[0,5 OT] Skåpbil som extrabil /Det blev en Roomster

sobrius

Medlem
Hej
Har kommit i situation som kräver en bil till i familjen och istället för att köpa en liten Clio eller annat funderar jag på en halvliten skåpbil istället som man faktiskt kan ha nytta av. Önskan är att kunna ställa in iaf 2-3 cyklar utan att behöva demontera något.
Den ska även vara så snål som möjligt.
Minst tre sittplatser. (Helt framsäte?)
Pristak är ca 50'.
Tips jag har fått är Peugeot Expert, Citroën Jumpi och Fiat Scudo.
Finns det någon som har erfarenhet av dessa eller något annat tips?
Tack för hjälpen!

Senast ändrad:
Vi åkte omkring i en Renault Kangoo i flera år. "Civila" modellen med baksäte. Där kunde vi fälla 2/3 separat och sedan ställa in 2-3 cyklar på "diagonalen". Det går säkert packa smartare, men man blir lat och bekväm när utrymmet finns.
En period hade vi även ett "upphöjt golv" i bilen och kunde då övernatta (sovmått 140*180 om jag minns rätt). Gick att ha två cyklar liggandes på golvet ändå.
Kangoon är ingen större körupplevelse, men trots det åkte vi till alperna två gånger med den.

sobrius sa:
Hej
Har kommit i situation som kräver en bil till i familjen och istället för att köpa en liten Clio eller annat funderar jag på en halvliten skåpbil istället som man faktiskt kan ha nytta av. Önskan är att kunna ställa in iaf 2-3 cyklar utan att behöva demontera något.
Den ska även vara så snål som möjligt.
Minst tre sittplatser. (Helt framsäte?)
Pristak är ca 50'.
Tips jag har fått är Peugeot Expert, Citroën Jumpi och Fiat Scudo.
Finns det någon som har erfarenhet av dessa eller något annat tips?
Tack för hjälpen!

Jag var sjukt nöjd med min Citroen Jumpy med tre platser fram och korta skåpet. Hade den i jobbet och sedan privat. Det var en 1997 års modell och den rullade senast för något år sen, kanske fortfarande. Inte mycket krångel, ingen rost och bra ekonomi. Det var 1,9 TD ej HDI motorn. Hade den haft långa skåpet och dragkrok hade jag inte gjort mig av med den trots massor med mil. Sjukt prisvärd trots att den var lågprisad som ny och redan då uträknad som Fransk-Italiensk dynga.

Hasse#7 sa:
Sjukt prisvärd trots att den var lågprisad som ny och redan då uträknad som Fransk-Italiensk dynga.

Ibland blir man överraskad! Hade en Peugeot 206 som var helt slut efter 10 000mil. Så vi hade bestämt i förhand att sälja vår Kangoo vid 10'. Men den rullade bara på och hade gått 17' när vi sålde.

Tjena!

Om du tar bort önskemålet om att inte behöva montera isär cyklarna så rekommenderar jag Skoda Roomster. Tar man bort två säten bak, vilket görs med enkelt handgrepp, så får man in tre cyklar om man monterar av framhjulen. Då har alla tre varsin riktigt plats istället för att sitta och trängas i en soffa.
Dessutom är baksätet klockrent för små barn då sidorutorna är låga, så att dom ser bra ut.
Komforten (och antagligen säkerheten) är klart högre än de flesta små skåpbilar.
Drar inte speciellt mycket heller.
Enda nackdelen är att den är allt annat än snygg, men det verkar ju inte vara din högsta prioritet.
En svart med tonade rutor bak tar bort en del av det inte så vackra utseendet. Plus att cyklarna inte syns lika bra.

kuskade tidigare med en peugeot expert diesel o den hade ja halvt verkstadsinredd dvs hyllor ena långsidan men fick endå in 2 cyklar utan problem gick förbaskat billigt oxå

Jag har en Citroën Berlingo i långa modellen och med 3 platser fram .
Får precis in cyklar på längden i skåpet. Och har även sovit bak i skåpet med en cykel bredvid .
Dom 2 platser bredvid förarstolen är kanske inte dom skönaste med största utrymmet...
Har gått felfritt i 6 år men har iofs bara gått 10000 mil än så länge .
Den "hårda" mellanväggen har jag tagit ut och satt in en tjock matta istället , men den går iaf att vika undan halva och om jag då fäller passagerarstolarna får jag in hela vindsurfingutrustingen också eller gipsskivor på 250cm.

https://www.blocket.se/stockholm/Citroen_Berlingo_lll_1_6_HDi_Skap_69277149.htm?ca=11&w=3 står inte om det är långa modellen men ser så ut...

Senast ändrad:
Tack för tips!
Berlingo verkar vettig och har hittat ett par 10'or till hyfsat pris och inte alltför många mil och även någon Expert.
Hur ser man på ålder/mil? Vilket är att föredra? En 03'a som gått 7500 mil eller en 10'a som gått 13000mil?

Tänkte också lite så och förhoppningsvis har det hänt något med driftsäkerheten med åren. Den värdesätter jag väldigt högt. Tyvärr är jag rätt ointresserad av bilar och vill bara att de ska funka utan något större engagemang från min sida.

Om nu driftsäkerhet är högt prioriterat borde väl numera nedlagda Toyota Yaris Verso vara lämplig?

hm sa:
Får precis in cyklar på längden i skåpet. Och har även sovit bak i skåpet med en cykel bredvid .
Dom 2 platser bredvid förarstolen är kanske inte dom skönaste med största utrymmet...

Har testat hm:s Berlingo och kan intyga att passagerarplatserna fram är helt ok. Funkar kanon med 3 pers + cyklar. 3 fram och 3 cyklar i en Cayenne var inte lika skönt däremot. Rekommenderas endast i nödfall för korta stäckor :-)

Lingon sa:
hm sa:

Har testat hm:s Berlingo och kan intyga att passagerarplatserna fram är helt ok. Funkar kanon med 3 pers + cyklar. 3 fram och 3 cyklar i en Cayenne var inte lika skönt däremot. Rekommenderas endast i nödfall för korta stäckor :-)

Och du är inte kort heller!! :)

sobrius sa:
Tack för tips!
Berlingo verkar vettig och har hittat ett par 10'or till hyfsat pris och inte alltför många mil och även någon Expert.
Hur ser man på ålder/mil? Vilket är att föredra? En 03'a som gått 7500 mil eller en 10'a som gått 13000mil?

03:än har sannolikt gått som servicebil i stan med jättemånga korta turer och kallstarter med tanke på den låga milställningen. Skulle jag definitivt inte satsa på.
Annars är Partner/Berlingo bra bilar.
Äldre Kangoo ramlar i småbitar, dom nyare håller högre kvalitet.
Skoda o VW säkra kort.

Berlingo är en himla bra och trevlig bil. Personligen föredrar jag generation två före generation tre.
Tror man ska försöka bortse från både årsmodell och miltal och försöka gå på nån sorts allmän bedömning av skicket istället. Finns nog många som lyckas vanvårda och misshandla sönder sina Berlingo på ganska kort tid. Den uppmuntrar liksom till slit och släng-användning.

Då har sambon börjat "intressera" sig för extrabilen och då ska plötsligt hela familjen få plats om det skulle behövas. Tydligen får jag revidera önskemålen och kanske Roomster är ett alternativ som nämns ovan. Plocka av framhjul är ju inte jätteknöligt men vill kunna få plats med ett par cyklar stående. Någon som vet hur långt lastutrymmet är om man plockar bort baksätet på nämnda Roomster? Tips på andra liknande liknande som kan funka? Min längsta cykel är knappt 1.60 lång utan framhjul.

Jag hade kikat på Honda CR-V också. Tre platser i bredd, plocka ur baksätet så blir den mkt rymlig. Men det är mera MPV än skåpbil.

Det är Honda FR-V som har tre säten fram. (Jäkla smart och bra bil för övrigt tror jag.)

sobrius sa:
Då har sambon börjat "intressera" sig för extrabilen och då ska plötsligt hela familjen få plats om det skulle behövas. Tydligen får jag revidera önskemålen och kanske Roomster är ett alternativ som nämns ovan. Plocka av framhjul är ju inte jätteknöligt men vill kunna få plats med ett par cyklar stående. Någon som vet hur långt lastutrymmet är om man plockar bort baksätet på nämnda Roomster? Tips på andra liknande liknande som kan funka? Min längsta cykel är knappt 1.60 lång utan framhjul.

Tjena!

Med tre pers i bilen fick vi in en Giant Anthem 27,5 i medium, en Specialized Carve 29" i medium och en Specialized Enduro 26" i large i en Roomster.. Lite knöligt men det gick.
Bagageutrymmet med uttagna säten slår en Volvo V70II med 180 liter! Med fällda säten är det 45 liter mindre än V70.
Knappt metern i höjd, 164 långt (måttet taget från Skoda Praktik som har lastgaller, dvs stolarna i normal position) och 1.40 brett..

Nu blir jag sugen på att köpa en själv just för att frakta cyklar.. N+1 måste gällar bilar också, det är jag säker på.

Caddy life är jag inne på.

Den ger ju lite olika val, med tanke på hur man kan plocka ur sätena och så.

Senast ändrad:
Hade en Dacia som hyrbil, det var... en upplevelse. Om man är van vid moderna bilar. Men den funkade, tog oss från A till B.

Vet fler som är nöjda med Dacia Duster. Kikade faktiskt efter en beg sådan förut när vi köpte andrabil men de var för dyra jämfört med nypriset..

Luthman Photography sa:
Köp en pickup med öppet flak. Det blir inte mer 'murica! (alternativt lifestylebil från Åre) än så. Och det är väl tufft?

Exakt så är det! Fast just den här veckan rekommenderar jag inte öppet flak.

Tittade på en Roomster idag och den verkade vettig och precis på rätt sida gränsen gällande plats längdmässigt. Kan mycket väl bli en sådan men visst hade en pickis varit rolig.

Bilagor

• old-ford-truck.jpg
    old-ford-truck.jpg
    333.2 KB · Besök: 91
Frankenstein's Bike sa:
Prästbol sa:
Kneecap sa:
Prästbol sa:

Tjena!

Nej!! Dacia köper man inte..

Det sa man om Hyundai, Kia och Skoda också.........

De ska vara helt ok, beprövad Renault teknik (bättre än det låter) och lågt andrahandsvärde. En 7 sits lodgy ligger på blocket för 59 k med under 5000 mil på mätarn.

Tjena!

Jag har kört lite för många Dacia med för allvarliga fel (med tanke på ålder och miltal) för att jag skulle kunna rekommendera min värsta fiende en.
Renault må va bra på motorer, sitter en i min bil t.ex. Men dom är fruktansvärt undermåliga på hjulupphängningar t.ex. Jag är inte förvånad om en tre år gammal Clio eller Sandero (samma plattform), med under 4000 mil på mätaren, har totalslut styr- och spindelleder. Snarare imponerad om ingen alls glappar.
För några dagar sen så hade jag hela handen inne i ljuddämparen på en sex år gammal Sandero som gått 8000 mil..
Bromsarna ska vi inte tala om..

Den enda som verkar hålla bra nivå är Duster. Men där har Nissan väldigt många fingrar i soppan..

Kia och Hyundai har blivit bra de sista tio åren, Skoda har fungerat bra sen Felician försvann..
Möjligt att Dacia blir bra med tiden, men än är dom inte där. (Reserverar mig för de senaste tre årens produktion, jag har inte haft "nöjet" att köra dom ännu.)

Jag kan gnälla rätt bra om de flesta bilmärken om jag vill, alla har ju självklart sina brister men Dacia har dom alldeles för tidigt..

Edit: Glömde också, om man nu ändå vill köpa en beggad Dacia, kolla så att den är utrustad med antisladd, det blev nämligen standardutrustning först 2013...

Senast ändrad:
sobrius sa:
Tack för tips!

Jag köpte, av samma anledning som du började tråden med, en Peugeot Partner (samma bil som Berlingo). Jag är nöjd, men du får inte in så många cyklar utan att montera ned dem (plocka av framhjulet). Jag använder min när jag ska sova lite efter ett långdistanslopp när det inte är rekommenderat att köra iväg utan att sova först.

Jag måste ställa cykeln lite på sned och det kan vara kinkigt att orma sig in där bak utan att smutsa ned sovsäck på kedjan osv. Det är inte mycket plats, men det finns plats.

2006 och den hade gått 13000 mil. Se upp för lampan som lyser som airbagvarning. Den ska släckas efter tändning. Man kommer inte igenom besiktning om inte den varningslampa släcks, och det är ett vanligt förekommande fel. (det finns en "hack" ...)

Kneecap sa:
Frankenstein's Bike sa:
Prästbol sa:
Kneecap sa:
Prästbol sa:

Tjena!

Nej!! Dacia köper man inte..

Det sa man om Hyundai, Kia och Skoda också.........

De ska vara helt ok, beprövad Renault teknik (bättre än det låter) och lågt andrahandsvärde. En 7 sits lodgy ligger på blocket för 59 k med under 5000 mil på mätarn.

Tjena!

Jag har kört lite för många Dacia med för allvarliga fel (med tanke på ålder och miltal) för att jag skulle kunna rekommendera min värsta fiende en.
Renault må va bra på motorer, sitter en i min bil t.ex. Men dom är fruktansvärt undermåliga på hjulupphängningar t.ex. Jag är inte förvånad om en tre år gammal Clio eller Sandero (samma plattform), med under 4000 mil på mätaren, har totalslut styr- och spindelleder. Snarare imponerad om ingen alls glappar.
För några dagar sen så hade jag hela handen inne i ljuddämparen på en sex år gammal Sandero som gått 8000 mil..
Bromsarna ska vi inte tala om..

Den enda som verkar hålla bra nivå är Duster. Men där har Nissan väldigt många fingrar i soppan..

Kia och Hyundai har blivit bra de sista tio åren, Skoda har fungerat bra sen Felician försvann..
Möjligt att Dacia blir bra med tiden, men än är dom inte där. (Reserverar mig för de senaste tre årens produktion, jag har inte haft "nöjet" att köra dom ännu.)

Jag kan gnälla rätt bra om de flesta bilmärken om jag vill, alla har ju självklart sina brister men Dacia har dom alldeles för tidigt..

Edit: Glömde också, om man nu ändå vill köpa en beggad Dacia, kolla så att den är utrustad med antisladd, det blev nämligen standardutrustning först 2013...

Sedär, även på Sveriges trevligaste cykelforum kan man lära sig lite om bilar! Jag har baserat min positiva inställning på Dustern, bra att veta att Nissan-Renualt samarbetet inte riktigt verkar ha slatt igenom i resten av Daciafamiljen.

Kneecap sa:
sobrius sa:

Tjena!

Med tre pers i bilen fick vi in en Giant Anthem 27,5 i medium, en Specialized Carve 29" i medium och en Specialized Enduro 26" i large i en Roomster.. Lite knöligt men det gick.
Bagageutrymmet med uttagna säten slår en Volvo V70II med 180 liter! Med fällda säten är det 45 liter mindre än V70.
Knappt metern i höjd, 164 långt (måttet taget från Skoda Praktik som har lastgaller, dvs stolarna i normal position) och 1.40 brett..

Nu blir jag sugen på att köpa en själv just för att frakta cyklar.. N+1 måste gällar bilar också, det är jag säker på.

Det blev en Roomster och enligt mätningar ska det gå att få in det som behövs. Tyvärr fick jag inte med min Commencal att prova med så funkar det inte ligger Roomstern kanske snart på K&S. Dessutom billigare än en beggad S-Works Epic.

Frankenstein's Bike sa:
Det var inte denna annons du köpte Roomstern på?

Nä det var inte den, men det hade kanske varit ett klipp! Välskötta äldre kvinnors fd bilar måste ju vara fantastiska. =) Dessutom nära och bra.

Senast ändrad:
Det verkar funka bra. Lätt att få i och ur två av cyklarna iaf. Provar tre en annan dag.

Bilagor

• 20161119_110521.jpg
    20161119_110521.jpg
    240.1 KB · Besök: 397
Tillbaka
Topp