[1/2 OT] Vindjacka för löpning och cykling

GustafH

Aktiv medlem
Jag har kikat på Salomon Fast Wing för att ha en vindbeständig jacka för höst/vår (skånsk vinter) men ekonomin tillåter inte att jag köper en separat jacka för cykling.

Vad missar jag om jag köper en löparjacka och använder till cykling? Eller vad missar jag i löparjackan om jag springer med en cykeljacka?

Vad finns det för alternativa jackor jag kan kika på eller vad kör ni med som funkar både till både löpning och cykling?

Cykeljackan har fickor på ryggen och går ner längre bak över rumpan för att du ska kunna sitta framåtlutad. Det är väl huvudsakliga skillnaden.

Att springa i cykeljacka har sina fördelar med fickor på ryggen och med sin längd.
Att cykla i löparjacka kan bli lite dragit om ryggen.
Cykeljacka vinner alla dagar.

Förutom det som tidigare sagts: Cykeljackor brukar överlag vara lite mer slimmade. Huva förekommer ofta på löparjackor men nästan aldrig på cykelhackor.

Det låter som att en cykeljacka är det bättre alternativet. Jag brukar ju springa med cykeltröjorna men cyklar aldrig med joggingtröjorna så det känns väl logiskt... ;)

Vad finns det för bra alternativ på cykelsidan då som liknar Salomon Fast Wing? Lätt, lätt att packa ihop, schysst vindskydd och bra andningsförmåga.

Jag har två st cykelvindjackor, en Craft featherlight (tror jag, några år gammal) den är intesuperslimmad, men är mycket väl ventilerad med nättyg längs med hela sidorna. (Det hade egentligen varit bättre med nätet på ryggen). Craft har även en jacka som heter lite som verkar vara ett alternativ.

Och en Enduro pakajak 2 som jag köpte för att ha som sommarjacka på jobbet. Den saknar fickor helt, jag sydde om packpåsen till en ryggficka, och har visserligen stora nättygszoner under ärmarna, men de är täckta av vindtyg så är inte så effektiva som de borde vara, hade jag köpt den jackan för träning hade jag klippt bort tyget över ventilationen (kanske gör ändå) annars sitter den tight och bra och är ordentligt lång över ryggen.
Halv rekommendation på bägge jag har.

Riktigt bra cykelkläder (typ Assos) är väldigt tajta över bröstet jfrt m ryggen, vilket är jäkligt bra när man sitter på cykeln eftersom det inte blir en massa onödigt tyg framtill. Det här kan upplevas som besvärande när man står raklång, och jag kan tänka mig att det inte är optimalt vid löpning.

Oskar sa:
Riktigt bra cykelkläder (typ Assos) är väldigt tajta över bröstet jfrt m ryggen, vilket är jäkligt bra när man sitter på cykeln eftersom det inte blir en massa onödigt tyg framtill. Det här kan upplevas som besvärande när man står raklång, och jag kan tänka mig att det inte är optimalt vid löpning.

+1
Var sak har sin grej.

Kolla in Gore:s cykeljackor. Tror deras vindjacka är mitt mest använda friluftsplagg, funkar till det mesta. Har hållit bra kvalitet.

Köpte en snorlätt swedemount (löpar)jacka på sportshopen, 300:-, väger pytteliten, kan packas i sin egen ficka och har fungerat för löpning, cykling och paddling än så länge.
Ingen riktig cykeljacka men bra rörlighet och tillräckligt långa armar å rygg för å va bra ändå.

/T

Bumpar denna.
Jag villhöver en ny vindjacka för framförallt pendling med lite avstickare i skogen.

Problemet är min längd 198cm, Eller rättare sagt avsaknaden av kläder som passar mig.
Allt jag testat är för kort i rygg/ärmar.
Nån som har något tips på vart jag ska leta?

Bumpar denna.
Jag villhöver en ny vindjacka för framförallt pendling med lite avstickare i skogen.

Problemet är min längd 198cm, Eller rättare sagt avsaknaden av kläder som passar mig.
Allt jag testat är för kort i rygg/ärmar.
Nån som har något tips på vart jag ska leta?
Jag köpte nedan förra året och har använt för både cykelpendling och löpning. Jättenöjd. Finns säkerligen både snyggare och bättre men den är genomtänkt. Sen anpassar jag lager/kläder under beroende på hur kallt det är. Jag är 184 och har en large. Normal passform. Jag cyklar på rätt snabbt och blir varm och jag skulle säga att efter 8 grader plus blir den nog för varm. Då kör jag hellre en vindväst. Tror jag köpte den rabatterat på Stadium online men minns inte riktigt https://www.dobsom.se/man/traning/jackor/r90-winter-jkt-black/

Tack för tipset, Skulle dock behöva förslag på nu nåt som man vet är rejält långa i rygg och ärmar.

Jag har en cykeljacka från Vaude som är längre i både rygg och ärmar än mina andra jackor (både cykel- och andra jackor) i motsvarande storlek. Just den modellen jag har är en fleeceförstärkt softshelljacka (Wintry IV) så den är kanske inte aktuell, men det skulle kunna vara värt att kika på andra Vaude-produkter.

Tack för tipset, Skulle dock behöva förslag på nu nåt som man vet är rejält långa i rygg och ärmar.
Finns kanske något här:

Slog till på denna, Återstår och se hur pass vindtät den är, men längd och passform är precis vad jag letat efter. Är den för otät får symaskinen jobb lite.

Slog till på denna, Återstår och se hur pass vindtät den är, men längd och passform är precis vad jag letat efter. Är den för otät får symaskinen jobb lite.

Exakt den har jag och för mig är den perfekt till löpningen. Använt den nu i vinter med tjockare tröja under. Har nog den gore jackan som länkades ovan oxå, men den har jag aldrig tänkt till löpningen (mest för att jag vart trög ?)

Tillbaka
Topp