[½OT] vägar med wireräcken samt 2+1

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum

Sam

Aktiv medlem
Nån som kan hjälpa mig hitta en karta eller lista på riksvägar med wireräcken?
Jag googlat järnet men hittar inget matnyttigt.

Ibland önskar man att man ägde en sån här. ;)

caterpillar-bulldozer-10.jpg

Perfekt att 'rensa' 2+1 vägar med!

anybody?

ingen som haft ett one-night-stand meden het brud (läs: den lätt överviktiga receptionisten) från Vägverket?

...Alltså, ingen som har information (från Vägverket)?

Jag hittar inget om detta på vv.se.

Sök efter NVDB (nationella väg databanken) på vv.se Ring någon där, så kanske de kan ge dig nått gratis. Tror nämligen att tjänsterna kostar pengar i vanliga fall. Eller så får du ge dig på receptionisten :-) (Kanske kan vara bra, med det ger knappast någon access till vdb)

Har varit inne på vv:s databaser, men inget med den information som jag söker. Ringde dem nyss, kartorna finns i fysisk form och kostar 70kr per län. Eftersom jag ska iväg i helgen så hinner jag inte beställa en. Tacka vet jag framförhållningen! Dock ingen fara, min rutt undviker så gott som riksvägar.

Varför denna aversion?

Att köra 2+1-väg tycker jag är lugnande. Man skulle kunna gasa-på ordentligt (på 2-sträckorna) men det går inte nämnvärt fortare för det. Alltså kan man med gott samvete och lugn i sinnet lunka vidare. Skit skönt!
Säker väg, både pga ovanstående och mötesfriheten.

Jo, men har man typ en veteranbil eller en traktor som man omöjligen kan pressa upp i 90 är det inte speciellt kul att helt stoppa upp trafiken där det är enfiligt...

/Micke

Det är väl kanske så att vissa fordonstyper lider mer av räckena än vad de vinner på dem. (om det gäller motorcyklar är väl iofs under diskussion, för inte så länge sedan fanns det, i Sverige, inte en enda rapporterad olycka där räckena skadat nån motorcyklist). Summan lär oavsett vara övervägande positivt för räckena, och eftersom de är tokigt mycket billigare än andra mötesfria alternativ är det väl bara att bygga vidare i mina ögon.

Hmmm... vad skulle suven in i räcket och göra. Visst den hadde kanske bara kanat över vägen och ner i diket om inte räcket funnits där... men den kunde ju även ha mosat en mötande bil.

Sen förstår jag helt MC-förana som hatar dessa räcken. Men å andra sidan kör en del av dom som dårar oxå, tränger sig förbi (den enfiliga delen) bilar som kör i 110... då får man skylla sig själv om man blir av med huvudet. Men å andra sidan kanske dom redan lämnat det hemma.

/ Joakim

roefv skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmmm... vad skulle suven in i räcket och göra.
> Visst den hadde kanske bara kanat över vägen och
> ner i diket om inte räcket funnits där... men
> den kunde ju även ha mosat en mötande bil.
>
> Sen förstår jag helt MC-förana som hatar dessa
> räcken. Men å andra sidan kör en del av dom som
> dårar oxå, tränger sig förbi (den enfiliga
> delen) bilar som kör i 110... då får man skylla
> sig själv om man blir av med huvudet. Men å
> andra sidan kanske dom redan lämnat det hemma.
>
> / Joakim

Tjena!

Och det finns ju INGA bilister som gör livsfarliga omkörningar, kör alldeles för fort eller missar att det kommer en motorcykel på vägen som dom svänger ut på..
Självklart finns det rövhål bakom styret/ratten på alla fordonstyper, jag tror inte MC-förare är värre än normalbilisten i det stora hela, men det är lättare att irritera sig när någon som inte är normativ gör något fel...

Vajerräcken är bara snålhet av vägverket/staten, inget annat.. Upp med riktiga räcken istället..

Just fallet med SUVen har jag sett ett liknande, en pickup som voltat över räcket och landat på taket, liggandes i mötande fältet.. Så mycket hjälpte det räcket..

2-1 vägar och vajerräcken är två saker som kan orsaka riktig irritation hos mig.. Speciellt det första..

jonzén skrev:
>
> och för de som tycker att man inte kan säga att
> olika personer har olika koll på sin körning.
> jämför Robin Wallners cykling med "87åriga tant
> Agdas" cykling. tror ni Robin hanterar en cykel i
> 60 bättre än Agda en cykel i 15 km/h? det tror i
> alla fall jag.

Tjena!

Inte just idag, men det beror nog mer på den absurda mängden "Death by disco*" Robin fick i sig igår..

* 5cl Absinth
* Färskpressad Lime
* Redbull
* 1cl Sourz Raspberry på toppen

Om inga motorcyklister blivit strimlade på de, kan det vara 5, år som wireräcken funnits på Svenska vägar kan vi nog avskiva den aspekten som rejält marginell.

Kneecap skrev:
> Vajerräcken är bara snålhet av
> vägverket/staten, inget annat.. Upp med riktiga
> räcken istället..

Så kan man sätta upp hälften så mycket och låta resten av sträckorna vara mötesvägar?

mvp skrev:
> Jo, men har man typ en veteranbil eller en traktor
> som man omöjligen kan pressa upp i 90 är det
> inte speciellt kul att helt stoppa upp trafiken
> där det är enfiligt...
>
> /Micke

Folk är för stressade. Den lilla tidsförlust det innebär att köra 90 i två kilometer istf 110+ är ju inget att bråka om.

OM man som motorcyklist anpassar farten och håller avstånd, så borde olyksrisken vara nära noll. Det finns ju ingen mötande eller korsande trafik. Saknas vilstängsel och sikten är dålig, ja då är vi tillbaka på att farten MÅSTE anpassas.

perzzon skrev:
> Om inga motorcyklister blivit strimlade på de,
> kan det vara 5, år som wireräcken funnits på
> Svenska vägar kan vi nog avskiva den aspekten som
> rejält marginell.
>

Tjena!

Nej.. Det har hänt olyckor med motorcyklister som blivit allvarligt skadade av vajerräcken.. Men någon måste visst dö för att det ska hända något i detta landet..

>
> Så kan man sätta upp hälften så mycket och
> låta resten av sträckorna vara mötesvägar?

Nej.. Släng in mer pengar i kassan istället.. En bil som kör in et tvanligt räcker brukar orsaka lite bucklor på det.. Ett vajerräcke måste bytas ut och dom är rätt så jävla långa..
Jämför med att köpa en dyr kedja med en billig, den billiga funkar också, men du måste byta oftare..

s skrev:
>
> Folk är för stressade. Den lilla tidsförlust det innebär att köra 90 i två kilometer istf 110+ är > ju inget att bråka om.
>

Problemet är att många bilister blir vansinngia om dom inte får hålla hastigheten hela tiden, så när det väl blir fritt så måste dom ta igen den förlorade tiden och då händer det olyckor..
Vi kommer aldrig ifrån att det finns idioter.. Med en tvåfilig väg så slipper dom ligga och trycka bakom en traktor..
Jag vet att jag själv kan bli otroligt irriterad på när man hamnar bakom en husvagn på t.ex. 45an som är omöjlig att köra om.. 80 på 110 väg i några mil är inte roligt.. Där gäller det att behålla fattningen och inte göra en vansinnesomkörning.. Tyvärr är det många som inte gör det

>
> OM man som motorcyklist anpassar farten och håller avstånd, så borde olyksrisken vara nära noll.
> Det finns ju ingen mötande eller korsande trafik. Saknas vilstängsel och sikten är dålig, ja då är > vi tillbaka på att farten MÅSTE anpassas.

Du har aldrig kört motorcykel va? Jag har brakat omkull pga. oljefläckar, lösgrus m.m. varav två gånger på rak väg (olja i ena fallet och en sten i andra fallet) Fast jag hållt avstånd, hastighet m.m.
Sen är man fan helt osynlig som motorcyklist.. Eller nej det är man inte, men 95% av bilisterna i detta landet ser en inte, för dom kollar bara efter saker som är större än en Corolla..
Typ 99 råkade jag utför en idiot på Nissastigen mellan Hylte och Halmstad.. Jag hade legat bakom honom i fem-sex kilometer, det är i princip ingen annan trafik ute.. Efter en stund saktar han ner ltie och jag ser att det är fritt framåt och ska köra om.. Går ut till vänster och bröjar göra omkörning, när killen helt plötsligt börjar köra slalom!!
Jag tvärnitar och är några centimeter från att braka rätt in i honom.. Hänger mig på tutan och så fort han rätat upp bilen så drar jag upp vid sidan och försöker få honom att stanna, killen ser likblek ut och svänger in..
Jag undrar vad han sysslade med.. Svaret: Skulle prova fästet i däcken..
Min följdfråga: Såg du inte mig?
Svar: Nej.. Hur fort kom du?
Jag: Har legat efter dig i typ en HALVMIL!!!

Jag fick inte svar på om han aldrig kollar backspeglar eller bara tittar efter Volvo F10or i arslet..

Jag körde då en knallröd båge hade röd hjälm och knallgult skinställ, det är inte de färgena som syns minst..

Med tanke på hur mycket 2+1 vägar med wireräcken på har räddat i liv emot när det var 1+1 väg utan räcken så tycker jag det är väldigt bra. Blir mer öppet än om man har vanliga hård räcken som inte flexar något alls också.

cerro skrev:
> Med tanke på hur mycket 2+1 vägar med
> wireräcken på har räddat i liv emot när det
> var 1+1 väg utan räcken så tycker jag det är
> väldigt bra. Blir mer öppet än om man har
> vanliga hård räcken som inte flexar något alls
> också.

Tjena!

Jag har inte sagt emot att dom är bättre än 1+1, men 2+2 med riktiga räcken är klart bäst.. 2+1 med riktiga räcken är också bra..

Kneecap skrev:
> Jag körde då en knallröd båge hade röd hjälm
> och knallgult skinställ, det är inte de färgena
> som syns minst..

är inte det j*vligt 1993? :P

slhap skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag körde då en knallröd båge hade röd
> hjälm
> > och knallgult skinställ, det är inte de
> färgena
> > som syns minst..
>
>
> är inte det j*vligt 1993? :P

Tjena!

99.. Fast stället var nog från typ 95..
Röd båge är alltid rätt..

Ducati_999R_2005.jpg

cerro skrev:
> Med tanke på hur mycket 2+1 vägar med
> wireräcken på har räddat i liv emot när det
> var 1+1 väg utan räcken så tycker jag det är
> väldigt bra.

Har de verkligen räddat några liv då? Finns det statistiskt belagt. Svensk trafikforskning är ju känd för att vara helflummig.

Om folk fick lära sig att man kan döda eller dö själv om man bär sig dumt åt i trafiken, skulle det kanske gå att skapa 2+1-väg enbart med hjälp av målade körfältsmarkeringar, kanske kompletterade med nedkörbara snökäppar för att synas vintertid. Mycket billigare, och risken att bli halshuggen eller strimlad på annat vis skulle bortfalla. Risken att sladda över i mötande körfält är nog ganska liten om man bär sig vettigt åt, och får väl vägas mot risken att bli strimlad eller slå runt.

Fast den grad av respekt för spärrfält och heldragna linjer jag tycker mig ha sett ute på vägarna, antyder att den där insikten om dödlighet kanske inte är riktigt vad den borde. Egentligen är kanske hela transportpolitiken lite sjuk: större delen av transportarbetet i Sverige utförs på vitt jag vet på vägarna, i ett transportsystem som ställer krav som de flesta fordonsförare antagligen saknar rimliga förutsättningar att lära sig leva upp till (se t.ex. Kneecaps inlägg). Finns det alls någon godtagbar lösning på problemet med den för de flesta av oss (gissar jag) ganska viktiga rörelsefriheten? Ska vi ha kollektivtrafik värd namnet med möjlighet att ta med cykeln nästan gratis? Eller ett tämligen trist och körglädjefritt vägnät med styrslingor och avståndsradar och mer eller mindre automatisk körning? Jag bara undrar alltså. Jag är varken bilhatare eller kollektivtrafikfanatiker, bara en fordonsintresserad rörelsefrihetsnarkoman rädd att den frihet och logistiska sinnesfrid privatbilismen ger egentligen är ohållbar, även i andra avseenden än miljöpåverkan.

/Janne

Per skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Med tanke på hur mycket 2+1 vägar med
> > wireräcken på har räddat i liv emot när det
> > var 1+1 väg utan räcken så tycker jag det
> är
> > väldigt bra.
>
> Har de verkligen räddat några liv då? Finns det
> statistiskt belagt. Svensk trafikforskning är ju
> känd för att vara helflummig.

ja det finns det, orkar dock inte rota rätt på det.

JH2 skrev:
> Om folk fick lära sig att man kan döda eller dö
> själv om man bär sig dumt åt i trafiken, skulle
> det kanske gå att skapa 2+1-väg enbart med
> hjälp av målade körfältsmarkeringar, kanske
> kompletterade med nedkörbara snökäppar för att
> synas vintertid. Mycket billigare, och risken att
> bli halshuggen eller strimlad på annat vis skulle
> bortfalla. Risken att sladda över i mötande
> körfält är nog ganska liten om man bär sig
> vettigt åt, och får väl vägas mot risken att
> bli strimlad eller slå runt.
>
> >
> /Janne

Fördelen med mötesfria vägar med olika former av räcken är ju att man skyddas mot andra bilisters klantigheter i form av folk som somnar, kör farliga omkörningar etc.

Sen tycker jag absolut att man borde konstruera räcken som är så säkra som möjligt för alla sorters trafikanter, alltså även motorcyklar.

Sharecroppin': Ja, det är sant, och även jag tycker nog egentligen att det känns bättre med en vägtyp utformad så att misstag i görligaste mån bara ska drabba den som begår misstaget. Detta kanske kräver "tvångsstyrning" av typ räcken eller andra rent fysiska körfältsseparatorer. Min halvgenomtänkta fundering grundade sig dock inte så mycket på "skadas den som felar" som på följande:

1. Så länge det är omtvistat vilka, om ens några av dagens befintliga, typer av räcken som är någorlunda säkra för alla trafikanter, tänkte jag att en 2+1-väg med körfältsmålning och snökäppar kanske är ett säkrare alternativ för ALLA inblandade parter än en konventionell tvåfältsväg med vägren, och det utan kostnaden för ett (bra eller dåligt) mitträcke. En målad 2-1-väg borde inte öka risken att en felande trafikant skadar en felfri, så länge alla respekterar spärrlinjen och ger sig till tåls bakom 80 km/h-husvagnsekipagen.

(Fast det var ju det där med spärrlinjerespekt ... hmm ... det kanske måste vara räcken eller ingenting alls, trots allt.)

2. Vägverket och staten skiter nog rätt mycket i vem som dör eller blir skadad, de vill bara med billigast möjliga infrastrukturinvestering få ner vårdkostnader och arbetskraftbortfall. Med den inställningen kan man ju ta sig (den kanske något osmakliga) friheten att välja en systemlösning där en "felfri" trafikant kan bli skadad av en felande medtrafikant, om bara slutresultatet av systemlösningen blir färre eller lindrigare olyckor totalt sett. Och det tror jag den blir även med målad 2+1-väg, se 1 ovan.

Nåväl, hela funderingen ovan kanske bleve onödig om man satte konventionella räcken som mittseparator på 2+1-vägarna? Å andra sidan har jag hört, att vajerräckena skulle vara säkrare för biltrafikanter än tradtionella räcken. Är det denna säkerhet (om det nu är sant) som är orsaken till vajerräckena, eller är det bara snålhet? Om det är det förstnämnda, befarar jag att problemet på sikt kommer att lösas genom att man förbjuder motorcyklar ...

Nästa steg, efter ett eventuellt motorcykelförbud, blir kanske stenhård lagreglering av alla tillåtna fordons tekniska utformning så att den passar säkerhetsmässigt för infrastrukturen. Systemtekniskt kanske det vore förnuftigt, men ack så trist! Tänk vad det skulle försvåra för alla hembyggare/hemmodifierare - det vore skönt om vi kunde uppnå rimlig trafiksäkerhet utan så extrema åtgärder!

/Janne

2-1-2-vägen mellan Ludvika och Borlänge tycker jag funkar jättebra. Det gör inte den mellan Västerås och Enköping. Där borde det vara tvåfiligt hela vägen, folk kör i 160 där det är tvåfiligt och får krypa i 80 där det är enfiligt. Jättebra för miljön...

JH2 skrev:

> Nästa steg, ... blir kanske stenhård
> lagreglering av alla tillåtna fordons tekniska
> utformning så att den passar säkerhetsmässigt
> för infrastrukturen.

Det låter som någon vägverksbyråkrats blöta dröm. Men vår bil har faktiskt en hastighetsspärr. Sitter ihop med farthållaren. Istället för att hålla farten kan man ställa in den så den inte går fortare än spärrfarten vilken kan varieras från 30 till 240. Vill man kan alltså ställa in bilen så att den aldrig går fortare än 30 på 30-sträckor, fortare än 50 eller 70 eller 90 eller 110. Trycker man gasen i botten kopplar den dock ut med ett ljudligt pip.

Såg f ö att någon britisk parlamentariker drev att man skulle ha en hastighetsgräns på 167 km, 100 miles, och det skulle inte vara tillåtet att typregistrera bilar som kan få fortare.

Robban: Tänkvärt. Vajerräcken kanske inte är så dumt, egentligen?

Per: Ja, jag är rädd att det är sådana saker våra myndighetspersoner drömmer blött om, och att det kan vara morgondagens verklighet. Jag är inte säker på att jag tycker att det är en bra verklighet. Om den räddar liv och lem på mig eller någon jag älskar, är jag antagligen beredd att stå ut med den, men nog ska vi kunna hitta bättre lösningar än så?

/Janne

Per skrev:
> Såg f ö att någon britisk parlamentariker drev
> att man skulle ha en hastighetsgräns på 167 km,
> 100 miles, och det skulle inte vara tillåtet att
> typregistrera bilar som kan få fortare.

Finns väl inte en enda vettig anledning att en bil ska kunna gå fortare än 161 km/h (100 miles = 160,9344 km)?

Med 120 som maxhastighet på vägarna skulle det räcka bra med 140 som maxgräns för att kunna köra om.

Håller f.ö. med om att föraren bör besiktigas med jämna mellanrum, precis som bilens säkerhet görs årligen. Både hälsa och kunskapsnivå bör kontrolleras iaf. vart femte år till en någorlunda rimlig kostnad. Hoppar man över några kontroller ska det bara behövas en vanlig kontroll för att återaktivera körkortet. Men visa mig den folkvalda regering som törs införa något sådant.

Det vore bra med en diktatur emellanåt. :D

TnT: det är delvis redan infört - sedan några år tillbaka måste man från och med 45 års ålder genomgå läkarundersökning för att få behålla C-behörighet. Det låter väl bra, kanske, men på något sätt får jag ändå en känsla av att mängden olyckor med tunga fordon inblandade inte kommer att påverkas - jag tror att självöverskattning och fantasilöshet är en mycket vanligare olycksorsak än begränsningar i förarens fysiska förutsättningar. Man jag kanske har helt fel.

/Janne

JH2 skrev:
> jag tror att självöverskattning och fantasilöshet är en
> mycket vanligare olycksorsak än begränsningar i förarens fysiska förutsättningar.

Det må så vara, men ska man bara försöka stävja de vanligaste olycksorsakerna då? Människan är inte byggd att hålla för evigt och en del personer borde verkligen inte vara ute i trafiken.

Det kommer f.ö. bli väldigt intressant att övertyga min egen far att han borde lägga bilnycklarna på hyllan när den dagen kommer.

TnT: Nej, jag tycker att man ska ska försöka eliminera alla olycksorsaker. Men: de regelbunda läkarkontrollerna kostar pengar, pengar som kanske skulle rädda fler liv och spara mer lidande om de lades på "större orsaker". Täta de största läckorna först, liksom.

Att många människor inte borde vara ute i trafiken är helt sant, tyvärr, och ett problem jag tror vi får dras med så länge samhället mer eller mindre förutsätter att vi löser de flesta av våra transportproblem med fordon som vi kör själva.

Att människan inte är byggd för evigt liv är också sant, dubbeltyvärr - djävla skitkonstruktion - detta har jag stora problem att acceptera.

/Janne

JH2 skrev:
> Att människan inte är byggd för evigt liv är också sant, dubbeltyvärr - djävla
> skitkonstruktion - detta har jag stora problem att acceptera.

Jag skulle gärna se att dödligheten var större än avynglingen några decennier framöver. Vi är för många på den här planeten...

TnT: Helt korrekt, ledsamt nog. Men jag tänker inte lämna något bidrag till avynglingen, mest av egoism men också på grund av överbefolkningen, så jag vill ha rätt att ansöka om dödsdispens, eller i varje fall något slags åldrandebromsande genterapi ;-)

/Janne

Jag har svårt att förstå något negativt med att man vill ha läkarintyg för att behålla sitt C kort efter 45. Har själv varit igenom den svängen och det är bara ett läkarintyg som går ut på att man inte har allvarliga sjukdommar, har rimligt bra syn och är allmänt fit for fight. Räddar det ett enda liv är det en vinst.
Sen för att styra tillbaka tråden till ursprungsdiskussionen. Visst ser man en del tokgasningar i slutet innan det blir enfiligt, men den allmänna trafikrytmen går ändå ner så jag både förstår och supportar att man bygger 2+1 vägar.
Jag kör en hel del bil genom Sverige och det jag reagerar på är just att farten ökar när det blir tvåfiligt, inget snack om det.
Jag hör nog till dem som då och då kör en del för fort utan att tillhöra de grövsta syndarna och jag erkänner utan omsvep att 2-1 filsystem och fart kameror har en totalt sett fartdämpande effekt på mig, inte bara där dessa finns, utan generellt.

The_TNT: Jag befinner mig i den situationen där jag har en 85 årig pappa som har haft ett antal svårare hjärnblödningar som tveklöst gör att han borde sluta köra bil. Jag och min syster tog upp med kirurgiläkarna vid sista blödningen där farsan mirakulöst klarade livhanken. Alla läkare var överens om att han hade kört klart och talade även om det för honom. Däremot var det ingen som meddelade Vägverket att lappen skulle återkallas. Lokala husläkaren gjorde några räknetal och lätta kontrollfrågor, tyckte att han kunde behålla lappen men bara köra till och från affären, typ. Det betyder idag att han pendlar till och från sommarställe (11 mil enkel), kör bil dagligen. Tyvärr så ser vi som lever nära honom att han inte har koll längre, är en sk..t-dålig bilförare. Så du har helt rätt i att det inte är kul/lätt när man måste försöka ta tag i den biten...

/putte

/putte

the_TnT skrev:
> 2-1-2-vägen mellan Ludvika och Borlänge tycker
> jag funkar jättebra. Det gör inte den mellan
> Västerås och Enköping. Där borde det vara
> tvåfiligt hela vägen, folk kör i 160 där det
> är tvåfiligt och får krypa i 80 där det är
> enfiligt. Jättebra för miljön...

Vad är anledningen till att det fungerar ok eller bra mellan Ludvika och Borlänge
och inte mellan Västerås och Enköping?

Jag bara undrar och funderar.

Är det mycket mer trafik mellan Västerås och Enköping än mellan Ludvika och Borlänge?

Är bilisterna mer stressade i "storstäderna" Västerås och Enköping?

Jag vet inte alls, men jag bara undrar som sagt.

Någon som har bra (eller roliga) teorier?

/Fedde

Intermezzo skrev:
> Jag hör nog till dem som då och då kör en del
> för fort utan att tillhöra de grövsta syndarna
> och jag erkänner utan omsvep att 2-1 filsystem
> och fart kameror har en totalt sett fartdämpande
> effekt på mig, inte bara där dessa finns, utan
> generellt.

Fast är vi inte rätt så många eller t o m väldigt många som "syndar" en del med farten?

Det finns väl flera "bra" bortförklaringar eller orsaker till det:
- vägar som är bra (trots mycket gnäll av och till om dåliga vägar)
- bilar som är bra, säkra och lätta att köra för fort med
- fartens tjusning eller vad det nu ska kallas
- övertron på den egna förmågan att hantera ev tillbud

Och mäniskan är bevisligen i många sammanhang en ögontjänare.

Att vi har fartkameror m m är åtminstone delvis en följd av att vi trafikanter inte
själva kan eller vill ta ansvar och anpassa oss till olika omständigheter (tillräckligt mycket).

/Fedde

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp