08XC - Eftersnack

08XC - Eftersnack
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ytterligare spörsmål/reflektioner:
>
> Vilka däck körde ni på? Jag la på twisters och det
> rullade utav helvete. Dock punkterade jag 5 km
> efter domarudden - så blir det med liten
> luftkammare.

Körde med Twister bak och ett tvärskuret semislicks med märket "Nishiki" som satt på hojen när jag köpte den. Bak hade jag 3,6 kg och fram närmare 4 kg, rullade kanonlätt. I många av utförsbackarna på grus och asfalt var detta överlägset.

// Jocke

08XC - Eftersnack
PiotrM skrev:
> Just ja, glömde att kommentera den detaljen i hela
> 08XC som irritera mig som mest.
> Sportdrycken och saften!
> Nu är det så att inte alla människor här i världen
> som tål aspartan och andra sötningsmedel, så själv
> blev man tvungen att endast dricka vatten. Den
> andra är att drycken inte var markerad på vissa
> ställen och när man kör och är törstig så frågar
> man inte alltid vad det är för dryck. Men sen
> börjar det brännas i halsen och då vet man...

Aspartam? I saften eller sportdrycken? Vad var det för sportdryck egentligen?

08XC - Eftersnack
Även en annan lyckades med hedern i behåll att ta sig runt på den kortare varianten (3:49). Tillräckligt jobbigt i motvinden....
Håller med många att det är i skogen som det är stor skillnad på de som kan tekniken och de som inte "vågar". På vägen blir det mer skillnad på de som orkar än teknik.

Bar bana, mer terräng än jag trodde (kul!). Lite tråkigt på asfalten längs Edsviken, men det får man väl räkna med. Trodde att man skulle ha mer sällskap och se fler runt omkring men det var många gånger ganska tomt.

Stog i PMet att det skulle vara 2 vätsekontroller från Dommarudden men jag passerade 4 st!!!! Bra men de borde visas bättre var alla finns.

Kommer säker tillbaka till nästa år och då får man kankse försöka sig på 12:an om man är tillräckligt tränad.

/Thomas

08XC - Eftersnack
bruse skrev:
> PiotrM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Just ja, glömde att kommentera den detaljen i
> hela
> > 08XC som irritera mig som mest.
> > Sportdrycken och saften!
> > Nu är det så att inte alla människor här i
> världen
> > som tål aspartan och andra sötningsmedel, så
> själv
> > blev man tvungen att endast dricka vatten.
> Den
> > andra är att drycken inte var markerad på
> vissa
> > ställen och när man kör och är törstig så
> frågar
> > man inte alltid vad det är för dryck. Men
> sen
> > börjar det brännas i halsen och då vet
> man...
>
> Aspartam? I saften eller sportdrycken? Vad var det
> för sportdryck egentligen?
>
>
>
>
>
> Gôrit vare, blôtt vare, dretskôj vare! När får vi
> anmäla oss för 2006?
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

Ja precis så var det, Maxim Energy Drink, innehåller "articifiella sötningsmedel, ( Aspartame; innehåller Phenylalanine)".

Samma kan jag upplysa finns i de flästa (läs alla) light produkter.

/Piotr

08XC - Eftersnack
DBS skrev:
> .....men ska funktionärna stå och fråga om man är
> allergisk mot ngt???
>
> /Ola

Nej det ska de inte, men om de har en stor fet klibba eller förpackning fastklistrad på behållaren så vet nog varje person som har problemet att han/hon inste ska dricka det.

/Piotr

08XC - Eftersnack
Kul att ha fullföljt sin första MTB-tävling. Bra arrangemang.

Hade någon i våras sagt att jag skulle ge mig ut en söndageftermiddag för att köra cykel i från Åkersberga till stadion hade jag ju sagt att de inte var kloka. Man är ju ett blåbär i skogen, men har kul ändå.

DFL i motionsklassen men inte DNF eller DNS!
Mission accomplished.

08XC - Eftersnack
>
> Nej det ska de inte, men om de har en stor fet
> klibba eller förpackning fastklistrad på
> behållaren så vet nog varje person som har
> problemet att han/hon inste ska dricka det.
>
> /Piotr

Håller med om att det skulle kunna vara tydligare märkt på dunkarna. Tillsvidare får vi fråga själva vid tveksamhet.

Det verkar som om alltfler produkter innehåller kemikalier som aspartam och sorbitol. När det gäller sportdryck borde det vara bättre (mer energi) med socker än sötningsmedel, eller???

/Ola

08XC - Eftersnack
Vad kul det var!
Jag köpte en mtb för några veckor sedan, har inte kört på åtta år. Trodde inte jag skulle klara det (12an) men det gick ju!
Trevlig stämning också. Mycket snack i spåret.
Jag trodde aldrig att så många skulle gå i skogen, på spångar och över små krön.
Tröttheten var mycket lik Vasaloppet, fast krampen kom i benen istället för i triceps.
Jag gjorde en rejäl vurpa i en 90-gradare, och idag har jag varit på sykhuset för det. "Du borde ha sytt igår" var diagnosen :)

Nästa år ska jag...
Starta längre fram, pumpa däcken hårdare, ha med mer gelé, byta till större ram, ta rygg på rakorna, köpa en lätt hjälm men fler hål, träna, ladda med mer pasta, skaffa camelback och byta batteri i cykeldatorn.
Kommer kapa minst 10 minuter då tror jag.

08XC - Eftersnack
Det var ju lite tveksamt när saften var röd och sportdrycken var röd. Vilket var vilket? Är inte nån storkonsument av sportdryck direkt, men då vet jag varför jag inte gillade smaken på sportdrycken. Spartam sakar apröv! Ska det va socker (som jag annars undviker) ska det va riktigt socker, inge syntetisk skit. På Sömnlös bjöds det på Powerbrs sportdryck, å den var mycket godare. Vet ju inte vad den innehöll.

08XC - Eftersnack
Här är ingredienserna i Powerbar Performance Sports Drink:
Maltodextrin, dextrose, fructose, acidulant citric acid, natural lemon flavour, sodium chloride, sodium citrate, potassium citrate, magnesium citrate, l-glutamine, colouring curcumin, vitaminmix (Vit. C, Vit. E, niacin, pantothenic acid, Vit. B6), l-leucine, l-valine, anti-caking agent silicium dioxide, l-isoleucine.

Läs mer på http://www.powerbar-europe.com/neu/...&lang=se&sid=fce52693a76664e36f0496bb13ae020d

Blev lite förvånad när det stod Hellas på Powerbars startsida. Men det var inte Hellas i stockholm. Se själv: http://www.powerbar-europe.com

08XC - Eftersnack
longboarder skrev:
> Nästa år ska jag...
> Starta längre fram, pumpa däcken hårdare, ha med
> mer gelé, byta till större ram, ta rygg på
> rakorna, köpa en lätt hjälm men fler hål, träna,
> ladda med mer pasta, skaffa camelback och byta
> batteri i cykeldatorn.
> Kommer kapa minst 10 minuter då tror jag.

Om du tränar mer på stök å bök, å distans, kan du nog (utan att veta din sluttid igår) kapa mer än 10 minuter!

Själv ska jag undvika tävla dagen innan på en för tungt växlad helstel cykel. Men kul hade jag för det.

08XC - Eftersnack
Mattias L skrev:
> Här är ingredienserna i Powerbar Performance
> Sports Drink:
> Maltodextrin, dextrose, fructose,

Precis, använder fruktos i stället för socker eller aspartam (eller aspartan, vet inte riktigt hur man stavar det på svenska).
Vet också att Enervit är ok.

bruse skrev:
--------------------------------------------------------
> Det var ju lite tveksamt när saften var röd och sportdrycken var röd. Vilket var vilket?

Tror faktiskt att sprotdrycken hade en "äppel-dricka" färg, lite brunaktig.
Den röda var definitivt saft, jag frågade om den i en depå och då fick jag förpackningen där det stog "socker samt sötningsmedel" som jag definitivt tolka som aspartam, för saften smaka fan den också.
Ja ja, nästa gång får man ha med sig sportdryck i porttiosförpackningar så det blir lätt att dosera och blanda med vatten.

/Piotr

08XC - Eftersnack
"Om du tränar mer på stök å bök, å distans, kan du nog (utan att veta din sluttid igår) kapa mer än 10 minuter!" - bruse.

Nähä?
dp

08XC - Eftersnack
Kapade min tid från förra året med nästa timme.(mer träning,6 kilo mindre och torr bana)

Men tyvärr verkar jag få en repris av min 08 förkylning.

Har känt tendenser av det i veckan innan

Ont i huvet och hängig nu=(

Senast redigerad av en moderator:
08XC - Eftersnack
Fram med denna tråd på första sidan igen :-)

Kollade nyss in www.08xc.se och såg att det fanns en hel del bilder i deras fotobank.
Dessutom finns även sträcktiderna (Domarudden, Väsjöbacken och Mål) i resultat
servicen.

Vad säger ni om Powerade (blå)? Är den nyttig?
Står i alla fall socker i innehålls deklarationen. Alltså inget konstlat.
Men man kan ju aldrig veta.
Jag tycker den är super. Hyffsad smak och ingen dryg eftersmak
som många andra sport drycker.
Lite dyr men ibland reas den ut på COOP så då gäller det att bunkra.

/Pilen

Senast redigerad av en moderator:
08XC - Eftersnack
Vill tacka Baltazar, Kimmen och CK Uni för ett mycket bra evenemang. Synd att det krockade med XC-cupen, men det var kul att Tavell och Kashi Leuchs kom och körde. Kul att se Leuchs med sin Bianchiutstyrsel och Bianchihoj med vit 2006-års-SID!

08XC - Eftersnack
varit ute 6 timmar o rensat en del av banan igår, efter dommarudden vare VÄLDIGT gott om pilar, men jag kan hålla med om att nån var lite tveksam. men vi hade problem me att få med alla pinnar o pilar ut från skogen på cykel :D

08XC - Eftersnack
bruse skrev:
> Fortfarande för lite bilder på mig.

Ingen av fotograferna hade blixt med sig.... ;-))

08XC - Eftersnack
Pilen skrev:
> Vad säger ni om Powerade (blå)? Är den nyttig?
> Står i alla fall socker i innehålls deklarationen.
> Alltså inget konstlat.
> Men man kan ju aldrig veta.
> Jag tycker den är super. Hyffsad smak och ingen
> dryg eftersmak
> som många andra sport drycker.
> Lite dyr men ibland reas den ut på COOP så då
> gäller det att bunkra.

Kolla på vilken kolhydratmängd du får i dig om du dricker en liter.

Om den är nyttig vete sjutton (vilken sportdryck är det egentligen :)) men jag har för mig att man måste dricka kopiösa mängder för att tillföra tillräckligt med kolhydrater.

08XC - Eftersnack
bruse skrev:
> Fortfarande för lite bilder på mig.
>
>
> Gôrit vare, blôtt vare, dretskôj vare! När får vi
> anmäla oss för 2006?
>
> Mensch und Fahrrad in perfekter Harmonie!

vi får väll anlita en fotograf som bara fottar dig nästa år :D men då får du köra 120 km banan så att han hinner ta MASSA bilder på dig :D

08XC - Eftersnack
> vi får väll anlita en fotograf som bara fottar dig
> nästa år :D men då får du köra 120 km banan så att
> han hinner ta MASSA bilder på dig :D

utpressning!

08XC - Eftersnack
Japp då var det avklarat mitt första långlopp 12mil. Hade som målsättning att ta mig runt och det gjorde jag. Men inte enligt dem för på hemsidan står det DNS och det kan man varför???

Hade inga mil i kroppen och körde på 8.13 är glad att jag tog mig runt för bättra på tiden till nästa gång..

08XC - Eftersnack
för övrigt så saxar in från 08xc forumet:

Vi saknar chip från startnummer 390, 479 och 1145. om det är någon här så skulle det vara bra om ni hörde av er till 08xc´s kanslie

08XC - Eftersnack
PerM skrev:
> .....JAG VANN EN TREK 8000.
>
En liten updatering:

Då vinnarcykeln var trasig valde jag att inte ta med den hem direkt, arrangören lovade att de skulle fixa fram MTB i min storlek istället då den var VÄLDIGT liten. Jag bestämde mig för att sälja min Focus då jag inte hade behov av 2st MTB så jobbarkompisen fick den väldigt billigt. Efter några veckor utan cykel kontaktar jag cykelhandlaren som sponsrat med denna vinst och då säger han att det inte går att få tag på någon Trek 8000 i min storlek. Här sitter jag alltså med en Trek 8000 i storlek Small (liten var den), vad skall jag göra?

Han (cykelhandlaren) är väldigt trevlig och serviceminded och säger att han skall försöka få tag på en i min storlek via distributören (på någon mässa). Pratar återigen med honom och får höra till min glädje att man hittat en 19,5” som de skall skicka över till mig. När det gått över 1 vecka utan att jag fått någon cykel ringer jag tillbaka till honom och får då höra att den redan var såld. SUCK!

Senaste budet är nu att jag kommer få en Trek 8500 av 2006 årsmodell istället, men den leveransen kommer ske i Februari 2006, så jag är fortfarande utan MTB.

Hur skall det gå, skall jag behöva fixa till min gamla Kona Blast för att överleva vintern eller köra skall jag tvingas köra Cross hela vintern?

Måste dock säga att hittills har Cykelhandlaren (Leif) och Tävlingsledaren för 08XC varit väldigt trevliga och tillmötesgående, så ingen skugga över dom. Nu längtar jag väldigt mycket till februari 2006!!!

08XC - Eftersnack
fixa till gamla hojjen du o kör över vintern om det inte är allt för mycket o göra på den. tråkigt det där med hojjen, men kul att du får en 8500 istället, det kan det ju vara värt o vänta till februari för, speciellt om du får en 2006:a.

dagens visdomsord: sälj aldrig det man har innan man har fått nått att ersätta det med :D

Tillbaka
Topp