[½OT] Sport vs. Idrott - Vad är skillnaden?

andematt

Ny medlem
Jag har en diskussion med några vänner gällande skillnad mellan Sport och Idrott.
Man säger ju "MotorSport", man säger inte "MotorIdrott".

Jag anser att det inte är någon idrott om man använder sig av ett redskap (bil, båt, mc, djur) som gör jobbet, eller tydligare ett redskap som alstrar fler watt än människan.

På en cykel är det människan som står för effektskapandet inte redskapet, likaså i en kanot, på längdskidor och golf för den delen, osv. I motsats till en travkust, mx-förare o.dyl. Vissa argumenterar för att man måste vara extremt vältränad som F1-förare, men lik förbaksat anser jag inte att en bilförare aldrig någonsin bör kunna vinna "årets Idrottsprestation".

Debattera och argumentera, så jag kan få ett slut på diskussionen..

Senast redigerad av en moderator:
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> Man säger ju "MotorSport", man säger inte
> "MotorIdrott".

Precis som med "CykelSport" och "CykelIdrott" då, eller?

Då jag gick Idrottsledare utbildning för många år sen hade vi just denna diskutionen.. och enligt dåvarande GIH så var skillnaden att sport är nåt man utövar med nån sorts hjälpmedel.. typ klubba, stav, slagträ, häst, skidor, bil osv osv och idrott är det du kan göra utan hjälpmedel... typ löpning, längdhopp, höjdhopp, simmning osv osv. Och vi hade en livlig pratstund om detta och alla höll väl mer eller mindre med om detta.

Sen kan man ju dra det till ytterligheter men rent generellt är det ovanstående det jag tycker.

Plush, skulle du alltså säga att det är skillnad på höjdhopp med och utan stav, eller är det en av de ytterligheter som du nämde? Jag har väl själv ingen åsikt där, utan är mest bara nyfiken.

MagnusA skrev:
> Plush, skulle du alltså säga att det är
> skillnad på höjdhopp med och utan stav, eller
> är det en av de ytterligheter som du nämde? Jag
> har väl själv ingen åsikt där, utan är mest
> bara nyfiken.

Höjdhopp är utan stav... Stavhopp är med stav. Jag hoppas och förutsätter att du vet skillnaden :P

Jag skulle inte göra skillnad på hopp med och utan stav.

Däremot skulle jag inte vilja kalla det idrott om någon satte en person på en fjädrande stav, spände ner den mekaniskt för att sedan se hur högt man kunde flyga. Även om många nog skulle vilja kalla det "sport" är det inte en "idrott".

Jämför med att sätta en person i en bil och se hur fort den kan åka, alternativt ställa en person _bakom_ en bil och se hur fort personen kan knuffa bilen frammåt..

Är det personen som utför arbetet med redskapet eller är det redskapet som utför arbetet med personen? Där skulle jag vilja dra gränsen mellan sport och idrott.. Tror jag ;o)

Hm, kampsport då? Behöver man öht en definitionsskillnad mellan sport och idrott?

Beeblebronx skrev:
> Min definition är:
>
> Idrott luktar svett
> Sport luktar bensin
>
> :-)

Med sport används redskap, som cykel, bil, maskingevär osv. I idrott är det din egen kropp som används: springa, hoppa, supa osv.

andematt skrev:
> så jag kan få ett
> slut på diskussionen..

Ha ha.. good luck!

...och bara för att krångla till det, hur är det med downhill mountainbike (man trampar ju i och för sig ner) eller skidor (där tar man ju bara några arm- och bentag i början) där man tar en lift upp. Eller Vasaloppet, där ju målet är lägre än starten? Eller är friktionen och vindmotståndet det viktiga där? Hur är det då om man ligger och draftar (kan bara det svenskelska ordet på det, ligga på rulle känns lite väl cykelspecifikt) och inte har så mycket luftmotstånd?

Kanske ska tillägga att jag finner ämnet lite ointressant.

bigmollo skrev:
> "Att ragga brudar har för blivit en sport".

Enligt Bruses definition är det en idrott

e. skrev:
> Golf är ett spel

Då tycker jag man ska få införa friskvårdspeng för Fia med Knuff.

*Plockar fram Svenska akademins ordlista*

idrott: idkande av kroppsövningar som avse att bibringa kroppen styrka o. sundhet o. den utövande personen vissa fysiska färdigheter; dels i inskränktare anv. (äv. kallat allmän, ävensom fri idrott) om gång, löpning, simning, hopp, kast o. d., dels (mindre br.) allmännare, med inbegrepp av så­dana prestationer för vilkas fullgörande den utövande personen betjänar sig av vissa fort­skaffningsmedel o. d., ss. häst, båt, motorfordono. d.: sport. Militär idrott, sammanfattande be­nämning på vissa idrottsgrenar (löpning, ridt o. fäktning) som ingå i den militära utbildningen.

sport: om en (efter vissa gällande regler utövad, ofta av arrangör anordnad ss. tävling, systema­tisk, särsk. utomhus, ofta medelst redskap l. fort­skaffningsmedel l. djur, bedriven) verksamhet som kräver visst mått av kroppsansträngning o. färdighet o. säkerhet o. som utövas i syfte att ge utövaren det nöje o. den spänning som ligger i att övervinna de svårigheter l. risker som är förenade med utövandet l. i att tävla med ngn l. ngra l. för att ge utövaren motion l. smidighet l. utveckla o. stärka hans kropp (l. särskild kroppsdel) l. stärka hans hälsa o. d.; numera oftast om sådan verk­samhet ss. tävlingsgren (i sht av annan art än fri­idrott) l. sammanfattande om tävlingsverksamhet med o. utan redskap osv., idrott. Ägna sig åt all slags sport. Bedriva jakt och fiske som sport.

Jag vet inte om SAOB har tänkt på det, men läser man mellan raderna är idrott könsneutralt och sport är maskulint.

Catwoman skrev:
> sport: ... utveckla o. stärka hans kropp (l. särskild kroppsdel)...

Samlag är alltså en sport och ingen idrott. Precis som Bigmollo antydde

Är inte detta en diskussion som är intressant i Sverige där vi pratar svenska. Vad är motsvarigheten till sport och idrott på engelska??? "Sports" som "Sports" liksom...

Då kontrar jag med NE, som är lite ambivalent i frågan:

sport (engelska, eg. 'nöje', 'tidsfördriv', av likabetydande fornfranska de(s)port), numera ungefär detsamma som idrott. Historiskt finns skillnader. Språkligt har ordet idrott fornnordiskt ursprung, ordet sport engelsk–romanskt. Människans fysiska insats har varit mindre i sporten, den styrande och övervakande insatsen större (jfr hästsport, motorsport, segelsport med friidrott). Dessutom hade sportbegreppet tidigare en nedsättande bibetydelse ("sportfåneri") till skillnad från honnörsordet idrott. Fram till 1800-talet sammanföll sporten med den engelska lantadelns och gentlemannaidealets livsformer (jakt, ridning, fiske m.m.), men från detta sekel inkluderades de framväxande moderna tävlingsidrotterna (boxning, fotboll, friidrott, rodd m.m.) i sportbegreppet

sport se spörja

spör`ja verb sporde sport, pres. spörjer, pres. pass. spörs el. spörj(e)s
ORDLED: spörj-er
SUBST.: spörjande
• fråga [åld. utom i pres. part. och vissa uttr.]: en ~nde blick; han såg ~nde på henne
BET.NYANS: få veta [åld.]
IDIOM: det spör(j)s att ... det påstås att ...; det spör(j)s om ... jag undrar om ...
KONSTR.: ~ (ngn) om ngt el. SATS
HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. spyria; gemens. germ. ord; bildn. till spår

sport [spårt´] subst. ~en ~er
ORDLED: sport-en
• (viss) verksamhet med syfte att träna och anstränga kroppen ofta som nöje el. med sikte på tävling {egymnastik, idrott}: sportartikel; sportbragd; sporthall; sportjournalist; sportkläder; galoppsport; hundsport; motorsport; publiksport; ridsport; skidsport; sommarsport; vintersport; ~ens stjärnor; han tävlar i två olika ~er
BET.NYANSER: a) utvidgat om annan tävlingsliknande aktivitet: frågesport; tankesport b) ytterligare utvidgat om (vanemässigt) handlande med visst risk- el. tävlingsmoment: småkillarna hade gjort det till en ~ att rymma så ofta som möjligt; det är mera ~ att klara sig utan försäkringar
IDIOM: gå på ~en vara prostituerad [starkt vard.]
HIST.: sedan 1857; av eng. sport med samma bet.; av fornfra. desport 'nöje'

idrott, sammanfattande benämning på skilda slag av kroppsövningar. En inom idrottsrörelsen fastlagd definition är "fysisk aktivitet som människor utför för att få motion och rekreation eller uppnå tävlingsresultat". "Idrott" användes relativt sent (i slutet av 1800-talet) som beteckning för fysiska aktiviteter. Nu manifesterar sig idrotten främst som en frivilligt organiserad folkrörelse (idrottsrörelsen), som ett skolämne och som oorganiserade aktiviteter av många slag (rörligt friluftsliv, gymping, joggning, fritt utövande av standardiserade idrottsgrenar).

Till skillnad från gymnastiken bygger idrotten (i snävare bemärkelse) övervägande på naturliga förflyttningar – dels enbart med kroppen (gång, löpning, simning m.m.), dels med hjälpmedel (skidor, båt, häst m.m.) – eller på konstruerade spel med en boll. Däremot är utgångspunkten i mindre utsträckning att genom systematiskt valda rörelser allsidigt utveckla kroppen; denna i gymnastiken primära målsättning uppnår idrotten ibland som sekundärt resultat. Tidigare tenderade man att se en skillnad mellan idrott och sport. Den senare avsåg grenar där (ofta kostsamma) redskap hade stor betydelse och den mänskliga insatsen var av styrande natur, medan individens direkta, fysiska insatser betydde mer i idrotten.

i`drott subst. ~en ~er
ORDLED: idrott-en
• (viss uppsättning) ansträngande kroppsövningar avsedda att öka kroppens prestationsförmåga med el. (ofta) utan redskap; oftast med tävlingsinslag {egymnastik, 1sport}: idrottare; idrottsevenemang; idrottshall; idrottsklubb; idrottstävling; breddidrott; elitidrott; friidrott; ~ och friluftsliv; han fyllde hela sin fritid med ~; rätt utövad främjar ~en hälsan och välbefinnandet; den enda ~ han ägnar sig åt numera är lite joggning
BET.NYANSER: a) spec. som namn på motsvarande skolämne: de har ~ sista timmen; i "~" innefattas numera även gymnastik b) om totaliteten av (organiserade) utövare: svensk ~ har inte råd att hålla på amatöridealen c) om enskild disciplin e.d.: bandy, skidåkning och andra ~er d) ngt utvidgat: schack -- tankens lek och ~
HIST.: sedan 1850; av isl. íþrótt, eg. 'handling; bedrift', motsvarande fornsv. iþrät 'yrke, hantverk'

Med uppslag från både SAOL och NE torde denna diskussion vara avslutad?
Även leken står i sin fysiska dimension i nära samband med idrotten. Länge användes t.ex. "fria lekar" och "friluftslekar" som beteckning för motsvarigheten till dagens idrottsgrenar. Dessa lekar kan betecknas som ett förstadium till den moderna tävlingsidrotten, som alltmer trängt undan eller absorberat dem. De är mindre prestationsinriktade och reglementerade, mer processinriktade, inhemska (provinsiella) och spontana.

e. skrev:
> Catwoman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > sport: ... utveckla o. stärka hans kropp (l.
> särskild kroppsdel)...
>
> Samlag är alltså en sport och ingen idrott.
> Precis som Bigmollo antydde

Fast om jag ska vara ärlig så ser den kroppsdelen inte så stärkt ut efteråt...

Hård träning brukar ju även ge viss nedbrytning direkt efter. Det är först vid långvarig regelbunden träning som det märks någon skillnad.

annars får man väl se det i mikro-perspektiv. Satan vad man bygger liksom. (i någon minut eller så)

bruse skrev:
> Då kontrar jag med NE, som är lite ambivalent i
> frågan:
...
> Tidigare tenderade man att se
> en skillnad mellan idrott och sport. Den senare
> avsåg grenar där (ofta kostsamma) redskap hade
> stor betydelse och den mänskliga insatsen var av
> styrande natur, medan individens direkta, fysiska
> insatser betydde mer i idrotten.
...

Man väljer ju vilka rader man vill läsa och dessa passar mitt syfte. Vad jag tycker är synd är att man tydligen gått ifrån skillnaden på senare tid..

andematt skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > Då kontrar jag med NE, som är lite ambivalent
> i
> > frågan:
> ...
> > Tidigare tenderade man att se
> > en skillnad mellan idrott och sport. Den senare
> > avsåg grenar där (ofta kostsamma) redskap
> hade
> > stor betydelse och den mänskliga insatsen var
> av
> > styrande natur, medan individens direkta,
> fysiska
> > insatser betydde mer i idrotten.
> ...
>
> Man väljer ju vilka rader man vill läsa och
> dessa passar mitt syfte. Vad jag tycker är synd
> är att man tydligen gått ifrån skillnaden på
> senare tid..

Det är väl det som kallas för pryltokeri?

bruse skrev:

> Det är väl det som kallas för pryltokeri?

Är man pryltokig är man sporfåne?
Är man inte pryltokig är man idrottare?

andematt skrev:
> bruse skrev:
> -----
>
> > Det är väl det som kallas för pryltokeri?
>
> Är man pryltokig är man sporfåne?
> Är man inte pryltokig är man idrottare?

Det där lät fint, riktigt vackert.

Ett tag höll jag rent utav med, sen var det tillbaks till noll..
"Min personliga definition är att idrott är en sport som kräver fysisk ansträngning vid utövandet. ;-)"
- Då skulle alltså poker inte vara bara en ifrågasatt sport, utan även en idrott?

Att plocka av motståndarlaget fotbollen, är väl ingen sport? (Litet försök till ordlek.)

Är idrott då att aktivt anstränga sin kropp fysiskt utan mål och mening att överleva.
Typ att jogga ifatt en älg och brotta ner den för brödfödan är inte idrott medan att bara jogga för nöjes skull är idrott.
Det första kan dock vara sport.

Var går gränsen?

Jag stiger upp ur sängen för nöjes skull istället för att gå och äta.
Blir den fysiska ansträngningen idrott?

Tycker absolut att jag måste få definitionerna glasklara innan jag stiger upp idag.
Många har försökt förklara med hjälp av citat ur ordböcker. Gränserna dock fortfarande oklara.

andematt skrev:
> e. skrev:
> -----
> > Golf är ett spel
>
> Då tycker jag man ska få införa friskvårdspeng
> för Fia med Knuff.

Man kan inte få friskvårdsbidrag för golf idag, dock är det uppe som förslag....

Fässberg skrev:

> Man kan inte få friskvårdsbidrag för golf idag,
> dock är det uppe som förslag....

Det var just i den myrstacken jag ville peta...

Jag anser att sport och idrott inte riktigt syftar på samma sak.

Om nånting är en sport så tycker jag att det ska vara en utmaning, det är inte en sport att torka golvet, men det är en sport att torka golvet när man går på händer..

Sen en idrott är väl en sport "under ordnade former", med regler och kanske dommare

Således, det är en sport att hoppa trial, men det kan även vara en idrott om man tävlar..
Att cykla LVG kan ju tyckas vara en idrott, men det måste det inte vara..

Så det jag försöker komma till här är att det är PRECIS här som skillnaden mellan svetton och fetton går!

______Svetton utövar idrott, fetton håller på med en sport.____

Edit: Ytterligare ett argument för min sak är ju att man kan vara "sportslig" som helt klart syftar på nån som är glad och trevlig.. nått som inte finns bland idrottarna, för där handlar det om att vinna.

"______Svetton utövar idrott, fetton håller på med en sport.____ "

Fetto?
3893656715.03.LZZZZZZZ.jpg

Beeblebronx skrev:
> bigmollo skrev:
> -----
> > "Att ragga brudar har för blivit en sport".
>
>
> Enligt Bruses definition är det en idrott

Borde det inte vara en sport om man använder hjälpmedel? Exempelvis bilar, drinkar, pengar

Stellan skrev:
> Beeblebronx skrev:
> -----
> > bigmollo skrev:
> >
>
> > -----
> > > "Att ragga brudar har för blivit en sport".
> >
> >
> > Enligt Bruses definition är det en idrott
>
> Borde det inte vara en sport om man använder
> hjälpmedel? Exempelvis bilar, drinkar, pengar

Finns det något annat sätt? ;)

Tillbaka
Topp