[½OT] TV-licens

Pigmachine

Ny medlem
[½OT] TV-licens
Jag har en trasig TV som jag har bänt loss antennpluggen och strömdelen på. Trots det anser radiotjänst att jag bör betala TV-licens för en tjänst som jag inte har tillgång till? Den klassas fortfarande som en TV mottagare?!? Fast den varken kan ta emot nåt via antenn, inte kan ta emot ström och är trasig!!

Jag anser att den sedan länge upphört vara varken tv eller mottagare av något slag.

[½OT] TV-licens
Det är innehav av tv-mottagare som det syftas på. Sen om den ligger nedsänkt i cement eller endast utgör blomsterpedistal spelar ingen roll. Tänk vapenlicens, du har licens för innehav, nyttjandet bestämmer du själv inom lagens ramar.

[½OT] TV-licens
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad använder du den till då?

Stöd till en väckarklocka... :P
Och jag har sagt att jag slängt den redan efter senaste samtalet

Edit-> Skulle ställa upp den på vindsförrådet, men luffaren som bodde här före mig kom på den ljusa iden att fylla förråden och låsa det innan han smet!!

Finns bland annat en barn cresent där om någon vill ha den.. ska lägga upp den under skänkes om den ser anständig ut, ska försöka få värden att klippa låset imorrn.

Senast redigerad av en moderator:
[½OT] TV-licens
Stackare.

Är du så korkad så du ringer till Radiotjänst och säger att du har en obrukbar tv så är det inte mer än rätt attt du betalar. Bjöd du in dem för besiktning av tv:n eller? Skickade du upp bilder? Eller är det jag som missat att Radiotjänst har börjat med årlig tv-besiktning? Ska jag ringa och boka tid för att inte riskera att bli störd av en delgivningsman?

[½OT] TV-licens
Jag försöker verka så alldaglig som möjligt.. och då måste man ju ha en TV (helst trasig) i ett hörn för att hålla charaden uppe.

Dom ringde mig igår och jag sa att jag inte hade nån TV.. idag ringde jag för att kolla när do slutar kalla en TV för en TV .. aldrig var visst slutsatsen.

[½OT] TV-licens
"Pejlarna" får enligt Radiotjänst inte gå in i ditt hem även om du bjuder in dom för att kika om du har någon någon tv-mottagare. Om du nu råkar försäg dig eller på annat sätt råkat betala avgiften så ring upp och tala om vad du heter och säg att du vill säga upp ditt tv-abonemang!

[½OT] TV-licens
Jo jag lyckade hitta den paragrafen att de inte fick komma in ens om man bjöd in dom.. skulle vara skönt att bli av med alla dessa jädra samtal och lappar om att man inte betalar sin licens. Tycker ändå att man ska få ha en icke fungerande TV som möbel!

[½OT] TV-licens
Pigmachine skrev:
. Tycker ändå att man ska få ha en icke
> fungerande TV som möbel!

Kan konstfack kalla det konst att spela psyksjuk eller att slå sönder en tunnelbanevagn, då kan du med gott samvete kalla den möbel!!

[½OT] TV-licens
Definition

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är
avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-
program, även om utrustningen också kan användas för annat
ändamål. Lag (2006:798).

Plocka ur RF-modulatorn och skicka in till Radiotjänst! :)

Tycker paragraf 6 punk 4 är rätt solklar.

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som

4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid
efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den
avgiftsskyldige. Lag (2006:798).

[½OT] TV-licens
Jag håller fullständigt med, men något som jag ändå tycker är konstigt är ju ändå att sverige är ett sånt bra land där vi som jobbar betalar skatt till staten och oss själva indirekt (däribland kyrkoskatt) men att televisionen och radio som har staten som ägare inte kan få del av skattepengarna. jag skulle tro att om vi ökade skatten med 1% per arbetstagare så får tv-radiotjänst in lika mycket pengar som dom får in i dagsläget med den knasiga avgiften,

(hur många betelar kyrkoskatt men inte går i kyrkan?)

[½OT] TV-licens
Ja det här systemet med TV-avgift är ju helt utdaterat. När det infördes var det inte så väldigt vanligt med TV i svenska hem, och då var det rimligt att bara de som brukade TV betalade för det.
I dagens läge har alla hushåll tillgång till TV eller dator med möjlighet att se TV-program. Då känns det dumt att ha en halvt frivillig straffavgift som många undslipper. Lägg det hellre på skatten så får alla vara med och betala för att Sveriges invånare ska kunna nås av en så mycket som möjligt oberoende och solidariskt finaniserad public service-TV.

[½OT] TV-licens
svt vill ju ha tv-licens på dator med, även om man inte har tv-mottagare, för att de nu börjat sända tv över internet. som att komma 10 år efter o säga att man ska ha en avgift för nått som använts gratis hur länge som helst.

förstår inte varför de då inte bara gör en betaltjänst av sin internet tv-sändningar. de skulle fan kunna göra det med tv med, nu när alla snart ändå måste ha en box eller liknande.

[½OT] TV-licens
Jensen skrev:
> förstår inte varför de då inte bara gör en
> betaltjänst av sin internet tv-sändningar. de
> skulle fan kunna göra det med tv med, nu när
> alla snart ändå måste ha en box eller liknande.

Alla som betalar tv-licensen kan väl få ett användarnamn och lösenord så de kan kolla SVT's pissutbud även på internet. Men det är klart, då skulle de inte kunna kräva ännu mer folk på en omotiverad skit-avgift.

[½OT] TV-licens
Förstår inte varför vi ska ha public service som den ser ut i dagsläget. Kan vi inte skjuta av lite PS-förespråkare så systemet äntligen kan reformeras. SVT och SR är skitmedia i paritet med TV3 och MTV. Skillnaden är att Sverker Olofsson ju är sååååå gullig.

Jag kommer aldrig betala TV-avgift eftersom jag aldrig lyssnar på SR eller tittar på SVT. :)

Jonzén: TV-avgiften är absurd därför att man måste betala den oavsett man utnyttjar det den finansierar eller inte. Därför vore det bättre att göra det till en skatt (det vore åtminstone logiskt) eller avskaffa hela public service-apparaten eftersom den har spelat ut sin roll och dessutom erbjuder mer nöje än nytta i dagsläget vilket andra kanaler gör minst lika bra.

[½OT] TV-licens
Jag ger inte mycket för svensk television, och anser inte att det skall vara någon påtvingad avgift för alla medborgare. Jag tittar inte på TV alls, då jag inte har någon, och då vill jag inte betala för att idioter sitter och trälar sig igenom Robinson (kanske går på nån annan kanal än svt?) och på spåret och dylikt.

Om man däremot har och kollar på TV så kan man gott betala sin avgift. Jag har en flock kabelkanaler som ingår i hyran, som jag inte heller vill se, men jag kan dessvärre inte välja bort dom för att få lägre hyra.

Snart kommer dom väl med utpressningsmetoden att om man har bredband så kan man titta på en suddig fläck på SVT's skräpkanaler, så måste man betala för att man blivit påtvingad det man inte vill ha, genom den enda media man använder med glädje.

[½OT] TV-licens
cactuz skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > förstår inte varför de då inte bara gör en
> > betaltjänst av sin internet tv-sändningar. de
> > skulle fan kunna göra det med tv med, nu när
> > alla snart ändå måste ha en box eller
> liknande.
>
> Alla som betalar tv-licensen kan väl få ett
> användarnamn och lösenord så de kan kolla SVT's
> pissutbud även på internet. Men det är klart,
> då skulle de inte kunna kräva ännu mer folk på
> en omotiverad skit-avgift.

precis, skulle inte vara svårt o göra. men som du säger, då skulle de inte få in lika mycket heller.

själv råkade ja säga att jag hade en gammal tv när de ringde, men att den stod i garderoben. men spelade tydligen ingen roll. dagen efter ringde jag upp o sa att jag nu åkt o slängt den.
idag fick jag ett brev där de tyckte att jag skulle höra av mig om jag skaffade ny tv.

de snackade även om reklamfri tv, hur går det ihop med "denna sändning sponsras av ......." som är vid varje större sändning från nå evenemang?

[½OT] TV-licens
"de snackade även om reklamfri tv, hur går det ihop med "denna sändning sponsras av ......." som är vid varje större sändning från nå evenemang?"

Det är bara det vanliga public service-hyckleriet som talar.

[½OT] TV-licens
Jensen skrev:
> självklart äre så. men lite falsk
> marknadsföring äre ju

När det handlar om svenskarnas älskade public assrape är allt tillåtet.

[½OT] TV-licens
Jag har monterat ur all elektronik ur TV,n nu i alla fall.. så jag ska banne mig kräva att ärendet går till domstol om de kommer och knackar på inom en snar framtid, och inte accepterar att jag har all min TV's elektronik separat placerad i en ICAkasse i hallen!

[½OT] TV-licens
Pigmachine skrev:
> Jag har monterat ur all elektronik ur TV,n nu i
> alla fall.. så jag ska banne mig kräva att
> ärendet går till domstol om de kommer och
> knackar på inom en snar framtid, och inte
> accepterar att jag har all min TV's elektronik
> separat placerad i en ICAkasse i hallen!

Är du på riktigt eller försöker du driva med hela happymtb?

[½OT] TV-licens
Grejen varför man blir kontaktad av Radiotjänst om man inte har en TV är att de faktiskt inte får registrera dig om du inte har en tevemottagare. Det är lite spännande nu när allt ska lagras och registreras och hållas uppsikt på. Radiotjänst får bara registrera sina "kunder", så om du avanmäler din teve så kommer du få en lapp eller ett telefonsamtal per år när de matchar sin lista över betalare mot listan över befolkningen (över 18?) som inte är mantalsskriven på samma adress som någon annan som betalar.

Jag gav bort min teve för över sju år sedan men får varje år en liten lapp som jag inte skickar in.

[½OT] TV-licens
örgelgörgel skrev:

Jag är på riktigt, om man inte frågar min läkare på psyket! Eller min osynliga hund.. han tror inte på att jag finns! Skulle jag se honom skulle jag ta honom till en lydnadskurs!

> Är du på riktigt eller försöker du driva med
> hela happymtb?

Senast redigerad av en moderator:
[½OT] TV-licens
örgelgörgel skrev:
> Är du på riktigt eller försöker du driva med
> hela happymtb?

Blir du ledsen när någon tävlar med dig om att vara happys pajas #1 nu eller?

(Och du behöver inte svara något i stil med "Det kan jag aldrig ta ifrån dig cactuz" för det vore det uppenbara svaret, så var lite KREATIV nu för fan örgel!)

[½OT] TV-licens
Ärligt talat, nog håller SVT en högre och bredare klass än alla annan reklam-tv.

Poängen med avgift istället för skatt är väll att skapa ett oberoende. Vore det skattefinansierat ska anslagen bestämmas varje år i stadsbudgeten vilket skulle kunna skapa ett beroende.

Jag slår vad om att ni i nästa andetag raljerar över Italien, Berlusconi och hans totala inflytande på italienska media...

[½OT] TV-licens
Pigmachine skrev:
> Jag har monterat ur all elektronik ur TV,n nu i
> alla fall.. så jag ska banne mig kräva att
> ärendet går till domstol om de kommer och
> knackar på inom en snar framtid, och inte
> accepterar att jag har all min TV's elektronik
> separat placerad i en ICAkasse i hallen!

jo, men då har du ju grejerna kvar, sen om de funkar eller inte, det skiter radiotjänst i, det va i alla fall vad de sa till mig. trasig? spelar ingen roll.

Dillen: på vilket sätt håller de en högre o bredare klass? jag kan hålla med om att det är skönt att slippa reklam mitt i filmer och program. men om de håller en bredare klass vetefan. skulle vara inom vissa specefika sportgrenar då, o möjligen att de kan granska nästan vad som helst, men det gör ju i stort sett tv4 med, men inte riktigt lika långt. men stor skillnad skulle ja inte vilja säga att det ä.

[½OT] TV-licens
Dillen skrev:
> Ärligt talat, nog håller SVT en högre och
> bredare klass än alla annan reklam-tv.
>
> Poängen med avgift istället för skatt är väll
> att skapa ett oberoende. Vore det
> skattefinansierat ska anslagen bestämmas varje
> år i stadsbudgeten vilket skulle kunna skapa ett
> beroende.
>
> Jag slår vad om att ni i nästa andetag raljerar
> över Italien, Berlusconi och hans totala
> inflytande på italienska media...

Kolla vilka som sitter på styrande poster i PS-bolagen. Uh oh... Politiskt oberoende... nääää, jag tror inte det va...

Tillbaka
Topp