1/2 OT Bila till Italien

1/2 OT Bila till Italien
jpl: haha, du får helt enkelt åka dit

mollo:
har du tips på bra vin från maremma, det finns ju så otroligt mkt? ska köpa med mig hem en del tänkte jag (+ lite riesling från moseldalen)

1/2 OT Bila till Italien
Vi åker ner till Slovenien som vanligt och racern åker med.

Ngt jag tänkte försöka fixa är en sån där miljömärkning för bilen. I många tyska städer är det en miljözon i centrum och inga fordon utan rätt (tillräckligt låga) utsläpp får vara där. Förra året fick jag en väldigt arg lapp från polisen i Berlin om att jag inte följde reglerna. Det stod faktiskt inte specifikt vad jag bröt mot men jag tror det var miljömärkningen.

1/2 OT Bila till Italien
Japp, de fixar en sån där lapp på ett kick. Sväng in till (valfri besiktningsstation), ta med regbeviset och fråga efter en Umweltsplakette. Kostar några Euro. Mycket mindre än boten du kan få.

Edit: ADAC kanske det inte var

Senast ändrad:
1/2 OT Bila till Italien
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp, de fixar en sån där lapp på ett kick.
> Sväng in till (valfri besiktningsstation), ta med
> regbeviset och fråga efter en Umweltsplakette.
> Kostar några Euro. Mycket mindre än boten du kan
> få.
>
> Edit: ADAC kanske det inte var

Billigare än de 29euro det kostar att beställa på nätet? Funderar också på att skaffa en sådan dekal.

1/2 OT Bila till Italien
Ta tyskland på natten så slipper ni stau. Full gas och håll uppsikt bakåt när du ligger i omkörningsfil. Upphinnande trafik har företräde. :-)

1/2 OT Bila till Italien
DeLiQ skrev:
> En annan sak med de italienska mackarna (de som
> inte ligger längs Autostradan):
> Många av stationerna tar bara sin egen kedjas
> kort. VISA och MasterCard fungerar bra när
> stationerna är bemannade (några timmar på
> förmiddagen och några timmar på eftermiddagen).

En liknande sak som kan vara bra att känna till är att t.ex. ett Visa-kort inte alltid är ett Visa-kort.
Ibland finns det "lokala" Visa-kort som är kopplade till en viss bank. Då duger det inte med ett svensk kort, fast det står att de tar Visa. Har råkat ut för det i bl.a. Danmark och Holland.
Alltså, ha med riktiga pengar också.

1/2 OT Bila till Italien
JPL skrev:
> Tror att den enda missräkningen som jag hajjat
> till ordentligt på var nog för ett par år sedan
> då vi bilade genom schweiz och stannade till på
> Donken för budget-lunch. Undviker i regel
> inköpsstopp av alla varianter när vi passerar
> schweiz, även om jag inte har koll på tex
> soppa-priserna där.

Käk i Schweiz är dyrt. Hotellrum hyfsat billigt.
Soppan är oftast billigare än i Sverige (tror det är mindre skatt).

1/2 OT Bila till Italien
Lingon skrev:
> Ta tyskland på natten så slipper ni stau. Full
> gas och håll uppsikt bakåt när du ligger i
> omkörningsfil. Upphinnande trafik har
> företräde. :-)

Natten är ett bra tips om man har den möjligheten.
Full gas är sällan möjligt (lagligt) längre sträckor. Det finns fastkameror (fungerande) även på Autobahn som min tyske kollega påpekade flera gånger sist vi var nere för ett par veckor sedan, och i Tyskland tar de inte kort på föraren.
Men en marschfart runt 130 gör ju att snittfarten ändå blir ca 50-60 högre än under dagen.

1/2 OT Bila till Italien
BikeTouring in ITA för några år sen, bifogar lite bilder ...
Milano ---> Cinque Terre, Pisa, Volterra, S Gimignano, Sienna, Florence !! Very Cool !!

Bilagor

• 11.jpg
    11.jpg
    75.6 KB · Besök: 41
  • I1.jpg
    I1.jpg
    96.9 KB · Besök: 37
  • I2.jpg
    I2.jpg
    63.7 KB · Besök: 36
  • I3.jpg
    I3.jpg
    75.6 KB · Besök: 40
  • I4.jpg
    I4.jpg
    35 KB · Besök: 37
  • I6.jpg
    I6.jpg
    59.1 KB · Besök: 33
  • I7.jpg
    I7.jpg
    100.5 KB · Besök: 34
  • I8.jpg
    I8.jpg
    50.4 KB · Besök: 38
  • I9.jpg
    I9.jpg
    103.5 KB · Besök: 33
  • I10.jpg
    I10.jpg
    59.5 KB · Besök: 36
  • I11.jpg
    I11.jpg
    83.7 KB · Besök: 36
1/2 OT Bila till Italien
bigmollo skrev:
> Bollen, besök den här vingården:
> http://www.antinori.it/it/passione-in-evoluzione/l
> e-mortelle
> Riktigt häftig byggnad och väldigt gott vin. Det
> är nog det bästa tipset jag har. Klart värt ett
> besök.
>
> Jag kommer ha med cykeln. Har planerat att cykla
> till Sienna. Skulle också vilja cykla
> Chianti-road (222) mellan Sienna och Florens. JSka
> börja kika på lite rundor nu.

kul lägg gärna upp rundor så man kan kolla in
mortelle ska jag def besöka

i scansano finns flera stora vinproducenter
t.ex. http://www.erikbanti.com/home.htm
flera gör ett vin som heter morellino scansano som anses vara bra
jag har inte provat bantis, men andras
om man åker söder om scansano mot pereta så finns det en strada del vino som är skyltat
http://www.maremmaguide.com/italian-vineyard.html

Senast ändrad:
1/2 OT Bila till Italien
Italienska språkpolisen (Guardia Linguistica) vill bara hälsa att den lilla staden med det snäckformade torget heter Siena, stavas Siena, uttalas Siéna och så vidare va. Det var bara det.

Buon viaggio a tutti.

1/2 OT Bila till Italien
Då har du gjort en ordentlig missräkning för ofta på exempelvis Coop hittar du Italienska kvalitetsviner till lägre pris än i Italien och de kör ofta kampanjer på lådor med 6 flaskor. Soppan är också billig. Detta baserar jag på förra sommarens växelkurser som inte var direkt bra ;-)

JPL skrev:
> Tror att den enda missräkningen som jag hajjat
> till ordentligt på var nog för ett par år sedan
> då vi bilade genom schweiz och stannade till på
> Donken för budget-lunch. Undviker i regel
> inköpsstopp av alla varianter när vi passerar
> schweiz, även om jag inte har koll på tex
> soppa-priserna där.

1/2 OT Bila till Italien
kave skrev:
> Trevlig tråd, åker med familjen till Ligurien i
> början av Juli.
> Något glas rött, korv och ost blir det väl :)

Kom nyligen hem från två ljuvliga cykelveckor i Imperia med omnejd.
Det var ju inte direkt så att jag hade stark hemlängtan när det var dags att rulla hemåt...

1/2 OT Bila till Italien
Många tips har du fått så jag tar några.

Jag har åkt till Balkan 11 år i rad med bil så en del har jag koll på.

Tyskland: Kör du på motorvägen, kolla backspeglar ofta, har du en bil bakom dig i vänsterfilen så har du inte flyttat dig i tid in till höger så snabbt det går, det är lite högre tempo på vägarna i övriga europa. Kör helst på natten då det är mindre trafik och är svalare, Tag med reflexvästar, liten brandsläckare, vattenflaskor, mat om ungarna blir griniga å du har 1 timme till nästa stopp.

Österrike: Precis när du lämnar Tyskland eller kör in i Österrike skall du betala vägavgift ''Vignette'' 7€ för 10 dagar eller nått du måste klistra lappen i framrutan.

Slovenien: samma sak som Österrike. Så fort du kommer in i landet 15€ för vägavgift lappen skall klistras fast på rutan annars dryga böter. ca 300-800€

1/2 OT Bila till Italien
Inte är det väl krav på brandsläckare i tyskland? Det är väl oftast de forna öststaterna som har det kravet?

Försäkringsbolagen har ofta lite högre krav på ett och annat vid bilande i länder som INTE är traditionella/tidigare västeuropeiska.

1/2 OT Bila till Italien
Apropå brandsläckare så såg jag en brinnande bil på Autobahn för ett par veckor sedan. Jäklar vad det brann, man såg bara stålskelettet genom lågorna. Hoppas passagerarna hann ut i tid, vi mötte brandkåren flera minuter senare.

Vad gäller Vignette så är det en motorvägsavgift och behövs inte på vanliga vägar (i alla fall i Österrike och Schweiz). Skall man åka man åka till Bregenz via Österrike, tror det är en halvmil, så går/gick det att betala en mindre avgift, tror det var 2€.
Brennerpasset får man betala extra för trots Vignette och i Italien betalar man på plats mha betalstationer för körd sträcka på motorväg. Ibland betalar man innan då det är en kort sträcka, men många gånger efteråt. Det känns inte helt logisk i början.

1/2 OT Bila till Italien
Diesel kostar just nu i Tyskland 1.35 euro/l. Generellt brukar den ligga på 10-15% lägre än i Sverige och Österrike är ännu billigare. Bensinpriset ligger lite högre än diesel.

Source: passera en bensinmack imorse på cykel..

Gällande Autobahn är det bra och hålla sig i mitten eller östra Tyskland då det är mer fri fart här. Nordvästra delen har mer 130 km/h men fortfarande delar med fri fart. Fredagar efter 15 är alltid lite jobbiga beroende på många veckopendlare även om de flesta åker från väst till öst..

1/2 OT Bila till Italien
Körde en eurotrip med cyklarna i bilen förra sommaren. Vi valde alternativet med färja Trellebrog - Sassnitz av kostnadsskäl och lade då upp det så att vi var framme i düskland strax efter 10 på kvällen. Eftersom vi bara var två vuxna behövde vi inte ta hänsyn till konventionella dygnsrytmer och andra bekvämligheter utan kunde i mycket rask takt cruisa söder ut på autobahn nästan hela natten utan att behöva dela vägen med så där värst många andra bilar. Vid 04.30 orkade jag inte köra längre utan vi tog en powernap på en rastplats som verkade safe fram till typ 06.30 innan vi körde vidare och var framme i Lugano mitt på dagen.

Så jag kan defninitvt hålla med tidigare skribenter som rekommenderar att köra genom tyskland på natten om man har den möjligheten.

När vi åkte hem sträckkörde vi från Chamonix till Sassnitz från typ 8 på morgonen till ca kl 24, då bjöds det på en helt annan trafiksituation med köer och diverse livsfarliga filbyten av med/mot-trafikanter.

När vi körde ner passerade vi vid Bregenz och även om jag försökte förklara för damen i vignette-luckan att vi skulle spendera ca 20 minuter i Österrike var det än då full årsavgift som gällde vilket kändes som en lite onödig utgift.

1/2 OT Bila till Italien
Fältprästen skrev:
>
> Vad gäller Vignette så är det en
> motorvägsavgift och behövs inte på vanliga
> vägar (i alla fall i Österrike och Schweiz).
> Skall man åka man åka till Bregenz via
> Österrike, tror det är en halvmil, så går/gick
> det att betala en mindre avgift, tror det var
> 2€.
>

Stämmer för Slovenien också, du behöver inte vignette för "vanliga" vägar.

1/2 OT Bila till Italien
Tack för många bra tips!

Vi har laddat med reflexvästar, brandsläckare, dvd, snacks och dryck :)
Eftersom vi drar husvagn så kommer vi att tuffa på i 80-90 knyck hela vägen så det är högerfilen på Autobahn som gäller.
Miljödekalen ska jag beställa och hoppas att vi får den innan vi drar iväg. Vignette köper vi på mackarna innan vi korsar någon landsgräns. Schemat är öppet, men vi kanske stannar någon extra dag i Berlin för att undvika att köra söderut på en fredag eftersom många avråder från Tûsk-trafiken på fredagar.
Ned över Österrike, Slovenien till Kroatien. Paus. Campa och cykla och bada en vecka eller så.
Vidare upp/väst över Trieste mot Venedig och stora-campingen i marinan där. Så länge vi vill och har råd.
Sedan Gardasjön m.m. och hemåt över Österrike igen. Lasta husvagnen full med dricka och hem över DK broarna :)

Kanske man kan köpa en ny cykel till lill-tjejen i tyskland också. Hon fyller 6år snart och har just nu 16" av märket "Ihopskruvad av Pappa och lackad med sprayburk från Biltema".

1/2 OT Bila till Italien
erito skrev:
> Tack för många bra tips!
>
> Vi har laddat med reflexvästar, brandsläckare,
> dvd, snacks och dryck :)
> Eftersom vi drar husvagn så kommer vi att tuffa
> på i 80-90 knyck hela vägen så det är
> högerfilen på Autobahn som gäller.
> Miljödekalen ska jag beställa och hoppas att vi
> får den innan vi drar iväg. Vignette köper vi
> på mackarna innan vi korsar någon landsgräns.
> Schemat är öppet, men vi kanske stannar någon
> extra dag i Berlin för att undvika att köra
> söderut på en fredag eftersom många avråder
> från Tûsk-trafiken på fredagar.
> Ned över Österrike, Slovenien till Kroatien.
> Paus. Campa och cykla och bada en vecka eller
> så.
> Vidare upp/väst över Trieste mot Venedig och
> stora-campingen i marinan där. Så länge vi vill
> och har råd.
> Sedan Gardasjön m.m. och hemåt över Österrike
> igen. Lasta husvagnen full med dricka och hem
> över DK broarna :)
>
> Kanske man kan köpa en ny cykel till lill-tjejen
> i tyskland också. Hon fyller 6år snart och har
> just nu 16" av märket "Ihopskruvad av Pappa och
> lackad med sprayburk från Biltema".

Ett av våra stopp förra året var också Gardasjön. Mitt råda där är att INTE stanna vid södra delen på sjön utan köra vidare upp mot Malcesine eller Torbole. Lazise och Bardolino är riktigt rivieraplastiga turistmagneter. Visserligen med någon nöjespark(som kvinnan i receptionen på vårt hotell avfärdade som skräp).

Däremot är det riktigt fint att ta kabinen upp på Mt Baldo och spana in utsikten. Vi tog med cyklarna upp och cyklade sedan ner. Det rekommenderar jag inte om man är där med familjen, inte har en vass all mountain hoj och extremt gott om tid. Den markerade mtb-leden på vår cykelkarta var bitvis riktigt "utmanande". Kul för mig, inte så kul för min tjej...

1/2 OT Bila till Italien
Malcesine tittar vi på och hittat några mysiga campingplatser där. Men kollar man på foton så ser både vägar och husvagnar väldigt små ut längs med sjön, nästan så man blir lite fundersam över hur bra man kryssar fram med en fullbred 2,5m husvagn med 7.7m yttermått på längden... Bilen är inte direkt Fiat Punto stor heller...

Nåja, det ordnar sig nog :)
Spännade ska det bli!

Ungarna kan redan det viktigaste enligt dom " Gelato! "

1/2 OT Bila till Italien
Tänker ihop med sambon ta Varberg - Grenå detta år.
Vad är smartast (om vi har 2 dagars pit stop 93 mil från Grenå och inte har någon stress ner)?

1) Ta båten 18:35 (1159 kr) och köra 3 h från 22:50 för att övernatta på något ställe längs med autobahn (gärna tips på prisvärt boende som är enkelt att boka/checka in på nattetid, där även en cykel får övernatta på rummet) sen köra vidare dag 2 i ca 6 h.

2) Ta båten 8:05 (kostar 1739 kr) och köra ca 9 h kl 12:20 och anlända till destination kl 22.

Vad är smartast sett till trafik och kostnad osv?
Vi kommer att köra via Hamburg och Hanover om det spelar roll.

1/2 OT Bila till Italien
Fältprästen skrev:
> Skall man åka man åka till Bregenz via
> Österrike, tror det är en halvmil, så går/gick
> det att betala en mindre avgift, tror det var
> 2€.

"KorridorVignette for the A14 Rheintal/Walgau Motorway in Vorarlberg
In order to relieve congestion around the city of Bregenz on the banks of Lake Constance the ‘KorridorVignette’ will be introduced and will apply to the 23-km long corridor (“Korridor”) on the A14 Rheintal/Walgau motorway in the federal state of Vorarlberg between the German border and Hohenems (Exit 23, near the Swiss border crossing). The ‘KorridorVignette’ will only be available for a limited period of time, namely until the opening of the second tube of the Pfänder Tunnel, which is due to be completed in 2013.

The KorridorVignette will apply to all single- and twin-track vehicles (passenger cars, motorhomes and motorcycles) with a maximum gross vehicle weight of up to (and including) 3.5 t and will cost € 2.00 (incl. VAT) for one direction.
Please note: Drivers who are in possession of a valid annual, 2-month or 10-day toll sticker do not require an additional KorridorVignette!

The KorridorVignette may be purchased at the beginning and the end of the corridor at vending machines which can be operated directly from the vehicle. It will also be available for purchase at a number of authorised agents on roads leading to the corridor (primarily at petrol stations and service areas)."

Jag var tydligen ute i tid (2012). :)

1/2 OT Bila till Italien
Sitter i Kroatien nu. Körde Trelleborg Rostock Berlin Munchen Salzburg Slovenien Umag

Vignett finns att köpa lite överallt, men glöm det inte. Böter är väldigt vanligt, ca 1500-3000 sek

Min bakbroms ligger på och så är jag förkyld, annars jätteskönt här! :)

1/2 OT Bila till Italien
En fråga från ännu en som tänkt bila till och i Tyskland:

Jag sitter och kollar på GPS, eftersom de offline-varianter jag hittat till telefonen har varit sådär på andra resor. De har ju förbud i Tyskland mot GPS som varnar för fartkameror, men det är ju smått omöjligt att hitta en som inte gör det. Räcker det att man har funktionen avstängd för att de inte ska bli kinkiga?

1/2 OT Bila till Italien
erito skrev:
> MapFactor Navigator körde jag, med kameravarning
> på. Börjar de kolla i telefonen så skulle jag
> bli lite irriterad minst sagt.

Den använde vi i Turkiet, tyckte den var sådär. Det har i och för sig gått ett tag sedan dess, så det kanske är värt att ge den en ny chans!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp