[0T] Överhettad CD-spelare (stereo)

Kung Stalle

Aktiv medlem
Har en rätt frän Super AudioCD-spelare (SONY givetvis) som dock tyvärr är väldigt känslig för damm och smårepor. Så uppspelningen stannar tyvärr väldigt ofta...

Spelaren blir vääääldigt varm (den modellen skall bli det tydligen) och jag har känslan av att uppspelningsstoppen är fler när den är varm.

Så jag funderar på att stoppa dit en fläkt helt enkelt.

Då finns det några aber...
1. Jag antar att en luftström kan påverkar menligt på läsningen av skivan. Man fårgivetvis montera fläkten så att den påverkar sjävla dioden och släden så lite som möjligt... Åsikter?

2. Arbetstemperaturen blir lägre och det kan ju vara så att den helt enkelt inte låter lika bra (fast nu låter den ju inte alls så vad fan har jag å välja på egentligen)?

3. Är det 12V i en CD-spelare? För då skulle man ju kunna använda en vanlig datafläkt.

Spelaren har varit inne på service två ggr för inställning av strålen. Så det borde vara ok iaf.

Stalle

PS. Att gå över till MP3 är inget alternativ. Så slipper ni jiddra om det iaf... DS.

måste du ha fläkten inne i lådan då? Du kan ju se till att ha den stående så det blir mer luftdrag runt den istället. Sätter du in en fläkt i den ökar risken för att du drar in eller trycker in damm i den (beroende på hur fläkten sätts).

danielr skrev:
-------------------------------------------------------
> ehh. jag hade faktiskt köpt en ny cd spelare. om
> detta nu inte är en 10000kronors spelare. då
> hade jag lämnat in den.

Mja.. inte 10 kakor men nio. Och den har varit på service två ggr så...

Vad kan den va... 4 - 5 år?

Sitter det kylflänsar nånstans? Vad är det som blir varmt i spelaren?

Hoppas att det är varmast under, då skulle du kunna sätta en 120mm datorfläkt under spelaren. SLipper du se skiten.

Har du kollat på hififorum?

Så vitt jag kan se så är det lixom hela som blir varm som attan. Men jag börjar med att köra avcabbat ett tag så kan jag kanske klura ut vad exakt som blir varmt och kanske kyla det separat på nå vis.

Och om jag kör avcabbat så lär jag ju få veta om det är ett värmeproblem åxå.

Hifi-forum... nån som kan tipsa om nåt bra?

Stalle

component.se är en ganska seriöst med ofta kunnigt folk. Kan dock ta ett tag att få svar.

minhembio.se får man svar snabbt som attans men kanske inte jätteseriöst alltid.

http://www.hififorum.nu/forum/forum.asp?FORUM_ID=1

Både bra och lite mindre bra så det gäller att sålla.

Annars höjupp spelaren, sätt en papst-fläkt (sån till dator låda) bakom och ett 12V nätadapter för att driva det hela. Papst är bra och tysta.

Se till att du får en bra luftstöm under spelaren så kanske det funkar. Alternativet är att köra nedkabbat och känna vad som blir varmt

Hej.

1. Vänd absolut inte på lådan. Eventuella kylflänsar är placerade så att att luften ska strömma över kylprofilerna vertikalt. Det finns gott om exempel på entusiaster som bygger in förtärkare vridna 90 grader med frontpanelen vänd uppåt i "intressanta" möbler vid plattteven med överhettning som en garanterad bieffekt.
2. Fläkt och 12V. Det kan finnas både en och flera sekundära (låga) spänningar i spelaren. Skulle det finnas just 12V att tillgå så är det mer en slump. Ett sätt att få vetskap är att mäta på sekundärsidan vid kraftförsörjningen men jag skulle inte ge mig på detta om du inte är säker på din sak. Dessutom är det troligt att inkoppling av en fläkt påverkar/skadar strömförsörjningen eller påverkar signalvägarna till sämre ljud.
3. Jag skulle, om inte Sony går att tala tillrätta (pajaser apparaten i huvet skulle de ha), pröva uppallning och en extern fläkt under men det förutsätter ju att lådan har stora luftgenomsläpp under och i locket om det ska bli någon effekt.

Edit: och kör bara nedabbat såvida ingen fläkt redan finns i maskinen. Finns någon liten fläkt så rajas beräknad luftcirkulation om huven är av, risk för ännu mer överjävlig hetta.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har också en mycket varm DVD-spelare pga avsaknad av ventilationshål, kylflänsar.

Funderade ett tag att sätta stora kylflänsar och datorfläktar ovanpå, som en gigantisk CPU-kylare ungefär. Jättefult och tämligen låg WAF men det finns väl inga genvägar till det perfekta ljudet; man vill ju inte kicka ut sin semi-audiofila 10 kilos 16 000 kr DVD-spelare... eller?

Jo, det blir Squeezebox för min del inom kort. Har fått många lovord bland annat i audiofilbibeln Stereophile. Inte för att det fällde någon avgörande faktor för egen del men man kan ju ha det som argument till sig själv om man är djupare fast i audiofilträsket, audiophilae nervosa eller vad det nu heter. Duger det åt "guldörat" Atkinson borde det rimligen duga åt ett gäng glada amatörer.

Kommer att köra okomprimerade och därmed helt förlustfria ljudfiler, WAW. Lagringsutrymme är så billigt idag så för egen del finns ingen orsak att bruka MP3, FLAC etc. Annat vore om man satt på tusentals, tiotusentals CDs. Mina knappt 250 CDs får plats på en 200 GB disk om man drar in dem som de är. Ja säg två 250 GB diskar då, en i reserv som inte används, om den som används rasar ihop helt. Så att man har musiken snurrandes medan man tjafsar med kundtjänsten, reklamationsärendet. Blir under 1200 spänn för två 250 GB diskar på Dustin (bara ett exempel på inköpsställe...)

Ska nämnas att jag inte har en bärbar "MP3" spelare, har man det är ju saken en annan. Man vill kanske få in så mycket som möjligt. Men de börjar också komma upp i utrymme utan att växa i fysisk storlek. Creative Zen 32 GB t ex. Där ryms mer än okomprimerade 40 CDs. Lyssnar man på mer musik än så på vägen fram och tillbaka till jobbet eller under ett helgavslut?

Squeezeboxen i sig kostar inte ens 3000 kr. Men man kan ju alltid köpa till en extern D/A och koppla på efter SBn om man tycker sig komma för billigt undan. Eller flera skivor kanske. Man behöver dock en dator som SBn länkas till så det får man inte glömma i budgeteringen. Tydligen behöver det inte vara någon värsting prestandamässigt sett men ska man stänga in grejerna i ett visserligen ventilerat (tysta 120 mm datorfläktar) skåp som jag kommer att göra är det nog en fördel med grejer som drar lite energi.

Väldigt hög WAF blir det om man gör som ovan. Ingen elektronik alls som syns förutom displayen, själva SBn då.

Finns väldigt mycket info och hjälpsamma människor angående SBn i flera forum. Man kan lätt spendera flera dagar där.

Lådan är "hermitiskt" tillsluten. Finns inga ventilationshål nånstans. Så om man skall montera in nåt så måste man först göra nåt hål i chassit.

Det sitter ett kort med enorma kondingar (3300pnus eller vare heter styck). Det verkar vara där som värmen kommer mest ifrån. Men även kortet med de små fina Sony-"processorena" blir väldigt varm.

Kanske tar dremeln och sågar upp ett 15*15cm hål som man sätter nåt nät ovanför så att värmen kan försvinna nånstans...

Men jag återkommer om det.

Stalle

TommyE skrev:
-------------------------------------------------------
...
> Kommer att köra okomprimerade och därmed helt
> förlustfria ljudfiler, WAW. Lagringsutrymme är
> så billigt idag så för egen del finns ingen
> orsak att bruka MP3, FLAC etc.

Jag vette fan om jag skulle kalla någon konvertering förlustfri.

Senast redigerad av en moderator:
Vart är konverteringen?

För övrigt kan jag rekommendera Sonos också istället för Klämlådan. Tämligen hög WAF med den snygga "fjärren" med skivomslag mm på..

.

Bilagor

• thumb_thisthreadisworthlesswithoutp.gif
    thumb_thisthreadisworthlesswithoutp.gif
    41.6 KB · Besök: 41
Konvertering till Flac och andra icke förstörande format är förlusfri i den meningen att det går att återskapa en bitperfekt kopia av originalet.

Att den blir varm är inte bra för ljudet, stalle. Dacar gillar inte värme, så den kan bli aningens mer välljudande om du får att gå lite kallare. :)

Tillbaka
Topp