[½OT] vägar med wireräcken samt 2+1

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Det ligger ju inga bilvrak i dikena längs den smala och kurviga grusvägen, så man kan tydligen ha fri fart ...

För övrigt borde ju 0+0-vägar vara den ideala nollvisionslösningen ...

/Janne

Sorry Bengt, märket betyder att fr.o.m. nu gäller "Bashastighet" eller grundhastighet eller vad det kan kallas. Inte fri fart!

En väg som saknar hastighetsgräns har 70 km/h som default maxfart.

ÅL skrev:
-------------------------------------------------------
> Sorry Bengt, märket betyder att fr.o.m. nu
> gäller "Bashastighet" eller grundhastighet eller
> vad det kan kallas. Inte fri fart!

Enligt WikiPedia:
Skylten betydde Hastighetsbegränsning upphör, i folkmun kallat Fri fart, ett begrepp som avskaffades några år efter högertrafikomläggningen. Ett slanguttryck var Kines med sorgband, beroende på utseendet. Skylten fanns kvar en kort tid efter högertrafikomläggningen, dock med fyra diagonala streck på samma sätt som skylten omkörningsförbud upphör. 1971 beslutades att den högsta tillåtna hastighetet en väg kunde tilldelas skulle vara 130 km/h (gällde i princip bara motorvägarna). 1973 sänktes hastigheten till dagens 110 km/h.

Numer torde det vara E6 Tättbebyggt område upphör som används på samma sätt, dvs. 70 km/h om inget annat anges:
E6.png ht=342

Per skrev:

> — hmm, beror det inte på var man kör.

Det beror väl lite på hur sträng man är. Visst finns det trafikmiljöer som är ganska lättkörda, men man kan också hävda att man EGENTLIGEN ska vara beredd att när som helst och var som helst och på bråkdelssekundsvarsel utföra olycksavvärjande manöver på gränsen till vad gränssnittet däck/körbana klarar. Det kan ju hoppa ut en kantarellplockningspåtänd barnfamilj när som helst även på den trafiktomma småvägen vid sommarstugan, eller inträffa axelbrott eller däckexplosion på framförliggande lastbil på den perfekta, viltstängslade och snustorra motorvägen.

Det är nog ganska få bilförare som någonsin blir så skickliga, tror jag.

Sedan kan man naturligtvis diskutera hur höga säkerhetskrav som är rimliga att ställa - hittills har ju det brukliga varit att man dör i slutänden hur man än gör - och visst är vissa trafikmiljöer mer lättkörda och förlåtande än andra.

> Jo, en sådan utveckling är mycket sannolik ... kommer främst att
> gälla vissa områden med intensiv trafik.
> Utanför dessa kommer folk att köra som vanligt.

Som sagt, vissa trafikmiljöer är mer förlåtande än andra, så ovanstånde prioritering är väl ungefär vad jag också skulle vänta mig om och när "Storebrors Styrskena" införs.

/Janne

Allteftersom tiden går, så förändras perspektivet. Det skulle inte vara dåligt heller att våga köra hela 70 nerför backarna till Nyhammar. Kanske en hugad DH-aspirant skulle snitta fortare på cykeln än med bil. Backen ner från postkuren är ganska brutal.

En gång kom jag ikapp tre MC-hårdingar på HD som lyckast förirra sig in i obyden, dom var inge hårda längre, dom jag hade t.o.m. jag cyklat om.

Gammal skåpmat, från illa beryktade MC-donalds i Ludvika kanske.

Seriöst. Dom j...a 2+1-vägarna är en pina och fara för cyklister, och självklart skulle det som ursrpungligen skrev var en god gärning med en karta. Jag har transporterat mig där ibland och jag håller mig på de 20 centimetrarna utanför vägkanstsmarkeringen. Det går så där med MTB men jag undviker dem racern.

the_TnT skrev:
> Efter att ha sett den här sidan
> http://www.fortkorningsursakter.se/index.html
> kommer jag aldrig mer köra för fort.

Tjena!

Jag tycker det är intressant att alla bilarna kör för fort på den sidan, men det är inga olyckor.. Det måste ju betyda att fortköringar skapar inga olyckor.. :D

bengt skrev:
> Allteftersom tiden går, så förändras
> perspektivet. Det skulle inte vara dåligt heller
> att våga köra hela 70 nerför backarna till
> Nyhammar. Kanske en hugad DH-aspirant skulle
> snitta fortare på cykeln än med bil. Backen ner
> från postkuren är ganska brutal.
>

Tjena!

Det är alltid värre att köra fort nerför kurviga vägar än uppför dom..
Nu vet jag ju inte exakt hur vägarna ser ut där, men dom verkar ju allt annat än raka..
Dock om jag kollar med hitta.se och google earth så verkar dom vara helt ok.. vi har vägar här som är brantare och kurvigare som utan problem går att ligga i 70 på hela tiden.. (vilket också är hastighetsgränsen..) Så uppför borde jag klara 70 hela vägen, nerför vete fan.. Får se vägen först..
TnT har ju åkt med min gamla niva på liknande vägar i de hastigheterna.. Han såg iofs lite blek ut om nosen.. :P

Jag kan komma förbi när jag slängt på vintersulorna* och prova båd uppför och nerför.. :D
Tar med Dhn också för att se vilket som går snabbast..

*sommardäcken är allt annat än bra för grusvägar.. breda lågprofilare ska hållas på asfalt..

Kneecap skrev:
> TnT har ju åkt med min gamla niva på liknande
> vägar i de hastigheterna.. Han såg iofs lite blek ut om nosen.. :P

Var jag blek var det kanske oro över bilens enda körkort. :P

Vägen mellan Grangärde Hästberg och Nyhammar är förvisso kurvig och mer lik en tvättbräda men slapp man oroa sig över möten skulle nog inte 70 vara några större problem? Nu var det iofs. många år sedan jag åkte den.

Far och hans polare har åkt höskrinda utför värsta branten, det var vinter så de lät plogvallarna styra. :D

the_TnT skrev:
>
> Var jag blek var det kanske oro över bilens enda
> körkort. :P
>

Tjena!

Hysch hysch.. Det där är gamla historier.. Körkortet ligger säkert i plånboken nu..

Kneecap skrev:

> Hysch hysch.. Det där är gamla historier..
> Körkortet ligger säkert i plånboken nu..

Säkert?

Har de inte två års villkorligt numera?

JH2 skrev:

> Det beror väl lite på hur sträng man är. Visst
> finns det trafikmiljöer som är ganska
> lättkörda, men man kan också hävda att man
> EGENTLIGEN ska vara beredd att när som helst och
> var som helst och på bråkdelssekundsvarsel
> utföra olycksavvärjande manöver på gränsen
> till vad gränssnittet däck/körbana klarar.

Jo, visst ska man helst vara beredd på undanmanövrar etc. Men här kan man i någon mening aldrig gardera sig. Skulle man minimera riskerna skulle man ha hjälm på sig även när man promenerar, o s v. Den viktigaste faktorn statistisk sett är nog alkohol. Trettio eller fyrtio procent av förarna vid dödsolyckor var alkoholpåverkade. Trötthet, dålig anpassning till väglag, står för yterligare en stor del.

> Som sagt, vissa trafikmiljöer är mer
> förlåtande än andra, så ovanstånde
> prioritering är väl ungefär vad jag också
> skulle vänta mig om och när "Storebrors
> Styrskena" införs.

Jag är mer optimistisk. Tror inte det blir någon fysisk styrskena. Däremot håller jag för sannolikt att det blir mer elektronisk kordinering, körsystem som gör en stor del av körningen automatiskt, tyskarna håller visst på med något jätteprojekt som går ut på att bilarna ska kommunicera med varandra om trafik, väglag mm, förhoppningsvis skulle det kunna vara ytterst decentraliserat även om det säkert krävs en del centrala funktioner också. Som jag ser saken borde det tala för högre farter, datorer super ju inte och är inte bakfulla och behöver inte hävda sig genom att köra om i alla lägen, etc.

Vi har f ö en farthållare med radar och gillar den skarpt. Man kan ägna uppmärksamheten åt att spana efter vad som eventuellt kan dyka upp på vägen i trafiken eller utrusande från skogen, o s v, dessutom förkortar den reaktionstiden eftersom man alltid har en fot på bromsen och kan nypa till direkt utan att behöva lyfta den från gaspedalen.

Per skrev:
> Den viktigaste faktorn statistisk sett är nog alkohol.

Enligt en artikel i SIF-tidningen tidigare i år är alkohol inte alls så stor orsak som många vill påskina. Men det är inte så lite kontroversiellt att säga sådana saker...

the_TnT skrev:

> Enligt en artikel i SIF-tidningen tidigare i år
> är alkohol inte alls så stor orsak som många
> vill påskina. Men det är inte så lite
> kontroversiellt att säga sådana saker...

Ja det är väldigt kontroversiellt. Minns att det gjordes psykologiska undersökningar där folk var mer skärpta och klarade mer med bättre koncentration efter en mindre mängd alkohol. I små mängder är ju alkohol stimulerande. Denna forskning tystades ner totalt, eftersom man kunde dra "fel" slutsatser av den. På sätt och vis förstår jag att man inte ville att folk skulle mikla med små mängder och få en ursäkt att dricka innan de kör bil. Såvitt jag förstår är en mycket stor del av dem som är inblandade i olyckor alkoholpåverkade, ca en tredjedel. Detta är såvitt jag förstår kalla fakta.

En procent av alla bilister lär vara påverkade, så vore inte alkholhen en signifikant faktor skulle endast 1 procent av olycksförarna vara påverkade.

Per skrev:

> Vi har f ö en farthållare med radar och gillar
> den skarpt.

Vad är det, är det en som håller koll på vad man har framför sig eller håller den koll på hastigheten med radar eller?
Bara nyfiken.

JLarsson skrev:
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hysch hysch.. Det där är gamla historier..
> > Körkortet ligger säkert i plånboken nu..
>
> Säkert?
>
> Har de inte två års villkorligt numera?

Tjena!

Jäjäjä..

Tillbaka
Topp