(1/2 OT) Bästa sprayflaskan?

bearthefear

Aktiv medlem
Har en sprayflaska med diskmedel blandat med vatten i garaget. En billig från närliggande matvarukedja. Dom brukar hålla några månader och sen har dom antingen gett upp eller så kleggar mekanismen ihop sig så att handtaget inte åker ut igen (vilket nu hänt på min nuvarande flaska).

Det slår mig att det säkert finns en understimulerad tysk ingenjör som löst detta problem en gång för alla. Jag undrar således, vilken är sprayflaskan som kommer hålla resten av mitt liv?

Sökte utan att hitta att detta diskuterats tidigare, vilket i sig låter märkligt…

Jag vet inte men själv brukar jag återanvända tomma flaskor med fönsterputs, köksspray, wc spray mm, förutsätter ju att man använder såna förstås! ?

Tjena!

Denna har jag flera av, med div olika medel och den tål det mesta förutom syrabaserat och stark avfettning.
Ja det är en butik för företag men det går utmärkt att knata in på butiken och betala med kort om man är privatperson.

Tjena!

Denna har jag flera av, med div olika medel och den tål det mesta förutom syrabaserat och stark avfettning.
Ja det är en butik för företag men det går utmärkt att knata in på butiken och betala med kort om man är privatperson.

”Because you’re wurth it!” ?

Vi har nån sån där pumpa upp trycket flaska från biltema den var billig och har hållit i minst fem år , har den till att fukta drakens terrarium
74320259-7B87-42DF-984E-441A0374FCD8.jpeg

Jag har en triggerflaska från tershine för exakt samma sak fast i köket. Trevlig att spraya med, ger en jämn fin dimma. Inte justerbart munstycke, kostar 45 kr på Mekonomen t.ex.

Vi har nån sån där pumpa upp trycket flaska från biltema den var billig och har hållit i minst fem år , har den till att fukta drakens terrarium Visa bilaga 577911

Tjena!

Har man bara vatten i dom så håller dom hur länge som helst. Det är rengöringsmedel, avfettning m.m. som förstör dom.
Jag hade stark avfettning i en från biltema. Den dog på ett halvår.

Jag har en triggerflaska från tershine för exakt samma sak fast i köket. Trevlig att spraya med, ger en jämn fin dimma. Inte justerbart munstycke, kostar 45 kr på Mekonomen t.ex.

Får du en fin gloss i köket då??

Tjena!

Jag kör faktiskt ceramiccoating i handfaten. Mycket lättare att hålla dom rena då.

Jag kör vatten och några droppar diskmedel i istället för köksrengöring, 99% av funktionen till 0.1% av priset, typ. Alkalisk avfettning skulle säkert också fungera bra, det är väl det de flesta rengöringsmedel är egentligen.

Men keramikbehandla handfaten och sen vindrutebehandling på duschkabinen vore säkert smart :)

Tjena!

Jag kör faktiskt ceramiccoating i handfaten. Mycket lättare att hålla dom rena då.
Jag gör det samma, och på kaklet i badrummet. Rekommenderas dock inte i badkaret, satan va halt det vart.?
Kan rekommendera APCn och Vision för hemmabruk oxå, APCn räcker för ett år av städ mer eller mindre.

Att impregnera kläder ovanför eller i badkaret kan också vara riskabelt, så jag brukar lägga ut en tidning eller två på dess botten.

Den verkar dessutom passa precis i min hylla! Vilket många av dom mer verkstadsanpassade flaskorna inte gör. Beställde två, en till garaget och en till köket. Utvärdering kommer om förhoppningsvis 5 år eller mer!

Det ska stå "Canyon" på själva pumpen har jag kommit fram till, då brukar de hålla väldigt länge även om man häller i riktigt starka kemikalier. Säljs under lite olika märken och fabrikat.

Köp denna!
Funkar fint till isopropanol och avfettning vilket jag använder dom till.
Just den där skulle jag avråda från. Jag har sedan 2009 ungefär haft ett ganska stort gäng sådana som jag köpt på yrkeshandeln där de bara säljer proffsgrejer, och Pressol-flaskan känns verkligen som en kvalitetsgrej. Problemet är att de slutar fungera efter ett par år oavsett vad man har i dem (jag har sprayflaskor till isopropanol, t-röd, såpvatten och diskmedel samt för enbart vatten för odling). Det som händer är att de slutar suga, så jag gissar att det är en obytbar packning som går sönder. Tråkigt..

Den sprayflaska som överlevt längst för mig (ca 5 år) var en sådan här: https://www.tingstad.com/se-sv/stad...ResultId=17c7dda6-97fe-46ee-aff4-ccad45fdfe0e. Efter lite googlande verkar den heta Kwazar Mercury Pro eller något i den stilen. Lite udda då den sprutar både när man trycker och när man släpper handtaget, men det vänjer man sig vid. Den är tung och gjord av "go" plast, känns gedigen. Den jag hade som gick sönder sprack omkring själva pumpmunstycket och läckte därmed utmed handtaget när man sprutade.

Googlar man efter kempåläggare så får man träffar på flaskor som tål lite mer än vatten med några droppar diskmedel i, i alla fall basiska ämnen som avfettning, såpa osv.

Hade ingen aning om att mina flaskor polaren beställde till oss heter Kwazar förens idag. Men dom är outstanding!

Tror vi delade på ett sånt här kit, var inte särskilt dyrt iaf

Dom flesta duschflaskor funkar. Men jag är så dum att jag glömmer dem i verkstadsbon, som är ouppvärmd:
Köld tål de inte!

Tillbaka
Topp