Artikel: Barncykeltest - en studie i buscykling

jomper

Forumpappa
Forumvärd
cykeltest-068.jpg

Är mountainbikes i förkrympt version riktiga cyklar? Lönar det sig att lägga flera tusenlappar på en cykel för ett barn som växer ur den på ett par år? Kan en knatte på 5-6 år hantera nio växlar och handbromsar? Blir ungarna bättre cyklister bara för att de sitter på en ”riktig” mtb?

Happy har svaren!

http://happymtb.org/2008/02/01/barncykeltest-–-en-studie-i-buscykling/

Äntligen!
Kul läsning och mysiga bilder.

Bra att ta hänsyn till vad barnen tycker är snyggt, rätt och tufft. Det är oerhört viktigt i den här åldern. En töntcykel kan vara hur bra som helst i mammas och pappas ögon. Den är ändå värdelös om ungen vägrar cykla på den :)

/Johan

EDIT: Stavfle

Senast redigerad av en moderator:
Underbart artikel. Man får nått att tänke på trotts att våran barn ska föddes i juni. Men det blir aldrig för tidigt......

Kan man köpa lösa 20 tums ramar? Jag funderar om man skulle kunna får ner vikten genom att bygga egen.

mycket bra läsning.

just vikten på barncyklar har jag alltid förundrats över, dotterns 24" flickcykel väger mer än min reign...konstigt om hon tycker den är jobbig, jag väger 3ggr så mycket och har ändå lättare hoj...

Islabikes brukar ju alltid dyka upp i barncykeltrådar. Riktigt trevliga men hopplöst ocoola skulle jag tro. Deras 20-tummare väger enligt dem själva 9,4 kg. Mycket bra tänk där och inte farligt dyrt med 150 pund.

http://islabikes.co.uk

beinn20_11_06_web_2.jpg

/Johan

Helt underbar artikel och behövd! Ungarna måste ha haft grymt kul att få lattja runt på olika cyklar och dessutom få misshandla dem lite också ;-)

Skall ha denna artikel som bas när jag köper en ny hojj åt grabben.

Riktigt, riktigt bra skrivet!!!

Stämmer bra med mina erfarenheter oxå. Jag har själv gjort resan från 20 till 24 tum till 26 tums custombygg i takt med tillväxten. Grabbens polare som haft "Julacyklar" med sig i skogen har råkat ut för ständiga haverier. Frågan är kanske inte så mkt vilken som är testvinnare (vilket ju konstateras i testet) utan om det är värt att köpa "riktig mtb" till även små barn. Där är svaret Ja om du frågar mig.

Ganska snart hoppas jag äldsta dottern kan gå från trehjuling till "riktig" cykel. Men varför finns det inga monocoque kolfibercyklar till små barn ....;) - titan skulle också gå ...

Snyggt! Allt jag behöver veta nu är hur man skaffar barn, vilka som har bra egenskaper, är prisvärda samt bra förutsättningar för att bli bra cyklister (och bli den cyklist jag aldrig kommer att bli).

pean skrev:
-------------------------------------------------------
> Snyggt! Allt jag behöver veta nu är hur man
> skaffar barn,

Det är märkligt ont om sånna trådar på happy, men vi har du den gamla favoritbildtråden tjejer på cykel, där kanske det fanns några tips?

Riktigt trevlig artikel, även för en som inte har kottar...

Vill man bygga den ultimata 20" mtb'n finns det väl bara en väg att gå då... Custom!
Kunde Christer få en custombyggd titanram (26"), http://happymtb.org/forum/read.php/1/742934/759034#msg-759034, för 845$ (ca5500Sek), så borde ju en ram i alu vara en hel del billigare, http://www.xacd.com.cn/product.asp?rootcl=2.
Förmodligen skulle hela cykeln sluta på nästan det dubbla jämfört med cyklarna i testet, men å andra sidan så har man ju då förhoppningsvis den optimala hojen... (å jävligt unik.. :-)

/Calle

Hur fanken kan dom vara så tunga?! Hur är det möjligt...

Jag ska aldrig skaffa barn och än mindre låta dom cykla sålänge det inte finns lättare alternativ än sådär. :D

Kul läsning, min grabb är bara ett halvår så det dröjer ett tag innan det blir dags med
riktig cykel, eller cykel överhuvudtaget (:
Roligt ska det bli iallafall när den tiden kommer.

Vet att Scott har en modell som var pinsamt lätt när jag kände på den på SIR förra året. Både jag och mollo blev eld och lågor ända tills vi insåg att det skulle ta typ fem år innan Atle eller Viktor kunde cykla på den.
Någon polare till Ecke som flyttade till staterna som sålde den.

Eller så var den inte så lätt men den kändes oerhört lätt vill jag minnas.

Tack för alla uppskattande omdömen!

Att vara testledare för de här kottarna var ett genuint nöje. De har växt ngt enormt som cyklister och kört stenhårt på cyklarna. Hoppas det kan hjälpa någon vidare i cykelköpandet eller lura ut några fler ungar i skogen. Det är störtkul att cykla med avkomma. Fort går det inte man man hinner både garva och nöta in knixiga passager på vägen.

Så fort våren kommer ska vi börja testa dem som DH-hojar :) Dvs Flottsbro->Gesunda->... ...Åre (schhhh, säg inget till mamma) :o

Jag är sjäv förvånad över att de orkar cykla på en cykel som väger 50% av egna vikten. Helt galet men, jo det funkar. Slänger in en bild fr en av turerna under julen så det blir lite säsongsstämning :)

Bilagor

• DSC00026.JPG
    DSC00026.JPG
    88.4 KB · Besök: 74
Bra jobb och sa rackarns dyra var de ju inte. Trodde aldrig att jag skulle vilja ge min pojk nagot annat an en bmx som forsta 20" men de har var inte sa dumma anda, bara tva ar kvar till forsta tvahjulingen!

Fjärdebrunn skrev:
> ...
> Det är störtkul att cykla med avkomma. Fort går det
> inte man man hinner både garva och nöta in
> knixiga passager på vägen.
>
Kan bara instämma. Att hojja med grabben är faktiskt bland det roligaste som finns. Kan lätt prioritera bort en egen runda med andra till förmån åt grabben.

> Så fort våren kommer ska vi börja testa dem som
> DH-hojar :) Dvs Flottsbro->Gesunda->... ...Åre
> (schhhh, säg inget till mamma) :o
>
Jag tolkar det som om det kommer en uppföljning på artikeln!? Hoppas det iaf.

> Jag är sjäv förvånad över att de orkar cykla
> på en cykel som väger 50% av egna vikten.
>
Ja jag fattar inte det hur mycket energi ungarna har. Det är helt otroligt!?

Återigen, hoppas att det blir en del 2 på denna artikel.

Jo, det kommer nog en uppföljningsartikel om en tid, om redaktionen vill...

"Att cykla med småglin- en studie i gott om tålamod och många garv" är arbetsnamnet. Jag är helt såld på att cykla med barn och är faktiskt rätt fashinerad av vilken förmåga de har att ha kul, ta sig fram långt och utvecklas fantastiskt på flera plan på kuppen. Det blir nog en ren propagandaartikel för att inte bara se cyklingen som ett sätt att "komma ifrån" själv.

Wienerbröd biter inte på mina skitungar tror jag:) I morse körde de dubbla hockeypass för att sedan fråga om de fick hoppa in på -99ornas match :0 Tror de förångar kalorier.

Idag började bygget av mitt nya Hellasspjut så till helgen ska vi kanske kunna vara ute igen. Happykidsride kanske?

Trek-cyklarna har en grej som jag gillar skarpt. Justerbara vevarmar 120-140mm. Ungarna måste ha bra förutsättningar för att växa ur sina cyklar på ett bra sätt. Att de saknar skivbromsfäste suger.

Annars tycker jag just nu att Merida har de mest prisvärda cyklarna på den svenska marknaden. För 2,5kkr är det ett bra köp till ungar som vill ha cykeln till mer än att bara transportera sig. Den pallar både XC och buscykling.
I helgen skruvade jag bort stödet på grabbarnas Merida. Då landar den på mindre än 11 kg. Jag får köpa nya end caps till styrena allt eftersom istället :o

Till och från går det att hitta Konan till bra pris och då är nog den rätt köp till valpar som använder cykeln främst som landningsställ.

Tanken har slagit mig...

Sa*an vad asfalt kan slita ner utsatta komponenter på barncyklar (styrändar, pedaler, bakväxel, bromsok)

En sak som jag undrar, kan barn i den åldern verkligen hantera handbromsar och få stopp på cykeln?
om det skulle dyka upp en nödstopp situation?

Nu minns jag hur jag som liten åkte runt på min 20 tummare med limpa och fotbroms, vi körde i skogen som galningar på den tiden, helt uten hjälm....
Minns att jag gjorde en tjusig OTB när jag körde på något, flög över styret, fasnade med foten i ramen, landade med huvudet i en lerpöl och fick cyckeln över mig :-)

/Stefan

Ville skrev:
> 4:ebrunn,..när är grabbarna stora nog för att
> köra en sänkt tranca i storlek X-Small
> då?!..;-)

Nästa säsong tror jag. Lite långt topprör är jag rädd. Skitungen är bara ca 123cm. Låt oss släppa lös Gurkan på den och så tar vi en bärs och snackar ihop oss om det samarbetet :9

Finns det någon tillverkar som har typ 140mm vevarmar? :o

ginnfilt skrev:
> Kona Makena, vad tros om en sådan?

Funkar m all säkerhet. Är ju en lite mer XC än Shred 2-0 som är väldigt mycket dirt.

Sonen hade en gul Hotrock 20 från -02. Det blev inte så mycket skogsåka som jag hade önskat, men det var en synnerligen stabil och välbyggd cykel. Dottern ville dock ha en röd tjejcykel, så den såldes förra året.

Bra artikel och test!

Min lillkille (nu snart 4.5år) har en 20" MTB sedan i sommras och det har fungerat jättebra. Handbromsarna var/är inget problem, det lärde han sig snabbt, han har inte "bakåttrampat" någon gång. Han har inte hundrakoll än på växlingarna, ibland vrids det åt fel håll men det är inget större problem. Vi åker ofta längre turer i skogen och cykelpendlar till dagis. Vikten på cykeln är ca. 10,2kg.

Bild från dagens pendling:

IMG_pendling.jpg ht=525

Tillbaka
Topp