objektifiering: avpersonifiering av fienden/motpart för applikation av önskvärda ändamålsenliga egenskaper
lämpligt för: motivation av krig, ringaktning, sammanhållning av den egna gruppen
Vad jag vet har kvinnor, även om de kan vara mycket grymma de med, inte någonsin objektifierat mannen på det sätt som mannen har objektifierat kvinnan. Varför vet inte jag. Tyvärr verkar det som om våra olikheter och vårt sätt att interagera med varandra lätt fungerar som en grogrund för objekt-förövare-situation där kvinnan oftast utgör objektet och mannen förövare.
Ett experiment: Framställ dig själv som ett objekt (på allvar) i valfri situation och se om din personliga egenskaper försvinner eller om du finns kvar...Förmodligen blir du tvungen att inse att världen är fortsatt komplex och inte så lätt låter sig förenklas.
Om jag ska dyka på Sunriser...så verkar det vara en ung kille. I övrigt tycker jag att hans inlägg var ganska oskyldigt till skillnad från hans personpresentation.
Bilden i INLÄGGET är dessutom fin. Och fler sådana bilder är inte helt fel - sol, sommar, cykling, skogsstigar. Det är ju härligt!