Varför lagrar Discovery däcken i fem år?

Naugas

Aktiv medlem
Från proffsklungan.nu: "Visste du att...
..Discovery Channel kör på däck som är lagrade i en av mekanikernas källare under minst fem års tid?"

Nej, det visste jag inte. Vet någon här varför de gör så?

För att gummit ska åldras och bli sämre?

Tycker det låter urdumt.

Visst du att Alonso häller kakao i tanken på sin F1-bil?

de gör faktiskt det, de där Hutchinson däcken är kanske inge vidare från början. För bra fäste och för dåligt rull kanske?

Har en teori:
Har ni nagonsin hittat ett riktigt gammalt gummisnodd nan gang?
Riktikt mjukt och kanske lite skort, men dock en hel del mjukare an innan.
Samma sak med dacken troligtvis, dock ska de val inte bli skora(sproda) antar jag.

På discovery (vilken överraskning) har det gått eminst ett program om teamet, där nämns detta med däcken och det är som Deore XT skriver att däcken ska bli mjuka i gummit. Däcken används en eller två etapper sedan är det dags att kassera dem, om jag inte minns helt fel.

Förlåt en okunning. Men jag trodde att däck som torkade blev torra och att det som är torrt är sprödare och hårdare? Som gammalt bröd t.ex.

det är ju som bildäck osv. förvaras de rätt, alltså svalt o utan solljus så håller de rätt länge. de däcken de kör kanske till o med blir bättre. och som sagt, de kör ju bara me däcken två etapper, sen byter de

Ja det är iallafall fränare med en Däck-källare än en vinkällare, nä nu ska jag gå och kolla in mina årgångsdäck.

Jordkällare
DÃck-1.JPG ht=480

DÃck-2.JPG ht=480

Finfint ser bra ut ;)
DÃck-3r.JPG ht=480

Naugas skrev:
-------------------------------------------------------

> Nej, det visste jag inte. Vet någon här varför
> de gör så?

För att däck är som vin: de blir bättre av att lagras till rätt mognad.

Little Stereo skrev:
> Dom blir bättre, sök på happy och du kommer att
> hitta flera trådar med svar -frågan dyker upp
> varje Tour de France :-)

Ja just ja, söka går ju... hittade en tråd åtminstone - http://happymtb.org/forum/read.php/1/499854

Där verkar man komma fram till att däcken blir bättre för att de blir hårdare?! Men de blir väl mjukare? Finns det ett tyskt diagram någonstans?

Nämen hårdare blir de.

Men jag fattar inte varför man inte tillverkar dem hårdare från början?? Jag trodde sprickrisken ökade med åldring. Dessutom tillkommer ju det svåra arbetet att husera däcken under rätt förutsättningar och risken att en del börjar smaka kork? Och vad körde de på de första 5 åren liksom?

Jag tror som Carl. Jag tror de gör det bara för att jävlas med dem själva..Är inte det ganska självklart?!

Var det kanske i samma dokumentär där man fick se däcken i källaren, som de i en vindtunnel konstaterade att om Lance lade tummen snett på styret förlorade han fem sekunder på 20 mil? Det är väl på den nivån med däcken också misstänker jag.

Och precis, varför gör de inte däcken hårdare från början i så fall? Men - det var väl inte slitytan det gällde här, utan själva däcket/korden/stommen som skulle bli mjukare, och ge mindre inre motstånd? Så föreställde jag mig det åtminstone...

De kanske hade tillgång till några av de sista som Dugast själv hade tillverkat med egna händer och valde att förvara dem. Lite som en Stradivarius - det är inte att den är bättre pga att den är gammal, det är mer att de anser att inget bättre har tillverkats sedan dess.

Bara spekulationer, jag vet inte, men jag känner alpina skidåkare som använde samma par skidor (med nya topskins för att tillfredsställa sponsoren) flera säsonger i rad eftersom de var "speciella". Jag tror att i många fall finns det ingen objektiv skillnad men personen i frågan tror att de är bättre, och det är viktigt nog. Placebo-effekten är inte att försummas.

Man behandlar däcken med bland annat shellack som stärker silke/bomull stommen.

Det gör att däcken inte blir så känsliga för bland annat fukt.

Eddy Merckx hade 400-500 tubdäck på fälg i sin källare under några år innan de var till belåtenhet.

Idag finns tubdäck på 100 gram som proffsen har tillgång till. Tubdäck som kasseras efter ett lopp.

Jag har just slängt 20 år gamla Wolber. Dom hade jag kunnat fått mult för.

Senast redigerad av en moderator:
Daner skrev:
> De kanske hade tillgång till några av de sista
> som Dugast själv hade tillverkat med egna händer
> och valde att förvara dem. Lite som en
> Stradivarius - det är inte att den är bättre
> pga att den är gammal, det är mer att de anser
> att inget bättre har tillverkats sedan dess.

Precis, de instrumentmakare som satt i Cremona och snickrade ihop violiner i början av 1700-talet visste något som dagens instrumentbyggare ännu inte lyckats luska ut. Bra exemplar byggda av Amati, Guarneri och Stradivarius låter helt enkelt bättre än något annat - men man skall känna till att de flesta av dem byggdes om på 1800-talet: de fick längre halsar...

Oskar skrev:
> Daner skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De kanske hade tillgång till några av de
> sista
> > som Dugast själv hade tillverkat med egna
> händer
> > och valde att förvara dem. Lite som en
> > Stradivarius - det är inte att den är bättre
> > pga att den är gammal, det är mer att de
> anser
> > att inget bättre har tillverkats sedan dess.
>
> Precis, de instrumentmakare som satt i Cremona och
> snickrade ihop violiner i början av 1700-talet
> visste något som dagens instrumentbyggare ännu
> inte lyckats luska ut. Bra exemplar byggda av
> Amati, Guarneri och Stradivarius låter helt
> enkelt bättre än något annat - men man skall
> känna till att de flesta av dem byggdes om på
> 1800-talet: de fick längre halsar...

Men: en skillnad är att ju mer de spelats (rent) på desto bättre är de. En Stradivardius som hängt i en källare i 300 år skulle ju inte vara någon höjdare.

Om jag har fattat det hela rätt så blev däcken bättre av att lagras förr. Nu används mjukgörare i däcken så att de blir, om något, sämre av lagring. Tyvärr har jag ingen referens för detta.

Oskar skrev:
> Precis, de instrumentmakare som satt i Cremona och
> snickrade ihop violiner i början av 1700-talet
> visste något som dagens instrumentbyggare ännu
> inte lyckats luska ut. Bra exemplar byggda av
> Amati, Guarneri och Stradivarius låter helt
> enkelt bättre än något annat...

Kanske, kanske inte...

http://agnews.tamu.edu/dailynews/stories/BICH/Sep2203a.htm
http://www.nagyvaryviolins.com/

Nu har jag fått lite mer information om däcken som lagrades i åratal.

Lance och resten av US Postal/Discovery beställde tubdäck av Hutchison, som i sin tur ordnade att Dugast skulle tillverka däcken i fråga (troligtvis med latex tub och stomme i silke, kopplad till slitgummi från Hutchison.)

Monsieur Dugast sålde företaget och gick i pension för några år sedan, men innan han slutade hann han välja ut en värdig ersättare. Fabriken köptes av en proffsmekanik och har flyttats från Frankrike till Belgien och produktionen fördubblats, men det är fortfarande hantverk, kan beställas med stömme i silktyg och används flitigt av världsmästare i track, CX och landsväg.

Jag erkänner att jag är svag för sådana berättelser. Lite som att läsa om pre-phylloxera champagne som Bollinger Vieille Vignes Françaises. På grund av detta har jag tagit kontakt med Dugast och kan meddela att deras sortiment kan nu beställas för första gången från lokala butiker här i Norden.

Beställningstiden är numera 5 veckor för landsväg och track däck (lite längre för CX) men tiden kommer att minska i takt med att jag får beställningar eftersom jag kommer att ta in och lagra några extra (i en kall, mörk matkällare) med varje beställning.

Sortimentet och pris kommer att dyka upp inom kort på hemsidan. Priset kommer att bli samma som i resten av Europa trots faktum att vi har högre moms här. Ingen lysande affärsidé, bara ett önskemål att ordna tillgång till legendariska däck och en liten bit av cykelkultur och historia. Finsmakare och välbärgade romantiker kan höra av sig. Pragmatiker gör sig ingen besvär. ;)

Miss Lycka sa:

Eddy Merckx hade 400-500 tubdäck på fälg i sin källare under några år innan de var till belåtenhet.

Idag finns tubdäck på 100 gram som proffsen har tillgång till. Tubdäck som kasseras efter ett lopp.

4 meningar!

me.I.am sa:
Miss Lycka sa:

4 meningar!

5!

Om vi återgår till däcken, som lagrades.... :-)
Min teori är att det skulle kunna kan vara för att dom vill att dom ska hålla lite längre.
Proffsteamen kanske har specialdäck/gummiblandningar som är lättare och bättre grepp men kanske slits för fort.Varför tillverkarna nte kan ta fram rätt efterfrågade egenskaper blir ju följdfråga.

Parallell inom motorsport
Innom endurance racing med MC har det emellanåt varit vanligt att köra på 2-3 år gamla däck (bland icke absoluta toppteamen) som höll fler varv än dom nya färska. Det är självklart på bekostnad av grepp, lite sämre varvtider men togs igen på färre däcksbyte.
Mjukgörarna i däcken dunstar med tiden och gör dom hårdare.

Tillbaka
Topp