½OT: Gymträning.

Ahhh! Tillbaka på gymmet efter två månaders konvalecens, underbart att greppa stål med nävarna igen.

Synd att axeln inte är kompis med mig efter Åre än, får blir lugnt och fint med skippande av vissa övningar en tid.

Imorgon börjar helvetesveckan med träningsvärk efter uppehållet...

Va, lyfter du skrot inomhus när du kan göra det i skogen istället? ;-) Ut och bygg dalarnas största och bästa northshore bana nu, det ger dig bra träning!

/Leo

Efter ännu ett långt uppehåll är det återigen skönt att komma tillbaka! Varit ett helsike att komma igång igen, mycket som varit ivägen. Det positiva är att axeln nu känns 99% återställd och att 42Hz, Emil och Ryddan (ej happymedlem) gjort mig sällskap!

Vi får väl se vilka som härdar ut i längden. Imorgon är nog inte grabbarna så pigga på det schemalagda benpasset efter dagens ryggövningar ;)

Jodå, efter ett glapp på några månader och utgånget gymkort köper jag nytt, tränar ett hårt o fint pass och tre dagar efter det smittar en kompis mig. Har haft ont i halsen i 1½ vecka nu. I morgon blir det husläkaren och nån kur.

Marcus Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jodå, efter ett glapp på några månader och
> utgånget gymkort köper jag nytt, tränar ett hårt o
> fint pass och tre dagar efter det smittar en
> kompis mig. Har haft ont i halsen i 1½ vecka nu. I
> morgon blir det husläkaren och nån kur.

Klassisk komma igång förkylning.. En ordentlig vinfylla botar.
/Johan

the_TnT Skrev:
> Efter ännu ett långt uppehåll är det återigen
> skönt att komma tillbaka! Varit ett helsike att
> komma igång igen, mycket som varit ivägen. Det
> positiva är att axeln nu känns 99% återställd

Bra! Axlar är ett elände när dom krånglar. Gich den ur led?

> och
> att 42Hz, Emil och Ryddan (ej happymedlem) gjort
> mig sällskap!

Finns inget som att gå ner på gymmet och köra lite tillsammans
med någr akompisar.

> Vi får väl se vilka som härdar ut i längden.
> Imorgon är nog inte grabbarna så pigga på det
> schemalagda benpasset efter dagens ryggövningar ;)

Muuuuuuuuuuuuaaaaaaaaaaaahahaha ...

> Carpe Diem!

Får vänta tills imorgon.

Jerry Skrev:
> Bra! Axlar är ett elände när dom krånglar. Gich
> den ur led?

Tror jag spräckte något ben eller sabbade något muskelfäste...

> Finns inget som att gå ner på gymmet och köra lite
> tillsammans med någr akompisar.

Happyrides?

the_TnT Skrev:
<->
> Happyrides?
<->

Så klart! Nu är det inte så länge kvar till KK:-D

Man lärde sig något från förra gången, då kunde jag knappt köra hem bilen efter gymmet, sedan hade jag brutal träningsvärk i dagarna fyra, gick en vecka innan man var 'nornal' igen! ;)

42Hz Skrev:
> jag knappt köra hem bilen efter gymmet

För de nyfikna lyssnarna kan jag meddela att det här är Harris bilväg (nästan) mellan hemmet och gymmet:

se_RouteImageLocator

Skäms!

:-D

bobo Skrev:
> kör ni ot-max?

Nej. Däremot har jag testat Max-OT. ;) Ett under att jag inte gjorde illa mig egentligen. Tung träning redan efter nio veckor. Inte snyggt. Lederna hinner inte anpassas och man hinner inte lära sig korrekt utförande på övningarna. Har man gymmat sedan tidigare (ett år eller mer) är det inga som helst problem att hoppa på Max-OT däremot, annars bör man nog avvakta 6-12 månader innan man går ned till 4-6 reps / set samt ha en instruktör som visar de ryggknäckande övningarna (Marklyft, Knäböj mflr.).

Nu periodiserar jag med tre veckor lätt (12-15 reps / set) och tre veckor tungt (4-6 reps / set).

Många av grundprinciperna* i Max OT är väldigt vettiga, kanske ett av de vettigaste "träningskoncepten" som flyter runt på nätet. HIT (eller vad det nu hette) är i princip samma sak men ändå ska de två lägren slåss som bara den om vilken teknik som är bäst :) Det är väl också det stora problemet med gym-forum; Det finns lika många träningsexperter som tränande som träningsmetoder...

Åh, om de inte rättat språket på ast-ss.se är det ett hett tips att gå till den amerikanska sidan istället (om man nu inte har problem med engelskan förståss): http://www.ast-ss.com/max-ot/max-ot_intro.asp

*Några principer ur huvudet, det var länge sen jag läste det så jag har nog glömt en hel del;

- Värm upp inför var muskelgrupp, inte för varje övning
- Försök hålla passen på 30-45 minuter
- Låt var muskelgrupp vila minst fem dagar innan du tränar den igen (om du inte dopar dig eller har ovanligt bra genetik).
- Maten är minst lika viktig som träningen.
- Vilan är minst lika viktig som träningen.
- Vila 1-2 minuter mellan varje set.
- Använd inga cheattekniker, behöver du hjälp på sista repetitionen har du gjort klart ditt set.
- Se till att gå ut max i varje set, sluta inte vid X repetitioner för att du nått antalet X, sluta för att du inte orkar göra fler.

ojoj... ingen träningsvärk efter gårdagens övningar men nu sitter man här efter lite "enkla" benövningar och nu undrar jag: Ska det skaka i benen när man försöker gå på dem???

Max ot är nog bra som sagt om man tränat ett år innan eller dyl.Började själv köra det efter en månad vilket naturligtvis resulterade i en massa småskador och inflammatorisk smärta i vissa leder.
Styrkan ökar ju, dock till kostnad av stelhet och låg mjölksyre nivå..
Produkterna dom säljer på www.ast-ss.se är det bra skit? köpte några burkar vp2 protein får väl se om det gör gott i fibrerna.....

vito Skrev:
> Styrkan ökar ju, dock till kostnad av stelhet och
> låg mjölksyre nivå..

Stretcha oavsett träningsform! Jag har blivit lite lite "stelare" sen jag började styrketräna för några år sedan men det är mest för att musklerna kommit ivägen tror jag? Får fortfarande upp fötterna bakom nacken...

Vad menar du med "låg mjölksyre nivå"? Får du mjölksyra av att styrketräna tror jag du gör något galet...

> Produkterna dom säljer på www.ast-ss.se är det
> bra skit? köpte några burkar vp2 protein får väl
> se om det gör gott i fibrerna.....

Det funkar väl men jag märker ingen skillnad mot Star Nutrition's Whey-80 som säljs betydligt billigare här (fraktfritt om du handlar för mer än 500,- dock tillkommer postförskottsavgift á 28,-): http://www.gymgrossisten.com/webshop/index.htm?lang=sv&target=d27.html Men med sådana här produkter måste man nog göra labbanalyser för att se vad som är bra egentligen och att produkten motsvarar innehållsförteckningen. Jag litar på de stora firmorna i varje fall; AST, TwinLab, Star Nutrition, Dalblads, Fairing, Weider och några fler.

Jämför gärna 589,- för 4 kg proteinpulver (147,- / kg) mot t.ex. kycklingfilé. 100 gram kycklingfilé innehåller max 30 gram protein. Det betyder att 59,- / kg för kycklingfilé (om man hittar riktigt bra pris) ger ett kilopris på rent protein av 197,-. Sen ska vi inte ens börja tala om upptag, enkelhet och liknande...

the_TnT wrote..

Vad menar du med "låg mjölksyre nivå"? Får du mjölksyra av att styrketräna tror jag du gör något galet...

kanske dåligt formulerat...12-15 rep *3-4 set har blivit jobbigare efter ot max perioden(musklerna tar slut fortare)he he inte ett dugg bättre formulerat..
Mjölksyra får man väl av många repetitioner?

Sen som sagt alla dessa märken och preparat..puhh ,man får väl prova sig fram.

Köpte det här ifrån http://www.bodybuilding.com/store/ast/vp2.html under halva priset om inte frakten varit så dyr.

bruse Skrev:
> Så Tobbe, vi ska sluta äta kycklingfile då? ;~)

Givetvis inte. Men direkt efter träningspasset är det bättre med en proteindrink, som du mycket väl vet. Sen ska man äta ett riktigt mål mat efter träningspasset också medan kroppen är villig att trycka in energin i musklerna.

the_TnT Skrev:
> bruse Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så Tobbe, vi ska sluta äta kycklingfile då?
> ;~)
>
> Givetvis inte. Men direkt efter träningspasset är
> det bättre med en proteindrink, som du mycket väl
> vet. Sen ska man äta ett riktigt mål mat efter
> träningspasset också medan kroppen är villig att
> trycka in energin i musklerna.

Jamenhallåba, jagbaratypskojaba.

42Hz Skrev:
> Mmmmm, lårmos... :)

LOL!

Vänta du bara, det roliga har inte börjat än!

Inga livstecken från Emil, det är lite oroande...

Kaijan Skrev:
> TnT< Har du tagit med Harri till gymmet och kört skiten ur honom?=)

Jag har tagit med både Harri, Emil och Ryddan (ej happymedlem). Skiten kör de ur sig själva. Typiskt "manligt" när Emil och Harri hetsar varandra till samma vikter.

> Skön träningsvärk.=)

Japp!

Vi körde knäböj, benpress, bencurl, vadpress i benpress och sittande vadpress igår. De ska vara förbannat tacksamma att jag inte körde utfall med dem ;)

Utfall är en killer=).
Man behöver inte ha så mycket vikt för att få träningsvärk.
En snubbe på jobbet körde för hårt på ett spinningpass.
Sen fick han gå baklänges nerför trappan=)
Nu blir det inte så mycket gym för mig.Kör styrkan på cykeln istället.
Kanske kör ett pass i veckan för överkroppen på gymmet

Jag gillar att det hamnar en annons med rubriken "rostfritt" först i Google-annons-rutan i den här tråden. Manligt. Undrar vilket sökord de annonserar på.

jomper Skrev:
> Jag gillar att det hamnar en annons med rubriken
> "rostfritt" först i Google-annons-rutan i den här
> tråden. Manligt.

När man tar i som mest på gymmet är risken överhängande att det inte förblir rostfritt i brallan. Det är inte så manligt.

> Undrar vilket sökord de annonserar på.

Stål kanske?

bobo Skrev:
> det är farligt att knäböja (varning ej för
> känsliga personer)

F*n! Nu i efterhand önskar jag att jag inte klickat på länken :-S

Tillbaka
Topp