bobo Skrev:
-------------------------------------------------------
> kör ni ot-max?
Nej. Däremot har jag testat Max-OT. ;) Ett under att jag inte gjorde illa mig egentligen. Tung träning redan efter nio veckor. Inte snyggt. Lederna hinner inte anpassas och man hinner inte lära sig korrekt utförande på övningarna. Har man gymmat sedan tidigare (ett år eller mer) är det inga som helst problem att hoppa på Max-OT däremot, annars bör man nog avvakta 6-12 månader innan man går ned till 4-6 reps / set samt ha en instruktör som visar de ryggknäckande övningarna (Marklyft, Knäböj mflr.).
Nu periodiserar jag med tre veckor lätt (12-15 reps / set) och tre veckor tungt (4-6 reps / set).
Många av grundprinciperna* i Max OT är väldigt vettiga, kanske ett av de vettigaste "träningskoncepten" som flyter runt på nätet. HIT (eller vad det nu hette) är i princip samma sak men ändå ska de två lägren slåss som bara den om vilken teknik som är bäst :) Det är väl också det stora problemet med gym-forum; Det finns lika många träningsexperter som tränande som träningsmetoder...
Åh, om de inte rättat språket på ast-ss.se är det ett hett tips att gå till den amerikanska sidan istället (om man nu inte har problem med engelskan förståss):
http://www.ast-ss.com/max-ot/max-ot_intro.asp
*Några principer ur huvudet, det var länge sen jag läste det så jag har nog glömt en hel del;
- Värm upp inför var muskelgrupp, inte för varje övning
- Försök hålla passen på 30-45 minuter
- Låt var muskelgrupp vila minst fem dagar innan du tränar den igen (om du inte dopar dig eller har ovanligt bra genetik).
- Maten är minst lika viktig som träningen.
- Vilan är minst lika viktig som träningen.
- Vila 1-2 minuter mellan varje set.
- Använd inga cheattekniker, behöver du hjälp på sista repetitionen har du gjort klart ditt set.
- Se till att gå ut max i varje set, sluta inte vid X repetitioner för att du nått antalet X, sluta för att du inte orkar göra fler.