[½OT] vägar med wireräcken samt 2+1

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Per skrev:
> Såg f ö att någon britisk parlamentariker drev
> att man skulle ha en hastighetsgräns på 167 km,
> 100 miles, och det skulle inte vara tillåtet att
> typregistrera bilar som kan få fortare.

Idéer om liknande sådana begränsningar har funnits i flera länder
i Europa och i andra världsdelar.

Det har för det mesta varit tjänstemän inom ex Vägverket eller motsvarande
som kommit med idéerna.

Oftast har de inte kommit längre än till idé-stadiet för att realistiska (?)
eller fega (?) politiker inte vågat föra fram dem.

Och sådana förslag har också funnits i Sverige vid flera tillfällen, fast jag vill
minnas att det var rätt länge sedan det senast fördes fram.

/Fedde

fedde skrev:
-------------------------------------------------------
> Intermezzo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag hör nog till dem som då och då kör en
> del
> > för fort utan att tillhöra de grövsta
> syndarna
> > och jag erkänner utan omsvep att 2-1 filsystem
> > och fart kameror har en totalt sett
> fartdämpande
> > effekt på mig, inte bara där dessa finns,
> utan
> > generellt.
>
> Fast är vi inte rätt så många eller t o m
> väldigt många som "syndar" en del med farten?
>
> Det finns väl flera "bra" bortförklaringar eller
> orsaker till det:
> - vägar som är bra (trots mycket gnäll av och
> till om dåliga vägar)
> - bilar som är bra, säkra och lätta att köra
> för fort med
> - fartens tjusning eller vad det nu ska kallas
> - övertron på den egna förmågan att hantera ev
> tillbud
>
> Och mäniskan är bevisligen i många sammanhang
> en ögontjänare.
>
> Att vi har fartkameror m m är åtminstone delvis
> en följd av att vi trafikanter inte
> själva kan eller vill ta ansvar och anpassa oss
> till olika omständigheter (tillräckligt
> mycket).
>
>
> /Fedde

Du summerade nog mig rätt bra där.
Jag köpte mig snabbt en Active GPS när AD-Teknik lanserade sina första något år sedan.
Fungerar klockrent och borde för en del innebära att man kan gasa mellan kamerorna men hålla igen när det pipper om burken. Men för mig har det gjort att jag faktiskt sänker min fart över huvud taget, att jag använder farthållaren betydlig mer.
När man blir lite äldre (känner mig inte lastgammal vid 50) så kommer också funderingarna på vad som händer när det smäller och hur onödigt det är.

Jag har fortfarande lite horn när jag står brevid någon stressad bil vid ett rödsljus så jag har en bit kvar innan jag är en fullt ut ansvarstagande bilist, men jag jobbar på det..

/putte

Putte och TnT: Jag argumenterar inte mot läkarundersökningar som idé (det vore ju ganska befängt), men jag har två skäl att inte vara riktigt glad åt nuvarande läkarintygssystem för C-behörighetens behållande efter 45 års ålder - ett rationellt och ett emotionellt.

Det rationella skälet har jag givit i tidigare inlägg: jag tror (men bara tror!) att de skattepengar och privata pengar hanteringen av läkarundersökningarna kostar Vägverket och körkortsinnehavarna skulle spara fler liv om de lades på andra åtgärder, t.ex. bättre förarutbildning, kanske återkommande obligatoriska "tillbudsövningar" på avlyst väg eller bana eller i simulator - om inte annat för att sådana övningar nog skulle vara en nyttig påminnelse om att de flesta av oss inte klarar att hantera ett tillbud, och att redan 50 km/h kan vara fruktansvärt hög fart när saker och ting tar en oväntad vändning. Jag förstår dock att detta argument inte väger särskilt tungt för den som har en åldrig förälder eller nära vän att ständigt oroa sig för.

Det emotionella skälet är att jag tycker 45-årsgränsen är åldersdiskriminering - om det införts krav på läkarundersökningar från samma dag man erhåller den aktuella behörigheten, hade jag nog inte reagerat - annat än med det diffusa (och kanske överdrivna) obehag jag inte kan låta bli att känna inför att allting sakta går mot allt hårdare reglering och ett samhälle som till slut hotar att kollapsa under tyngden av sin egen regler- och övervakningsapparat.

Om fartkameror och annan övervakning: Antagligen bidrar de till färre döda och skadade i vägtrafiken, helt enkelt för att de har en fartdämpande effekt inte bara på putte, utan på de flesta förare. För mig personligen är övervakningen emellertid närmast en säkerhetsrisk - jag blir mer eller mindre störd av fartkameror, polisfordon och liknande tecken på att "någon bara väntar på att sätta dit mig", vilket medför att jag kör något sämre än normalt. Mer än de vanliga knappa 10 km/h för fort "som alla andra" kör jag sällan, oavsett övervakning, ty det har jag varken förarskicklighet eller plånbok till, och de bilar jag brukar köra inbjuder inte direkt till fortkörning ...

Om 2+1-vägar, för att nu äntligen komma tillbaka on topic: Som bilförare tycker jag att de är behagligare än konventionella vägar att köra på - för mig är tvånget att vänta några kilometer bakom ett långsammare ekipage ett mindre obehag än att behöva bedöma mötande trafik vid omkörning. Jag som orutinerad bilförare med motorsvaga bilar kanske till och med håller högre medelhastighet på 2+1-väg, eftersom jag aldrig fastnar bakom långsamma ekipage mer än några kilometer. Jag kan dock livligt föreställa mig att skickliga och rutinerade bilförare inte har samma uppfattning!

Sedan kan man förstås fråga sig hur lyckade 2+1-vägarna är när en fullbredds lastbil drabbats av stoppande fel mellan räckena på en enfilssträcka. Samt hur mycket allt mitt dj-a pladder har i ett cykelforum att göra, egentligen;-)

/Janne

Janne: 45 år är inte åldersdiskriminierande, utan en ålder då det inte är helt ovanligt att du kört tunga fordon många år utan att bedömmas i trafiksäkerhetssammanhang. Visst det kan självklart vara så att du började köra som 44åring, men då tillhör du knappast snittet. Det fina med läkarundersökningen, är att du bara skall vara frisk. Det finns ingen diskriminiering som säger att du inte får fortsätta att köra din lastbil som 110-åring, så länge du är frisk.
Själv tog jag mina körkort för tunga fordon som 20-åring och är 50 idag så jag tycker det är bra att någon funderar på om jag överhuvud taget har ledsyn.

/putte

JH2 skrev:

> Om fartkameror och annan övervakning: Antagligen
> bidrar de till färre döda och skadade i
> vägtrafiken, helt enkelt för att de har en
> fartdämpande effekt inte bara på putte, utan på
> de flesta förare. För mig personligen är
> övervakningen emellertid närmast en
> säkerhetsrisk

— hmm, antagligen, kanske, jag måste säga att jag är väldigt tveksam till fartkamerorna. Jag uppfattar dem som främst som ett sysselsättningsprojekt för Kiruna, samtidigt som man gjort en väldigt typisk svensk kompromiss i det att man annonserar precis var de står så att risken att åka fast är minimal. På E4an norrut är snittfarten lite drygt hundra, till det dyker upp en fartkamera då sänker alla till nittio i ett par hundra meter och återgår sedan till hundra direkt efter kameran. Detta system håller vägverkets reformproffs glada, det håller sysselsättningen uppe i Kiruna, och eftersom bilisterna vet var kamerorna är kör i princip alla för fort utan att åka fast och kan vara glada. Nackdelen med projektet, som jag ser saken, är att det urholkar folks respekt för lagen. Och det är något väldigt allvarlig, land ska ju med lag byggas, brukar det heta. Lagar som folk inte följer leder till rättsröta.

Det vore bättre om man gjorde om hastighetsbegräsningarna så att folk följde dem. De borde dels anpassas till det allmänna rättsmedvetandet, dels till de faktiska förhållandena. Det finns vissa gator i Uppsala där det är femtio och där det vore totalt ansvarlöst att köra femtio och det rimligen med tanke på små tanter och stora barn borde vara trettio. Utanför stan har vi landsväg där man mycket väl skulle kunna köra hundra utan att vara en trafikfara. Men där är farten begränsad till 90. Snittfarten på denna väg uppmättes häromåret till 115! Annorlunda uttryckt bilisterna tolkar 90 som 119.

Nu höjs vissa fartgränser men tydligen har politotrukerna på vägverket lyckats förhindra en normalisering. På motorväg ska det bli 120 istället för 130 som annars är det vanliga.

För att återgå till 2+1 vägarna känner jag mig kluven. Visst är det skönt att slippa möten och att det ofta är 110 istället för 90. Men ibland får jag en lätt klaustrofobisk känsla, särskilt om man kör om någon lång svajig truck. Såvitt jag vet, förekommer inte konstruktionen någon annanstans, fast i Tyskland fanns i v f vägar som var 2+1 utan räcken.

Putte: Jo, så kan man ju se det förstås - jag antar att du menar att alla som "kommit undan" i kanske 20 år eller mer bör tas in för kontroll, oavsett ålder, och det kan jag hålla med om är rimligt. Fast även med ett sådant synsätt, tycker jag att det kan finnas försvar för att införa kontroller för alla, oavsett ålder, låt säga vart 5:e år eller kanske oftare, från den dag man fått behörigheten. Det kan ju inträffa mycket otyg i kroppen, skador och annat, på 5 år, även när man är mycket ung. Ett system där man kan "komma undan" i 20 år kanske inte så lyckat.

/Janne

Per: Visst tänker jag ibland i liknande banor som du - frågar mig om det bara handlar om sysselsättningspoliktik, reformkonstruktörernas karriärer och att visa "att man minsann tar krafttag mot trafikdöden", eller om fartkameror och annat man hittar på verkligen har någon trafiksäkerhetseffekt. 120 i stället för 130 km/h KAN till exempel naturligtvis vara resultatet av sedvanlig svensk grötmyndighet, men för allt jag vet kan det lika väl vara ett beslut väl grundat på trafiktekniska hårdfakta - rörelseenergin är ju mer än 15 % större i 130 än i 120 km/h. Jag vet helt enkelt inte, men har en inrotad misstro mot myndigheter och statliga verk och deras kompetens.

Dock är jag lite tveksam till "anpassning till det allmänna rättsmedvetandet och till de faktiska förhållandena". Jag tror nämligen att många förares uppfattning om "faktiska förhållanden" ofta inkluderar en viss (i bland rätt grov ...) överskattning av den egna förarskickligheten. På många håll måste kanske därför hastighetsgränsen vara vad många uppfattar som "löjligt låg", och hur man ska motivera folk att tycka att det INTE är "löjligt lågt" är ett problem som jag inte har någon lösning på. Kanske körkortsutbildningens teoridel borde innehålla mer av trafikmiljörisker och trafikmiljökonstruktion?

Intressant att du nämner 2+1-vägar utan räcken i Tyskland - jag måste ha kört på sådana själv, men fullständigt förträngt det. Som tidigare nämts i denna tråd, kanske det konceptet inte är alldeles lyckat - någon otålig fan kan ju lätt bli provocerad att bryta spärrlinjen och köra om mot trafiken i vägens 2-fältsdel ... URCKK!

/Janne

JH2 skrev:

> rörelseenergin är ju mer än 15 % större i 130
> än i 120 km/h. Jag vet helt enkelt inte, men har
> en inrotad misstro mot myndigheter och statliga
> verk och deras kompetens.

I Europa har man bedömt 130 som rimligt. 130 ger en rimlig chans att hinna stanna om det blir ett "sudden stop" bakom ett backkrön. Dessutom respekteras 130. Kör man 130 i Danmark eller Frankrike blir man inte omkörd. Den som däremot kör 110 i Sverige blir hela tiden omkörd, eftersom bilisterna bara håller fartgränserna när det är kameror eller risk för övervakning.

> Dock är jag lite tveksam till "anpassning till
> det allmänna rättsmedvetandet och till de
> faktiska förhållandena".

Det jag närmast tänkte på är i Tyskland och Frankrike har man lägre hastighetsgränser t ex när det regnar. På Autobahn kan det vara 80, i Frankrike är det 90. I Sverige kör de minst 110 oavsett väglag. Åkte hem från Stockholm under ett skyfall i förra veckan. Det var uppenbar risk för vattenplaning. Somliga bara blåste på som vanligt i 110. Det hade inte spelat någon roll om vägen hade varit glansis. De hade ändå kört minst 110. Hastighetsgränserna verkar funka som riktmärken för vilken fart man bör köra i, snarare än som högsta gräns.

Det jag ogillar är att så många bilister ideligen överskrider hastighetsgränserna. Det innebär ju att man skiter i lagen. Vägverket mätte farten på enköpingsvägen härområret där det är 90 väg och resultatet var att snittfarten var 115. Det innebär att endast en bråkdel av bilisterna höll 90. Det innebär ju att det är ett gigantiskt feltänk på gång.

En variant vore naturligtvis att man anpassade hastighetsgränserna så att folk följde dem och samtidigt tog bort skyltarna som varnar för fartkameror och placerade ut dessa så att risken att åka fast steg dramatiskt. En nödvändig förutsättning för det senare vore en anpassning av hastighetsgränserna uppåt, säg 100 där det idag är 90 och 130 på motorväg, annars skulle det blir uppror. 90 med tydligt skyltade kameror är ju löjligt.

Vägverket säkerhetstänk kan närmast beskrivas som utpräglad luftgitarr. Lite tillspetsat kan man säga, att med de 700 nya fartkamerorna har de dragit ner farten på en sträcka som motsvarar 700 ggr 200 meter för bilister med lokalkännedom. Liter mer för främlingar som läser varningskyltarna, som oj nu måste man hålla fartgränsen 0-5 km, eller vad som anges. Annorlunda uttryckt folk gör som de blir åthutade på högst någon procent av vägnätet.

Eftersom jag förespråkar högre fartgränser på landsväg och motorväg ska jag säga, att jag är anhängare av låga fartgränser i tätorter och jag skulle inte ha något mot att man hade 30 i större delen av Uppsala.

> Kanske körkortsutbildningens
> teoridel borde innehålla mer av
> trafikmiljörisker och trafikmiljökonstruktion?

Det är möjligt. Skulle också gärna se att man faktiskt drev igenom elemäntara trafikregler, som att ge tecken, stanna fullständigt vid "stopp", etc. Och, att man höll avstånd och förbjöd rövsniffning.

> Intressant att du nämner 2+1-vägar utan räcken
> i Tyskland - jag måste ha kört på sådana
> själv, men fullständigt förträngt det.

Numer är de ovanliga, men förr var det så långa sträckor melllan Hamburg och Hannover.

Senast redigerad av en moderator:
Per skrev:

> Europa har man bedömt 130 som rimligt. 130 ger en rimlig chans att hinna stanna ...

OK, då är det kanske 130 km/h som är den "rimligt genomtänkta" gränsen då. Skulle vara intressant att höra Vägverkets motivering till varför vi inte har 130 här också - är Vägverket bättre eller sämre än sina utländska motsvarigheter på att bedöma trafiksäkerhet, vägslitage, miljöpåverkan etc.? Eller är det så att respekten för fartgränser är så mycket sämre i Sverige, att man räknar med att 120-gränsen i praktiken är en 130-gräns?

> ... i Tyskland och Frankrike har man lägre hastighetsgränser t ex när det regnar.

Tänkte inte på det, delvis av dumhet, delvis för att jag ser det som ganska självklart att sänka farten i kraftigt regn och dålig sikt. Håller dock med om att variabla fartgränser nog är lättare att respektera - det borde vara lättare att se att de har koppling till verkligheten.

När jag läste ditt inlägg tänkte jag bara på statiska fartgränser satta utifrån statiska förhållanden, som sikt genom kurvor, körbanebredd, barn/älg/motorcykelskymmande buskage vid utfarter etc. Därav tanken att trafikmiljökonstruktion kanske borde ingå i körkortsutbildningen.

> ... förespråkar högre fartgränser på landsväg och motorväg ... låga fartgränser i tätorter ...

Det känns väl inte helt otroligt att ett upplägg med låga fartgränser i tätort och höga, efter väder och trafikintensitet etc. varierande, hastighetsgränser ute på öppen väg skulle respekteras mer av den vägfarande allmänheten och leda till färre trafikdödade/-skadade. Ur miljösynpunkt är det däremot kanske mindre lyckat med hög fart, så länge det inte sker något drivlinetekniskt systemskifte.

Godnatt - måste sova nu!
/Janne

Eftersom tråden nu kommit ända hit...

Jag tycker det är intressant att man får köra 110 km/h med 1,6 mm mönsterdjup på sina sommardäck i snöyra i november. (Så länge inte det bedöms som "vinterväglag".)

När jag var liten tog det längre tid att köra/åka en given sträcka på vintern än på sommaren. Så är det inte i dag. Om det är halt så skäller man på väghållaren att det inte är saltat/plogat/fixat i stället för att köra lite långsammare.

Och slutligen: I tidningarna får vi ofta läsa om HALKANS offer, olyckan berodde på HALKAN etc.
Det verkar som om det aldrig skulle kunna vara förarens fel. Hur är det då med alla andra bilister som körde på samma ställe sekunderna innan olyckan hände? Hur kunde de klara sig egentligen?

JH2 skrev:
> Putte: Jo, så kan man ju se det förstås - jag
> antar att du menar att alla som "kommit undan" i
> kanske 20 år eller mer bör tas in för kontroll,
> oavsett ålder, och det kan jag hålla med om är
> rimligt. Fast även med ett sådant synsätt,
> tycker jag att det kan finnas försvar för att
> införa kontroller för alla, oavsett ålder, låt
> säga vart 5:e år eller kanske oftare, från den
> dag man fått behörigheten. Det kan ju inträffa
> mycket otyg i kroppen, skador och annat, på 5
> år, även när man är mycket ung. Ett system
> där man kan "komma undan" i 20 år kanske inte
> så lyckat.
>
> /Janne

Du blir inte emotsagd av mig om du förespråkar regelbundna kontroller för alla. Det handlar ju inte heller om ett nytt körkortsprov el dyl, bara en grundcheck att du har grundhälsa nog för att köra bil säkert.

/putte

fedde skrev:
> Är det mycket mer trafik mellan Västerås och
> Enköping än mellan Ludvika och Borlänge?

Japp. Dessutom är det längre sträckor som är endera saken mellan Ludvika och Borlänge så man hinner om utan att behöva gasa på.

Av någon konstig anledning är det dock oftare tvåfiligt i nedförsbacke mellan Ludvika och Borlänge, det begriper jag inte.

Fast det var ju inte kul när en buss tappade hjulet och blockerade ena körriktningen förra året, men det sker så sällan att det knappast kan räknas som nackdel.

Putte: Då är vi nog rätt så överens, och det känns ju bra - jag vill ju inte vara oense med någon som för det mesta verkar ha rätt!

Ha det bra i Skåne, förresten!

ÅL: Tja, ibland får jag en känsla av att samhällsutvecklingen och medborgarnas attityder går allt mer mot ett bortbleknande av insikten att våra liv faktiskt påverkas av den fysiska verklighetens lagar och att VI SJÄLVA, på individnivå, bär en del av ansvaret för att känna till och kunna hantera dessa lagar.

Jag vet emellertid inte om ovanstående är en i verkligheten pågående process eller om det är inbillning och ett tecken på att jag håller på att bli gammal (Gud eller annan lämplig entitet förbjude!) och "det var bättre förr-gnällig". (Det VAR visserligen bättre förr, men det beror mest på att jag dåförtiden var naiv nog att tro att jag skulle kunna bygga mig en framtid, och det är ju en helt annan historia!)

/Janne

I Finland får man fartböter efter taxerad inkomst, dessutom tar kameraskåpen kort bakifrån och får således även med MC på bild. De skiter alltså i vem som kör fordonet, dess ägare har ansvaret.

Att vi måste skylta med vart skåpen står beror på PUL, vill man inte riskera att hamna i registren ska man kunna välja andra vägar (eller se till att hålla farten nere).

ÅL skrev:
> Eftersom tråden nu kommit ända hit...
>
> Jag tycker det är intressant att man får köra
> 110 km/h med 1,6 mm mönsterdjup på sina
> sommardäck i snöyra i november. (Så länge inte
> det bedöms som "vinterväglag".)
...

Får och får. Du skall anpassa hastigheten efter väglaget och med sommardäck i snöyra är en lämplig hastighet 0 km/h.

JH2 skrev:
> Hur många finska fordon är registrerade på nolltaxerare?

Det finns sannolikt ett minibelopp på böterna också, det var väldigt få som körde för fort i Finland förra sommaren. Och då menar jag väldigt få.

s skrev:
> ÅL skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom tråden nu kommit ända hit...
> >
> > Jag tycker det är intressant att man får
> köra
> > 110 km/h med 1,6 mm mönsterdjup på sina
> > sommardäck i snöyra i november. (Så länge
> inte
> > det bedöms som "vinterväglag".)
> ...
>
> Får och får. Du skall anpassa hastigheten efter
> väglaget och med sommardäck i snöyra är en
> lämplig hastighet 0 km/h.

Jag tvivlar på att någon blivit fälld för att inte ha anpassat hastigheten efter rådande omständigheter... Kanske vore dags att tona ner begreppet olyckshändelse och alltid (oftast) försöka hitta en ansvarig bilist(person) som då skulle straffas relativt hårt.

Typ att man blir av med körkortet om man orsakar en olycka. Inte som idag att den som kör för fort straffas medan den som orsakar en olycka är det enbart synd om.

TnT: Frågan var mest ställd på skämt. Det finska systemet har väl sina fördelar - ekonomiskt lite rättvisare, och man kommer ju runt PUL/Storebrorsproblemet och slipper skylta med kamerorna. Fast de finska vägtrafikanterna kanske trots detta vet exakt var kamerorna står gömda?

Men: Vad händer om någon skulle sno min bil när jag är bortrest i flera veckor och ingeting märker och därför inte stöldanmäler? Det finns väl något slags ansvar för att hindra att ens fordon "inte obehörigen brukas av andra", men hur långt är det rimligt att utkräva detta ansvar?

/Janne

ÅL skrev:

> Jag tvivlar på att någon blivit fälld för att
> inte ha anpassat hastigheten efter rådande
> omständigheter...

Jag är ingen trafikjurist men som jag förstår saken straffar det sig ofta att göra fel inte minst i försäkringsavseende. Försäkringsbolagen utreder vad som hänt och den som gjort fel får stå för kalaset i form av högre premier.

När det gäller straff tycker jag att det är viktigt att de är skäliga. Den som kör tio kilometer för fort inne i en stad där det rör sig en massa folk utsätter folk för livsfara (i vissa fall är to m den stipulerade hastighetsgränsen livsfarlig mitt på dagen), och det är skäligt med kännbara sanktioner. Medan den som kör 160 på en fin, tom, snustorr, motorväg, inte riskerar att skada vare sig någon annan eller sig själv. Den förre kan åka på böter på 1500 medan den andre blir av med körkortet.

Det har skett ett gigantiskt feltänk. Förklaringen ligger nog i att de som sysslar med säkerhetstänkande på vägverket har hemfallit åt navelskådning och inavel. Det är typiskt att högste ayatollan, Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektören, åkt fast för fortkörning tre gånger!!! Det är ju som om de hade hittat påven med brallerna nere på Reperbahn. Ock, ändå sitter han kvar. Trovärdigheten är borta, och det är bara en tidsfråga innan den trafikpolitik han står för går samma väg som den svenska alkolholpolitiken.

JH2 skrev:
> Men: Vad händer om någon skulle sno min bil när
> jag är bortrest i flera veckor och ingeting
> märker och därför inte stöldanmäler?

Vad händer i Sverige under samma scenario men när din bil felparkeras?

Tnt: Vid sådan "ställföreträdande felparkering" blir jag väl förbannad och några hundralappar fattigare antar jag. Fast felparkering ger väl inga prickar i körkortsregistret (om det nu finns något "prickningssystem" i Sverige, men jag tror att det gör det), så liknelsen med felparkering haltar eventuellt en aning.

Möjligen är det något sjukt med både felparkering och det finska fartkamerasystemet - är det inte omvänd bevisbörda om svaranden (fordonsägaren) för att slippa påföljd måste bevisa sin oskuld, i stället för att målsägaren (staten/polisen eller vem det nu är) ska lyckas bevisa svarandens skuld? Fast det kanske är så, att felparkering inte är klassat som ett "riktigt brott", och då gäller kanske inte samma regler för bevisbörda som jag åtminstone tror gäller vid "riktiga brott".

Inser att det kanske är på grund av ovanstående man valt att koppla vissa överträdelser till fordonsägaransvaret. Och visst kan väl man koppla även "riktiga trafikbrott" till fordonsägaransvaret, det bleve väl ungefär samma sak som om ett vapen man lagligen äger skulle komma i orätta händer. Fast det skulle kanske bli en smula opraktiskt att låsa sin bil med något som har samma säkerhetsklass som ett vapenskåp, och efter semestern behöva driva process för att bevisa att den för flera veckor sedan stulna bilen verkligen VAR låst med godkänt stöldskydd.

Ja, ja, det här är väl inget omfattande samhällproblem direkt, i alla fall inte för mig (har inte ägt någon bil på länge), men det är intressant att vända och vrida lite på begreppen ibland.

Undrar förresten om trådstartaren hunnit fram till Uppsala än ;-)

/Janne

Folk är idioter som har så satans bråttom hela djävla tiden. Majoriteten av alla omkörningar jag ser är inte säkra omkörningar utan folk räknar med att mötande ska gå ut i vägrenen, att de inte får möte när de har skymd sikt mm.

Hur många minuter kan man tjäna på en resa genom dessa idiotiska manövrar egentligen? Och ännu mer intressant, vad gör folk med alla dessa intjänade minutrar? Tittar på tv?

Husvagnar och traktorer har lika stor rätt på vanliga vägar som alla andra och kommer man inte om säkert så får man anpassa farten och slappna av lite.

Ta mig fan, detta var den bästa tråden jag nånsin skapat!
Jag är stolt.

Jag ville ha en lista då jag skulle cykla Gbg till Uppsala... Jag lyckades ta mig till Askersund, resterande 220km åkte jag bil i 140 knyck mellan Örebro och Enköping. Precis som TnT skriver så gasar man järnet när det är 2-filigt och så krypkör man bakom en Renault Clio i 80km/h tills det "öppnar" sig igen.

Inte blir jag imponerad av att du kör 140 km där du kan. Visar bara att kan man peta in en clio då och då som håller ner hastigheten har man hittat ett sätt att få alla bakomvarande att hålla hastigheten, för hastighetsbegränsning fungerar bevisligen inte på dig.

/putte

Jag skriver inte inlägg för att imponera. Möjligen om kan köpt en hoj för mucho-dollares och vill ha respons, men det hör Happy till.

Hur jag och andra kör är ett faktum. Acceptera det eller ej. Är vi skadliga för andra, kanske. Men innan du skriver något om detta tycker jag du ska rannsaka dig själv och se vilka saker du gör som kan skada andra.

Edit, vill bara klargöra att jag anpassar farten till omgivningen, situationen och väglaget. Jag må köra snabbt ibland, men jag tar hänsyn.

Jag har inte orkat läsa allt men det verkar som om de flesta tror att vajjerräcken är byggda för att det är billigare. Det är de inte (det är möjligt att de är billigare men det är inte syftet om jag säger så), de är byggda för att det är vanligare att bilar flyger över fasta räcken. Men vajjerräcken så slungas bilen oftast tillbaks i vägbanan och krock mot träd/frontalkrock undviks. Fjädring i räcket mao.

Sen så är ju statisktiken fär 2/1-vägarna nästan för bra att vara sann. För några år sen så var det 0 döda på 2/1-vägar som tidgare ofta hade varit rena dödsfällor. Vet inte hur statisktiken ser ut idag men den är nog rätt bra ännu.

Stalle

Det var väl ung. det jag var ute och for efter i mina första inlägg även om jag inte hade alla fakta.

Sam: Hur mycket fortare gick det totalt genom att åka 140 på de där 2-sträckorna?
Jag åkte med i en bil körd på det sättet för några veckor sedan: gick kanske 5-10% snabbare totalt och då var ändå trafiken ordentligt modest.

När det är långa avstånd gör faktiskt farten skillnad. Talar vi om motorväg inträffar det sannolikt färre olyckor där hastighetsgränsen är 130 istället 110; eftersom risken att folk somnar vid ratten minskar. Om jag förstått saken rätt är det inte högre frekvens av skador på Autobahn än vad det är på svenska motorvägar. Utgår man däremot från den svenska retoriken skulle man närmast förvänta sig ett blodbad från Puttgarten till Bodensee.

Två tummar upp! Jag vill inte förespråka fri fart, men det du skriver har jag upplevt bland många jag haft diskussioner med.

Per skrev:
[...]
> Utgår man däremot från den svenska retoriken
> skulle man närmast förvänta sig ett blodbad
> från Puttgarten till Bodensee.

Jag börjar känna att jag inte hör hemma i den här tråden eftersom inläggen mer och mer tenderar till att bli att fartbegränsning är av ondo.
Skall försöka det här bli mitt sista inlägg i ämnet:
Jag har under åren 1976 - 2004 rest otaliga gånger mellan Stockholm och Alicante med bil och några
ggr med lastbil.
Jag har ingen statistik att luta mig på, men att skönmåla tyska autobahn tar den här tråden till ' icke OT' då är ni verkligen ute och cyklar....
Jag har sett fruktansvärda crasher och många, många tillbud på vägnät, betydligt mer undermåliga än de Svenska.
Så om det är en referens för den här diskussionen, då har jag inga argument som biter.

/putte

Per skrev:
> Talar vi om motorväg inträffar det
> sannolikt färre olyckor där hastighetsgränsen
> är 130 istället 110; eftersom risken att folk
> somnar vid ratten minskar.

Men varför inte höja maxfarten till 150 direkt eller 170 eller 190 eller.....

Och ännu bättre ändå: då är det väl lika bra att vi släpper farten fri eftersom
det då inte finns någon som helst risk att folk somnar vid ratten?

> Om jag förstått saken
> rätt är det inte högre frekvens av skador på
> Autobahn än vad det är på svenska motorvägar.

Beror det på den fria farten eller beror det på andra saker?

Och är förresten inte den fria farten på Autobahn en "myt"?

Har de inte fartbegränsningar så fort det är olyckor, tillbud, dåligt väder, kö etc?

Och tillämpas inte de fartbegränsningarna strikt?

/Fedde

Tjena!

Är det nån mer än jag som har tänkt på att "tappa körkortsgränsen" för fotkörning har höjts från 30 - 50 km/h för fort?
Dvs nu kan man blåsa på i upp till 170 på vissa svenska vägar utan att bli av med lappen.. Visst man får 4000 i böter, men det skadar ju ingen fattig.. :/

fedde skrev:

> Men varför inte höja maxfarten till 150 direkt
> eller 170 eller 190 eller.....

Därför att det vore oansvarigt i Sverige. Den svenska körkortsutbildningen är inte anpassad för fri fart. Dessutom är det mycket farligare att åka 150 eller 170, risken att man inte hinner stanna blir mycket större om det blir ett sudden stop. 130 skulle däremot funka. Det är den bedömning man gjort i en rad Europeiska länder. Jag tycker vi borde följa deras goda exempel.

> > Om jag förstått saken
> > rätt är det inte högre frekvens av skador
> på
> > Autobahn än vad det är på svenska
> motorvägar.
>
>
> Beror det på den fria farten eller beror det på
> andra saker?

Det visar i v f att högre farter inte nödvändigtvis leder till blodbad.

> Och är förresten inte den fria farten på
> Autobahn en "myt"?

Autobahn har en massa hastighetsbegräsningar, vissa sträckor är det 130 på andra är det 100 på och andra är det ingen hastighetsbegräsning alls. Det är då inte en relevant parameter. Något som är intressant och som man borde kunna dra lärdom av på vägverket om de inte vore otroligt självtillräckliga är att man har variabla fartgränser. På Autobahn finns sträckor som saknar hastighetsbegräsning vid fint väglag men har 80 när det är risk för vattenplaning eller ishalka, samma sak i Frankrike, där är det ofta 130 vid fint väglag 90 vid väta.

Putte: jag tycker inte alls att fartbegräsningar är av ondo.

Kneecap skrev:

> Är det nån mer än jag som har tänkt på att
> "tappa körkortsgränsen" för fotkörning har
> höjts från 30 - 50 km/h för fort?
> Dvs nu kan man blåsa på i upp till 170 på vissa
> svenska vägar utan att bli av med lappen..

Är du säker på att det förhåller sig så? De nya bötesbeloppen började ju gälla förra året, och någon gång i våras blev Anitra Steen, Göran Perssons fru, av med körkortet för att hon körde 81 där det var 50, någonstans i Sörmland. Hittade polisens nya lista här http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

Om jag förstått saken rätt rapporteras alla försyndelser, som polisen gör sak av, till ens länsstyrelse, som sedan drar in körkortet om det är fler än tre under en tvåårsperiod, och i det fall man kör mer än 30 för fort på vanlig väg beslagtar polisen (om den är på det humöret) körkortet med en gång. Kör man över 40 för fort går saken till åklagare. Länsstyrelsen beslutar hur länge man måste vara utan körkort. Rätta mig gärna om jag har fel!

Tjena!

Per.. Jag vet ärligt talat inte.. Det var en polare som sa det och sen satt jag och tittade på de nya bötesbeloppen som slutar vid +50 (för 70 vägar och uppåt) därefter åklagare och det lät ju troligt då, jag kör ju aldrig för fort så jag bryr mig inte så mycket *host* *host*..

Hade jag varit polis och stoppat den fetes fru så hade jag ryckt körkortet direkt.. :D

the_TnT skrev:

> Av någon konstig anledning är det dock oftare
> tvåfiligt i nedförsbacke mellan Ludvika och
> Borlänge, det begriper jag inte.
>
> Fast det var ju inte kul när en buss tappade
> hjulet och blockerade ena körriktningen förra
> året, men det sker så sällan att det knappast
> kan räknas som nackdel.

Ytterst lokal anmärkning för kännare.

2 + 1 mellan Borlänge och Ludvika var tidig och har många barnsjukdomar. När man kommer från Borlänge och ska svänga till Rämshyttan/Grangärde är det i 1-filen utan vägren så när man eller timmerbilarna ska svänga blir det kö till Myggsjön.

Hösten för två årsedan var det snöstorm i Oktober och jag åkte på nyregnad frusen snö från Ludvika till Borlänge. Kusligt, såg ingen annan bil vare sig möte eller kom ikapp. Höll så där 30-40.
I stora backen upp från Trollebo/Hinsbo är det som du skrev en fil i uppförsbacken. Där stgd då först en långtadare på tvären, sen en plogbil, sen en långtradare till på tvären och sen nästa plogbil. Inte undra på att det var tomt och dåligt plogat.

bengt skrev:
> 2 + 1 mellan Borlänge och Ludvika var tidig och har många barnsjukdomar.

Den är ju nästan helt nybyggd!? Hade iaf. åkt 2-1-2-väg i flera år på andra ställen.

> När man kommer från Borlänge och ska svänga till Rämshyttan/Grangärde

Har alltid sagt att det behövs en "avkörningsfil" där.

> Inte undra på att det var tomt och dåligt plogat.

Kul läge, not. Har överaskats några gånger över hur dj*vla halkig den där vägen kan bli. Missade nämnda avfart ovan en gång och fick backa tillbaka. *harkel*

Hej igen, alla i tråden!

Jag tycker att de senaste inläggen har bäring på en frågeställning som jag då och då funderar över, och även snuddade vid i ett tidigare inlägg: Är privatbilism egentligen acceptabel alls ur säkerhetssynpunkt? Är det inte att sila mygg och svälja elefanter när man håller på att finlira med optimering av fartgränser för att finna "rätt" kompromiss mellan trafikflödeskapacitet, restid, förarvakenhetsgrad, genomsnittlig förarreaktionstid, väggrepp etc., när man samtidigt vet att man egentligen bara finputsar på ett system som medför ganska hög sannolikhet för urfördjävligt skitäckliga olyckor?

Därmed påstår jag inte på något rabiat flowerpower-sätt att privatbilismen borde läggas ner - det går nog inte utan gigantiska omstruktureringar av samhället (i och för sig ett intressant ingenjörs- och samhällsplaneringsproblem) - men ibland undrar jag vad fackföreningarna skulle säga om en industriarbetsplats med säkerhetsnivå och säkerhetspolicy liknande den vi har i vägtrafiken.

Jag tror, att de flesta människor (jag själv inräknad, det erkänns motvilligt) inte har potential för att träna sig till den förarskicklighet som jag anser egentligen krävs för att köra bil någorlunda säkert i dagens trafikmiljö. Om vi därför ska ha privatbilism, måste vi kanske finna oss i att förarens valfrihet i själva fordonsmanövreringen inskränks kraftigt och tas över av automatik, t.ex. avståndsradar, väderstyrd toppfartsbegränsing, styrslingor eller rent av mekaniska styrskenor på huvud- och motorvägarna (t.ex. ett slags vägräcke som bilarna fäller ut en släpsko runt, detta vägräcke skulle även kunna innehålla kontaktskena för eldrift), helt enhetlig hastighet för alla fordon (inga omkörningar), etc., etc. Detta är ett scenario som har likheter med det sätt på vilket järnvägstrafik sköts, och järnvägsolyckor är ju rätt sällsynta. Trots att järnvägsfordon inte kan väja, trots att järnvägsfordons bromsförmåga knappt ens är ett skämt.

Visst, scenariot ovan skulle ta bort all körglädje (körningen bleve väl ungefär lika rolig som att att åka tåg ...) och det fåtal som verkligen kan köra bil skulle kanske uppleva det som en personlig förolämpning mot den egna förmågan till ansvarstagande, situationsbedömning och manöverskicklighet. (Många som bara TROR att de kan köra bil skulle säkert också känna sig kränkta, men de kan gärna ha det ...) Men det är kanske värt det, om det skulle göra vägtrafiken lika säker som järnvägstrafiken? Vi skulle ju i alla fall ha kvar det som jag personligen tycker är det viktigaste med privatbilism: den mycket stora logistiska friheten.

Jag vet att jag med ovanstånde fundering kring genomreglerad bilism med minimala ansvars- och skicklighetskrav på förarna/privatpersonerna delvis talar emot mig själv. Jag har ju tidigare i denna tråd uttryckt misstro mot myndigheters kompetens och mot hur vi som individer trubbas av genom att leva i ett genomreglerat och säkerhetsbältat samhälle där vi aldrig tränas och växer genom att själva tvingas bedöma och hantera risker. Det hindrar dock inte, tycker jag, att man leker med tanken på hur ett KOMPETENT reglerat samhälle skulle kunna se ut, och huruvida vi vill ha ett sådant samhälle.

/Janne

Kneecap skrev:

> Hade jag varit polis och stoppat den fetes fru så
> hade jag ryckt körkortet direkt.. :D

LOL ;)

Han har f ö blivit lobbyist för Bil Sweden, och driver bilismens frågor, indragningen av Antrias körkort borde utlöst en verklig tankeställare. Undrar om familjen Persson är kroniska fortkörare?

the_TnT skrev:
> Är det inte procent på hastighet? Låter
> underligt om man ska få samma bötesbelopp för
> 50 på 30-väg som 110 på 90-väg.

Jag tror inte det är procent av hastighet som avgör. Däremot är böterna differentierade, 10 km för fort på 30 och 50 väg renderar 2000 kr i böter, på övriga vägar d v s 70, 90 o 110 renderar det 1500. Du har tabellen här http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

De har också sänt ut pressmeddelanden om att de skulle ha snävare marginaler, alla som körde mer än 6 km för fort skulle — enligt pressmeddelandet — rapporteras tidigare krävdes det ofta mer för att de alls skulle reagera. Sedan är det en annan sak att det är långt mellan pressmeddelanden från högkvarteret i Stockholm och poliserna ute på fältet. Alldeles nyligen såg jag en polisbil som körde för fort och knappast var ute på någon brådskande tjänsteförrättning och dessutom bytte fil utan att ge tecken.

Den största risken för fortkörare är när polisen ligger efter i sina bötesmål. De har mål på hur mycket böter som ska dras in. Då har de en tendens att gömma sig med radar i någon buske inne i Uppsala på någon fyrfilig 50-väg med kantsten och gräs som skiljer körriktningarna för snabb måluppfyllese.

Vägverket jobbar med Nollvisionen som målsättning. " Ingen ska dödas i trafiken i Sverige" enkelt.

Alla åtgärder som förhindrar olyckor är alltså rätt. Kameror och 2+1 vägar ger generellt stora procentulla sänkningar och är alltså helt rätt enligt nollvisionen.

Nästan tomma 2+ 1 -vägar i Dalarna är bättre än fulla i Mälardalen. Har kört ett par gg mellan Västerås och Enköping, en väg som oftast är tjock, den tycker jag är läskig med alla idioter som ska tränga sig in före en där det blir 1. Snygg mening vah!

Hemmavid hos oss i dalarna har vi också den sniknare varianten 0 + 1 vägar.

Ännu bättre, vi har säkra fartgränser i Byn.
DSCN1558.JPG ht=544

Och när vi ska åka ut i stora världen ända till Borlänge eller Ludvika gäller ju självklart:
DSCN1555.JPG ht=725

I resten av Sverige börjar vägmärket numer bli ovanligt. "Fri Fart" betyder det.

JH2 skrev:

> Jag tror, att de flesta människor (jag själv
> inräknad, det erkänns motvilligt) inte har
> potential för att träna sig till den
> förarskicklighet som jag anser egentligen krävs
> för att köra bil någorlunda säkert i dagens
> trafikmiljö.

— hmm, beror det inte på var man kör. Beskrivningen träffar rätt när det gäller vissa trafikmiljöer, men är helt vid sidan av när det gäller andra.

> Om vi därför ska ha privatbilism,
> måste vi kanske finna oss i att förarens
> valfrihet i själva fordonsmanövreringen
> inskränks kraftigt och tas över av automatik,
> t.ex. avståndsradar, väderstyrd
> toppfartsbegränsing,

Jo, en sådan utveckling är mycket sannolik, delvis är den redan på gång. Det kommer dock att ta lång tid innan det blir universellt inte minst därför att bilparken byts ut ganska långsamt. Och utvecklingen kommer främst att gälla vissa områden med intensiv trafik. Utanför dessa kommer folk att köra som vanligt.

bengt skrev:
>
> I resten av Sverige börjar vägmärket numer bli
> ovanligt. "Fri Fart" betyder det.

Tjena!

Yeahoahooo!!! Nu måste jag besöka Grangärdes Hästberg.. Det där är ju för bra för att vara sant!! HOHOHO!!!

Tillbaka
Topp