glitch
Aktiv medlem
[1/2 OT] Hjälp mig med GoPro / actionkameraköp
Hej bullen,
sonen önskar sig en gopro i födelsedagspresent. Pappa ser så klart den givna risken att den kommer lekas med i en vecka och sen är nyhetens behag.
Samtidigt ser pappan en möjlighet att kanske sno den i förlängningen för egna ändamål.
Sonens användningsområde:
- åka snowboard
- hoppa studsmatta
- cykla bike park
- göra larviga videos med kompisar
- filma i vatten vid bad osv.
Pappans användningsområden:
- snowboard
- cykelturer av olika slag
- längre fram om ny hobbybil skaffas filma vid bankörning
- stiglöpning
- vandring
- men även ha med för stillbilder
Utifrån detta blir det ju rätt uppenbart att man också behöver en massa tillbehör typ någon slags sele, hjälmfästen osv.
Kollar man på senaste generationerna så verkar usp:en för 11 vara gps funktionen som jag ser kan vara relevant framförallt för eventuell motorsport framöver, men kanske även kul att kunna skapa kartoverlays för skogsäventyr / vandring / cykelturer osv. ?
12an annars marginellt bättre.
Hur funkar det med tillbehör? Finns ju "accessory kits" med en massa tillbehör för typ en femhundring från tredjepart men funkar dessa bra nog eller är det bara skräp?
Finns det andra modeller att överväga ens?
Annat att tänka på?
Enkelt att exportera / redigera video efteråt?
Jag har noll koll på detta och tackar ödmjukast för tips som kan tänkas göra att manicken faktiskt används om den köps :)
sonen önskar sig en gopro i födelsedagspresent. Pappa ser så klart den givna risken att den kommer lekas med i en vecka och sen är nyhetens behag.
Samtidigt ser pappan en möjlighet att kanske sno den i förlängningen för egna ändamål.
Sonens användningsområde:
- åka snowboard
- hoppa studsmatta
- cykla bike park
- göra larviga videos med kompisar
- filma i vatten vid bad osv.
Pappans användningsområden:
- snowboard
- cykelturer av olika slag
- längre fram om ny hobbybil skaffas filma vid bankörning
- stiglöpning
- vandring
- men även ha med för stillbilder
Utifrån detta blir det ju rätt uppenbart att man också behöver en massa tillbehör typ någon slags sele, hjälmfästen osv.
Kollar man på senaste generationerna så verkar usp:en för 11 vara gps funktionen som jag ser kan vara relevant framförallt för eventuell motorsport framöver, men kanske även kul att kunna skapa kartoverlays för skogsäventyr / vandring / cykelturer osv. ?
12an annars marginellt bättre.
Hur funkar det med tillbehör? Finns ju "accessory kits" med en massa tillbehör för typ en femhundring från tredjepart men funkar dessa bra nog eller är det bara skräp?
Finns det andra modeller att överväga ens?
Annat att tänka på?
Enkelt att exportera / redigera video efteråt?
Jag har noll koll på detta och tackar ödmjukast för tips som kan tänkas göra att manicken faktiskt används om den köps :)