08XC - Eftersnack

Pilen

Aktiv medlem
08XC - Eftersnack
Då är det bara att sätta igång och skriva av sig.
5:e gången jag körde och snabbaste loppet hittils för egen del. (Torr bana)
Dock klarade jag inte 5 timmars gränsen (5.00.xx)
Min klocka visade 14.59.xx och jag körde verkligen hårt på slutet för att klara den magiska gränsen.
Skall man lämna in en protest för en kontroll av "matchuret" ;-)

Kedje brott i Väsjöbacken (efter vätskan) tog också 5 minuter att laga. Så det känns lite surt.

Annars är jag supernöjd. Banan var som sagt snustorr och snabb. Några nya sträckor hade lagts in.
Men jag hoppas verkligen att fler kommer att köra nästa år.
För det kändes ensamt mellan Domarudden och Ulriksdal.
Låg helt ensam, vilket inte var någon höjdare i blåsten. 4-5 stycken passerade i skogen
men där är min teknik inte något vidare så när man väl kom ut igen var man solo.
Stannade i Ulriksdal för en kaffe och väntade in en grupp på 3 åkare.
Tog rygg på dessa ända in till Stadion (tack för draghjälpen).

Tavell vann tydligen en spurtstrid mot Nya Zeeländaren Keushi Leuch (Eller hur han nu stavar)
Maria Östergren vann "som vanligt" damklassen i stor stil.

Tack för mig, vi ses nästa år.
/Pilen

08XC - Eftersnack
Denna gång provade jag den korta 70km sträckan då jag har cyklat den längre ett par gånger. I startboxen skakade Bruse och jag hand och humöret var på topp. Vi var väl en 5-6 cyklister som drog direkt efter start och hej vad det gick undan. Lite för fort för min kropp denna dag då jag hade återkommande kramp de sista 2-3 milen. Inget strul med cykeln, bra underlag och bra ny bana med hårdare terräng. De sista 15 km var vi två som drog åt varandra men tyvärr så var jag lite klenare för killen tog mig på stadion. Trampade runt på 03:05 och kul var det.

08XC - Eftersnack
Har själv suttit hemma och rökt på hela dagen men nu har jag klivit på rötdjutet... Funtar på att köra nästa år om mitt nya styre kommit då... Håll banan torr !! ;o)

//Skogling

08XC - Eftersnack
Jag är toknöjd med tiden - kom in strax under mitt mål på 6 timmar =)

Reflektioner:

* Vafan hände i början? Folk GICK ju på en stig som inte ens hade några rötter!
* Brandgatan var rolig. Synd att så många gick (har iofs förståelse för detta)
* Det är jobbigt att ligga ensam och bryta i vinden
* Stigarna före depån i Löttinge var ju hur roliga som helst!

Sammanfattningsvis ett riktigt roligt sätt att fördriva söndagen. Jag påstår inte på något sätt att jag är kungen av rötter och stök, men trist att det alltid skall bli köer i skogen på långloppen.

/Micke

08XC - Eftersnack
Ja vad säger man torra och snabba stigar. Men visst var det mycket mer asfalt än förra året? Det kändes så iallafall.
Men ni måste väl erkänna att ni saknade leran lite va? För det är ju kul att skita ner sig. Jag var ju nästan helt ren när jag kom hem.

08XC - Eftersnack
Körde 70-km (67,8 på min dator). Banan var ju torr och fin. Lite väl mycket grus och asfalt, men det är nog nödvändigt för att få ihop banan. Hade oturen att efter va. 10 km. smälla i framklingorna så hårt att det totalhavererade. 10 min. bankande med sten och bändande med (numera f.d.) multiverktyg gjorde att jag kunde ta mig vidare. Dock med stora problem att växla. Det funkade minst dåligt med mellanklingan fram och de minsta bak. Kändes ändå inte som det räckte till när det blev köra av på grus och asfalt.

Någon gång mitt på ungefär var det dax igen. Då krökte jag till bakväxeln vilket gjorde växelval till ett rent lotteri. Jag drog oftast nitlotten i uppförsbackarna och fick springa. I Väsjöbacken däremot hittade jag en fungerande växel och trampade upp på toppen. Kändes skönt mentalt.

Kände mig stark ända in i mål och missade 3.30 med 7 sek. Utan haveri hade jag nog kapat 17-18 min på tiden. Men jag är mycket nöjd ändå.

Flaggvakterna, framförallt från Rösjön och in till Stadion bestod mest av unga tjejer som såg ut att vilja vara någon annan stans. Det borde arrangörerna ta sig en funderare över.

Annars ett helt OK arrangemang.

// Jocke

08XC - Eftersnack
Körde på 5.05, 5.03 enligt min klocka. Verkligen trist att inte knäcka 5-timmarsgränden! Men skönt att inte bli slagen med mer än en timme av Tavell, jag tror jag klarde det precis!

mvp: Starta i tävlingsklassen, då slipper man de värsta köerna i skogen, inte för att alla är superduktiga på tekniska stigar där heller, men lite bättre.
Däremot är folk ruggigt snabba på grus-/landsväg i tävlingsklassen, samma visa under loppet hela tiden, jag kör om folk i skogen men blir sedan omkörd av ett par stycken på grusvägarna och sedan kör jag om dem i skogen. Jag undrar verkligen hur folk kör när de tränar, kör de på grusvägar? Verkar booooooring!!!

Senast redigerad av en moderator:
08XC - Eftersnack
Jag vill ge en stor eloge till den killen som cyklade runt på en mörk-vinröd Cannondale med bockstyre!
Kan det varit en cyklocross tro? I alla fall så hjulen så tunna ut och jag bara undrar hur de kan hålla i rötternas stig.

08XC - Eftersnack
Jag såg två snubbar i starten med cyclocrosshojar.
Undrar hur det gick för han som körde på en Cannondale Bad Boy, däcken såg på tok för små ut, som racerdäck!

08XC - Eftersnack
Aaah, efter en gigantisk kebabtallrik från Palmyra så kan man summera 08. Vad fort det gick! Dock hamnade jag i nåt slags vakuum då jag fick ligga och borra ensam i 4-5 mil :( Väsjöbacken cylkade jag uppför, och stannade till och snacka lite med AJ/PJ på nervägen. Punkterade 5 km efter Domarudden, men det var nog enda incidenten (förutom en del köer i skogen då). Episk stig längs med Edsviken, f*n vad det gick där. Sluttid: 5:34 - mer än nöjd!

/Jonas

08XC - Eftersnack
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Har själv suttit hemma och rökt på hela dagen men
> nu har jag klivit på rötdjutet... Funtar på att
> köra nästa år om mitt nya styre kommit då... Håll
> banan torr !! ;o)

Skogling, Du måste börja cykla igen. Annars blir Du som mollo.... ;-)

// Jocke

08XC - Eftersnack
5:47. 13 minuter under mitt mål men det var ju lite kortare än vanligt. Visst var det lite kö men inte som på Lida. den Episka stigen utmed Edsviken var fin men det såg ut som någon hade badat i en böj.

08XC - Eftersnack
På fredag började ångesten komma, jag som inte hade tränat mer än 40min sedan Vätternrunt, skall jag verkligen ställa upp på söndag?
Tur att det var lite ”party” med öl och Whiskey, det är mycket lättare att glömma söndagens utflykt. Vaknar upp på lördagen och bestämmer mig för att jag skall plocka ut startnumret(nr.304), men jag är inte övertygad om att jag skall köra än. Åker sedan hem och tvättar av cykeln, fortfarande sökandes andra ursäkter än att jag är för dåligt tränad, men det går inte så bra.

Går upp redan vi 5-tiden på söndagen (har av någon anledning bestämt mig för att åka med bussen) och packar väskan samt gör en stor frukost. Lika bra att ladda mycket energi, kanske man blir snabbare då. På vägen ut till Arlanda undrar jag verkligen vad jag gett mig in på, för första gången denna dag kommer tanken ”IDIOT”. Fryser som en hund i blåsten vid startplatsen och där står man i mer än 2tim, till vilken nytta?

Så går äntligen starten, har 5 personer bakom mig så jag är INTE sist, flera som inte var i from kanske. Försöker ta det väldigt lugnt i början så att jag inte knäcker mig (har som mål att just ta mig i mål, tiden är sekundär). Vid första åkern svär jag för mig själv och tänker, varför köpte jag inte en heldämpad cykel, ”IDIOT” dyker upp i mitt huvud för varje gång ”kulpåsen” möter en sadel som är på väg upp till månen.

Väldigt många tekniska partier (för en LVG nisse som mig) gör att det känns ett tag som att jag skall gå halva 08XC. Av någon konstig anledning känns det som att den 60’ende km hela 25km lång, cykeldatorn har fått sirap i sig. Tänker flera gånger att jag tar och hoppar på en SL buss, men klantig som jag är har jag glömt plånboken i bilen, återigen maler ordet ”IDIOT” i min skalle.

Efter 90km stannar jag upp (läääänge) för att hämta andan samt trycka i mig lite extra kräm i benen, Sceeeze vad bra det känns nu. Jobbarkompisen kommer upp jämsides och undrar hur jag känner mig, vad skall jag svara (IDIOT maler i huvudet)?

Sista 5km är riktigt härliga, får följe med två oförskämt pigga killar som ser ut som de har varit på picknick. Tillslut rullar man i mål, datorn visar 6,13 (lägg till minst 10min för stopp) så tiden blir väl runt 6,23.

Sätter mig ner och trycker i mig lite mat och tänker på det jag har utsatt mig för. Reflekterar över att jag inte har hört ordet ”IDIOT” de senaste 30min och börjar redan tänka på att jag bör vara bättre tränad nästa år. Vaaaa, tänker jag redan på att köra nästa år!!!

Går sakta mot omklädningsrummet för att hämta ut mina kläder när en herre på läktaren frågar om jag var nöjd med cykeln som jag vann. Står som ett frågetecken och återigen kommer ordet som jag hört ett antal gånger i dag upp i mitt huvud. Nu börjar fler personer att säga att, jo det stämmer du har vunnit en cykel. Hämtar min kläder och går sedan sakta fram mot speakern, och det stämde. JAG VANN EN TREK 8000. Nu skall jag bara försöka övertyga frugan att hon skall börja cykla med mig, då får hon ta den.

08XC - Eftersnack
PerM skrev:

> sakta fram mot speakern, och det stämde. JAG VANN
> EN TREK 8000. Nu skall jag bara försöka övertyga
> frugan att hon skall börja cykla med mig, då får
> hon ta den.
>

Grattis.

08XC - Eftersnack
skönt cykeltur. :D
Min första riktiga säsong på mtb, så jag är helt nöjd med 05:54 (12:an) :)
Trist att det va sån kö på första stigen, men annars inte så mycket köande..
För övrigt min första tävling .
/B

08XC - Eftersnack
Riktigt kul med torr och snabb bana.
Klarade min målsättning på 5h med 2 min, däremot visade min cykeldator 5h 55m så nåt konstigt var det med tävlingsklockan, verkar som fler upplevs samma sak.

08XC - Eftersnack
Öh, aldrig aldrig tävla två dar i rad!!!!

Det märktes på rygg å ben, så jag säger inte min sluttid... Men hade linement med, så de snälla Rödkorssyrrorna smörjde in min rygg, å då blev det bättre.

Kul med de tekniska stigarna, då gick det undan, flög förbi alla som gick eller smålullade. Men sen kom de ikapp mig på grusvägen.

Bra skyltat... nästan jämt. I en stigkorsning i skogen, fanns dt inga skyltar, så jag fick stanna å spana runt för å se nästa pil. I nåt bostadsområde var det en Y-korsning, å pilen peka rakt... mellan gatorna. Jippi! Kom en snäll dam i bil å peka mig rätt. Inte bra sån skyltning! Liknane malör vare när eliten 10 meter efter depån i Dommarudden körde rakt, pilen peka ju rakt! Men de skulle vänster, så nåra fick braka igenom ostigad skog. Men speakern va snabb, på 2 minuter var pilarna rätt å band uppspända.

Nu ska jag lägga mig i badet, har fått mig en dubbel espresso. Kaffet vid Ulriksdal satt fint! Synd att det inte fanns i mål heller.

08XC - Eftersnack
Då var man hemma igen efter en dag i skogen med kameran.
Håller nu på att ladda in 824st bilder på vardera 12 400 000 pixlar......nu ska minnet i Dell:en få bekänna färg.
Tyckte jag kännde igen en å annan cyklist här från Happy, kan det inte ha varit en av Skoglings svetto adept som cyklade i en Scott teamdress.........soulbrorsan?

//Jekyll

08XC - Eftersnack
R_C skrev:
> Bruse, kan tro att ett par fina flinka händer från
> Rödkorssyrrorna gjorde susen :)

The devil will find work for idle hands to do

;)

08XC - Eftersnack
jag vill också lämna in en protest mot tävlingsuret. Min klocka visade 5:11 men enligt resultatet vart det 5:13. Starten va rätt skum: "nu kan ni starta...."(...och vi startade klockan för 2 minuter sen... eller?).

08XC - Eftersnack
Jag är med på att protestera mot tiden. fick nog också runt två minuter för mycket.
4.13 och nåt blev tiden.

Tog postlådan när man svängde av asfalten första gången med vänsterhanden på styret. :-)
Körde på en vandringsledsstolpe med högerhanden också. Det gjorde lite ont.
Lite sämre markerat i år igen tyvärr. Flera tveksamheter och några mindre felkörningar..

08XC - Eftersnack
Jag såg en giant cyclocross innan start med hyfsat feta däck.
Nu vill jag se bilder.
www.velo.se har lovat bildgalleri ikväll :)

Åkte själv från backen och in i mål, lite jobbigt.

08XC - Eftersnack
Dagen började bra med att min kompis som skulle hämta mig stod och ringde på dörrkockan för att väcka mig, samma tid som han skulle hämta mig:/ Stressen som blev gjorde att jag glömde min camelback med pump, slang osv En knapp halvmil från Sillekrog fick vi soppatorsk och jag fick cykla för att hämta bensin på macken, bra uppvärmning sådär på morgonkvisten:) Allt detta gjorde att vårat tidsscema sprack ganska radikalt, följden blev att vi fick lägga på rejält med moms på hastighetsbegränsningarna. Men det var det fler som gjorde, en känd tidnings redaktör i röd bil blåste om oss på vägen ut till Arlanda...

Själva loppet gick ganska bra, men det där sista trycket i benen uteblev under stora delar av tävlingen. Rullade in på 4:56:xx.

08XC - Eftersnack
smurfrox skrev:
> Tiderna finns här, btw:
>
> Kanske preliminärt så att adressen ändras, men
> precis NU ligger de där i alla fall.

Eller här om man vill kolla sin placering klassvis.
<http://www.emit.nu/resultat/08xc/2005/CLASS.HTM>

08XC - Eftersnack
Det gick inte så jättesnabbt egentligen förens det riktiga brötpartiet i någon ledningsgata.
Dit tog det runt 1.20 och vi var nog över 20 man då.

Då blev det gas och daniel eriksson, tavell och kashi fick lucka som dom höll till mål.
Utom eriksson som blev upphunnen på slutet och blev 6:a.

08XC - Eftersnack
Lite plåster på såren. (syftar på 5 timmars missen)
Jag slog i alla fall Michel Lafis.
Tror jag passerade honom vid Domarudden då han stod och snackade med någon.

/Pilen

08XC - Eftersnack
Personligen gick det nog lite för fort för mig och en paniksituation var ett faktum av vilja men inte orken att komma ikapp en klunga.
Det blev en första grupp och andra grupp på asfalten relativt snabbt,sen gick det ihop men det var nog endast för den första avtagsvägen till vänster,för det slipptrades lika snabbt efter det.Lite synda att inte alla är lika intresserad av att hjälpa till med att komma ikapp gruppen framför ,utan mest vill åka snålskjuts.
Men men ...heder och beröm för er som kom i mål!

08XC - Eftersnack
Känns rätt ok nu efter Mat, Bastu och bira. Att notera på 08 var nog ett par funktionärsmissar som höll på att orsaka att en och annan fick smaka på 2.10 däck. Gick ju bra i varjefall och det är ju bara vara tacksam att det ändå finns frivilliga som ställer upp som funkis. Annars är det lite för mycket asfalt och grusvägar för min smak.

//
F

08XC - Eftersnack
appropå att vara stark på grusvägar så tränar jag gärna och mycket i skog. men om man tränar mycket så blir man stark och då blir man bra även på grusvägar/asfalt.

Och svettigaste tempohöjningen stod någon utav alla landvägscyklister för på en asfaltsbit efter någon mil. En riktig mördarattack med splittringar i klungan som följd. Då var det jobbigt att vara MTB-cyklist.

Att dom tre som kom loss efter den där brötiga partiet efter typ 1.20 berodde en hel del på dessa landsvägscyklister. :)

08XC - Eftersnack
JLarsson skrev:
> Fan Bruse, 4.23 i ditt första "riktiga" lopp är
> väl inget att mörka. Nu är det bara att träna.

Tack Jonas, det värmde! Ja, det var mitt första långlopp, även om de va korta. Hade hoppats på 4 timmar, men det var väl SS-bena å ryggen som spöka? Att köra helstelt med 44/18 på konstnat stök & bök känns i kroppen!

Nåja, jag ska fanimej göra de bättre nästa år! Tillevippen!

08XC - Eftersnack
Åkte mitt första MTB race, va superkul har typ kört 2ggr mtb innan annars är det racer som gäller så man va ju inte så värst tränad för tekniken! Men jag dala in på enligt min dator 5.59.38 låter väl som en helt ok tid! Nu är det bara att vänta till nästa år!

Grattis till alla som tod sig igenom!!

08XC - Eftersnack
Tack till alla glada flaggvakter och arrangörer, och glad depåpersonal. "Bra jobbat" betyder vekligen något då man är trött.

Var inte bra tränad, så de sista sex milen var plågsamma. Men just över sex timmar känns bra ändå.

Är korta motionslopp, eller XC-lopp med motionärsprofil, framtidens melodi? Verkade inte vara braksuccé vid FMT, men här verkade det vara stort intresse. Synd bara att det var färre som drog iväg från Arlanda.

Märks också att det var färre än på FMT. Fördelen med 1000+ startande är att man får sällskap ända in i mål. I dag var det en hel del ensamcykling under sista milen.

"Sveriges längsta terrängcykellopp", 08XC, var kortare än Finnmarksturen. Min cykeldator, som jag ställt in efter utrullningsprov, visade:

FMT: 114,7 km
08XC: 113,1 km

:)

08XC - Eftersnack
Jo visst, tränar man ordentligt i skogen blir man väl stark på grusvägar också. Men om man har dålig teknik i skogen och är stark på grusvägar, då kan man nog inte ha tränat så mycket i skogen! Förutom kanske på elljusspår eller just på grusvägar...
Själv kommer jag nog inte träna så mycket grusväg om jag inte köper en cyklocross (vilket jag är sjukt sugen på), det är i skogen jag vill köra MTB om jag får välja själv.

Öijer skrev:
> appropå att vara stark på grusvägar så tränar jag
> gärna och mycket i skog. men om man tränar mycket
> så blir man stark och då blir man bra även på
> grusvägar/asfalt.
>
> Och svettigaste tempohöjningen stod någon utav
> alla landvägscyklister för på en asfaltsbit efter
> någon mil. En riktig mördarattack med splittringar
> i klungan som följd. Då var det jobbigt att vara
> MTB-cyklist.
>
> Att dom tre som kom loss efter den där brötiga
> partiet efter typ 1.20 berodde en hel del på dessa
> landsvägscyklister. :)
>
> -----
>
> Homesajt:
>

08XC - Eftersnack
Kändes riktigt skönt det här! Första cykeltävlingen i mitt liv så jag testade på o körde 70, hade gissat på 4h30min ungefär, trampade in på stadion efter 3,25,xx och in på en femtondeplats! O det med längsta träningspass inför detta på ca 80 min.. Är hur nöjd som helst! Var bara tvungen att skriva det :)

08XC - Eftersnack
Som Christoffer kör jag normalt lvg så de blev premiär på skogstävling efter 2 skogsträningspass, lugnt första 3:e delen för att kolla hur de som kan gör, sen lite snabbare när man provade själv.
Tyvärr nån draghjälp hittade jag ingen på hela vägen, låg bakom några några minuter medans man fyllde vatten, men sen blev man tvungen å gå förbi för att inte bli kall, skulle kanske startat lite snabbare i början och fått åka med snabbare åkare första 3:e delen, men kanske hade fått det tyngre på slutet då.

Körde 70km och det gav mersmak, 120km nästa år om det inte regnar. :)

08XC - Eftersnack
Ja mitt första med, kom in under 4 timmar vilket var mycket bättre än väntat, konstaterar att jag är glad att ha fulldämpat och att våga lite, en del gick när det dök upp några meter backe eller en liten knix, fast det är klokt att vara försiktig men inte kul va??

Nästa år ksa jag köra upp för väsbybacken på växel nr 2.... men jag gick inte!!! det ska man göra så lite som möjligt i cykling!

Tillbaka
Topp