[½OT] Leder med kuperad terräng kring gbg

Damme

Medlem
Hej!

Det är ganska svårt att hitta riktiga berg här nere kring göteborg, men leder med brant terräng och möjligen inslag av lätt klättring hade jag uppskattat om jag kunde få tips om. 1-4mil långa turer. Kring bollebygd är det ju ganska kuperat, men känner inte alls till regionen när det gäller leder.

Skall nämnligen träna inför Nepal om 1år, så jag tänkte väl fylla min ryggsäck med 25kg skrot och börja vandra i rask takt och jogga, några mil per gång.. Så kanske man får igång knäna :)

//Daniel

En 15km lång tur i Ängårdsbergen bakom Botaniska trädgården kan resultera i >600 höjdmeter. En tremilarunda där är ganska rolig träning!

Utan att veta vad du ska göra i Nepal så bjuder jag på vår guides råd mot onda turistknän: använd två stavar i nedförsbackarna. För mig låter löpning med riktig packning som ett recept för att få knäproblem, inte för att undvika. Men du känner ju dig själv bäst.

Löpning blir med lätt packning, annars kommer nog knäna inte hålla länge! Jag behöver få igång kroppen, gå in väska och vänja kroppen vid att bära tungt, därav den tunga vandringen :) Stavar är redan med på packlistan!

Ängårdsbergen har jag redan kikat in, men skulle vilja ha lite fler områden att gå i!

Sandsjöbackaleden längst söderut är småkuperad. Där gick vi med packning innan vi skulle upp till Keb.
Området runt paradiset är kuperat om man väljer rätt stigar.
Har hängt med på lite turer runt Bergsjön. Där var det oxså lite småkuperat.
/Peter

Tillbaka
Topp