[½OT] Hindermannen i norra Täby/Vallentuna

Kung Stalle

Aktiv medlem
Tja!

I skogarna strax söder om Uthammra (vid Vallentunasjön, norra Täby Kyrkby/Vallentuna) finns en hinderman. Det är uppenbart att han (hon) bygger hinder varteftersom vi lägger spår i snön/leran. Inte så farliga hinder, man kör över dom ganska enkelt och de flesta käpparna går av när man våldar framhjulet på dom.

Däremot så blir man ju lite fundersam... Han bygger utav bara h-e, det är ofta fem-tio nya hinder i veckan som vi raskt kör ner. Men han bygger oförtrutet vidare. Hur orkar han?

Sen böjar man ju fundera på om det kanske kommer att eskallera och det börjar spännas trådar och sånt men det är ju spekulationer.

Nån som känner igen det? Nån som vet vem det är?

Stalle

Byt spår ofta så "hindermannen" får ett helvete att hinna flytta runt sina hinder så ger han snart upp... Men akta för tråd som du skrev själv, en del verkar det spåra ut helt för :-/ Finns det något cykelförbud i området, eller är det "ok" att cykla i området ? -kanske läge med en polisanmälan i framtiden om det blir värre ?? T

banjo72.jpg

Kung Stalle skrev:
-------------------------------------------------------

> Nån som känner igen det? Nån som vet vem det
> är?

Läge för en åtelkamera?

Jo det är det jag sliter ju som sjutton för att få till en bana är det ni som river hela tiden fy på er ;-).
Vad sägs om att leta efter hindermannen ikväll efter mörkrets inbrott ?

Little Stereo skrev:
> Byt spår ofta så "hindermannen" får ett helvete
> att hinna flytta runt sina hinder så ger han
> snart upp... Men akta för tråd som du skrev
> själv, en del verkar det spåra ut helt för :-/

Ja vi byter spår från gång till gång. Så det är olika varianter en gång i veckan ungefär. Och jag trodde ju att han skulle ge upp men han verkar ha svår huvudvärk.

> Finns det något cykelförbud i området, eller
> är det "ok" att cykla i området ?

Nä, det är ett allmänt strövområde, inga leder eller motionsspår. Bara en massa stigar.

Åtelkamera har jag åxå funderat på (om inte annat för att fota de enduromongona som kör sönder R-leden) men en sån kostar ju iaf tre fyra kakor.

Stalle

Kan du inte ta några bilder på hindren? Vore kul att se.

Du tror inte det kan vara sånna här grabbar i farten då? Kaninhoppcykling

Vancouver_hop_260x.jpg

Rippa skrev:
> Kan du inte ta några bilder på hindren? Vore kul
> att se.

Jo, inte för att det är så mycket till hinder. Det är ju mer existensen av dom lixom...

> Du tror inte det kan vara sånna här grabbar i
> farten då? Kaninhoppcykling

Nä, vi tror inte det. Vi har spekulerat i om det var för agility, hästar eller faktiskt tillochmed kaninhoppning men hindrena har så systematiskt följt våra irrfärder i skogen.

Och skulle det vara nån annan som bygger tex. hästhopp så tror jag dom skulle flyttat vid det här laget för att det är några dårar som kör ner deras hinder stup i kvarten...

Stalle

Ja precis! Och det finns ju massor med stigar däromkring. Just det där partiet som du visar där är ju numera rätt så stockfritt. Det verkar som det är nån som rensar där (du?).

Andra stigar runt omkring har ju numera fått sin dos.

Har du sett/pratat med nån där?

Stalle

Jag rensar de stigarna rätt ofta från grenar/stockar. Jag har träffat på minst en hundägare där som varit milt sagt lite upprörd över den "åverkan" som alla cyklar gör. Det gick inte att ens försöka prata med henne. Hon nr 1 på min lista över misstänkta!
/E

Hindermannen häckade runt bornsjön för ca. 15 år sedan. Vi trodde först det var som med Bigfoot men en dag såg vi dem livs levande (de finns i kvinnlig form också). De kör en gammal bil och är rätt risiga själva. Trots detta kan de med oerhörd frenesi släpa fram stockar och grenar som gör terrängen oframkomlig. Om man konfronterar dem framkommer argument som att det är svårt att gå där vi cyklat (pekandes med käppen på en stor gyttjepöl med ett hjulspår i). I övrigt är lätena mest hostande och frustande.

Efter att äntligen sett denna företeelse såg vi dem aldrig igen. Vi kände oss nästan som David Attenborough efter att ha upptäckt en ny ras!

Vi råkade ut för en sån där galning i Kallhäll på Järfälla CKs bana. Spikar i rötter, uppbyggda hinder på skymda platser osv. Det blev polisanmälan av det hela men jag vet inte om det ledde till något.

Rock skrev:
> Vi råkade ut för en sån där galning i
> Kallhäll på Järfälla CKs bana. Spikar i
> rötter, uppbyggda hinder på skymda platser osv.
> Det blev polisanmälan av det hela men jag vet
> inte om det ledde till något.
Tokfan sket förstås fullkomligt i om någon cyklist kom till skada? Hur fan är folk funtade egentligen?

jobbigt med såna typer, vi har haft sabotage nu i helgen i våran bikepark i kristinehamn

nån jävul har sågat av 2 stolpar utav 3 i ett av droppen så att det skulle ge vika när nån hopade ut ur det, men som tur var så han jag se det innnan nåt hände

och denne någon ska va glad att jag inte fick se han när brottet begicks för det är inte säkert jag hade gjort polisanmälan om jag säger så

Jävla idioter det finns!! Min kompis råkade ut för liknande grejer när han var ute och åkte MC. Paret som bodde vid vägen hälde ut grus i kurvorna vid deras hus så att alla hojar kanade av vägen.. Bra tänkt av dem.. De verkade heldre ha 2 motorcyklar igenom staketet och in i väggen samt en polisanmälan till följd av böter och skadestånd än några motorcyklar som passerade utanför i knappt en sek. Smarta människor som sagt!

Kung Stalle skrev:
> Nästan lite kul! Tänk å se 200 cyklister stå
> å laga punka i en enda stor grupp. Vilken jävla
> röra :-D

Tjena!

Det är väl bara att lägga en spikplanka på valfritt ställe på FMT t.ex.. Eller slänga ut glaskross på Vätternrundan..

Mysteriet med hindermannen fick iallafall sin förklaring idag. Dock
inte sin lösning...

Jag tog mitt pick å pack (Valle och barnmat) i ryggsäcken och gick på
spaning till Nygård. Gick ner till Caravan Club-kampingen och pratade
med en Peter som var Campingföreståndare.Vi snacka lite fram å
tillbaks och han hade inte vare sig sett eller hört någ. Han såg iofs
ut att vara en sån snubbe som inte gick så långt om man säger så.

Men han tyckte jag skulle surra med Ove som var ordförande i den
ekonomiska förening som äger skogen där nere. Så jag fick nummret å
ringde Ove. Jag frågade om de visste nåt om hindrena i skogen och han
sa med suck att de kände han till. Det visdade sig att vi var inte de
enda som hade bekymmer med denna "hinderman". Även Nygård hade problem med henne. Ty det är en dam. En smula psykiskt störd med ett hat mot det mesta som Ove sa.

Hon hade betett sig illa mot Nygårds camping och härjat å stått i.
Föreningen hade flera gånger försökt prata med henne men det var enl
Ove helt meningslöst. Hon var "inte mottaglig" för nån som helst
disskussion eller liknande.

Jag frågade Ove vad de tyckte om MTB i skogarna där omkring och det
var inga som helst problem. Han närmaste uppmanade oss att köra. Så
det känndes ju skönt.

Hur som helst så är väl enda sättet att stoppa henne är att mörda
henne. Så man lär ju få leva med pinnarna, vilket ju inte är så
farligt. Vi har ju iaf MTBer. Nu när man vet att det är ett mjukhuvvud
så vet man ju det iaf.

Stalle

I helgen så var stigen vid Fiskartorpet oxå full med mindre träd och stockar som någon orkat släpa fram. Hindersdamen kanske gillar att bygga hinderbana på Djurgården med.

Nä... jag fick veta var hon bor. Och hon bor inte på Vallbostrandhemmet (de på Vallbostrandhemmet brukar stå å hejja på oss när vi kör förbi :) ).

Stalle

Ecke skrev:
> Jag rensar de stigarna rätt ofta från
> grenar/stockar. Jag har träffat på minst en
> hundägare där som varit milt sagt lite upprörd
> över den "åverkan" som alla cyklar gör. Det
> gick inte att ens försöka prata med henne. Hon
> nr 1 på min lista över misstänkta!

Ja du Clouseou. Så rätt du hade!

Stalle

Hehe att man inte stött på denna sköning någon gång, kul den dagen det händer. Alltid kul med givande diskutioner ;)

MVH

Ja Schreddan hade en "disskussion" med henne igår. Där av upprinnelsen till mina efterforskningar idag.

Att diskutera med henne gav tydligen inte så mycket. Men stånga dig blodig om du orkar! ;-)

Stalle

Ja, det var verkligen en givande diskussion... hon har dokumenterat oss och för register över vilka vi är osv...
För övrigt klockrent beskrivning av henne som Ecke gjorde här ovan. När man träffar henne så förstår man direkt att det är Pinnkvinnan. Iofs föll alla bitar på plats först när Stalle fick reda på att hon inte är riktigt frisk. =)
/Freddan

Kung Stalle skrev:
> Nä... jag fick veta var hon bor. Och hon bor inte
> på Vallbostrandhemmet (de på Vallbostrandhemmet
> brukar stå å hejja på oss när vi kör förbi
> :) ).
>
> Stalle

Då är det bara att bära hem alla pinnar och jox som är utlagda på stigen till hennes ytterdörr:)

Hehe!

Ja... funderade på ett tag att typ bygga hinder utav bara helvete själv så kanske det skulle brinna i roten på henne.

Stalle

Ohoj, här händer det grejer! Jag hittade detta fina arrangemang av tanten för ett par veckor sedan!
DSC00271.JPG ht=544

Att snacka med den kvinnan hjälper nog föga - jag kommer cykla där och fortsätta kriga med hennes byggen.

/Erik

I södra Sverige har vi haft lite olika hinderskapare, 2005 hade vi en son hette Gudrun och 2007 en som hetter Per.

gudrun.jpg ht=309

Gudrun

per.jpg ht=483

Per

/Jerka

Hmm är inte många hinder utlagda av hästfolket?

I skogarna runt karby/brottby vet jag att en del fnitterfior brukar lägga stockar/pinnar för att träna hästkrakarna

Nej. För då skulle det vara spår av hästhovar men det är det ytterst sällan.

Vi har spekulerat i agility, kaninhoppnin, hästar osv... men inget stämde in.

Och nu har vi ju en skyldig åxå...

Stalle

Hittade nya fina "hinder", en tre-kombination som de skulle sagt på hästhoppningen:
DSC00302.JPG ht=544

Och ett till ensamt hinder:
DSC00301.JPG ht=544

/E

Sedär. Det är ju bara att tacka och ta emot! Lagom höjd för nybörjarträning i bunnyhop mitt på snäll stig, bra in- och utrull.

Börjar de bygga för högt blir det cyklocrossbana istället. Win-win så att säga.

Ja fy f*n, då har man till slut blivit en hinderman:(

Bor på en sandig tallhed där det genom åren och framför allt sista tiden har kört/lekt en hel del mx-åkare som inte kan köra förståndigt. Stigar och ömtålig moss-/lavhed körs sönder så det bara är sandkaka av allt. Spåren finns kvar i åratal där de genat över renlavhedarna...
Markägarna sätter upp skyltar med 'terrängkörning förbjuden' utan resultat, de många hästar som vistas i området skräms ofta av de hänsynslösas framfart.

Igårkväll när jag var ute och sprang fick jag nog på ett ställe där de kört sönder som mest, så jag lade futilt ut en del omkullfallna träd över stigen. Det "tragiska" är att de som kör här ute inte tar sig över småstockar utan kör runt så eg förvärrade nog jag bara situationen...

Fick fast en sladdande äldre (>40) mx-åkare idag när jag cyklade hem och började diskutera med honom - han "genade ju bara på väg till motorstadion" och "körde försiktigt" blabla men han höll med i det dumma att köra där. Förhoppningsvis slipper jag se honom igen.

Blev en insändare/'dagens ris' till tidningen nu oxå.

J-vla ägg.
Puh, då fick jag skrivit av mig lite ilska:)

***Hur som helst så är väl enda sättet att stoppa henne är att mörda
henne. Så man lär ju få leva med pinnarna, ****

Hahaha.. garvade fint!
Ni kunde ju be någon av hennes vårdare att ta upp saken med hennes psykolog eventuellt.. kanske löser det hela.. ring o kolla .. skadar nog inte.

Eller hitta på en ny hobby åt henne, pinnkonstnär, samla till bäverdamm, majbraseinsamlare...eller påpeka att om hon samlar burkar istället för pinnar så tjänar hon iaf lite pengar ;)

Tillbaka
Topp