Sharecroppin': Ja, det är sant, och även jag tycker nog egentligen att det känns bättre med en vägtyp utformad så att misstag i görligaste mån bara ska drabba den som begår misstaget. Detta kanske kräver "tvångsstyrning" av typ räcken eller andra rent fysiska körfältsseparatorer. Min halvgenomtänkta fundering grundade sig dock inte så mycket på "skadas den som felar" som på följande:
1. Så länge det är omtvistat vilka, om ens några av dagens befintliga, typer av räcken som är någorlunda säkra för alla trafikanter, tänkte jag att en 2+1-väg med körfältsmålning och snökäppar kanske är ett säkrare alternativ för ALLA inblandade parter än en konventionell tvåfältsväg med vägren, och det utan kostnaden för ett (bra eller dåligt) mitträcke. En målad 2-1-väg borde inte öka risken att en felande trafikant skadar en felfri, så länge alla respekterar spärrlinjen och ger sig till tåls bakom 80 km/h-husvagnsekipagen.
(Fast det var ju det där med spärrlinjerespekt ... hmm ... det kanske måste vara räcken eller ingenting alls, trots allt.)
2. Vägverket och staten skiter nog rätt mycket i vem som dör eller blir skadad, de vill bara med billigast möjliga infrastrukturinvestering få ner vårdkostnader och arbetskraftbortfall. Med den inställningen kan man ju ta sig (den kanske något osmakliga) friheten att välja en systemlösning där en "felfri" trafikant kan bli skadad av en felande medtrafikant, om bara slutresultatet av systemlösningen blir färre eller lindrigare olyckor totalt sett. Och det tror jag den blir även med målad 2+1-väg, se 1 ovan.
Nåväl, hela funderingen ovan kanske bleve onödig om man satte konventionella räcken som mittseparator på 2+1-vägarna? Å andra sidan har jag hört, att vajerräckena skulle vara säkrare för biltrafikanter än tradtionella räcken. Är det denna säkerhet (om det nu är sant) som är orsaken till vajerräckena, eller är det bara snålhet? Om det är det förstnämnda, befarar jag att problemet på sikt kommer att lösas genom att man förbjuder motorcyklar ...
Nästa steg, efter ett eventuellt motorcykelförbud, blir kanske stenhård lagreglering av alla tillåtna fordons tekniska utformning så att den passar säkerhetsmässigt för infrastrukturen. Systemtekniskt kanske det vore förnuftigt, men ack så trist! Tänk vad det skulle försvåra för alla hembyggare/hemmodifierare - det vore skönt om vi kunde uppnå rimlig trafiksäkerhet utan så extrema åtgärder!
/Janne