[½OT] TV-licens

[½OT] TV-licens
Inte för att jag är något fan av så kallad "granskande journalistik", men inte fan i helvete (!) tror jag TV4 hade sänt något program som avslöjar en av deras största annonsörer som köttfärsfuskare.

Fotnot: Jag är dessutom helt övertygad om att konsum fuskar lika friskt som ica gör med sådant, och fusket pågår säkerligen fortfarande.

[½OT] TV-licens
Jensen, hur gammal är du, mellan 15 och 35? Isf är du i målgruppen för den komersiella tvn. SVT ska ha program för alla åldrar och även för vissa minoriteter. Att du inte gillar allt på SVT beror nog till stor del på att programmet inte är riktat till dig. En av poängerna med public service är att det ska finnas något för alla inte att någon ska gilla allt.

[½OT] TV-licens
Dillen: Min poäng är att public assrape inte alls är oberoende utan precis lika politiskt styrt som vilket parti som helst. Jävla hyckleri, som så mycket annat statligt.

[½OT] TV-licens
Staten är den enda stora kompis vi har. Tar vi bort makt från staten eller låter staten styras av intressen som inte tycker om oss små fattiga stackare kommer allt bli ett elände. I båda fallen lämnar vi över makten till företagen och dem har vi inget inflytande över på något vis någonsin. Vi kan sluta handla av ett företag men blir bara bundna av ett annat. Inget av dem bryr sig om oss utan bara de pengar vi har så länge vi har dem.

Var med och försök påverka staten istället. Arbeta för att staten ska verka för att vi ska värderas och respekteras för att vi är människor. Bara på detta sätt kan vi skapa ett värdigt samhälle. Att skjuta staten är att skjuta sig i foten.

[½OT] TV-licens
Det är snack om att allt som kan ta emot massutsända rörliga bilder skall innefattas i tv-licensen tex datorer och mobiltelefoner.. Fast de tänker då byta namn på det till mediaavgift. Vet inte hur det gick med detta dock..

[½OT] TV-licens
Dillen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen, hur gammal är du, mellan 15 och 35? Isf
> är du i målgruppen för den komersiella tvn. SVT
> ska ha program för alla åldrar och även för
> vissa minoriteter. Att du inte gillar allt på SVT
> beror nog till stor del på att programmet inte
> är riktat till dig. En av poängerna med public
> service är att det ska finnas något för alla
> inte att någon ska gilla allt.

nu ska vi se, vad sänds på svt1 o 2 som jag tittar på, tv-sporten, 15 min om dagen i snitt. det är väll ungefär det då. är 26, vad det nu har med saken o göra. säger inte att svt gör ett dåligt arbete, säger bara att jag personligen inte tycker de är så "överlägsna" som du vill få det till.

jomper: menade då inte att tv4 kan sända exakt samma sak som svt, självklart inte. men som sagt, så jäkla "överlägsna" är de inte. tycker jag. det är min högst personliga åsikt.

o som sagts tidigare, svt är inte reklamfritt de heller, även om det är väldigt mycket mindre än på de kommersiella kanalerna. men kommersiella hycklar heller inte med det, vilket svt och radiotjänst gör.

men visst, jag kan köpa ide´n med svt, men då tycker jag de som vill se på de kanalerna, ska betala för de kanalerna, precis som de kommersiella kanaler som faktiskt finns, där de sänder hela filmer utan avbrott, men där du oxå får betala för det. problemet är väll att det skulle leda till att svt´s budget minskade drastiskt.

[½OT] TV-licens
Mårten skrev:
> Akta så inte staten skjuter dig bara.

Det är inte staten som oroar mig utan de rent-a-cops som kommer när ingen finns.

[½OT] TV-licens
Kiske skrev:
> Det är snack om att allt som kan ta emot
> massutsända rörliga bilder skall innefattas i
> tv-licensen tex datorer och mobiltelefoner.. Fast
> de tänker då byta namn på det till mediaavgift.
> Vet inte hur det gick med detta dock..

Jodå, dom är på g, utan att ens försöka kalla det något annat... http://www.dn.se/kultur-noje/tv-sandning-pa-natet-ger-avgift-for-datorn-1.865426

Senast redigerad av en moderator:
[½OT] TV-licens
Jag har ingen TV och jag saknar inte det. För all del så har jag en gammal TV som jag byggde om till ett akvarium för många år sedan. Jag tror den står i ett garage och samlar damm för tillfället. Ska jag betala TV-licens för den?

/Stellan

[½OT] TV-licens
Scand skrev:
> Jag som inte ens äger någon tv, varför läser
> jag i den här tråden? Det verkar råda
> ilandsproblem här på happy.

Men du har en dator?

[½OT] TV-licens
Jag har sagt det förr och säger det igen: Det stora problemet med public service i Sverige är att ingen har definierat uppdraget.

I dagens "medialandskap" kan man rimligen inte anse att det är public service att konkurrera med komersilla kanaler med underhållning. Det pubic service ska tillhandahålla, imnho, är sånt som det inte finns utrymme för inom det komersiella. Sportevenmang och melodifestivalen är ypperliga tillställningar att låta komersiell tv slåss om.

Sedan har jag även en stor grajp mot tv-avgiften. Det är tramsigt att ha det uppbördsförfarandet man har nu. Sluta tramsa med för guds skull!

[½OT] TV-licens
iMats skrev:

> Jodå, dom är på g, utan att ens försöka kalla
> det något annat...
> http://www.dn.se/kultur-noje/tv-sandning-pa-natet-
> ger-avgift-for-datorn-1.865426

Då blir det ju följande frågor intressanta:
1. Hur skall Radiotjänst ta upp avgiften? Skall de få en lag stiftad som tvingar mobiloperatörerna att lämna ut listor med alla abonnenter eller skall de tvinga operatörerna att ta ut avgiften på abonnemangsavgiften?
2. Skall alla telefoner avgiftsbeläggas även om de inte kan ta emot strömmande media? Min mors gamla nalle har varken mp3, radio eller webläsare.
3. Varför inte lösenordsskydda web-tv:n och skicka ut lösenordet till dem som betalat avgiften så kan vi som inte vill se slippa betala?

Humbug sa Bull!

På Flashback finns en lång, lång tråd om vad folk har svarat när Radiotjänst har ringt. Jag skall se om jag kan hitta den, det är mycket rolig läsning!

[½OT] TV-licens
TBone skrev:
> Jag har sagt det förr och säger det igen: Det
> stora problemet med public service i Sverige är
> att dom inte visar nån porr.

+1

[½OT] TV-licens
jomper skrev:
> Det är riktigt enkelt att slippa tv-licens
> faktiskt. Ha ingen teve. Jag är inne på femte
> året utan nu.

+1 (eller +3 kanske det blir, jag har inte haft tv sedan jag flyttade hemifrån för över 8 år sedan!)

[½OT] TV-licens
TBone skrev:
> Jag har sagt det förr och säger det igen: Det
> stora problemet med public service i Sverige är
> att ingen har definierat uppdraget.
>
> I dagens "medialandskap" kan man rimligen inte
> anse att det är public service att konkurrera med
> komersilla kanaler med underhållning. Det pubic
> service ska tillhandahålla, imnho, är sånt som
> det inte finns utrymme för inom det komersiella.
> Sportevenmang och melodifestivalen är ypperliga
> tillställningar att låta komersiell tv slåss
> om.
>
> Sedan har jag även en stor grajp mot tv-avgiften.
> Det är tramsigt att ha det uppbördsförfarandet
> man har nu. Sluta tramsa med för guds skull!

Tbone är en klok herre!

[½OT] TV-licens
jonzén skrev:
> cccp for the win! kan ni inte bara skriva ett brev
> till ryssen om ni nu så gärna vill va en del av
> soviet?
>

rus_2004_03.jpg ht=384

Jag tycker att vi ska göra som ryssen. Låta Putin bestämma vad som ska visas i alla kanaler.

/Stellan

Senast redigerad av en moderator:
[½OT] TV-licens
zarkov skrev:

> 3. Varför inte lösenordsskydda web-tv:n och
> skicka ut lösenordet till dem som betalat
> avgiften så kan vi som inte vill se slippa
> betala?
>

precis min åsikt.

[½OT] TV-licens
En fördel med att göra om TV-avgiften till en skatt är ju att man kan plocka bort hela Radiotjänst, och på så sätt spara in en massa pengar på:
* En massa meningslösa hoppetossor som ska sköta administration
* Förmodligen nån jävla styrelsemupp som ska ha bonus för att han/hon lyckats hålla förhud/labia majora ur vägen för gylfen någon gång varje dag
* En massa tomtar som sitter och jagar folk i telefon hela dagarna
* En massa tjyfvar som lurar omkring i bilar och försöker tjyvkika in i folks lägenheter
* Den där högen med idioter som spelar in reklamfilmer som tackar random folk i badhuset för att dom betalar TV-avgiften (Det är min jävla avgift som betalar den där skiten)

TV-avgift är bara dumt. Det är förbannat dyrt, och om nu alla som på något sätt kan komma åt internet ska betala TV-avgift så är det väl lika bra att göra det till en skatt. För en betydande andel av befolkningen har väl ändå möjlighet att komma åt internet i denna, den bästa av världar?

[½OT] TV-licens
Mårten skrev:
> Införs avgift för internet kommer jag inte ha
> det heller.

När jag blir diktator skall jag avgiftsbelägga cyklar utan sadel. Direkt!

[½OT] TV-licens
Kabel-tv, ADSL och hemtelefoni(Blir halebop mobilt) är avsagd från mitten av sommaren. Nu kan jag nog betala för högkvalitativ svensk underhållning ett tag till! :)
Ger jag bort TV-kortet ett tag, så blir jag utan tv-avgift också! Gäller bara att hitta igen en filmgömma, innan man börjar klättra på väggarna.

[½OT] TV-licens
cinemageddon är en sympatisk filmgömma, mest gamla filmer, och de flesta är där för att de har så låg rating på imdb att ingen bryr sig om att hävda att någon äger/är skyldig till filmen. Mycket mycket 50-tals Sci-fi, och kassa skräckfilmer... kung-fu rullar till förbannelse!

[½OT] TV-licens
Mårten skrev:
> Dillen: Min poäng är att public assrape inte
> alls är oberoende utan precis lika politiskt
> styrt som vilket parti som helst. Jävla hyckleri,
> som så mycket annat statligt.

Så talar en sann militant MUF:are! You go girl.

[½OT] TV-licens
Vi diskuterade denna tråd på jobbet i fredags, och fick då höra av en kollega att i en artikel läst att majoriteten av pengarna från avgiften inte går till sveriges radio och SVT! det va ganska många miljoner!!! vet ej hur sann den artikeln va?

någon som vill gräva vidare så varsågod!!

Tillbaka
Topp