Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fjärdebrunn sa:Du är inne på rätt spår.
Vill du lära dig riktiga knäböj mot att kanske kunna göra riktiga stöt- och rycklyft/frivändningar är Lösning #1 enda vägen
Vill du snabbt öka maxstyrkan för cyklingen funkar lösning #2. Då behöver du inte styrkan i djupa ändläget.
Att tappa ryggen funkar inte i något av fallen. Stå på hälarna!
DAST sa:Här står en del om knäböjsteknik som låter vettigt:
http://www.styrkebloggen.se/styrketraning/djupa-knaboj-perfekt-teknik/
Min teknik skulle säkert förbättras av ökad rörlighet.
Konkret sa:Lägg en 1.25kg eller en bräda under hälarna så kommer du inte falla fram. Alt är att du har stången framför ansiktet.
Jenny W sa:Konkret sa:Lägg en 1.25kg eller en bräda under hälarna så kommer du inte falla fram. Alt är att du har stången framför ansiktet.
Nja. Jag har inte problem med rörligheten. Det är bara att när det känns som om benen inte orkar trycka upp vikten så vill mag- och ryggmuskler hjälpa till och då faller överkroppen framåt.
Att hålla vikten framför ansiktet är uteslutet. Stången vilar på nacke och axlar. No way jag klarar att hålla 60 kg med armarna i den positionen.
Konkret sa:Jenny W sa:Konkret sa:Lägg en 1.25kg eller en bräda under hälarna så kommer du inte falla fram. Alt är att du har stången framför ansiktet.
Nja. Jag har inte problem med rörligheten. Det är bara att när det känns som om benen inte orkar trycka upp vikten så vill mag- och ryggmuskler hjälpa till och då faller överkroppen framåt.
Att hålla vikten framför ansiktet är uteslutet. Stången vilar på nacke och axlar. No way jag klarar att hålla 60 kg med armarna i den positionen.
Okej. Men du håller inte vikten på armarna. Du lägger den på axlarna. Antingen med korsade eller inte. Upp med armbågarna högt bara.
Supertramp sa:Jag testade en riktigt skön variant på knäböj, så kallad "Anderson squat ". Man lägger stången på ett rack på lämplig höjd och så lyfter man därifrån och tillbaka igen.
Testade lite olika höjder med olika startposition. Gillade bäst att köra ganska hög position strax ovanför låren parallellt med golvet för då kunde jag lassa på rejält med vikt (mer än en vanlig knäböj) och låren fick verkligen jobba! Men det är inte alls samma sak som när man gör en vanlig grund knäböj, tar annorlunda och mycket bättre tycker jag. Kommer dock fortsätta att främst köra vanliga fulldjupa knäböj, men tror att Anderson blir bra komplement som kan förbättra vanliga böj.
Supertramp sa:Om du (som jag gissar) har som ett mål med styrketräningen att bli snabbare på cykeln så tycker jag att du absolut bör överväga dessa övningar (om du inte redan kör dem).
Vadpress: Jag fick kramp i vaderna vid hög ansträngning men problemen försvan helt efter att jag började styrketräna dem. Men oavsett problem med kramp eller inte så ser jag vadpress som en obligatorisk övning för cyklister.
Benpress: Knäböj är en suverän övning för allroundstyrka ben inkl stabiliserande muskler och leder. Men man får inte lika intensiv träning av de primära cykelmusklerna framsida lår som man kan få i benpressen.
Bencurl: Styrkan i bendraget är viktig om man vill förbättra spurtkapacitet. Tränas effektivt med bencurl alternativt dragövning med "fotboja" (lättare att köra hårt med bencurl tycker jag dock). Minskar även risken generellt för muskelutmattning baksida lår vid högintensiv cykling.
Benspark tror jag också är en effektiv övning för cyklister men kanske inte oumbärlig om man kör knäböj och press.
Styrkan i "armdraget" är viktigt för spurt och hårdkörning i backar så fortsätt träna Rodd och/eller marklyft. Främst rygg som arbetar men även armar, det har faktiskt hänt ett par gånger att jag fått muskelspasmer (sådana man kan få vid muskelutmattning vid hög ansträngning) i biceps när jag spurttränat på cykel! Dock inte sedan jag började styrketräna överkroppen.
SuperApe sa:Inte för att det spelar någon roll egentligen. Men jag tycker till iaf. Springer du så kan du ju skippa vadpressen.Och lägga in en magövning, tex hjulet. Visst aktiverar basövningar bålen, men inte så mycket.
edit:
lite läsning
http://tyngre.se/artiklar/knaeboej-och-marklyft-som-baaltraening/
http://traningslara.se/vaderna/
SuperApe sa:I tyngre-länken kan man ju läsa att magmusklerna inte aktiveras lika mycket av mark och böj som av magövningar.
SuperApe sa:I tyngre-länken kan man ju läsa att magmusklerna inte aktiveras lika mycket av mark och böj som av magövningar.
Jag kör både knäböj och marklyft nästan varje pass och tycker det funkar bra. Kör oftast böjen först.Konkret sa:Sen hade jag aldrig kört knäböj och marklyft samma dag
Varför tycker du bencurl en är dålig övning? Som "cykelövning" tycker jag den känns mycket effektiv. Jag kör enbens. Raka mark böjer du inte knät, känns som att den överför sämre till cykel.Konkret sa:Ett annat alternativ är att köra raka marklyft eller good mornings istället för bencurl som jag håller för en av de sämsta övningarna
Jenny W sa:Lite förtydligande till mitt tidigare inlägg som skrevs i hast på tåget på mobilen.
Mitt främsta mål med styrketräning är ju att bli snabbare och mer uthållig på cykel, även om jag denna vinter verkligen har lärt mig uppskatta styrketräning som träning i sig självt.
Ska jag fortsätta med få reps och hög vikt eller ska jag gå ner i vikt och köra fler reps? Bör vikterna hållas så höga som möjligt på alla lyft eller ska jag gå ner i vikter?
Gå ner till 2 pass/vecka eller fortsätta med 3 pass/vecka?
Vill gärna hinna med mer konditionsträning nu. Börjar bli lite nervös då cykelsäsongen närmar sig med stormsteg!
Som det sett ut hittills har jag gymmar tre pass, sprungit två, cyklat två och hunnit med ett eller ibland två simpass per vecka.
Mitt förslag
Måndag:
- Squat 3x5
- Vadpress 3x10
- Benpress 3x5
- Rodd (m stång) 3x5
Torsdag:
- Squat 3x5
- Vadpress 3x10
- Bencurl 3x10
- Marklyft 1x5
Bu? Bä?
Supertramp sa:Jenny W sa:Lite förtydligande till mitt tidigare inlägg som skrevs i hast på tåget på mobilen.
Mitt främsta mål med styrketräning är ju att bli snabbare och mer uthållig på cykel, även om jag denna vinter verkligen har lärt mig uppskatta styrketräning som träning i sig självt.
Ska jag fortsätta med få reps och hög vikt eller ska jag gå ner i vikt och köra fler reps? Bör vikterna hållas så höga som möjligt på alla lyft eller ska jag gå ner i vikter?
Gå ner till 2 pass/vecka eller fortsätta med 3 pass/vecka?
Vill gärna hinna med mer konditionsträning nu. Börjar bli lite nervös då cykelsäsongen närmar sig med stormsteg!
Som det sett ut hittills har jag gymmar tre pass, sprungit två, cyklat två och hunnit med ett eller ibland två simpass per vecka.
Mitt förslag
Måndag:
- Squat 3x5
- Vadpress 3x10
- Benpress 3x5
- Rodd (m stång) 3x5
Torsdag:
- Squat 3x5
- Vadpress 3x10
- Bencurl 3x10
- Marklyft 1x5
Bu? Bä?
Varför bara ett set mark? Om man väl ska köra mark så kan man väl köra några set i alla fall tycker jag. Jag gillar att köra marken få reps och riktigt tungt, typ 3x3 eller 5x3. Vadpressen kör jag många fler reps, 2x30 eller nåt (ca 360 kg i liggande benpressmaskinen). Annars tror jag generellt att tungt och få reps (ca 3-5) är effektivaste komplementträningen till cyklingen.
Supertramp sa:Det kom fram en PT (personlig tränare) idag på gymmet och berättade att jag hade två gratistimmar och frågade om jag ville ta dom med honom. Han berättade också att han tävlat styrkelyft. Tyckte det lätt skitbra så jag tackade ja förstås. Det ska bli kul! Ser fram emot att få hjälp med tekniken i knäböj och mark. Och så kan han förhoppningsvis identifiera svagheter styrkemässigt och ge mig tips på övningar som förbättrar dem. Det är min förhoppning i alla fall.
Supertramp sa:Och schemat tycker jag ser jättebra ut, det är ungefär såsom jag själv skulle köra tror jag om jag tränade med cykelfokus (vilket jag dock inte har just nu, satsar ju helt och hållet på att förbättra marklyften).
Men föresten, ska du köra 3x20 bencurl eller skrev du bara fel? Jag brukar (brukade) köra ca 3x5 enbens. Körde explosivt så att jag sparkade till mig själv i rumpan. Men ändå tungt så att jag fick ta i utav bara helvete. Kort paus på ett par sekunder mellan varje rep sen greppa tag hårt som fan i handtagen och PANG upp! Sista repsen blir inte så snabba dock...
Supertramp sa:Simpelt pass idag:
1. Knäböj
2. Rack squat (Knäböj från rack)
3 Marklyft
4. Rackpulls (Marklyft från rack)
Blev inte så många set, treor med stegrande vikt tills jag inte pallade mer, men fy fan vad trött jag blev på slutet! Såg stjärnor efter sista rackpullen (som blev en tvåa på 190kg). Men skön känsla i kroppen nu eftetåt hemma i TV-soffan! :-)