Peda skrev:
-------------------------------------------------------
> Om jag följer med någon som visar mig
> en stig i skogen, jag antar att Amaryllon
> kan registrera detta som ett spår
> medans vi cyklar.
Ja.
> Om jag sedan återvänder vid
> ett senare tillfälle, kan jag plocka upp detta
> spåret och följa det då?
Ja, tidigare loggade spår kan laddas upp till Amaryllon och visas på skärmen. Det finns ett speciellt visningsläge (View Track) som visar spåret tillsammans med utförlig info som loggdatum, antal spårpunkter etc. I spårvisningsläget fungerar dock inte spårloggningen, så det går inte att följa ett gammalt spår samtidigt som det loggas ett nytt spår där man far fram just då. Amaryllon har dessutom bara ett spårminne så man får bestämma sig hemma vilket spår man vill ladda upp och sedan följa.
> Är det begränsat
> till att vara max 2 h 15 min (vid lagring varje
> sekund)?
Vid lagring varje sekund räcker det inbyggda spårminnet i 2h 15min. Men Amaryllon kan lagra 8192 spårpunkter i det inbyggda minnet och lagring av en spårpunkt kan ske varje sekund, var 5e sek, var 10e sek, var 30e sek eller varje minut. Spårminnet kan således räcka mellan 2h 15min upp till 136h.
Att lagra varje sekund är lite överdrivet när man cyklar omkring i skogen, utan var 5-10sek räcker mer än väl för att få ett fint och jämt spår. Vi valde att logga varje sekund i testet för att testa och se vad som hände när minnet blev fullt osv.
> Ponera att man lagrar spåret vid första
> stigutflykten men att stigen är längre än 2 h
> 15 min och att man sparar undan en del till
> minneskortet. Kan man då inte följa spåret vid
> nästa tillfället eftersom, som jag uppfattar
> det, inte kan överföra data från minneskortet
> till det inbyggda minnet?
Vi fick det inte att fungera med att ladda från minneskortet direkt in till Amaryllon. Utan bara genom att först ladda över spårdatan från minneskortet till hårddisken på PC, därefter in till Navilink-programmet och sedan över till Amaryllon, vilket kändes lite väl krångligt.
Spåret på Amaryllons skärm kan dock inte innehålla mer än 8192 punkter dvs det interna spårminnets storlek. Så ett spår på ex 4 timmar som är lagrat varje sekund måste delas upp. Men då Amaryllon bara har ett spårminne går det inte att få med sig alla delar ut i fält…
Så vill man ha en GPS att navigera efter finns det nog bättre alternativ än Amaryllon. Som cykeldator (för att slippa sladdar och givare) och som enkel spårlog (för att titta på i Google Earth efteråt) fungerar Amaryllon bra men den känns lite omständig och begränsad för mer avancerad navigering.
/Anders