra, är det nån som kan rekommendera
    några bra handskar för dessa omständigheter. Jag har lite problem med fingrarna
    när det är kallt och blött.

/K

Av:
    PPTG
    Så länge det inte blir full storm så cyklar jag, man är inte riktigt normal.

Är det någon idé att försöka hålla sig torr, det känns som det är bättre att köra med saker som inte tar upp så mycket vatten och håller värmen i vått tillstånd.

//Tomas

Av:
    Så jäkla typiskt... feber och illamående sätter stopp för mig idag :-(
    Hoppas det blir en tur nästa onsdag istället.

Appropå bra handske för rusk väder så kör jag med Shimanos vinterhandske. Om det är regn och blåsigt så använder jag dom fast det är uppåt 20 grader varmt. Håller värmen fast dom är genomblöta.
    SHKL05001-LG.jpg

//Stefan

Av:
    piglet55
    Måste tyvärr också lämna återbud. Jobb sätter stopp för dagens lekäventyr.

Dock lite det någon sväng i helgen så...

Du kan tyvärr inte svara på den tråden. Den har stängts.