[½ OT] Lantmäteriets Terrängkarta i QGIS

När man kollar på info om appen (innan man köper på appstore) så är det bara bilder på Lantmäteriets "vanliga" karta, är du säker på att man kan få höjddata?
Det är alltså bara den gråa "markhöjdsmodell" kartan jag vill ha egentligen, eftersom jag letar stigar som inte finns på vanliga kartan :)
Kartan kan du se gratis så bara att kolla efter

När man kollar på info om appen (innan man köper på appstore) så är det bara bilder på Lantmäteriets "vanliga" karta, är du säker på att man kan få höjddata?
Osäker på exakt vilken app det är men om det är Sweden Topo Maps: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atlogis.sweden (har tyvärr inte en iPhone). Så kan du visa den topografiska kartan från Lantmäteriet med skuggning och importera rutter eller skapa rutter:
1788936019271.webp

Bilden visar starten på Orust MTB-Giro.

Jag tittade på min köphistorik och har aldrig betalat för någon som skulle kunna vara kopplat till den appen...

Osäker på exakt vilken app det är men om det är Sweden Topo Maps: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atlogis.sweden (har tyvärr inte en iPhone). Så kan du visa den topografiska kartan från Lantmäteriet med skuggning och importera rutter eller skapa rutter:
Visa bilaga 851993
Bilden visar starten på Orust MTB-Giro.

Jag tittade på min köphistorik och har aldrig betalat för någon som skulle kunna vara kopplat till den appen...
men tror inte du kan inte rita en ny rutt utan att betala?

Blir förvirrad. Jag har iPhone.
Det finns bara en app som heter "topo maps - Sweden". Kostar 49kr, går inte att ladda gratis.
Den som TobiasLj länkar till verkar inte finnas för iOS.

"Sweden Topo Maps" och "Topo maps - Sweden" verkar vara olika appar, med olika tillverkare :)

oklart men jag har den som lämkas ovan på android
ATLOGIS Geoinformatics GmbH & Co. KG

kostar inget men det finns annat som kostar på ios men inte google

Då tar vi ett annat alternativ, webappen https://gpx.studio
Där finns en karta som heter UtagawaMTB som ger skuggning utifrån höjddata. gpx.studio är mitt #1 för att planera och skapa rutter.
  • Det finns ett antal färdiga kartintegrationer men det går också att nyttja andra tjänster som tillhandahåller WMTS, WMS eller MapLibre JSON.
    Lantmäteriet tillhandahåller topo som WMTS men kommer att upphöra med det vid årsskiftet.
  • Det går att lägga på lager ovanpå kartan med samma standards och det finns färdig integration mot Strava heatmaps.
  • Kan hantera flera GPX-filer samtidigt, klippa, klistra, vända ordning, slå samman, skapa nya....
  • Fungerar utmärkt på mobilen
  • Gratis men väl värt att donera en slant.

Ungefär samma bild som innan men med gpx.studio:
1788948225757.webp

När jag skall leta nya stigar så är det ofta en kombination av olika tjänster och metoder:
  • Lanmäteriets karta
  • Strava Heatmap
  • OSM (Brukar använda Open Topo Map i gpx.studio)
  • Trailforks
  • Lokalkännedom

Senast ändrad:
Då tar vi ett annat alternativ, webappen https://gpx.studio
Där finns en karta som heter UtagawaMTB som ger skuggning utifrån höjddata. gpx.studio är mitt #1 för att planera och skapa rutter.
  • Det finns ett antal färdiga kartintegrationer men det går också att nyttja andra tjänster som tillhandahåller WMTS, WMS eller MapLibre JSON.
    Lantmäteriet tillhandahåller topo som WMTS men kommer att upphöra med det vid årsskiftet.
  • Det går att lägga på lager ovanpå kartan med samma standards och det finns färdig integration mot Strava heatmaps.
  • Kan hantera flera GPX-filer samtidigt, klippa, klistra, vända ordning, slå samman, skapa nya....
  • Fungerar utmärkt på mobilen
  • Gratis men väl värt att donera en slant.

Ungefär samma bild som innan men med gpx.studio:
Visa bilaga 852024

När jag skall leta nya stigar så är det ofta en kombination av olika tjänster och metoder:
  • Lanmäteriets karta
  • Strava Heatmap
  • OSM (Brukar använda Open Topo Map i gpx.studio)
  • Trailforks
  • Lokalkännedom
Jag blir förvirrad av att apparna hette nästan samma sak på två olika plattformar, men visade sig vara helt olika saker.

Men det här ser lovande ut, tack!

För att förtydliga:
Mitt letande rör sig om saker som definitivt aldrig har cyklats på.
Det handlar snarare om att utforska gamla bortglömda stigar som kan gå att urskilja som små streck genom höjddata.
Trailforks och strava har jag använt mycket, det funkar ju bra för stigar som redan används.

Blir förvirrad. Jag har iPhone.
Det finns bara en app som heter "topo maps - Sweden". Kostar 49kr, går inte att ladda gratis.
Den som TobiasLj länkar till verkar inte finnas för iOS.

"Sweden Topo Maps" och "Topo maps - Sweden" verkar vara olika appar, med olika tillverkare :)

Sök efter ”Min Karta” som är Lantmäteriets officiella app.

Eller webbversionen

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp