[1/2 OT] Hjälp mig med GoPro / actionkameraköp

glitch

Aktiv medlem
Hej bullen,

sonen önskar sig en gopro i födelsedagspresent. Pappa ser så klart den givna risken att den kommer lekas med i en vecka och sen är nyhetens behag.
Samtidigt ser pappan en möjlighet att kanske sno den i förlängningen för egna ändamål.

Sonens användningsområde:
- åka snowboard
- hoppa studsmatta
- cykla bike park
- göra larviga videos med kompisar
- filma i vatten vid bad osv.

Pappans användningsområden:
- snowboard
- cykelturer av olika slag
- längre fram om ny hobbybil skaffas filma vid bankörning
- stiglöpning
- vandring
- men även ha med för stillbilder

Utifrån detta blir det ju rätt uppenbart att man också behöver en massa tillbehör typ någon slags sele, hjälmfästen osv.

Kollar man på senaste generationerna så verkar usp:en för 11 vara gps funktionen som jag ser kan vara relevant framförallt för eventuell motorsport framöver, men kanske även kul att kunna skapa kartoverlays för skogsäventyr / vandring / cykelturer osv. ?

12an annars marginellt bättre.

Hur funkar det med tillbehör? Finns ju "accessory kits" med en massa tillbehör för typ en femhundring från tredjepart men funkar dessa bra nog eller är det bara skräp?

Finns det andra modeller att överväga ens?
Annat att tänka på?
Enkelt att exportera / redigera video efteråt?

Jag har noll koll på detta och tackar ödmjukast för tips som kan tänkas göra att manicken faktiskt används om den köps :)

Hej! Har använt Gopro 6 i flera år.
Helt klart värt pengarna att ha gopro om man rör på sig. Skulle inte tro att den blir liggande.
Om jag skulle uppgradera skulle jag inte lägga pengarna på 12:an dock.
Tillbehör har jag haft från både gopro och tredjepart. Ang tredjepart så funkar dom om dom "står för sitt namn", anser jag.
Kolla begagnat, är ju fler som säljer med massa tillbehör.
Från 8:an är bildstabilisatorn så bra att du inte behöver gimbal till bröstsele.

Jag kör en gopro 7 black och den har funkat kalasbra. Den har bra stabilisering som funkar utan gimbal. Jag skulle antingen köpa någon annans hyllvärmare v7-11 till sonen eller gå direkt på 12-an om jag såg att jag själv skulle använda den sen.

Det jag ser på de nyare modellerna är ju att de hanterar dåligt ljus mycket bättre.

Jag sitter i en mycket liknande position. 12 verkar bara marginellt bättre än 11, så 12 är inte värt extra pengarna. Sonen vill har en 11 mini, den kostar mindre men är också lättare. Men en 8 är ännu lättare än en 11 mini. Jag märker extra vikten av en lampa på hjälmen, och en GoPro väger mer, så vikten är viktigt tycker jag, framförallt för barn. Enda nackdelen av 8 eller äldre är att de har sämre batteri som verkar funkar sämre när det är kallt.

Tillbaka
Topp