(½OT) Redbull channel-appen på Apple TV: det hackar och rycker i bilden.

velman

Aktiv medlem
Jag har den senaste (4K) versionen av Apple TV. När jag tittar på Redbull channel har jag alltid problem med att bilden hackar och rycker. Det märks extremt tydligt i panoreringar.

Det känns som att sändningens frekvens inte matchas av tv:n. Jag är rätt säker på att de sänder med 30 bilder/s men det kvittar vad jag ställer om apple TV:n till. Det hackar ändå. Bäst borde ju 60 bilder/s vara.

Allt annat funkar bra på Apple TV:n.

Lösningen nu är att ladda ner sändningen i efterhand, lägga på nätverksdisken hemma och därefter titta via VLC-appen på Apple TV:n. Omständigt men då blir bilden bra.

Någon som har samma problem?

Senast ändrad:
Om bilden hackar och rycker är det troligtvis tittarens processor som inte orkar med. Låter lite underligt då de flesta moderna processorer har HW decoder. Kanske appen som är dåligt kodad?

Vid livestreaming skickas en videoström från "studion" upp till molnplattformen som kodar om filmen till olika format. 6-12 sekunder långa segment görs tillgängliga för tittarna. Om inte ett nytt segment finns tillgängligt när det föregående är uppspelat fryser bilden.
Enligt Redbull media house kräver en UHD (2160p60) ström ca 40 Mbps https://helpcenter.redbull.com/wp-content/uploads/2020/01/01_RBMH_Technical_Specifications.pdf
Brukar vara bra att ha minst 50% extra kapacitet ifall bandbredden varierar något.

30 vs 60 bilder/s är dubbla bandbredden och dubbla mängden data att processa. Provat att gå ner i bildkvalité? Hackar fortfarande?

Det är något med appen som strular. Ställer jag om Apple TV till 60hz påverkas inte vad redbull skickar ut, det är fortfarande 30hz som levereras. Det är inte fel på bredbandet / kapaciteten.

Appen är kass och vi kan nog inte göra något mer än att invänta uppdatering.

Om du kör wifi idag, prova koppla äppletvn med kabel till internet.
”En kabel är en kabel”

Jag kör kabel. Har CAT6-kablar, 1000mbit nätverk hemma och 250mbit internet med fiber. Det är inte nätverket som krånglar.

Vad händer om du kör AirPlay från iPhone, iPad eller Mac till äppelteven? Samma problem? Funkar men med sämre kvalitet?

Har du "match frame rate" påslaget i Apple TVs inställningar? Oavsett ja/nej prova det omvända. Går det att ställa ner upplösningen i appen och blir det i sådana fall bättre eller oförändrat?

Annars är frågan vilken codec de kör. Är det h.264/5 så finns stöd för hårdvaruacceleration, men det gör det till exempel inte för VP9. Vilket är anledningen till att YouTube på Apple TV inte stödjer 4K.

(Ännu åtminstone. Det var utlovat till tvOS 13 men har ännu inte kommit någon uppdatering av YouTube appen som aktiverar detta. Sett rykten om att prestandan vid ren mjukvarudekodning inte klarade mer än 30 Hz…)

Jag har testat alla kombinationer med "match frame rate" på och av och olika frekvenser på apple tv:n. Problemen kvarstår. Jag skulle testa skicka från telefonen via airplay men då var det annat som strulade.

Det hackar även utan Apple TV, vi kör Android TV och det hackar och fryser varenda gång jag tittar, vare sig det är livesändningar eller gammalt material. Och ibland är det tvärstopp, och ibland blir man utkastad från appen. Och det är inte bara nu, så var det även förra året.
Och nytt trubbel nu är att jag lyckats få appen att haka upp sig, så jag hör kommentatorsspåret även efter att jag gått ur appen och tittar på vanlig tv, och att få den att starta flera gånger så jag hör spåret flera gånger. Och enda lösningen var att tvångsdöda appen.
Jag kör visserligen trådlöst till tv:n, men inga andra streamingtjänster laggar, YouTube, Netflix, Playkanaler, Filmtjänster funkar fint. Det är (så långt jag testat) BARA Red Bull TV som strular, så de måste köra på ett helt eget sätt.

Annars är frågan vilken codec de kör. Är det h.264/5 så finns stöd för hårdvaruacceleration, men det gör det till exempel inte för VP9. Vilket är anledningen till att YouTube på Apple TV inte stödjer 4K.
Enligt den länkade specen kör de h264. Det lär finnas en licensavgift kopplad till h265 vilket gjort att många tillverkare och leverantörer använder standarden i begränsad omfattning.

Strömmande livesändningar är mycket känsligare för störningar än Video On Demand. Livesändningen har en buffert på några sekunder och VoD flera minuter eller mer. Har man problem med VOD är sannolikheten hög att felet sitter i den egna utrustningen.

Håller med velman, felet är inte i utrustningen då allt annat funkar och strulet isolerat till Red Bull-appen. Och det lär väl inte vara en slump att de i min omgivning som också försöker titta på Red Bull TV upplever samma sak.
Intressant vore att höra om ni som kommit med förslag och "fakta" här i tråden själva tittar på Red Bull TV utan att det hackar eller om ni bara kommer med teoretiska goda råd?

RedbullTV funkar bättre på iOS appen än på hemsidan för min del i alla fall. Och iOS-appen och TVOS appen lär dela det mesta av koden i botten. Så om jag gör en kvalficerad gissning så beror problemen troligen på svagare hårdvara i ATV än i min iPad. Alt. sämre optimerad kod som inte drar nytta av HW-avkodningen i processorn och försöker göra allt i mjukvara. Men det är en fråga du får ställa till Red Bulls utvecklare.

"Skönt" att höra att jag inte är ensam om hacket vid sändningarna. Har precis möblerat om i v-rummet så APTn står på ett nytt ställe och jag blev rädd att den nya platsen gav sämre trådlös mottagning men det verkar vara ett större fel än på placeringen i rummet.
Tycker att eftersändningarna fungerar bättre än livesändningarna.

Intressant vore att höra om ni som kommit med förslag och "fakta" här i tråden själva tittar på Red Bull TV utan att det hackar eller om ni bara kommer med teoretiska goda råd?
Tittar på Redbulltv via WindowsPC, AppleTV, iPad samt Androidmediaplayer. Kör dock bara 1080 i upplösning och har inte möjlighet att testa i 2160p60. Tittade på den gångna helgens livesändningar trådlöst med enbart några få frysningar (ca 5 "blipp" per timma)
Felrapportera till Redbull om ni upplever problem. De har allt att vinna på nöjda tittare.

Tillbaka
Topp