[½ OT] MC-olycka på Södertörn

• Trådstartare Trådstartare evo
  • Start datum Start datum
Än är det inte riktigt lika illa som på Bogesundsvägen,
men jag har flera ggr varit med om att trafiken har stoppats för att ambulanshelikopterna måste ned för att kunna lyfta ut ngn skadad.

/Håkan

Intressant journalistik måste man säga, eller kanske snarare kreativ rubriksättning. I texten står följande:

"Vägen är känd för att för att det brukar hållas så kallade streetrace på den. Men det finns inget som tyder på att det var ett streetrace i går när olyckan inträffade.

– Nej, vittnen säger att mc-förarna körde över gällande hastighetsbegränsningar. Men att det skulle ha varit ett streetrace finns det inga uppgifter om, det är bara spekulationer i medierna, säger Gert Roswall. "

Ändå är rubriken: "Död efter mc-race i Botkyrka"

Ja tyvärr har det slutligen inträffat men samtidigt är jag inte överraskad. Beter man sig ansvarslöst och dumt så händer sådant tillslut. Jag lider med deras anhöriga. Jag är ursprungligen Vaxholmare och minns hur det var innan MC-folket tog över Bogesund på somrarna. Numera är det illa där ute. Trist att detta sprider sig i landet....

Det är ett antal "singelolyckor" på Bogesund varje år så.... ja vårdslöshet kanske det borde heta..

Än en gång, fruktansvärt tråkigt....

Senast redigerad av en moderator:
En 60-årig man som tyvärr körde över sin förmåga, dessvärre troligen hetsad av sin bror. Jag har själv lagt många repor på MC (för fort) på "bulten" och det är ingen idealisk väg för ändamålet (dolda kurvor, taskiga avåkningszoner) men tyvärr har det blivit överetablerat. Stockholm skulle vinna otroligt mycket i liv, skador och allmänt lugn på vägarna om det fanns en motorbana inom 10 mil där folk kunde köra av sig.

Tyvärr är det bara en tidsfråga innan en cyklist eller bilförare dras med i en krasch.

En bana är nog en bra idé. Min kusin i greklandet nyttjar en sådan en hel del, istf för vansinneskörning på gatorna som han brukade ägna sig åt.

ething skrev:
-------------------------------------------------------
> Stockholm skulle vinna otroligt
> mycket i liv, skador och allmänt lugn på
> vägarna om det fanns en motorbana inom 10 mil
> där folk kunde köra av sig.

Det skulle nog hjälpa generellt, inte bara i Stockholm. Och banorna ska vara närmast gratis att använda, så att folk inte skyller på höga avgifter. Om vi så bara sparar ett par allvarliga olyckor på det, så betalar det banorna många gånger om!

Efter ett antal nära-döden-upplevelser redan i år, och vi är ännu inte inne i juni, är jag inte heller förvånad av det som skedde. Tur att ingen (vanlig)cyklist drogs med i fallet, trist att 'galningen' körde ned en medtrafikant. Börjar också bli heligt förbannad över att respektlösheten får mig att känna mig som en gammal bitter kristdemokrat och gapa efter fler poliser. Men som det börjar se ut på småvägarna utanför stan, exempelvis på Bogesundsvägen, är det svårt att kämpa emot impulserna.

Journalister kallar gärna allt för "streetrace" men det är väl egentligen bara arrangerad svart-dragracing som räknas som det. Att två personer tävlar på en rolig vägsträcka ser jag som buskörning, inget annat.

Bor rätt nära 257:an och så här års är det, speciellt fina dagar, ofta ett gäng poliskontroller på den. När jag cyklar hela vägen till jobbet blir det en bit på den vägen och det åks rejält fort på hoj där.. Sitter skyltar i bägge ändar som varnar för att det är mycket mc-olyckor också.

Det är mycket märkligt att det inte finns någon bana i närheten av Stockholm. Mittsverigebanan i Härnösand eller Mantorp är väl de som är närmast, men det är på gång (och har varit i tio år, jag beundrar deras tålamod!) i Köping-trakten nu!

Ja, banor vore nog bra så folk fick träna upp sig och bli lite säkrare innan de körde riktigt fort på vägarna.

oxr skrev:
> Ja, banor vore nog bra så folk fick träna upp
> sig och bli lite säkrare innan de körde riktigt
> fort på vägarna.

Tyvärr är det nog som du påpekar inte troligt att det minskar buskörandet.

cerberos skrev:
> Jag är ursprungligen Vaxholmare och minns hur det var
> innan MC-folket tog över Bogesund på somrarna.
> Numera är det illa där ute. Trist att detta
> sprider sig i landet....
>
> Det är ett antal "singelolyckor" på Bogesund
> varje år så.... ja vårdslöshet kanske det
> borde heta..

Det var ju stort medieuppbåd kring Bogesund förra våren (inte för att jag säger att det skulle påverka något på långsikt men en del kanske väljer andra vägar för att få vara i fred) - har det lugnat sig i år eller är det samma som tidigare?

I beg to differ. Jag tror att det gör det, omdömet blir bättre och lusten att leka av sig har lagt sig en del efter ett besök på banan. Buskörandet kommer förstås inte att försvinna, men att det kommer att minska är jag övertygad om.

Minst andra allvarliga olyckan på södertörn i år. Tidigare i maj var det en på vägen mot skanssundet där det tyvärr också går mycket fort. Verkar som om MC folket gör vad dom kan för att skapa en ny "Bogesundsväg" på södra sidan.

Uppenbarligen var man inte intresserad av det skrev:
> Det var ju stort medieuppbåd kring Bogesund
> förra våren (inte för att jag säger att det
> skulle påverka något på långsikt men en del
> kanske väljer andra vägar för att få vara i
> fred) - har det lugnat sig i år eller är det
> samma som tidigare?

Vet faktiskt inte jag brukar sluta cykla annat än stig på Bogesundslandet när de sopat undan gruset.

Verkar som att det fortfarande är relativt lugnt i Roslagen eller så är det så många fler vägar där så att det inte märks lika mycket.

evo skrev:
> I beg to differ. Jag tror att det gör det,
> omdömet blir bättre och lusten att leka av sig
> har lagt sig en del efter ett besök på banan.
> Buskörandet kommer förstås inte att försvinna,
> men att det kommer att minska är jag övertygad
> om.

Hoppas verkligen du har rätt men jag är tveksam.

Jag tror inte det skulle minska, utan snarare öka. Det är jag övertygad om eftersom det är självklart. :-) jag inbillar mig att det är inte de osäkra som kör åt pipan, utan de som tror de är så jääävla bra på att köra.

evo skrev:
> I beg to differ. Jag tror att det gör det,
> omdömet blir bättre och lusten att leka av sig
> har lagt sig en del efter ett besök på banan.
> Buskörandet kommer förstås inte att försvinna,
> men att det kommer att minska är jag övertygad
> om.

+1 på bana i Stockholm. jag har kört mc på Bogesund (långsamt med hoj från -74...) och vägen är ju inte särskillt lämplig att köra fort på, skymda kurvor och träd och sten bredvid vägen i stort sett hela tiden. Lite imponerad av att de boende inte mer systematiskt "tappar" eller "spiller" mer grus eller olja i kurvorna, de lever instängda i buller och barnen kan inte cykla in till Vaxholm utan måste skjutsas pgav en liten grupps lek på vägen./J

Jag känner flera hojåkare som efter att de börjat köra på bana slutat köra sporthoj helt i trafiken och istället skaffat något betydligt långsammare för sådant. Jag tror det funkar. Men det är klart, anekdotisk bevisföring och allt det där..

@SuperApe och cerberos: har ingen som helst statistik för att så skulle vara fallet utan har pratat med några motorcyklister och fått det intrycket. Och så har vi ju kusinen förstås, som faktiskt lugnat ner sig pga det. Lite väl tunnt för att dra slutsatser jag vet, men det är det enda jag har att gå på. Skulle vara intressant att se studier (om det finns några sådana) som bevisar motsatsen.

Jag hoppas att ni har rätt och jag har inga bevis för mina farhågor heller. Det behövs hursomhelst en bana för motorsport centralt placerad i Mälardalen. Trycket är stort verkar det som. :)

Bana knäcker gatkörning helt klart, jag slutade köra racingmc på väg när jag började köra go-kart faktiskt. På bana kan man hålla sig nära gränsen och över den, på gata behövs tråkigt stora marginaler. Avåkningszoner ftw!

jomper skrev:
> Det är mycket märkligt att det inte finns någon
> bana i närheten av Stockholm. Mittsverigebanan i
> Härnösand eller Mantorp är väl de som är
> närmast, men det är på gång (och har varit i
> tio år, jag beundrar deras tålamod!) i
> Köping-trakten nu!
Sviestad (Linköping) och Gelleråsen (Karlskoga) är de mc banor som är närmast.
men fortfarande typ 20 mil dit då.

Anders
fd mc åkare

42Hz skrev:
> Köpa biljett till Isle of Man?
>

Det är ju bara galet.. Dör väl snitt en om året där.
En svensk kille körde ihjäl sig där för några år sedan.. Trist.

Vad gäller bulten så kommer det nog vara svårt att bli av med buskörningen där.. har ju varit ett populärt ställe i minst 15 år. Mer poliskontroller där är befogat. Men jag tycker att oftast fina dagar när man cyklar där så står polisen där vilket är bra. Hellre där en längs en 70-sträcka för att plocka pengar.

Vad menar ni som tycker att det behövs en bana i stockholmsområdet? Om motorcyklister vill ha en bana så får de väl försöka fixa en, eller är det samhället som ska ordna detta så att idioterna kan "köra av sig" på den? Möjligen kan de då köra av banan utan att riskera andras liv men inte fan kommer de att köra säkrare på bogesundsvägen.

Har banlicens och har kört en del bil på bana och upplever själv att jag är lugnare i trafiken efter det, Nu körde jag inte som en galning innan det heller iofs, men förr kunde det ju vara kul att dra på lite extra när man ska upp på motorvägen, men nu ser jag mer raksträckorna som en transportsträcka till nästa kurva :) Sen vet jag att det inte stämmer på alla eftersom jag sett folk åka fast efter att ha kört som idioter från banträffar.

Ett stort problem med att bygga en bana är självklart finansieringen, men jag tror ett lika stort hinder är alla miljökonsekvensbedömningar, besväranden från markägare, annan byråkrati och allmänt elände.

Edvard

Poppe skrev:
> Vad menar ni som tycker att det behövs en bana i
> stockholmsområdet? Om motorcyklister vill ha en
> bana så får de väl försöka fixa en, eller är
> det samhället som ska ordna detta så att
> idioterna kan "köra av sig" på den?

Gissa om de försöker?

Poppe skrev:
> Möjligen
> kan de då köra av banan utan att riskera andras
> liv men inte fan kommer de att köra säkrare på
> bogesundsvägen.

JAg håller i sak med dig men en del deiver ju tesen att det blir bättre med en bana där d ek an testa sina gränser. Jag vet inte hur det ligger till men om det finns minsta chans till att andra trafikanter slapp drabbas vore det väl bra?

Finanseiering blir väl som vanligt, finns det kundunderlag och tillstånd så är det väl bara för någon entrepenör att hugga i eller? Motorsport brukar ju också vara poppis att sponsra av många företag så det borde väl kunna gå?

cerberos skrev:
> Poppe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Möjligen
> > kan de då köra av banan utan att riskera
> andras
> > liv men inte fan kommer de att köra säkrare
> på
> > bogesundsvägen.
>
> JAg håller i sak med dig men en del deiver ju
> tesen att det blir bättre med en bana där d ek
> an testa sina gränser. Jag vet inte hur det
> ligger till men om det finns minsta chans till att
> andra trafikanter slapp drabbas vore det väl
> bra?
>

Svårt att säga om det skulle bli bättre. Det kommer alltid finnas folk som vill testa gränserna på olämpliga platser. Så buskörning kommer garanterat fortsätta. Men förmodligen inte i samma utsträckning.

Vad gäller platsen en bana så fick de nej till att lägga en under inflygningarna till arlanda.
Fanns tydligen någon fågel att skydda... den skulle inte störas. Men att flygplanen låter och att den kan sugas in i en flygplansmotor varje minut är ju ingen fara... miljömuppar som sitter i miljönämnden kan tyckas..

Poppe skrev:
> Vad menar ni som tycker att det behövs en bana i
> stockholmsområdet? Om motorcyklister vill ha en
> bana så får de väl försöka fixa en, eller är
> det samhället som ska ordna detta så att
> idioterna kan "köra av sig" på den?

Du menar precis som alla fotbollsspelare, ishockeyspelare, friidrottare, gymnaster etc, etc som har fixat sina egna arenor för att utöva sin sport?

jomper skrev:
> Jag känner flera hojåkare som efter att de
> börjat köra på bana slutat köra sporthoj helt
> i trafiken och istället skaffat något betydligt
> långsammare för sådant. Jag tror det funkar.
> Men det är klart, anekdotisk bevisföring och
> allt det där..

Man kan säga att jag är en av dem som i princip har lagt gatkörning på hyllan efter att ha kört en del roadracing. Har en gat-R1:a som jag nån gång ibland vrider ur lite på motorvägen, men det är inge kul när man inte vågar bromsa sent och skrapa knän i kurvorna av rädsla för att hamna i ett räcke eller nån tall vid vägkanten.

Eriq skrev:
> Man kan säga att jag är en av dem som i princip
> har lagt gatkörning på hyllan efter att ha kört
> en del roadracing. Har en gat-R1:a som jag nån
> gång ibland vrider ur lite på motorvägen, men
> det är inge kul när man inte vågar bromsa sent
> och skrapa knän i kurvorna av rädsla för att
> hamna i ett räcke eller nån tall vid vägkanten.

Och jag som trodde problemen på detta forum i första hand var de som eventuellt kunde komma i vägen för motorcykeln, inte rädslan för diverse avåkningar hos vakuumhjälmen på knarren.

Björn72 skrev:
>
> Och jag som trodde problemen på detta forum i
> första hand var de som eventuellt kunde komma i
> vägen för motorcykeln, inte rädslan för
> diverse avåkningar hos vakuumhjälmen på
> knarren.

OK. Ibland är saker inte riktigt som man tror. ;)

Stelben skrev:
> Undrar vad för typ av bana som måste byggas för
> att de här galningarna ska sluta leka i trafiken
> ?
>
>
> =player_embedded

Velodrom. En i norrort och en i söder.... minst

Lite långt men jag skriver av mig.

Problemet i Stockholm är att staden växer, antalet invånare ökar och antalet fina kurviga vägar minskar. Ovanpå det har "hetsen" med forum, bloggar och videokameror gjort att intresset att vara snabb på ett visst specifikt ställe ökar. Bogan är nu passerad av Bulten och antalet hojåkare i Sverige ökar stadigt. tyvärr börjar gränsen bli nådd i Stockholm. I Göteborg är läget något bättre och "på landet" är det sällan problem, där kan man busa mer ostört.

Angående bana så kämpar många eldsjälar men uppförsbacken är brant. Nya fegisbollsarenor betalas gladeligen med skattepengar men motorsport kan man minsann inte stödja, de får finansiera allt själva. Viking Motorpark (Enköping) kämpar enträget på men har bl.a en del politiker emot sig som gjort det till sina personliga mål att bygget aldrig blir av. Det har även försökts med flera arrangemang (t.ex stuntdagar) på Barkaby flygfält i samarbete med polisen. Buset i stan och olyckorna minskade och polisen var nöjd (de var med som arrangörer). Tyvärr var politikerna inte lika imponerade eftersom de minsann trodde att detta skulle bli en "plantskola" för ökad mängd bus. Således stoppades dessa arrangemang och busandet i stan ökade igen (DOH!). Ett annat exempel är en arrangör av banddagar som hörde av sig till polisen om de kunde komma och föreläsa om riskerna men fortkörning i trafiken. Svaret han fick var att polisen inte hade tid men de ville gärna veta vilka datum bandagarna ägde rum på så de kunde sätta upp fartkontroller på vägen dit...

Det enklaste på detta forum är att jämföra med fixie. Alla vet att det är olagligt men det är knappast någon här som inte kör fixie p.g.a lagar och paragrafer, även om det rent logiskt inte går att komma runt det faktum att bromsverkan är sämre och därmed större risk för olyckor.

Angående de sorgliga olyckan så var det inget race utan tre personer som körde fort på en väg de kunde väl, av någon anledning missbedömde de farten i kurvan och två körde av. En av förarna (60-årig man) dog av inre skador på sjukhuset efteråt

Jag kör ganska ofta på den där vägen och har också upplevt många otäcka stunder där. Speciellt när vissa idioter roar sig med att susa förbi mig i typ 120km/h med 4dm emellan. Nu vet jag inte om det var 63-åringen som körde ihop med 26-åringen men det troliga är väl tvärtom om man ser till försäkringspremien...

Själv vill jag inte vara den som får på sig en MC som kommer flygandes i 80km/h bara för att någon yngling inte kan hantera sina hästkrafter samt fullständigt skiter i trafikreglerna som råder.

streetrace-miffona påminner rätt mycket om reclaim the streets-tomtarna.

"Ööööö. vi har ju ingen lokal ju. "

Och samma egoism där de tar över och utsätter andra för fara och obehag.

Tänkte också dra en fixieparallell.

- "Det är farligt att cykla utan broms."

- "Nejdå, man lär sig att planera körningen istf att bromsa."

- "Öh, så man ska bli bättre genom att ta onödiga risker?"

- "Håll käften, och fixies har visst broms."

Samma sak med hojkörning. Man tar risker för att bli bättre. Snabb körning, stora risker (mindre stora på bana, men leder kurvtagningsskills inlärda på bana till lägre hastighet i trafiken?).

Tillbaka
Topp