[½ OT] Lantmäteriets Terrängkarta i QGIS

När man kollar på info om appen (innan man köper på appstore) så är det bara bilder på Lantmäteriets "vanliga" karta, är du säker på att man kan få höjddata?
Det är alltså bara den gråa "markhöjdsmodell" kartan jag vill ha egentligen, eftersom jag letar stigar som inte finns på vanliga kartan :)
Kartan kan du se gratis så bara att kolla efter

När man kollar på info om appen (innan man köper på appstore) så är det bara bilder på Lantmäteriets "vanliga" karta, är du säker på att man kan få höjddata?
Osäker på exakt vilken app det är men om det är Sweden Topo Maps: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atlogis.sweden (har tyvärr inte en iPhone). Så kan du visa den topografiska kartan från Lantmäteriet med skuggning och importera rutter eller skapa rutter:
1788936019271.webp

Bilden visar starten på Orust MTB-Giro.

Jag tittade på min köphistorik och har aldrig betalat för någon som skulle kunna vara kopplat till den appen...

Osäker på exakt vilken app det är men om det är Sweden Topo Maps: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.atlogis.sweden (har tyvärr inte en iPhone). Så kan du visa den topografiska kartan från Lantmäteriet med skuggning och importera rutter eller skapa rutter:
Visa bilaga 851993
Bilden visar starten på Orust MTB-Giro.

Jag tittade på min köphistorik och har aldrig betalat för någon som skulle kunna vara kopplat till den appen...
men tror inte du kan inte rita en ny rutt utan att betala?

Blir förvirrad. Jag har iPhone.
Det finns bara en app som heter "topo maps - Sweden". Kostar 49kr, går inte att ladda gratis.
Den som TobiasLj länkar till verkar inte finnas för iOS.

"Sweden Topo Maps" och "Topo maps - Sweden" verkar vara olika appar, med olika tillverkare :)

oklart men jag har den som lämkas ovan på android
ATLOGIS Geoinformatics GmbH & Co. KG

kostar inget men det finns annat som kostar på ios men inte google

Då tar vi ett annat alternativ, webappen https://gpx.studio
Där finns en karta som heter UtagawaMTB som ger skuggning utifrån höjddata. gpx.studio är mitt #1 för att planera och skapa rutter.
  • Det finns ett antal färdiga kartintegrationer men det går också att nyttja andra tjänster som tillhandahåller WMTS, WMS eller MapLibre JSON.
    Lantmäteriet tillhandahåller topo som WMTS men kommer att upphöra med det vid årsskiftet.
  • Det går att lägga på lager ovanpå kartan med samma standards och det finns färdig integration mot Strava heatmaps.
  • Kan hantera flera GPX-filer samtidigt, klippa, klistra, vända ordning, slå samman, skapa nya....
  • Fungerar utmärkt på mobilen
  • Gratis men väl värt att donera en slant.

Ungefär samma bild som innan men med gpx.studio:
1788948225757.webp

När jag skall leta nya stigar så är det ofta en kombination av olika tjänster och metoder:
  • Lanmäteriets karta
  • Strava Heatmap
  • OSM (Brukar använda Open Topo Map i gpx.studio)
  • Trailforks
  • Lokalkännedom

Senast ändrad:
Där finns en karta som heter UtagawaMTB som ger skuggning utifrån höjddata. gpx.studio är mitt #1 för att planera och skapa rutter.
  • Det finns ett antal färdiga kartintegrationer men det går också att nyttja andra tjänster som tillhandahåller WMTS, WMS eller MapLibre JSON.
    Lantmäteriet tillhandahåller topo som WMTS men kommer att upphöra med det vid årsskiftet.
  • Det går att lägga på lager ovanpå kartan med samma standards och det finns färdig integration mot Strava heatmaps.
  • Kan hantera flera GPX-filer samtidigt, klippa, klistra, vända ordning, slå samman, skapa nya....

Visa bilaga 852024

När jag skall leta nya stigar så är det ofta en kombination av olika tjänster och metoder:
  • Lanmäteriets karta
  • Strava Heatmap
  • Trailforks
  • Lokalkännedom
Jag blir förvirrad av att apparna hette nästan samma sak på två olika plattformar, men visade sig vara helt olika saker.

Men det här ser lovande ut, tack!

För att förtydliga:
Mitt letande rör sig om saker som definitivt aldrig har cyklats på.
Det handlar snarare om att utforska gamla bortglömda stigar som kan gå att urskilja som små streck genom höjddata.
Trailforks och strava har jag använt mycket, det funkar ju bra för stigar som redan används.

Blir förvirrad. Jag har iPhone.
Det finns bara en app som heter "topo maps - Sweden". Kostar 49kr, går inte att ladda gratis.
Den som TobiasLj länkar till verkar inte finnas för iOS.

"Sweden Topo Maps" och "Topo maps - Sweden" verkar vara olika appar, med olika tillverkare :)

Sök efter ”Min Karta” som är Lantmäteriets officiella app.

Eller webbversionen

Senast ändrad:
Du skulle kunna prova Stegra.io,
Jag har själv aldrig ruttat i telefonen men har läst att de gjort en del uppdateringar på den biten på senaste.
Det är svenskt och finns både betal- och gratisversion. Fullversionen kan du prova ett tag så man får testa på allt innan man bestämmer sig.
Och ja, det är för motorcykel men det är för offroad typ och det finns faktiskt ett mountainbike-läge också 😀

Upplösningen på Lantmäteriets terrängmodell är 2m. Jag använder den här typen av data dagligen och kan inte påminna mig att jag någonsin kunnat se någon stig. De är helt enkelt för smala. Vägar syns dock. Vill du leta stigar behöver du nog prova lidardata som har en upplösning på ca halvmetern.

Upplösningen på Lantmäteriets terrängmodell är 2m. Jag använder den här typen av data dagligen och kan inte påminna mig att jag någonsin kunnat se någon stig. De är helt enkelt för smala. Vägar syns dock. Vill du leta stigar behöver du nog prova lidardata som har en upplösning på ca halvmetern.
Upplösningen på nedladdningsbar höjddata är 1 meter:

Det är på detta vis många av stigsystemen i Nesbyen i Norge är skapade.
Jag var just där och fick lära mig att avläsa höjddata (inte svårt) för att kunna ana gamla stigar, men de kan också vara till exempel bäckar eller diken.
Lantmäteriets data räcker gott och väl för att hitta potentiella stigar, det går även att se stigar som faktiskt finns utmärkta.
Om man vet vad man ska leta efter så kan man hitta mycket :)

Men då pratar jag inte om stockholm, där är det nog betydligt svårare att utröna i tillexempel Hellas eftersom det finns så otroligt mycket, och det mesta är sten och rötter.

Av intresse, pratar vi om potentellt naturlig dragning pga topo eller faktiskt footprint tex upphöjd bank, eller nersänkt spår? Jag hänger inte riktigt med på hur det senare skulle funka lokalt annat än på minst storklek av gamla vägar. De flesta stigar hemma är djurstigar.

Upplösningen på nedladdningsbar höjddata är 1 meter:

Det är på detta vis många av stigsystemen i Nesbyen i Norge är skapade.
Jag var just där och fick lära mig att avläsa höjddata (inte svårt) för att kunna ana gamla stigar, men de kan också vara till exempel bäckar eller diken.
Lantmäteriets data räcker gott och väl för att hitta potentiella stigar, det går även att se stigar som faktiskt finns utmärkta.
Om man vet vad man ska leta efter så kan man hitta mycket :)

Men då pratar jag inte om stockholm, där är det nog betydligt svårare att utröna i tillexempel Hellas eftersom det finns så otroligt mycket, och det mesta är sten och rötter.
Även 1 m är grovt om man ska hitta en stig. Sen kan jag absolut tänka mig att synbarheten är högre om stigen är uppbyggd eller uthuggen ur en fjällsida. Har du något exempel på metoden som används?

För övrigt detta ett såpass ambitiöst projekt att jag rekommenderar att du använder QGIS i stället för någon app. Där finns möjligheter att bearbeta datat för högre kontrast och plocka in allsköns källor.

Även 1 m är grovt om man ska hitta en stig. Sen kan jag absolut tänka mig att synbarheten är högre om stigen är uppbyggd eller uthuggen ur en fjällsida. Har du något exempel på metoden som används?

För övrigt detta ett såpass ambitiöst projekt att jag rekommenderar att du använder QGIS i stället för någon app. Där finns möjligheter att bearbeta datat för högre kontrast och plocka in allsköns källor.
Lantmäteriets upplösning är som sagt tillräcklig, mitt problem är bara att det inte går att spara rutter man ritar ut och man inte ens har ett konto där man är säker på att allting finns kvar.
Jag har börjat sätta pins nu istället på lantmäteriets karta, eftersom jag inte orkar vänta på en lösning.

Här vid 3:50 i videon är ett exempel på hur det går till
Och som du ser är stigen inte ens en meter bred. Jag tror det man ser snarare är avsaknaden av träd, där marken är nedtrampad. Därmed en stor skillnad i "höjd" på en markhöjdsmodell.
Det kan vara det som ger tydligare linjer?

<iframe width="560" height="315" src="
" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>

Senast ändrad:
Timber trails, ja det är det jag menar med gamla vägar. Det kan säkert bli bra single trails i bergig miljö men det är inte stigar man letar efter. Möjligen trails.

Hur som helst, det besvarar min fråga

EDIT. För att testa konceptet är det väl bara att hitta nåt i gratisversionen och kolla hur svårt det är att rita in manuellt i annat verktyg. Några waypoints bör räcka för att testa konceptet och funkar det så kanske inte 200 spänn är ett problem

Timber trails, ja det är det jag menar med gamla vägar. Det kan säkert bli bra single trails i bergig miljö men det är inte stigar man letar efter. Möjligen trails.

Hur som helst, det besvarar min fråga

EDIT. För att testa konceptet är det väl bara att hitta nåt i gratisversionen och kolla hur svårt det är att rita in manuellt i annat verktyg. Några waypoints bör räcka för att testa konceptet och funkar det så kanske inte 200 spänn är ett problem
Nu är det där ett norskt exempel, för att visa metoden. Jag letar inte efter "logging paths".

Har kollat själv i mitt eget område, där jag känner till vad som är vanliga vägar, grusvägar och vattendrag.
Det går att se vanlig vandringsstig, även sådan som knappt används, på Lantmäteriets karta.
Jag älskar dock att ingen verkar tro mig, det gör det nästan ännu mer spännande :)

Nu är det där ett norskt exempel, för att visa metoden. Jag letar inte efter "logging paths".

Har kollat själv i mitt eget område, där jag känner till vad som är vanliga vägar, grusvägar och vattendrag.
Det går att se vanlig vandringsstig, även sådan som knappt används, på Lantmäteriets karta.
Jag älskar dock att ingen verkar tro mig, det gör det nästan ännu mer spännande :)
Jo, men det bör behövas en faktisk höjdskillnad vilket det säkert kan finnas på vad jag uppfattar som en vandringsstig men inte på en random stig i skogen.

Jag tror dig, för jag har sett det. :-) Som exempel: löpspåret i liljansskogen bakom Maskin (KTH, Stockholm)
Screenshot 2026-09-10 13.59.15.webp
Screenshot 2026-09-10 13.59.28.webp
Screenshot 2026-09-10 13.59.43.webp

ja men för helvete, om jag tar bilen 65mil upp och kollar, är denna motionslinga inte anlagd och upphöjd som alla andra motionspår?

Visa bilaga 852024

• Lanmäteriets karta
  • Strava Heatmap
  • Trailforks
  • Lokalkännedom
Det är möjligt det är lokalt men hemma ger det inget förutom lite till synes random skuggning
1789043305097.webp

Här har du ett bättre exempel, den enda markerade vägen är en grusväg upp mot en tjärn.
Blir du inte lite peppad ändå? :)
Visa bilaga 852119
Visa bilaga 852120
Jag är inte opeppad (helvete vad pepp) jag undrarde bara vad i letade efter och det var inte otippat att det var höjdskillader.

Problemet i min bild från studio är att man inte kan se pga att kartan skriver över vägar som är med på karten.
Kollar man på min karta och tonar ner kartan så ser man bättre

Röd ser man även i studio. Organge är motionslinga (mackadam + stenmjöl) Blå skulle i kunna vara intressant men den är med på OSM. Jag kan inte minnas exakt vad det är. Om det är en rådjurstig så ger jag mig - men jag tror det är en ridstig i mackadam. Det mesta andra som syns är diken. Det är sankt som fan ner till vänster

Var man enklast ritar en GPX är en bra fråga men det känns som man skulle komma långt med att plocka ut några way points

1789044815131.webp

Här har du ett bättre exempel, den enda markerade vägen är en grusväg upp mot en tjärn.
Blir du inte lite peppad ändå? :)
Visa bilaga 852119
Visa bilaga 852120
Nu blev jag lite nyfiken och helt klart kan det fungera i vissa fall, men tveksamt hur det skulle funka i stort. Kan tillägga att jag spenderat mycket tid i områden som Nesbyen sommartid (framförallt Hemsedal och Gol) men det är nog lite av alla stigar som skulle gå att hitta.

Gjorde en enkel test här hemma. Först en bild från minkarta.se med skuggning:
1789045673148.webp

Sedan hyffsat samma utsnitt med personlig heatmap från Strava:
1789045725604.webp

Ser några få men långt ifrån det intressanta och då är det tydliga stigar som är minst 50cm breda.

Här ett annat referensområde. Gult är typ en stig - men det är väl en gammal väg eller i alla fall traktorväg som de fortfarande kör ut mat till vilt på. På höger sida om markerad grusväg får man nästan veta att den finns där för att se skuggningen.
Rött vill jag säga är gärdsgård (fd åkermark). Allt mörkt är dike (tror jag, jag minns inte specifika dike)

Blått undrar jag om det verkligen är en stig som jag vill ha det till eller det går en mur där också. Ser väldigt mycket ut som en mur och om stigen jag tänker på syns blir jag imponerad.

Jagg vill att det ska gå en stig 1cm höger om grönt och tycker det är en skuggning - men är det en höjdkurva?
Det är fd kallhygge numera uppväxt lärk mellan grusvägarna.

1789045632933.webp

Man behöver ha in det i nåt verktyg där man har både topo, skuggining , OMS och kan rita i lägga in gpx

Från studio. Det är inte stigen, det måste gå en mur där

1789046430534.webp

stigen syns inte (?) Om man stirar så kan man se en skugga men för låg upplösning för att veta säkert

1789046728148.webp

Man behöver ha in det i nåt verktyg där man har både topo, skuggining , OMS och kan rita i lägga in gpx

Från studio. Det är inte stigen, det måste gå en mur där

Visa bilaga 852131

stigen syns inte (?) Om man stirar så kan man se en skugga men för låg upplösning för att veta säkert

Visa bilaga 852134
Som Aron skrev, allt detta fixar du med QGIS.

När jag skapat nya rutter som jag lägger in i min Wahoo dator har det varit lättast att använda Ridewithgps. Om det saknats vägalternativ har jag kollat i Omaps , som är orienterings kartor och visar det mesta av vägar o stigar. Men de täcker inte hela landet utan mest i närheten av bebyggda trakter

Jag tror det man ser snarare är avsaknaden av träd, där marken är nedtrampad. Därmed en stor skillnad i "höjd" på en markhöjdsmodell.
Det kan vara det som ger tydligare linjer?
Träd och vegetation är bortfiltrerade ur terrängmodellen. Det du ser, med viss felmarginal, är mark och sten.

Det lär inte räcka att den är trampad i den betydelsen jag lägger i ordet

Däremot ser man bevisligen gärdsgård, dränering och anlagd väg inkl enklare traktorväg.
Frågan är var gränsen går. Definitivt långt under 1m.

tänkte faktiskt på det själv innan jag googlade om jämnheten syns mot bruset.

Skogs- och grusvägar är konstruerade för att vara jämna och stabila. I en visualiserad höjdmodell (till exempel genom terrängskuggning/hillshade eller lutningsanalys) syns vägen som ett knivskarpt, slätt och långsmalt band som skär genom den annars skrovliga och ojämna skogsmarken eller terrängen

Om jag förstår saken rätt påverkar träd /oträd bruset också

På vischan är det ju rätt vanligt att stigar följer gamla vägar, utan att det nödvändigtvis fortfarande syns att det har varit en väg en gång i tiden. Jag är också gravt skeptisk till att en stig som BARA trampats skulle synas. De enda stigar jag kan hitta som jag känner till är just såna där det sannolikt varit en körväg under. Kan vara flera hundra år gammal.

Edit: Ännu vanligare är förstås skogsmaskinsspår. Nästan all mark i hela landet har varit brukad under de senaste hundra åren, så såna spår finns mer eller mindre överallt om man kollar noga.

Tillbaka
Topp