Artikel: HappyMTB testar Amaryllo Trip Tracker GPS

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
A7.jpg ht=334

Amaryllo Trip Tracker är en enkel GPS med färddator som kan logga spår och utföra enklare navigering. Vi har testat hur den fungerar för cykling.

Läs artikeln

/Anders

Verkar ju schysst, men stämmer det att det inte går att lägga in tidigare rutter? Hade ju varit praktiskt om man vill följa en sträcka som man kört tidigare. Går det inte ens att lagra waypoints?

Jag tror att tanken är att det skall vara just en tracker. Vill du följa en tidigare rutt får du köpa en vanlig GPS.

Verkar vara en lite roligare tracker än FRWD som vi testade tidigare, och dessutom kan den dubbla som cykeldator.

CalleB skrev:
-------------------------------------------------------
> Verkar ju schysst, men stämmer det att det inte
> går att lägga in tidigare rutter? Hade ju varit
> praktiskt om man vill följa en sträcka som man
> kört tidigare.

Spår/rutter/waypoints som man loggat med Amaryllon tidigare går att ladda in/ur med det medföljande programmet Navilink så att man kan följa dessa igen.
Vill man däremot göra nya rutter/spår/waypoints på tex en karta och sedan föra över koordinaterna till Amaryllon blir det ganska (väldigt?) krångligt med olika format hit och dit. Programvaran som medföljer klarar inte detta.

> Går det inte ens att lagra waypoints?

Waypoints går att lagra väldigt enkelt när man är ute och far med Amaryllon. I princip ett tryck på styrpinnen och det är klart.

/Anders

jomper skrev:
> Verkar vara en lite roligare tracker än FRWD som
> vi testade tidigare, och dessutom kan den dubbla
> som cykeldator.

Jo, Amaryllon är mycket roligare än den FRWD som vi provade i och med färddatorfunktionen. Nu finns dock FRWD med armbandsklocka så att det går att se i realtid den information som lagras under aktiviteten. FRWD har dessutom pulsmätare, något som Amaryllon saknar.

Det bästa med FRWD var det medföljande analysverktyget. Det var både lätt att använda och visade alla data väldigt överskådligt med en massa olika kurvor och grafer hit och dit. Tyvärr så saknar Amaryllon något liknande och man tvingas skaffa program på egen hand om man vill kunna analysera den data man lagrat.

/Anders

Använder själv den till vindsurfing för loggning av olika genomsnittsfarter och maxfart, för uppladdning på www.gps-speedsurfing.com rankingsystem för speedsurfare.

Där har den blivit rekomenderad som noggrannast av alla pga dopplermätning som den tillämpar. Det i sin tur har lett till att alla rekord skall ha mätts med amaryllon/GT 11.

Rätt säker på att man kan ladda in rutter till den.

Men det suveräna med Amaryllon är att man kan anpassa den efter olika behov, man laddar ner lämlig firmware från nätet. I vårt fall lagrar den en rad förutbestämda genomsnittsfarter på olika tidsintervaller och sträckor, 100 m 250 m 500m 1 nautisk mil osv.

Kanonprodukt dessutom billig på www.storagedepot.co.uk

Det här verkar ju vara en intressant produkt.

Eftersom jag inte har någon GPS-produkt tidigare är jag lite osäker på hur man "taktiskt" använder apparaten. Jag har sugit lite på om jag ska köpa en Edge 305 eller någon av de nya modellerna (605/705) men eftersom jag redan har en pulsklocka behöver jag inte den funktionaliteten. Jag är inte säker på att jag egentligen behöver kartfunktionen.

Jag är lite osäker på hur man i praktiken använder sig av karta och GPS. Mitt behov i grunden är att ta reda på vart jag ska köra när jag väl är i skogen. I korthet, det finns ett antal områden i min närhet där jag kan cykla. Jag hittar inte stigarna riktigt själv, skogarna är genomkorsade av grusvägar som fungerar som transportstäckor och olika stigar. Vissa stigar får man inte cykla på (motionsspår o dyl). Däremot kan jag hänga med andra och cykla men jag kommer inte kunna memorera långa turer, efter ett antal stigkorsningar klarar jag inte av att lägga fler på minnet. Där kommer GPS'en in i bilden. Om jag följer med någon som visar mig en stig i skogen, jag antar att Amaryllon kan registrera detta som ett spår medans vi cyklar. Om jag sedan återvänder vid ett senare tillfälle, kan jag plocka upp detta spåret och följa det då? Är det begränsat till att vara max 2 h 15 min (vid lagring varje sekund)? Ponera att man lagrar spåret vid första stigutflykten men att stigen är längre än 2 h 15 min och att man sparar undan en del till minneskortet. Kan man då inte följa spåret vid nästa tillfället eftersom, som jag uppfattar det, inte kan överföra data från minneskortet till det inbyggda minnet?

Själv använder jag GPS av två anledningar:
- Har världens sämsta lokalsinne, så när jag är ute på mina långa distanspass på vintrarna är det bra att kunna se åt vilket håll hemmet ligger. Det är inte så viktigt att veta exakt var jag är, snarare att se hur jag har cyklat och om jag är på väg mot hemmet eller åt helt fel håll (ja, så illa är det faktiskt :)
- I efterhand kunna kika var jag har varit på en karta, något jag ändå alltid försöker göra och detta gör det så mycket roligare.

Jag har en snik-GPS, Garmin geko 201, köpt på clas ohlson för fyra år sedan för runt 900:-. Använder mig av gpsbabel för att ladda upp/ner spår till gps:en, och sedan drar jag gpx-filen till google earth och får dagens pass uppritat, båda två gratisprogramvaror.

Detta fyller mina behov alldeles utmärkt, jag skulle säkert "behöva" mer saker om jag hade en tjusigare gps, eller lite dyrare programvaror, men det funkar bra för mig. För att analysera min träning funkar min Polar-klockan alldeles utmärkt, gps:en är bara kuriosa som jag tycker är lite kul.

Peda skrev:

> Om jag följer med någon som visar mig
> en stig i skogen, jag antar att Amaryllon
> kan registrera detta som ett spår
> medans vi cyklar.

Ja.

> Om jag sedan återvänder vid
> ett senare tillfälle, kan jag plocka upp detta
> spåret och följa det då?

Ja, tidigare loggade spår kan laddas upp till Amaryllon och visas på skärmen. Det finns ett speciellt visningsläge (View Track) som visar spåret tillsammans med utförlig info som loggdatum, antal spårpunkter etc. I spårvisningsläget fungerar dock inte spårloggningen, så det går inte att följa ett gammalt spår samtidigt som det loggas ett nytt spår där man far fram just då. Amaryllon har dessutom bara ett spårminne så man får bestämma sig hemma vilket spår man vill ladda upp och sedan följa.

> Är det begränsat
> till att vara max 2 h 15 min (vid lagring varje
> sekund)?

Vid lagring varje sekund räcker det inbyggda spårminnet i 2h 15min. Men Amaryllon kan lagra 8192 spårpunkter i det inbyggda minnet och lagring av en spårpunkt kan ske varje sekund, var 5e sek, var 10e sek, var 30e sek eller varje minut. Spårminnet kan således räcka mellan 2h 15min upp till 136h.

Att lagra varje sekund är lite överdrivet när man cyklar omkring i skogen, utan var 5-10sek räcker mer än väl för att få ett fint och jämt spår. Vi valde att logga varje sekund i testet för att testa och se vad som hände när minnet blev fullt osv.

> Ponera att man lagrar spåret vid första
> stigutflykten men att stigen är längre än 2 h
> 15 min och att man sparar undan en del till
> minneskortet. Kan man då inte följa spåret vid
> nästa tillfället eftersom, som jag uppfattar
> det, inte kan överföra data från minneskortet
> till det inbyggda minnet?

Vi fick det inte att fungera med att ladda från minneskortet direkt in till Amaryllon. Utan bara genom att först ladda över spårdatan från minneskortet till hårddisken på PC, därefter in till Navilink-programmet och sedan över till Amaryllon, vilket kändes lite väl krångligt.
Spåret på Amaryllons skärm kan dock inte innehålla mer än 8192 punkter dvs det interna spårminnets storlek. Så ett spår på ex 4 timmar som är lagrat varje sekund måste delas upp. Men då Amaryllon bara har ett spårminne går det inte att få med sig alla delar ut i fält…

Så vill man ha en GPS att navigera efter finns det nog bättre alternativ än Amaryllon. Som cykeldator (för att slippa sladdar och givare) och som enkel spårlog (för att titta på i Google Earth efteråt) fungerar Amaryllon bra men den känns lite omständig och begränsad för mer avancerad navigering.

/Anders

AJ - tack för klargörandet. Tack för en i övrigt mycket saklig och uttömmande artikel. Väldigt proffsigt, som alla dina och PJ's artiklar och reportage, förstklassigt helt enkelt!

/Peter

Verkar som en trevlig pryl. Synd bara att de är så dumsnåla med cykelfästen och liknande. Garmin har ju släppt en lite mer mångsidig sak (205 tror jag den heter) som har cykelfästen med i standardpaketet på CRC för ungefär samma pris. Jag har dock uppfattat den som mindre slimmad och enkel att använda som cykeldator.

Formatsbegränsningen borde inte vara något större problem nu för tiden. GPX har ju så smått blivit en "norm" och nu är ju dessutom KML en ISO-standard.
De flesta program som föjer med andra GPS:er jag sett har nästan alla klarat av att importera GPX.

Skulle man nu behöva konvertera till annat så finns ju både GPS Babel och G7ToWin som båda är mycket gratis. ;)
http://www.gpsbabel.org/
http://www.gpsinformation.org/ronh/

Vill man dela med sig av sina spår finns ju alltid WikiLoc (finns i länkbiblioteket) som dessutom tar emot de flesta format.

Personligen, för att jag gillar att kunna bygga ut systemen själv (OpenSource är bara för trevligt ibland), så använder jag min mobil tillsammans med vlkGPS* och en vanlig BlueTooth-GPS för att hålla koll på var jag åkt.

* http://vlkgps.bielyvlk.sk/

Tillbaka
Topp